Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viralliset ravitsemussuositukset ihmetyttää

Vierailija
26.01.2023 |

Lisätyn sokerin määrä tulisi olla alle 50 grammaa päivässä. Aikamoinen määrä päivässä sokeria (yli puoli desiä), ja tähän ei siis lasketa hedelmien, mehujen yms sokereita, vaan pelkästään lisätty sokeri.

Ja leipää pitäisi syödä vähintään 4 viipaletta päivässä kuidun takia.

Mahtaisiko suomalaiset olla terveempiä, jos nuo suositukset olisi vähän erilaiset?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinrasvat on edelleen pannassa, vaikka lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että ei ole syytä.

Lukuisat tubettajat ovat sanoneet, ettei ole syytä. Tieteellinen tutkimus on eri mieltä. 

Vierailija
22/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset olisivat huomattavasti terveempiä jos:

-Joka ikinen söisi sen vähintään puoli kiloa kasviksia (monipuolisesti, ei vaan kurkku tomaatti porkkana). 

-Suolan saanti kuntoon

-Punaista lihaa/prosessoituja lihatuotteita vähemmän. Aiheuttaa suolistosyöpää. 

Punainen liha ei mitään syöpää aiheuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikkilän opetuslapsi vetäisi lisätyn sokerin määrän ihan omasta päästään, suosituksissa ei puhuta muuta kuin kokonaissokerin määrästä ja kehotetaan useassa kohti vähentämään lisätyn sokerin määrää.

Vierailija
24/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalinta rasvaton maito. Meille tuli vatsavaivoja siitä, turvotus ja ilmavaivat. Kyllä ne vähä rasvaiset ovat kaikkein parhaimpia. Mikään muu levite ei kelpaa kuin Oivariini vaikka niitä ihme kevyt tuotteita tuli kokeiltua. 

Piilosokeri määriä pitää tarkkailla sillä sitä voi olla älyttömästi kun sokeri on halpaa ja sillä koukutetaan. Sokerittomat ovat kalliimpia niin että köyhät valkkaa epäterveellisimpiä tuotteita. Köyhimmät lihoo eniten. 

Vierailija
25/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei virallisten suositusten ole tarkoitus ajaa ihmisiä ortoreksiaan, vaan auttaa ihmisiä tekemään arjessaan kohtuullisen järkeviä valintoja. Terveellinen ruokavalio voi sisältää myös kohtuullisen määrän herkkuja ja suositukset ottavat myös sen huomioon. 

Vierailija
26/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo leivän määrä on järjetön, riittää että ruoassa on yksi hiilarin lähde! 

Lisäksi voin saisi palauttaa ruokavalioon, siitä saa useampaa vitamiinia, ja pienikin määrä antaa paljon makua. Itse en syö puuroa ilman voisilmää. 

Monet täysjyväpastat ja riisit ovat pahanmakuisia, eikä niitä syö juuri kukaan niiden alkuperämaassakaan (paitsi terveystietoiset). Kuitenkaan näissä maissa ei kärsitä kuitujen puutteesta?

Oleellista ei varmaankaan ole hiilarin lähteiden määrä vaan niiden kokonaismäärä?

Voi pitäisi palauttaa suosituksiin, koska sinä tykkäät siitä? Miksi juuri sinun mieltymysten pitäisi olla ravitsemussuositusten pohjana. Ja kerropa yksikin vitamiini, missä voi on oikeasti hyvä lähde. 

Mitkä ihme on riisin ja pastan alkuperämaat? Kiina ja Italia? Mistä tiedät muuten, mistä ihmiset noissa maissa kärsivät, meinaatko, ettei niissä ole ravitesemukseen liittyviä sairauksia? Ja taas, miksi sinun makutottumusten pitiäisi määrittää ravitsemussuositukset.

Kas kun et vaadi olutta suosituksiin. Sekin sisältää jotain vitamiineja ja on hyvää. 

Vierailija
27/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinrasvat on edelleen pannassa, vaikka lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että ei ole syytä.

Lukuisat tubettajat ovat sanoneet, ettei ole syytä. Tieteellinen tutkimus on eri mieltä. 

Tieteellinen tutkimus juurikin on sitä mieltä, että eläinrasvat eivät ole haitallisia.

Vierailija
28/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän edes diabetesta sairastavaa käsketä olemaan täysin sokerittomalla ruokavaliolla...

Pulla päivässä tiellä pitää!

Koska se on nähdään ihan joka ikinen päivä, että täydelliset kiellot eivät toimi. Siinä vaiheessa, kun itsekuri pettää, alkaa hirveä ahmiminen ja se on haitallisempaa, kuin kohtuullisuus.

Vierailija
29/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieteellinen tutkimus juurikin on sitä mieltä, että eläinrasvat eivät ole haitallisia.

No näytäpä minulle yksikin laajasti hyväksytty metatutkimus, joka osoittaa, että tieteellinen konsensus on kääntynyt eläinrasvojen terveellisyyden kannalle. Ei mikään yksittäinen tutkimus rajallisella otannalla ja kysymyksenasetannalla. 

Jos et tiedä, mikä metatutkimus on tai ymmärrä, miksi kysyn sellaista, ole ystävällinen ja älä vastaa ollenkaan.

Vierailija
30/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näytäpä minulle yksikin laajasti hyväksytty metatutkimus, joka osoittaa, että tieteellinen konsensus on kääntynyt eläinrasvojen terveellisyyden kannalle. Ei mikään yksittäinen tutkimus rajallisella otannalla ja kysymyksenasetannalla. 

Jos et tiedä, mikä metatutkimus on tai ymmärrä, miksi kysyn sellaista, ole ystävällinen ja älä vastaa ollenkaan.

Ja laajasti hyväksytyllä tarkoitan siis sitä, että se on julkaistu jossain kunnollisessa lehdessä.

Vierailija
31/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä että vaikka olen kasvissyöjä niin itsellenikin tuottaa joskus haasteita saada vaikkapa se 500g kasviksia päivässä täyteen. Sellaisina päivinä kun käyn vaikkapa buffetruokailussa jossa on hyvät salaatit niin ei ole ongelmaa mutta etäpäivinä kotona on eri juttu. Ja minulla siis tavallista kasvispainotteisempi ruokavalio. En siis yhtään tämän pohjalta usko että keskimäärin noiden noudattaminen olisi ihmisillä säännönmukaista.

Vierailija
32/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä saa aina ihmetellä aikuisten ihmisten sisälukutaitoa. Kuinkahan moni noista suosituksita parkuisi jos siinä olisi että ei koskaan yhtään sokeria? Tuo max 50g päivässä perustuu suosituksena tutkimuksiin joissa on todettu että terveydelliset haitat pysyvät aisoissa mikäli kulutus pysyy alle tuon. Sitä ylemmillä määrillä alkaa tulla selkeitä haittoja.

Naurettavaa väittää että suositukset sairastuttavat. Hyvin harva pystyy noita noudattamaan - syödään sokerijugurtteja, juodaan limuja, karkkipussit ovat 400g. Minusta ssiat olisivat ihan hyvin mikäli ihmiset noudattaisivat edes tuota. Ja toki saa olla syömättä yhtään sokeria. Virallisissa suosituksissa vaan tunnistetaan ihmisten arjen haasteet ja halutaan olla realistisia. Siellä kahvihuoneessa on ne keksit ja suklaat tarjolla ja kaupat pullollaan herkkuja. Nollalinja olisi useimmille mahdoton.

Väitän että ihmiset olisivat ihan sutjakassa kunnossa jos pääosin ruokailisivat tuon suosituksen mukaan. Ja liikkuisivat liikuntasuosituksen mukaan.

Ei kai kukaan syö 400gr karkkia päivässä? Kuidun tarve tulee täyteen jo sadasta grammasta salmiakkia.

33/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä saa aina ihmetellä aikuisten ihmisten sisälukutaitoa. Kuinkahan moni noista suosituksita parkuisi jos siinä olisi että ei koskaan yhtään sokeria? Tuo max 50g päivässä perustuu suosituksena tutkimuksiin joissa on todettu että terveydelliset haitat pysyvät aisoissa mikäli kulutus pysyy alle tuon. Sitä ylemmillä määrillä alkaa tulla selkeitä haittoja.

Naurettavaa väittää että suositukset sairastuttavat. Hyvin harva pystyy noita noudattamaan - syödään sokerijugurtteja, juodaan limuja, karkkipussit ovat 400g. Minusta ssiat olisivat ihan hyvin mikäli ihmiset noudattaisivat edes tuota. Ja toki saa olla syömättä yhtään sokeria. Virallisissa suosituksissa vaan tunnistetaan ihmisten arjen haasteet ja halutaan olla realistisia. Siellä kahvihuoneessa on ne keksit ja suklaat tarjolla ja kaupat pullollaan herkkuja. Nollalinja olisi useimmille mahdoton.

Väitän että ihmiset olisivat ihan sutjakassa kunnossa jos pääosin ruokailisivat tuon suosituksen mukaan. Ja liikkuisivat liikuntasuosituksen mukaan.

Aivan totta. Onhan alkoholissakin suositusraja miehillä enintään 14 annosta viikossa ja naisilla enintään 9 annosta viikossa. Tuo suositus ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisi käyttää alkoholia. Voi olla käytätmättäkin. Tai käyttää vähemmän kuin tuon. 

Vierailija
34/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi voin saisi palauttaa ruokavalioon, siitä saa useampaa vitamiinia, ja pienikin määrä antaa paljon makua. Itse en syö puuroa ilman voisilmää. 

Monet täysjyväpastat ja riisit ovat pahanmakuisia, eikä niitä syö juuri kukaan niiden alkuperämaassakaan (paitsi terveystietoiset). Kuitenkaan näissä maissa ei kärsitä kuitujen puutteesta?

Ihmiset ovat erilaisia, minä syön aina täysjyväpastaa, koska pidän sen makua ja rakennetta paljon parempana. En tosin usein sitäkään, koska mielestäni toimistotyöläinen ei tarvitse paljon hiilareita. Syön hedelmiä, marjoja ja vihanneksia ja maha toimii paremmin kuin hyvin.

Vierailija
35/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleispätevien ohjeiden antaminen on vetelä suo ja aina joku vääntää ja kääntää asiat ylösalaisin. Aikuisen ei ylipäätänsä pitäisi juoda mitään mehuja.  Nehän ovat joko keinotekoisia aromeja tai konsentroituja hedelmiä.

Itse olen nähnyt oikein terveellisenä juoda itse keittämiäni mustaviinimarjamehuja. Niistä saa vitamiineja ja ihan itse voi määrätä sokerin määrän. Eipä ole keinotekoista. 

Vierailija
36/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse kyllä pysty käyttämään hiilareita niin paljon mitä suosituksissa.

Muutenkin annoskokoni pienempi. Muuten lihoisin

Vierailija
37/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia, minä syön aina täysjyväpastaa, koska pidän sen makua ja rakennetta paljon parempana. En tosin usein sitäkään, koska mielestäni toimistotyöläinen ei tarvitse paljon hiilareita. Syön hedelmiä, marjoja ja vihanneksia ja maha toimii paremmin kuin hyvin.

Jep, tässä on eroja. Minä tykkään itse enemmän maun puolesta täysjyväpastasta. Kerran keitin vaaleaa ja lapsetkin ihmettelivät makueroa.

38/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syö kulutuksen mukaan ja koostaa sen suht monipuolisesti eri ravintoaineista, niin kyllä sinne ruokavalioon on tilaa hiilarille, rasvalle ja protskulle. Ite olen optimoinut liikaa aikanaan näitä juttuja ja pieleenhän se meni. Itsessäänkin stressaavaa, jos alkaa miettimään liikaa ravintoarvoja jne. Vieläkin tähän sorrun, mutta olen edistynyt asiassa, ja syön pullaakin, jos siltä tuntuu.

Vierailija
39/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 50g. Ei se tarkoita että on pakko syödä 49,99g sokeria, vaan että tuo on se määrä minkä yli ei pitäisi missään nimessä syödä. Jos et syö yhtään lisättyä sokeria niin hyvä!

No käytännössä moni tulkitsee tuon niin, että 50g saa syödä. Ja sitten sitä syödään kanssa, kun kerran on oikein viralliselta taholta lupa.

Se, että sinä olet noin typerä ei tarkoita, että kaikki ovat. 

Vierailija
40/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännästi tätä väitettä jaksetaan aina heitellä nettikeskusteluissa, mutta kun kysytään jotain lähdettä, niin sitä ei ikinä löydy. Sanotaan vain jotain tyyliin: "niitä on niin paljon, että voit googlettaa itse".