Ihminen! Miltä sinusta tuntuisi viettää elämäsi eläintarhassa?
Niin.
Olisiko hauskaa istua häkissä tai muuten rajatulla alueella ja muut ihmiset kävisivät pällistelemässä sinua? Mitkä olisivat fiilikset?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Eläintarhat tekevät luonnon monimuotoisuuden ja uhanalaisten eläinten hyväksi tärkeää työtä. Kantoja ylläpidetään ja pyritään kasvattamaan huomioiden mahdollisimman rikas genetiikka.
Nämä vertaukset ihmisistä eläintarhoissa ovat älyttömiä.
Minusta eivät. Ihmisen toimesta eläimet kuolevat sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulisi tylsää, mutta voisin kuvitella että sellainen, jonka elämä pyörii sohvan, instan ja netflixin ympärillä saattaisi nauttia.
Entä jos sulle ei annettaisi sohvaa, instaa ja netflixiä?
Sulta ei ikinä kysyttäisi mitä haluat?
Joku muu tietäisi muka paremmmin?
Oletko kysynyt lemmikiltäsi haluaako hän olla kanssasi vai mieluummin vapaana luonnossa?
Kissani ei pärjäisi luonnossa, joten en edes kysy.
Minun kissani taas vapaan pihalla sekä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Voit kysyä lähiöissä tai kerrostaloissa eläviltä.
Sieltä kylläkin pääsee ulos ja kaupungille, jos haluaa. Eläintarhasta ei päästetä sellaiseen ylellisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt erilaisissa taloissa.Kerrostalo jne. on ok. koska minulla on vapaus.
Tämä on typerä ketju, missä ihmiset yrittävät asettautua eläinten asemaan ja arvottaa millainen eläinten hyötykäyttö on eettistä ja mikä epäeettistä. Mikä on oletuslähtöisesti täysin mahdotonta. Ihminen on hyötykäyttänyt eläimiä tuhansia vuosia eri tavoin, koska kykenee näin tekemään raaan voiman avulla.
Raaka voima on väärä lähtökohta miten kohdellaan eläimiä.
Ongelma on juuri siinä, että ihminen on i d i o o t t i jolla ei ole tunteita eikä myötätuntoa.
Raaka voima on myös sitä, että voi laittaa kissan tai koiran koppiin tai ketjuun. Siirtää kultakalan akvaarion vedenvaihdon ajaksi tms.
Minulla ei ole koskaan ollut akvaariota. En sullo koiraani koppiin jne. Miksi koiraa pidetään kopissa ja häkissä koko elämä?
Ilman hihnaa et varmaan koiraasi ulkoiluta. Voima on valtaa toisen yli. Väkivalta ei ole sen synonyymi. Selvästikin olet kykenemätön filosofiseen keskusteluun.
Ilman hihnaa kyllä ulkoilutan.
Toivottavasti et ihmisten ilmoilla, koska sitten vasta oletkin itsekäs ja asetat toisia vaaraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt erilaisissa taloissa.Kerrostalo jne. on ok. koska minulla on vapaus.
Tämä on typerä ketju, missä ihmiset yrittävät asettautua eläinten asemaan ja arvottaa millainen eläinten hyötykäyttö on eettistä ja mikä epäeettistä. Mikä on oletuslähtöisesti täysin mahdotonta. Ihminen on hyötykäyttänyt eläimiä tuhansia vuosia eri tavoin, koska kykenee näin tekemään raaan voiman avulla.
Ongelma on juuri siinä, että ihminen on i d i o o t t i jolla ei ole tunteita eikä myötätuntoa.
Raaka voima on myös sitä, että voi laittaa kissan tai koiran koppiin tai ketjuun. Siirtää kultakalan akvaarion vedenvaihdon ajaksi tms.
Minulla ei ole koskaan ollut akvaariota. En sullo koiraani koppiin jne. Miksi koiraa pidetään kopissa ja häkissä koko elämä?
Ilman hihnaa et varmaan koiraasi ulkoiluta. Voima on valtaa toisen yli. Väkivalta ei ole sen synonyymi. Selvästikin olet kykenemätön filosofiseen keskusteluun.
Toivottavasti et ihmisten ilmoilla, koska sitten vasta oletkin itsekäs ja asetat toisia vaaraan.
Koirani ei hyökkää kenenkään päälle. Koira pitää kouluttaa hyvin.
Tämäkin ketju kertoo kuinka empatiakyvytön ihminen on.
Eläintarhat muka ovat ok. Että muka ihminen voisi elää kuten eläintarhassa. Kannattaa kyllä kokeilla.
Eli toisin sanoen. Eläimiä pidetään robotteina joilla ei ole tunteita.
Joten sitten ihminen pitää toista ihmistäkin robottina. Ja sen kyllä huomaa.
Tää koko Itä-Helsinkin on nykyään ihan eläintarva täynnä paviaaneja ja pakko myöntää, on tämä aika hirveetä painajaista, joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimet ovat suoria ja rehellisiä. Ne ovat täysin vilpittömiä ja niiden olemus on täydellinen ja rakkaus ilman mitään ehtoja. Ne ovat täysin viattomia.
Filosofinen keskustelu on silloin täysin turhaa. Tätä asiaa lähestyn uskonnolisesta näkökulmasta, koska vain rakkaus on oleellista elämässä ja kuolemassa.
Ne, siis eläimet, ovat minulle todiste, että Jumala on täydellinen rakkaus.
Tämähän nyt riippuu ihan että millainen eläintarha on kyseessä.
Viime vuosisadan tai sitä varhemmissa eläintarhoissa nyt varmaan oleminen olisi yhtä juhlallissa kuin jossain keskiaikaisessa vankilassa.
Nykyään on myös sellaisia eläintarhoja, joissa eri eläinlajeja elää saman aitauksen sisällä luonnonkasvillisuuden keskellä ja katsojat kulkevat siellä kaltereilla joka puolella rajattuja käytäviä pitkin.
Jos aitaus olisi minun kokooni ja käsityskykyyni verrattuna suuri, voisin viihtyä aivan hyvin. Toki minulla ihmisenä on aika laaja käsityskyky ja huomaisin aika äkkiä, jos ei alueella ei ole esim. merenrantaa tai hyvää leiripaikkaa tai sellaisia marjoja ja muita ruokia, joita haluaisin syödä. Tai jos minulla ei olisi sellaisia lajitovereita, joiden kanssa tykkään viettää aikaa. Aitauksessa pitäisi myös jatkuvasti olla riittävän haastavia ja kiinnostavia asioita ratkaistaviksi tai tutkittaviksi, muuten ryhtyisin vaeltamaan aidanreunoja ja etsimään heikkoa kohtaa.