Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viralliset ravitsemussuositukset ihmetyttää

Vierailija
26.01.2023 |

Lisätyn sokerin määrä tulisi olla alle 50 grammaa päivässä. Aikamoinen määrä päivässä sokeria (yli puoli desiä), ja tähän ei siis lasketa hedelmien, mehujen yms sokereita, vaan pelkästään lisätty sokeri.

Ja leipää pitäisi syödä vähintään 4 viipaletta päivässä kuidun takia.

Mahtaisiko suomalaiset olla terveempiä, jos nuo suositukset olisi vähän erilaiset?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulla päivässä tiellä pitää!

Joo. Ainakin Tampereen yliopistollisessa keskussairaalassa on potilaille joka päivä iltapäiväkahvin kera tarjolla pullaa. Pikkupulla, tai viipale pitkoa.

Sen sijaan kasviksia ei mitenkään tule puolta kiloa päivässä niillä ruoilla.

Vierailija
42/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä ja puuro kuuluu mun ruokavalioon, syön aamulla joko puuron tai 2-3 viipaletta leipää ja illalla sama satsi. Mutta se mitä en syö, on pullat, keksit, karkit, sipsit, mehut, limut ym kuin joskus todella harvoin. Ei paino-ongelmia, eikä veriarvoissa mitään häikkää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinrasvat on edelleen pannassa, vaikka lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että ei ole syytä.

Lukuisat tubettajat ovat sanoneet, ettei ole syytä. Tieteellinen tutkimus on eri mieltä. 

Tieteelliset tutkimukset suosittelevat kalaöljyä, ja eläinrasva se on sekin. Sen sijaan esim. kookosrasvaa ei suositella.

Mitä lihan rasvoihin tulee, niin onkohan niiden käyttöä edes tutkittu tilanteessa, jossa ei syödä sitä itse lihaa myös. Eli tiedetäänkö varmasti, että ongelma olisi nimenomaan se rsva.

Vierailija
44/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo leivän määrä on järjetön, riittää että ruoassa on yksi hiilarin lähde! 

Lisäksi voin saisi palauttaa ruokavalioon, siitä saa useampaa vitamiinia, ja pienikin määrä antaa paljon makua. Itse en syö puuroa ilman voisilmää. 

Monet täysjyväpastat ja riisit ovat pahanmakuisia, eikä niitä syö juuri kukaan niiden alkuperämaassakaan (paitsi terveystietoiset). Kuitenkaan näissä maissa ei kärsitä kuitujen puutteesta?

Ihmiset ovat erilaisia, minä syön aina täysjyväpastaa, koska pidän sen makua ja rakennetta paljon parempana. En tosin usein sitäkään, koska mielestäni toimistotyöläinen ei tarvitse paljon hiilareita. Syön hedelmiä, marjoja ja vihanneksia ja maha toimii paremmin kuin hyvin.

Jep, tässä on eroja. Minä tykkään itse enemmän maun puolesta täysjyväpastasta. Kerran keitin vaaleaa ja lapsetkin ihmettelivät makueroa.

Tykkään eniten Torinon runsaskuituisesta täysjyvämakaroonista, siis niissäkin on eroja kun piti alkaa totuttelemaan tummaan ja päästä vaaleasta kuiduttomasta eroon kokonaan ja kokeilin eri merkkejä. Bens Original täysjyvä riisi on paras. Seuraavaksi kokeilen sekoittaa joukkoon mustaa riisiä. Valikoimaa on niin jos ei heti löydä mieleistään niin vaihtaa merkkiä. 

Makarooni laatikon ystävänä teen sitä joka viikko isomman satsin parille päivälle ja jonkun risoton parille päivälle. Kuitupitoisuus on tärkeintä ettei tule ummetusta niin kuin joskus lapsuudessa se ruoka oli niin kuidutonta ettei tarvinnut moneen päivään käydä kakkoksella. Nykyään kun joka päivä toimii niin tietää syöneensä tarpeeksi kuituja. 

Vierailija
45/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kyttäsin niin tarkkaan syömisiä, että odotin vain seuraavaa herkkupäivää. Sitten ahmin ison kasan herkkuja , koska nyt mä voin!!! Huomasin, että suhteeni ruokaan oli todella sairas muutenkin.

Nykyään syön monipuolisesti ja suht terveellisesti. Voin syödä suklaata muulloinkin kuin herkkupäivänä, koska ateriat ovat muuten kunnossa.

Vierailija
46/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa eniten ylipainoiset verenpainetautiset, jotka mesoavat että kuinka sä käytät kuohukermaa. Niin no jos katsot ensin peiliin.

Vierailija
47/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ainakin Tampereen yliopistollisessa keskussairaalassa on potilaille joka päivä iltapäiväkahvin kera tarjolla pullaa. Pikkupulla, tai viipale pitkoa.

Hyvin monilla vuodepotilailla merkittävin ravitsemuksellinen ongelma on, että he eivät saa syötyä tarpeeksi ruokaa täyttääkseen energiatarpeensa. Vuodepotilaat ovat aika erilainen ryhmä kuin terveet ihmiset. Jos ihminen saa syötyä vain pari nokaretta ruokaa, pulla on huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin parsakaali. Ihminen tarvitsee energiaa elintoimintojensa ylläpitoon.  

Vierailija
48/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monilla vuodepotilailla merkittävin ravitsemuksellinen ongelma on, että he eivät saa syötyä tarpeeksi ruokaa täyttääkseen energiatarpeensa. Vuodepotilaat ovat aika erilainen ryhmä kuin terveet ihmiset. Jos ihminen saa syötyä vain pari nokaretta ruokaa, pulla on huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin parsakaali. Ihminen tarvitsee energiaa elintoimintojensa ylläpitoon.  

Niin mikä on se laatu. Ruokaa voi olla ihan vain pötsin täytettä. Huomaan että kärsin ravinnon puutteesta jos olen ketkutellut eineksillä tai leivillä liian pitkään ja elimistö alkaa huutamaan jotain alusta asti itse tehtyä ruokaa saaden siitä ravintoa, ihan eri virtaa taas.

Sairastuttuani kun pääsen itse tekemään ruokaa niin tervehtyminen alkaa toden teolla nopeutumaan. Sairaalasta kun ei meinattu päästää pois niin sanoin että minä en näillä ruuilla ja passaamisella tervehdy ollenkaan jotenka pitää päästä nopeasti kotiin. Opettelin rollaattorin kanssa kokkaamaan ja aluksi puolisoni tietenkin passasi mutta kun hän ei osaa muuta kuin eineksiä lämmittää niin se nopeutti minua itse yrittämään. Ravinnolla on merkitystä kuinka nopeesti ihminen toipuu. 

Vierailija
49/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun maassa jossa ei ole ruisleipää eikä juurikaan täysjyväpastoja saatavilla. Maitoa ei juoda. Rasvattomat tuotteet ovat myös vähemmistönä kaupan hyllyillä. Itsekin syön toisinaan vaaleaa höttöleipää. Kokonaisuus ja ruokamäärät vaikuttavat. Ja liikunta ja geenit.

Vierailija
50/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä on se laatu. Ruokaa voi olla ihan vain pötsin täytettä. Huomaan että kärsin ravinnon puutteesta jos olen ketkutellut eineksillä tai leivillä liian pitkään ja elimistö alkaa huutamaan jotain alusta asti itse tehtyä ruokaa saaden siitä ravintoa, ihan eri virtaa taas.

Sairastuttuani kun pääsen itse tekemään ruokaa niin tervehtyminen alkaa toden teolla nopeutumaan. Sairaalasta kun ei meinattu päästää pois niin sanoin että minä en näillä ruuilla ja passaamisella tervehdy ollenkaan jotenka pitää päästä nopeasti kotiin. Opettelin rollaattorin kanssa kokkaamaan ja aluksi puolisoni tietenkin passasi mutta kun hän ei osaa muuta kuin eineksiä lämmittää niin se nopeutti minua itse yrittämään. Ravinnolla on merkitystä kuinka nopeesti ihminen toipuu. 

No sanotaan sitten selkeämmin, kun et ilmeisesti ymmärtänyt. Ihminen tarvitsee ensisijaisesti kaloreita. Kaikki muu on toissijaista. Jos ihminen ei saa riittävästi kaloreita elintoimintojensa ylläpitoon, niin millään vitamiineilla tai omegakolmosilla ei ole mitään väliä. Siksi sairaaloissa on yleensä tarjolla jotain mahdollisimman helposti nieltävää sokeripitoista jälkkäriä, kuten kiisseliä, että ihmiset söisivät edes jotain. Usein sairaalapotilailla on hyvin heikko ruokahalu, vaikka heidän elimistönsä tarvitsisi erityisen paljon energiaa parantuakseen.

Sairaalloisen lihavat elintapasairaat ovat tietenkin eri tilanteessa, mutta ei sairaalassa kaikille tarjoilla samaa ruokaa, vaan kyllä sitä muokataan vastaamaan potilaan tilannetta.

Vierailija
51/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laihduin kun lopetin lähes kokonaan maidon, juuston ja kerman käytön ruoanlaitossa. Syön kokonaisia aterioita ja pasta on kyllä vaaleaa ja vaaleaa leipää syön mutta vähän.

Vierailija
52/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisuus ratkaisee. Kyllä monissa Euroopan maissa syödään lähes yhtä paljon sokeria ja ollaan vähän hoikempia kuitenkin keskimäärin. Minusta jossain oli että Italiassa kulutetaan yhtä paljon sokeria kuin Suomessa. Ei ole kyllä nyt linkkiä tähän. Ja norjassahan lounaskin on se matpakke, eli paljon hiilaria tulee. Tuskin norjalaiset suomalaisia sairaampia on.

Vierailija
53/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla edes vaihtoehtoja? Joudun joskus olemaan sairaaassa (ei ollut TAYS), ja piti oikein pyytämällä pyytää, voisinko saada esim. kaalia tai porkkanaa järsittäväksi, kun olin niihin tottunut ja ilman rupesi ummettamaan. 

Ei se ole mikään yleispätevä sääntö, ettei potilas voisi syödä kasviksia. Kaikki ei edes ole vuodepotilaita siinä mielessä etteivät pääsisi vuoteesta ylös ja liikkeelle. Silti ne päivän kasvikset sairaala-aterioissa voi olla kaksi kurkkusiivua leivän päällä, muutama juureskuutio lihasopassa, ja vajaa desi jotain salaattia päivän toisella aterialla. Iltapalakiisselissä teoriassa muutama marja.

Vierailija
54/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sokeria tarvitse syödä ollenkaan. Monet syövät aivan tolkuttomasti, heille tekisi hyvää pysytellä alle 50 grammassa. Et tarvitse leipää, jos syöt vaikkapa riittävästi kasviksia. Elämä on kuitenkin hektistä ja joskus se leipä vaan on helpoin valinta täyttää päivittäinen kuidun tarve. Lisäksi ihmiset ovat yksilöitä, jos veriarvosi ovat hyvät erilaisella ruokavaliolla, niin mitäpä niitä suosituksia miettimään.

Vierailija
55/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo leivän määrä on järjetön, riittää että ruoassa on yksi hiilarin lähde! 

Lisäksi voin saisi palauttaa ruokavalioon, siitä saa useampaa vitamiinia, ja pienikin määrä antaa paljon makua. Itse en syö puuroa ilman voisilmää. 

Monet täysjyväpastat ja riisit ovat pahanmakuisia, eikä niitä syö juuri kukaan niiden alkuperämaassakaan (paitsi terveystietoiset). Kuitenkaan näissä maissa ei kärsitä kuitujen puutteesta?

Oleellista ei varmaankaan ole hiilarin lähteiden määrä vaan niiden kokonaismäärä?

Voi pitäisi palauttaa suosituksiin, koska sinä tykkäät siitä? Miksi juuri sinun mieltymysten pitäisi olla ravitsemussuositusten pohjana. Ja kerropa yksikin vitamiini, missä voi on oikeasti hyvä lähde. 

Mitkä ihme on riisin ja pastan alkuperämaat? Kiina ja Italia? Mistä tiedät muuten, mistä ihmiset noissa maissa kärsivät, meinaatko, ettei niissä ole ravitesemukseen liittyviä sairauksia? Ja taas, miksi sinun makutottumusten pitiäisi määrittää ravitsemussuositukset.

Kas kun et vaadi olutta suosituksiin. Sekin sisältää jotain vitamiineja ja on hyvää. 

"Ei virallisten suositusten ole tarkoitus ajaa ihmisiä ortoreksiaan, vaan auttaa ihmisiä tekemään arjessaan kohtuullisen järkeviä valintoja. Terveellinen ruokavalio voi sisältää myös kohtuullisen määrän herkkuja ja suositukset ottavat myös sen huomioon."

Kyllä, tämän takia voi ja olut pitää olla mukana virallisissa ravitsemussuosituksissa siinä missä sokeri. Nehän juuri ovat niitä herkkuja. Tuskinpa voin käyttö niiden määrättyjen leipäpalojen päällä levitteenä sen enempää terveyttä tärvelee kuin se 49 grammaa sokeria päivässä?

Vierailija
56/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa väittää että suositukset sairastuttavat. Hyvin harva pystyy noita noudattamaan - syödään sokerijugurtteja, juodaan limuja, karkkipussit ovat 400g. Minusta ssiat olisivat ihan hyvin mikäli ihmiset noudattaisivat edes tuota. Ja toki saa olla syömättä yhtään sokeria. Virallisissa suosituksissa vaan tunnistetaan ihmisten arjen haasteet ja halutaan olla realistisia. Siellä kahvihuoneessa on ne keksit ja suklaat tarjolla ja kaupat pullollaan herkkuja. Nollalinja olisi useimmille mahdoton.

Miksi juuri sokerin kohdalla ajatellaan, että nollalinja on mahdoton, mutta ei voin tai kerman tai oluen? 

Vierailija
57/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitse mussu ositus!

Vierailija
58/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa väittää että suositukset sairastuttavat. Hyvin harva pystyy noita noudattamaan - syödään sokerijugurtteja, juodaan limuja, karkkipussit ovat 400g. Minusta ssiat olisivat ihan hyvin mikäli ihmiset noudattaisivat edes tuota. Ja toki saa olla syömättä yhtään sokeria. Virallisissa suosituksissa vaan tunnistetaan ihmisten arjen haasteet ja halutaan olla realistisia. Siellä kahvihuoneessa on ne keksit ja suklaat tarjolla ja kaupat pullollaan herkkuja. Nollalinja olisi useimmille mahdoton.

Miksi juuri sokerin kohdalla ajatellaan, että nollalinja on mahdoton, mutta ei voin tai kerman tai oluen? 

20% saa olla tyydyttynyttä rasvaa suositusten mukaan. Oluesta on myös suositus siellä.

Vierailija
59/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20% saa olla tyydyttynyttä rasvaa suositusten mukaan. Oluesta on myös suositus siellä.

Linkki?

Tuskin kukaan tsiikaa ja laskee ruokansa rasvaprosentteja noin tarkkaan. 

Vierailija
60/90 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty, jos vaihtoehtona on vain nuo kaksi. Oikeassa elämässä vaihtoehtoja on muitakin.