Viralliset ravitsemussuositukset ihmetyttää
Lisätyn sokerin määrä tulisi olla alle 50 grammaa päivässä. Aikamoinen määrä päivässä sokeria (yli puoli desiä), ja tähän ei siis lasketa hedelmien, mehujen yms sokereita, vaan pelkästään lisätty sokeri.
Ja leipää pitäisi syödä vähintään 4 viipaletta päivässä kuidun takia.
Mahtaisiko suomalaiset olla terveempiä, jos nuo suositukset olisi vähän erilaiset?
Kommentit (90)
toi maidon kulutus suomessa on kyllä järjetöntä, onse kumma ku muualla maailmassa luut kestää ilman
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulla päivässä tiellä pitää!
Joo. Ainakin Tampereen yliopistollisessa keskussairaalassa on potilaille joka päivä iltapäiväkahvin kera tarjolla pullaa. Pikkupulla, tai viipale pitkoa.
Sen sijaan kasviksia ei mitenkään tule puolta kiloa päivässä niillä ruoilla.
Hyvin monilla vuodepotilailla merkittävin ravitsemuksellinen ongelma on, että he eivät saa syötyä tarpeeksi ruokaa täyttääkseen energiatarpeensa. Vuodepotilaat ovat aika erilainen ryhmä kuin terveet ihmiset. Jos ihminen saa syötyä vain pari nokaretta ruokaa, pulla on huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin parsakaali. Ihminen tarvitsee energiaa elintoimintojensa ylläpitoon.
Sen parsakaalin voi uittaa rasvassa, niin saa energiaa. Minulle maistuisi sillä tavoin paremmin kuin pulla.
Ja miksi sen pullaviipaleen sijaan ei saa vaikka ruisleipää? Kunnon leipää, jossa on vain ruisjauhoja, suolaa ja vettä. Pakkoko energiansa on sokerin ja vehnäjauhon muodossa nauttia sairaalassakaan?
Veikkaan, että todellinen syy on säästöt. Pulla on halpaa.
Entäpä jos onkin suolistovaiva, jonka takia kuituja ei saa syödä juuri lainkaan - silti KOSKA SINÄ PIDÄT ENEMMÄN RUISLEIVÄSTÄ, niin sitä on sitten oltava kunnon ruisleipää vaan. Niinkö? Vaikkapa jonkin rankan suolistoleikkauksen jälkeen? Ei muuta kuin ruisleipää ja kaalilaatikkoa vaan, mitä sitten, jos ne tikit siellä suolessa ratkeaa, kunhan on KUNNON RUISLEIPÄÄ.
Sairaalassa aika harva potilas voi syödä täydellisesti suositusten mukaisesti, joko perussairauden tai sen sairauden tai vamman hoidon vuoksi.
Niin että rankan suolistoleikkauksen jälkeen pullaa vaan kitusiin. Just.
Vierailija kirjoitti:
toi maidon kulutus suomessa on kyllä järjetöntä, onse kumma ku muualla maailmassa luut kestää ilman
Itse rakastan maitoa ja ruoka ei maistu millekään ilman maitoa ja leipää. En voisi kuvitella, että söisin esim. keittoa, eikä olisi tarjolla maitoa ja leipää. Nälkähän siitä jäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleispätevien ohjeiden antaminen on vetelä suo ja aina joku vääntää ja kääntää asiat ylösalaisin. Aikuisen ei ylipäätänsä pitäisi juoda mitään mehuja. Nehän ovat joko keinotekoisia aromeja tai konsentroituja hedelmiä.
Itse olen nähnyt oikein terveellisenä juoda itse keittämiäni mustaviinimarjamehuja. Niistä saa vitamiineja ja ihan itse voi määrätä sokerin määrän. Eipä ole keinotekoista.
No eipä ole keitetyissä mehuissasi pahemmin vitamiineja jäljellä.
Höpsistä pussiin! Sitä sanotaan marjamehun keittämiseksi, vaikka saatetaan tehdä eri menetelmilläkin. Mistäs sinä tiedät minun mehujeni vitamiinipitoisuudesta?
Kateus vie kalatkin vedestä.
Virallisten ravitsemussuositusten mukaan lisätyn sokerin osuus kokonaiskalorien saannista saisi olla enintään 10 prosenttia. Sitä suurempi määrä lisää karieksen, ylipainon ja virheravitsemuksen riskiä. Saanti voi sen sijaan hyvin olla täysin nolla.
Lisäksi 50 g karkkia on hävyttömän pieni määrä.
Ap ottaa vissiin kaikesta maksimimäärän.
Naisille suositellaan noin 6 annosta ja miehille 9 annosta täysjyväviljatuotteita vuorokaudessa. Annokseksi voidaan laskea 1 dl valmista täysjyvälisäkettä, 1 leipäviipale tai puoli lautasellista puuroa.
Ei sitä leipää virallisen suosituksen mukaan tarvitse syödä ollenkaan jos saa kuidun muualta.
Taas ap puhuu potaskaa.
https://ravitsemustalo.fi/blogi/ravitsemusmyytit-osa-1-viralliset-ravit…
ap:lle suosittelen tätä linkkiä niin loppuu tuo höpinä
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa eniten ylipainoiset verenpainetautiset, jotka mesoavat että kuinka sä käytät kuohukermaa. Niin no jos katsot ensin peiliin.
Ei kai kukaan oikeasti ole nykypäivänä enää näin tyhmä, että kuvittelee painon automaattisesti korreloivan terveyteen?! Tunnen ylipainoisia, joilla on kaikki arvot ok ja tunnen myös hoikkia, joilla on jo alle 5-kymppisenä aloitettu verenpaine- ja/tai kolesterolilääkitys. Että kyllä se kuohukerma on syytä säästää juhlapäivän ruokiin oli paino mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa eniten ylipainoiset verenpainetautiset, jotka mesoavat että kuinka sä käytät kuohukermaa. Niin no jos katsot ensin peiliin.
Ei kai kukaan oikeasti ole nykypäivänä enää näin tyhmä, että kuvittelee painon automaattisesti korreloivan terveyteen?! Tunnen ylipainoisia, joilla on kaikki arvot ok ja tunnen myös hoikkia, joilla on jo alle 5-kymppisenä aloitettu verenpaine- ja/tai kolesterolilääkitys. Että kyllä se kuohukerma on syytä säästää juhlapäivän ruokiin oli paino mikä hyvänsä.
Kuohukerma on hyvää ravintoa eikä sairastuta. Ennemmin pitää välttää niitä keino- ja kevytkermoja. Noita litkujahan kuitenkin suuri osa juurikin käyttää.
Mahtaisko kalassa olla kuitenkin enemmän myrkkyjä kuin lihassa? Esimerkiksi lääkejäämiä, elohopeaa ym.
-eri