Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viralliset ravitsemussuositukset ihmetyttää

Vierailija
26.01.2023 |

Lisätyn sokerin määrä tulisi olla alle 50 grammaa päivässä. Aikamoinen määrä päivässä sokeria (yli puoli desiä), ja tähän ei siis lasketa hedelmien, mehujen yms sokereita, vaan pelkästään lisätty sokeri.

Ja leipää pitäisi syödä vähintään 4 viipaletta päivässä kuidun takia.

Mahtaisiko suomalaiset olla terveempiä, jos nuo suositukset olisi vähän erilaiset?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse laihduin kun lopetin lähes kokonaan maidon, juuston ja kerman käytön ruoanlaitossa. Syön kokonaisia aterioita ja pasta on kyllä vaaleaa ja vaaleaa leipää syön mutta vähän.

Ei tämä mikään laihdutusketju ole.

Vierailija
62/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa väittää että suositukset sairastuttavat. Hyvin harva pystyy noita noudattamaan - syödään sokerijugurtteja, juodaan limuja, karkkipussit ovat 400g. Minusta ssiat olisivat ihan hyvin mikäli ihmiset noudattaisivat edes tuota. Ja toki saa olla syömättä yhtään sokeria. Virallisissa suosituksissa vaan tunnistetaan ihmisten arjen haasteet ja halutaan olla realistisia. Siellä kahvihuoneessa on ne keksit ja suklaat tarjolla ja kaupat pullollaan herkkuja. Nollalinja olisi useimmille mahdoton.

Miksi juuri sokerin kohdalla ajatellaan, että nollalinja on mahdoton, mutta ei voin tai kerman tai oluen? 

20% saa olla tyydyttynyttä rasvaa suositusten mukaan. Oluesta on myös suositus siellä.

Linkki?

Tuskin kukaan tsiikaa ja laskee ruokansa rasvaprosentteja noin tarkkaan. 

Suositukset löytyvät googlaamalla. Sivulla 23 alkoholista, sivulla 25 rasvasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan suretti, kun näin kaupassa äidin kouluikäisten lasten kanssa. Ja mitä ostoskorissa olikaan? Punaista maitoa, oivariinia ja rasvaista porsaanlihaa. Eikö tuo äiti yhtään osaa ajatella lastensa hyvinvointia. Jos näen heitä uudestaan käyn kyllä sanomassa pari valittua sanaa!

Vierailija
64/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pulla päivässä tiellä pitää!

Joo. Ainakin Tampereen yliopistollisessa keskussairaalassa on potilaille joka päivä iltapäiväkahvin kera tarjolla pullaa. Pikkupulla, tai viipale pitkoa.

Sen sijaan kasviksia ei mitenkään tule puolta kiloa päivässä niillä ruoilla.

Hyvin monilla vuodepotilailla merkittävin ravitsemuksellinen ongelma on, että he eivät saa syötyä tarpeeksi ruokaa täyttääkseen energiatarpeensa. Vuodepotilaat ovat aika erilainen ryhmä kuin terveet ihmiset. Jos ihminen saa syötyä vain pari nokaretta ruokaa, pulla on huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin parsakaali. Ihminen tarvitsee energiaa elintoimintojensa ylläpitoon.  

Sen parsakaalin voi uittaa rasvassa, niin saa energiaa. Minulle maistuisi sillä tavoin paremmin kuin pulla.

Ja miksi sen pullaviipaleen sijaan ei saa vaikka ruisleipää? Kunnon leipää, jossa on vain ruisjauhoja, suolaa ja vettä. Pakkoko energiansa on sokerin ja vehnäjauhon muodossa nauttia sairaalassakaan?

Veikkaan, että todellinen syy on säästöt. Pulla on halpaa.

Vierailija
65/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapyramidissa pohja on kasviksia ja vihanneksia ja hedelmiä.

Keskellä on juureksia, pastaa, puuroa, mysliä, leipää.

Sokeri on ylimpänä sattumina ja silloin tällöin syötävissä.

Missään ei ole että pitäisi syödä vaikkapa sokeria tai leipää. Päin vastoin. Siinä on suuntaa-antavasti mittasuhteita että mikä useille on terveelllen ja kohtuullista.

Vierailija
66/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ikävää, että jotkut alkavat pelkäämään joitain ravintoaineita kuin suurinta myrkkyä ja tekevät omat johtopäätöksensä ravintosuosituksista. Sitten koetaan vain oman kehon kautta ja oletetaan muiden olevan identtinen aineenvaihdunnaltaan. Onneksi asiantuntijat sentään osaavat tilastomatematiikan ja tajuavat väestön tarkoittavan muuta kuin yhdenlaista ihmistä.

Vierailija
67/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään tuosta ruokapyramidin selkeydestä.

Ei haittaa jos joskus syö grilliruokaa ja karkkia - jos sitten pohja on se että enin on hyvistä raaka-aineista tehtyä ruokaa. Kasviksia, hyviä rasvoja, kalaa ja lihaa kohtuudella, juureksia, puuroja, täysjyvää, vaikkapa luonnonjogurttia, vähän juustoja

Vierailija
68/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ainakin Tampereen yliopistollisessa keskussairaalassa on potilaille joka päivä iltapäiväkahvin kera tarjolla pullaa. Pikkupulla, tai viipale pitkoa.

Hyvin monilla vuodepotilailla merkittävin ravitsemuksellinen ongelma on, että he eivät saa syötyä tarpeeksi ruokaa täyttääkseen energiatarpeensa. Vuodepotilaat ovat aika erilainen ryhmä kuin terveet ihmiset. Jos ihminen saa syötyä vain pari nokaretta ruokaa, pulla on huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin parsakaali. Ihminen tarvitsee energiaa elintoimintojensa ylläpitoon.  

Niin mikä on se laatu. Ruokaa voi olla ihan vain pötsin täytettä. Huomaan että kärsin ravinnon puutteesta jos olen ketkutellut eineksillä tai leivillä liian pitkään ja elimistö alkaa huutamaan jotain alusta asti itse tehtyä ruokaa saaden siitä ravintoa, ihan eri virtaa taas.

Sairastuttuani kun pääsen itse tekemään ruokaa niin tervehtyminen alkaa toden teolla nopeutumaan. Sairaalasta kun ei meinattu päästää pois niin sanoin että minä en näillä ruuilla ja passaamisella tervehdy ollenkaan jotenka pitää päästä nopeasti kotiin. Opettelin rollaattorin kanssa kokkaamaan ja aluksi puolisoni tietenkin passasi mutta kun hän ei osaa muuta kuin eineksiä lämmittää niin se nopeutti minua itse yrittämään. Ravinnolla on merkitystä kuinka nopeesti ihminen toipuu. 

No sanotaan sitten selkeämmin, kun et ilmeisesti ymmärtänyt. Ihminen tarvitsee ensisijaisesti kaloreita. Kaikki muu on toissijaista. Jos ihminen ei saa riittävästi kaloreita elintoimintojensa ylläpitoon, niin millään vitamiineilla tai omegakolmosilla ei ole mitään väliä. Siksi sairaaloissa on yleensä tarjolla jotain mahdollisimman helposti nieltävää sokeripitoista jälkkäriä, kuten kiisseliä, että ihmiset söisivät edes jotain. Usein sairaalapotilailla on hyvin heikko ruokahalu, vaikka heidän elimistönsä tarvitsisi erityisen paljon energiaa parantuakseen.

Sairaalloisen lihavat elintapasairaat ovat tietenkin eri tilanteessa, mutta ei sairaalassa kaikille tarjoilla samaa ruokaa, vaan kyllä sitä muokataan vastaamaan potilaan tilannetta.

Kävin kerran katsomassa suurehkon sairaalan keittiössä sitä ruuanlaittoa. Ihan tavallisena päivänä heillä oli neljäkymmentä eri reseptiä, joiden mukaan annoksia tehtiin. Lisäksi oli vielä sitten allergiat/ruokatoiveet erikseen. Siellä oli reseptiikassa huomioitu mm. rasvatonta ruokaa syövät, vähäkuituista ruokaa syövät, proteiinirajoitteiset, runsasenergiset annokset, soseutettua ruokaa syövät jne. Aika mieletön tehdas!

Vierailija
69/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen parsakaalin voi uittaa rasvassa, niin saa energiaa. Minulle maistuisi sillä tavoin paremmin kuin pulla.

Ja miksi sen pullaviipaleen sijaan ei saa vaikka ruisleipää? Kunnon leipää, jossa on vain ruisjauhoja, suolaa ja vettä. Pakkoko energiansa on sokerin ja vehnäjauhon muodossa nauttia sairaalassakaan?

Entäpä jos onkin suolistovaiva, jonka takia kuituja ei saa syödä juuri lainkaan - silti KOSKA SINÄ PIDÄT ENEMMÄN RUISLEIVÄSTÄ, niin sitä on sitten oltava kunnon ruisleipää vaan. Niinkö? Vaikkapa jonkin rankan suolistoleikkauksen jälkeen? Ei muuta kuin ruisleipää ja kaalilaatikkoa vaan, mitä sitten, jos ne tikit siellä suolessa ratkeaa, kunhan on KUNNON RUISLEIPÄÄ.

Sairaalassa aika harva potilas voi syödä täydellisesti suositusten mukaisesti, joko perussairauden tai sen sairauden tai vamman hoidon vuoksi.

Vierailija
70/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa väittää että suositukset sairastuttavat. Hyvin harva pystyy noita noudattamaan - syödään sokerijugurtteja, juodaan limuja, karkkipussit ovat 400g. Minusta ssiat olisivat ihan hyvin mikäli ihmiset noudattaisivat edes tuota. Ja toki saa olla syömättä yhtään sokeria. Virallisissa suosituksissa vaan tunnistetaan ihmisten arjen haasteet ja halutaan olla realistisia. Siellä kahvihuoneessa on ne keksit ja suklaat tarjolla ja kaupat pullollaan herkkuja. Nollalinja olisi useimmille mahdoton.

Miksi juuri sokerin kohdalla ajatellaan, että nollalinja on mahdoton, mutta ei voin tai kerman tai oluen? 

20% saa olla tyydyttynyttä rasvaa suositusten mukaan. Oluesta on myös suositus siellä.

Linkki?

En löydä. Tai siis löydän liikaakin. Onko se näistä joku: https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavali…

Vierailija
71/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan suretti, kun näin kaupassa äidin kouluikäisten lasten kanssa. Ja mitä ostoskorissa olikaan? Punaista maitoa, oivariinia ja rasvaista porsaanlihaa. Eikö tuo äiti yhtään osaa ajatella lastensa hyvinvointia. Jos näen heitä uudestaan käyn kyllä sanomassa pari valittua sanaa!

Yrität vain provosoida. Kuitenkin mainitsemasi äiti olisi juuri sellainen, joka ajattelisi nimenomaan lasten terveyttä.

Vierailija
72/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki?

En löydä. Tai siis löydän liikaakin. Onko se näistä joku: https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavali…

Kyllä, tuolla sivulla se pdf vuodelta 2014.

Vierailija
73/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos onkin suolistovaiva, jonka takia kuituja ei saa syödä juuri lainkaan - silti KOSKA SINÄ PIDÄT ENEMMÄN RUISLEIVÄSTÄ, niin sitä on sitten oltava kunnon ruisleipää vaan. Niinkö? Vaikkapa jonkin rankan suolistoleikkauksen jälkeen? Ei muuta kuin ruisleipää ja kaalilaatikkoa vaan, mitä sitten, jos ne tikit siellä suolessa ratkeaa, kunhan on KUNNON RUISLEIPÄÄ.

Sairaalassa aika harva potilas voi syödä täydellisesti suositusten mukaisesti, joko perussairauden tai sen sairauden tai vamman hoidon vuoksi.

Missä sanoin, että kaikille pitää olla ruisleipää?

Halusin vaihtoehtoja. Sinun mielestäsi minunkin pitää syödä pullaa, koska rankan suolistoleikkauksen jälkeen ei muuta voi. Ihan siitä riippumatta, että minulla olikin silmäleikkaus (eikä edes perssimään kohdistuva).

Vierailija
74/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleispätevien ohjeiden antaminen on vetelä suo ja aina joku vääntää ja kääntää asiat ylösalaisin. Aikuisen ei ylipäätänsä pitäisi juoda mitään mehuja.  Nehän ovat joko keinotekoisia aromeja tai konsentroituja hedelmiä.

Itse olen nähnyt oikein terveellisenä juoda itse keittämiäni mustaviinimarjamehuja. Niistä saa vitamiineja ja ihan itse voi määrätä sokerin määrän. Eipä ole keinotekoista. 

No eipä ole keitetyissä mehuissasi pahemmin vitamiineja jäljellä.

Vierailija
75/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä on se laatu. Ruokaa voi olla ihan vain pötsin täytettä. Huomaan että kärsin ravinnon puutteesta jos olen ketkutellut eineksillä tai leivillä liian pitkään ja elimistö alkaa huutamaan jotain alusta asti itse tehtyä ruokaa saaden siitä ravintoa, ihan eri virtaa taas.

Sairastuttuani kun pääsen itse tekemään ruokaa niin tervehtyminen alkaa toden teolla nopeutumaan. Sairaalasta kun ei meinattu päästää pois niin sanoin että minä en näillä ruuilla ja passaamisella tervehdy ollenkaan jotenka pitää päästä nopeasti kotiin. Opettelin rollaattorin kanssa kokkaamaan ja aluksi puolisoni tietenkin passasi mutta kun hän ei osaa muuta kuin eineksiä lämmittää niin se nopeutti minua itse yrittämään. Ravinnolla on merkitystä kuinka nopeesti ihminen toipuu. 

No sanotaan sitten selkeämmin, kun et ilmeisesti ymmärtänyt. Ihminen tarvitsee ensisijaisesti kaloreita. Kaikki muu on toissijaista. Jos ihminen ei saa riittävästi kaloreita elintoimintojensa ylläpitoon, niin millään vitamiineilla tai omegakolmosilla ei ole mitään väliä. Siksi sairaaloissa on yleensä tarjolla jotain mahdollisimman helposti nieltävää sokeripitoista jälkkäriä, kuten kiisseliä, että ihmiset söisivät edes jotain. Usein sairaalapotilailla on hyvin heikko ruokahalu, vaikka heidän elimistönsä tarvitsisi erityisen paljon energiaa parantuakseen.

Sairaalaruoassa ei todellakaan voida ajatella noin.

Parantuakseen moni tarvitsee etenkin proteiinia ja suojaravintoaineita, ei silkkoja kaloreita. Niitä on pullassa heikonlaisesti.

Kaloreita on monella potilaalla kroppaansa varastoituna niin runsaasti, että pieni kalorivaje tekisi vain hyvää. (Kyllä, kuulun itsekin tähän joukkoon.)

Vierailija
76/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinrasvat on edelleen pannassa, vaikka lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että ei ole syytä.

Lukuisat tubettajat ovat sanoneet, ettei ole syytä. Tieteellinen tutkimus on eri mieltä. 

Tieteelliset tutkimukset suosittelevat kalaöljyä, ja eläinrasva se on sekin. Sen sijaan esim. kookosrasvaa ei suositella.

Mitä lihan rasvoihin tulee, niin onkohan niiden käyttöä edes tutkittu tilanteessa, jossa ei syödä sitä itse lihaa myös. Eli tiedetäänkö varmasti, että ongelma olisi nimenomaan se rsva.

Kalaa nyt ihan yleisesti pidetäänkin ravitsemustieteessä terveellisenä, toisin kuin punaista lihaa. Ei siis oikein voi tässä asiassa rinnastaa näitä kahta toisiinsa. Kalan rasva on kuitenkin koostumukseltaan melko erilainen kuin punaisen lihan sisältämä rasva.

Vierailija
77/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalaruoassa ei todellakaan voida ajatella noin.

Parantuakseen moni tarvitsee etenkin proteiinia ja suojaravintoaineita, ei silkkoja kaloreita. Niitä on pullassa heikonlaisesti.

Kaloreita on monella potilaalla kroppaansa varastoituna niin runsaasti, että pieni kalorivaje tekisi vain hyvää. (Kyllä, kuulun itsekin tähän joukkoon.)

Esim. syöpähoitoja läpikäyvälle ihmiselle ei se pieni kalorivaje kyllä todellakaan tee hyvää. Tuollaisten hoitojen aikana ruokahalua ei useinkaan ole, joten minusta on ihan ymmärrettävää, että silloin syödään mieluummin vähän runsasenergistä ja helposti syötävää ruokaa kuin paljon vähäenergistä, joskin terveellistä, ruokaa. Täällä joskus kauhisteltiin, kun jossain lastensairaalassa vakavasti sairaille lapsille tarjottiin sokeroituja mehuja tms, vaikka juuri tällaisissa tilanteissa on järkeä tarjota sitä, mikä maistuu hyvältä ja menee alas.

Tämä ei silti poista sitä aspektia, että varmasti yksi syy sairaaloiden tarjoamaan ruokaan on myös kustannusten vähentäminen. Asiat eivät kuitenkaan useinkaan ole näin mustavalkoisia.

Vierailija
78/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinrasvat on edelleen pannassa, vaikka lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että ei ole syytä.

Lukuisat tubettajat ovat sanoneet, ettei ole syytä. Tieteellinen tutkimus on eri mieltä. 

Tieteelliset tutkimukset suosittelevat kalaöljyä, ja eläinrasva se on sekin. Sen sijaan esim. kookosrasvaa ei suositella.

Mitä lihan rasvoihin tulee, niin onkohan niiden käyttöä edes tutkittu tilanteessa, jossa ei syödä sitä itse lihaa myös. Eli tiedetäänkö varmasti, että ongelma olisi nimenomaan se rsva.

Kalaa nyt ihan yleisesti pidetäänkin ravitsemustieteessä terveellisenä, toisin kuin punaista lihaa. Ei siis oikein voi tässä asiassa rinnastaa näitä kahta toisiinsa. Kalan rasva on kuitenkin koostumukseltaan melko erilainen kuin punaisen lihan sisältämä rasva.

Ja niitä molempia tarvitaan.

Vierailija
79/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne ollu jo pitkään viturallaan ei vaan ole ymmärrystä tehdä asialle mitään, ei tahdota myöntää virheitä. Demonisoidaan rasvat ja tilalle sokeria

Vierailija
80/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositukset ovat suurkeittiöille. Lisäksi teollisuus lobbaa. Lobbaus myös toimii. Moni luulee edelleen ruisleivän olevan terveellistä, vaikka EFSA kumosi väitteen yli 10v sitten.