Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua hävettää lihavana lähteä uimahallin. Haluaisin kuitenkin aloittaa harrastuksen.

Vierailija
26.01.2023 |

Sosiaalinen ahdistus ja pelko arvostelusta estää minua elämään elämää ja lähtemään vaikkapa liikkumaan sinne missä on ihmisiä.
Uiminen olisi paras juttu itselle ja nautin siitä todella paljon mutta kun täytyy olla alasti suihkupuolella ja uikkareillakin tietenkin ollaan vielä aika rajoilla tuon kanssa kehtaanko olla. Tuskin ketään edes kiinnostaa siellä mutta silti olen todella arka menemään nyt...
Olen päättänyt kuitenkin kokeilla.
Sama salilla, jännittää mennä sinne vaikka nautinkin hikiliikunnasta, nyt kunto on vaan ihan paska ja hengästyn varmaan vähästäkin yrittämisestä.

Pakko se on jostain aloittaa. Tsemppiä?
Kertokaa vaikka uimisen hyötyjä ja mihin aikaan itse tykkäätte käydä uimassa? Milloin saatte olla suht rauhassa?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rataetiketistä: jos on hitaiden ja nopeiden radat, ja ei ole nopea, niin ei sinne nopeiden radoille :)

Muuten uidaan oikeaa laitaa ja mikäli paljon porukkaa, niin kandee tosissaan olla oikealla, jos takaa tulee nopeampi, joka haluaa ohittaa. Muutoin nopeammalla on ns. Vastuu eli heidän ei auta kitistä, jos jostain syystä ovat hitaiden radalla ja joutuvat ohittelemaan hitaampia. Yleensä nämä superuimarit on sen verran sulavia ja kokeneita, että he pujahtavat mistä vaan ohi eli ei hätää senkään suhteen, menet vaan omaan tahtiin ihan rauhassa. Pääasia, että ei ui radan keskellä niin että muut ei pääse ohi. Joskus näkee näitä, jotka jää kellumaan keskelle rataa ja siitä ei tykätä kyllä :)

Sit jos haluat altaan päässä levähtää, se on ok kunhan menet siellä oikealle laitaan, että takaa tuleva pääsee kääntymään potkaisten laitaa. Mikään ei oo niin junttia, kun ihmiset, jotka jää porukoina juttelemaan sinne päähän niin että muut ei pääse kääntymään.

Sit jos haluaa ruuhkassa, niin itse ainakin päissä oon tehny sitä, että jos takaa tulee nopeampi, niin väistän sinne oikeaan reunaan, jotta nopeampi pääsee uudelle kierrokselle ennen mua, jotta vältetään turhat ohitukset.

Vierailija
42/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, uskaltaako uimaan mennä, jos ei osaa tai jaksa uida jotain rataa? Haluaisin vaan pulahdella pari kolme metriä. Täytyy pitää tauko viimeistään 10m kohdalla. Saako mennä reunan vieressä edes takaisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä. Teet itsellesi suuren palveluksen. Ensimmäinen askel on aina vaikein, mutta se kannattaa ottaa. Älä epäröi.

Vierailija
44/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne muutkaan uimahallin kävijät mitään missejä ole. Hyvin mahdut sekaan.

Vierailija
45/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin just uimasta. Olen 90-kilonen, 167-senttinen tasapaksu pullukka. Ikääkin jo 50. Uin viikoittain kilometrin. Koskaan en ole kokenut kiloja esteeksi. En häpeä enkä nolostele. Miehet juttelee, moikkaa ja hymyilee. Yksi kiva herra tulee aina mukaan kun menen avantoon. Varmistaa kuulemma että mulla kaikki hyvin.

Meitä on siellä kaiken kokoisia joten sekaan vaan. Uiminen on ihana harrastus.

Vierailija
46/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi tykätä hikiliikunnasta?

Sehän se vesiliikunnassa onkin kivaa, ettei silloin hikoile. Sen takia mä olen siitä aina tykännyt.

Mulla on BMI 33, ja olen käynyt useampia kertoja viikossa säännöllisesti vesijumpassa jo lähes kolmen vuoden ajan. Muut ylipainoiset eivät oikeastaan kiinnitä huomiota, paitsi ne,  joilla on liian pieni uimapuku (tässä kohdassa lähinnä mahaa kasvattaneet miehet, jotka ovat äkkiseltään päättäneet lähteä uimahalliin armeija-ajan uikkareissa ja joilta persvako näkyy pitkältä matkalta).

Lihavaksi lapsetkaan ei ole sanoneet, mutta mummoksi minua lapset on sanoneet uimahallissa useamman kerran, vaikka olen vasta 56-vuotias. En ole mummo vielä pitkään aikaan, lapsi on teini.

Kerran oli kiva tapaus, kun pikkukaveri suihkutiloissa totesi äidilleen minun tullessa pesutiloihin "Eihän mummot voi tänne tulla." Äiti totesi tälle, että kyllä voi ja tuo nainen ei varmaankaan ole vielä mummo. Seuraaaksi pesutiloihin astui rollaattoria käyttävä viisikymppinen rollaattoria käyttävä nainen. Pikkukaveri tähän "Mutta pitäishän niiden edes osata kävellä."

Tässä viestissä näkyi taas hienosti, että naisethan ne niitä ovat, jotka toisten ulkonäköä arvostelevat.

Vierailija
47/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos 25 metrin allas, niin toi sun 30x päästä päähän on jo tosi hyvin, jos et oo pitkään aikaan käyny uimassa, riippuen toki miten nopeasti uit ja pidätkö taukoa. Uinti on osaksi tekniikkaa, osaksi kuntoa ja ainakin itsellä, jos ei oo uinu pitkään aikaan, menee se pari sataa eka metriä muistellessa, miten homma menikään. Itse tykkään saada sykettä ylös eli uin aika nopeaa sellaisia pyrähdyksiä välillä levähtäen, toiset tykkää uida pidempään ja hitaammin. Ja oon itse tosi isokokoinen nainen, ei oo koskaan vittuiltu koosta, alussa vain siitä, jos en älynny 'päissä' jättää tilaa eli olin toisen tiellä, mutta siinäpähän opin. Sinne vaan!

Vierailija
48/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa muistakin siellä käyvistä on ylipainoisia, kuten suomalaisista ylipäänsä. Eikä kukaan siellä kiinnitä erityistä huomiota toisiin.

Vierailija
49/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, uskaltaako uimaan mennä, jos ei osaa tai jaksa uida jotain rataa? Haluaisin vaan pulahdella pari kolme metriä. Täytyy pitää tauko viimeistään 10m kohdalla. Saako mennä reunan vieressä edes takaisin?

No jos et oikeasti osaa uida, niin silloin ei saa mennä aikuisten altaaseen tietenkään. Saatat hukkua. Mutta jos osaat uida ja epäilet vaan jaksamista tai haluat vain pulahdella ja lillua, niin mene sellaiseen yleisallasalueelle (ei radalle) ja uiskentele siinä. Melkein joka uimahallissa tuolle on se oma alansa.

Vierailija
50/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yliajatella asiaa. Siirtyy suoraan toimintaan ja menee vaan. Vuoden alussa pakotin itseni salille, vaikka ahdisti hirveästi, että en osaa käyttää siellä mitään laitteita jne. Pari kertaa kun on käynyt, niin ei jännitä yhtään. Ihmiset on siellä yllättävän avuliaita. Jos ei osaa käyttää jotain, niin kysyy vaan. Kyllä muut auttaa sitten.

Vierailija
51/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn vielä typerän kysymyksen. Minulla on vähän ahdistusta uusista tilanteista ja pelkään, että menen vääristä ovista ja sähläilen. Eli pelkään nolatuksi tulemista joka siis on minulla kyllä juuri siellä korvien välissä. Niin eli siis kysymykseen, kun menen altaalle ja haluan uida eestaas matkaa, niin onko niissä jotkin säännöt jos on enemmän porukkaa..

Eli kierretäänkö vaan yhtä suuntaa kaikki, eli seurataan perässä ja uidaan vai saako olla oma pieni rata, jota ui yksin ees taas. Ei helvetti miten noloa ees kysyä..

Vielä kun tiedän, että oikeasti tajuan heti kun menen sinne, että miten siellä toimitaan. Kunhan menen perässä ja jos joku sanoo jostain asiasta, että teen väärin, niin siinähän se tulee selväksi. Tällainen kuitenkin olen, jännitän ja varaudun, ennakoin ja suunnittelen. Ei olisi ongelmaa jos olisi yksin mutta ihmisiä jännitän kovin silloin kun olen uusissa paikoissa.

Ap

Ei ole tyhmiä kysymyksiä! Aina voi kysyä, ja voi kysyä samoja asioita uudestaankin jos välissä unohtuu. Jännittäminen on aivan normaalia myös.

Ja usko tai älä, kaikki koheltaminenkin on sallittua! :D Minä aina kun kohellan, sanon ääneen jollekulle ohikulkijalle ja vähän kuin puoliksi itselleni että "hyvänen aika, meinasin mennä vahingossa tuonne miesten puolelle, kylläpä nyt hävettää" tai jotain. :D Aina saa ymmärtäviä katseita ja kommentteja kun kaikille jotain tällaisia sattuu välillä. Mutta hyvin se menee, en usko että joudut vahingossa väärään paikkaan, ja kysyvä ei tieltä eksy. Ei mene kauaa että sinultakin kysytään neuvoa, kun näytät uusien kävijöiden silmiin tottuneelta kävijältä.

Vierailija
52/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänne jo muutaman viestin laittanut, mutta laitetaan yksi vielä. Itse olen vähän huono liikkumaan enkä saa oikein mistään liikunnasta riittävän hyvää oloa. Uiminen on ainut mikä saunaan ja persuihin yhdistettynä saa raukean ja hyvän olon. Uskon, että moni muukin saa siitä hyvän olon, joten kannattaa ainakin kokeilla. Liian kova tahti alussa voi olla huono. Uit vähän ja vaikka vesijumppaat vähän, jos hallissa on jumppanäyttö. Toki jos ei jumppa kiinnosta niin sitten ei tietenkään. On vain hyvää liikuntaa paikalla ollen. Uskon, että tulet ihmettelemään joku päivä, että miksi edes häpesit alunperin.

Vierailija
53/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tänne jo muutaman viestin laittanut, mutta laitetaan yksi vielä. Itse olen vähän huono liikkumaan enkä saa oikein mistään liikunnasta riittävän hyvää oloa. Uiminen on ainut mikä saunaan ja persuihin yhdistettynä saa raukean ja hyvän olon. Uskon, että moni muukin saa siitä hyvän olon, joten kannattaa ainakin kokeilla. Liian kova tahti alussa voi olla huono. Uit vähän ja vaikka vesijumppaat vähän, jos hallissa on jumppanäyttö. Toki jos ei jumppa kiinnosta niin sitten ei tietenkään. On vain hyvää liikuntaa paikalla ollen. Uskon, että tulet ihmettelemään joku päivä, että miksi edes häpesit alunperin.

:D persuihin=pesuihin.

Vierailija
54/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun uimahallireissujen suurin kynnys on se, että mietin jalkasienitartuntaa. Tiedän, voi olla uimatossut tms, mutta pelkkä ajatus, että saattaa saada jokun trikopyton rubrumin jalkoihinsa on ylivoimaisen etova. Suurin ongelma siis korvien välissä.

Itse sain kynsisienen. Siitä ei helpolla eroon pääsekään. Syönyt lääkekuurin, mutta tulee vain takaisin. 

Vierailija
55/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouintiradat saattavat olla toisesta päästä monta metriä syviä, mutta ainakin niissä uimahalleissa joissa olen käynyt, on kävelyallas joka on saman syvyinen päästä päähän. Sinne voit ainakin mennä. Varmaankin uimahallin sivuilta näkee, minkälaisia altaita löytyy.

Vierailija
56/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ajatus, että kaikki katsoivat juuri sinua

Vierailija
57/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan, uimahallit on täynnä meidänlaisia palleroita. Isokokoisia vanhempia miehiä ja naisia varmaan puolet kaikista. Tuskin olet edes se isoin. Itse tukevasti keski-ikäinen 150-kiloinen 48-koon uimapuvussa, enkä häpeä yhtään mitään. Ei kiinnosta vaikka kuka miettisi mitä. Ikinä ei ole kukaan sanonut mitään eikä oikeastaan edes tuijotellut.

Vierailija
58/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ns terapia-allas, voit hyppiä ja jumpata paikallaan.

Vierailija
59/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee.

Kaikki keskittyvät siellä omaan suoritukseensa. Ei kukaan kyttää siellä muita kuin naapurin pervo setämies karvaisen rintansa kanssa.

Ei vaan, ei kukaan ketään kyylää, teet vaan niin kuin muutkin, niin huomaat jo muutaman kerran jälkeen, että eihän tässä mitään ongelmaa olekaan.

Tsemppiä toivottaen Karvainen setämies

Vierailija
60/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä kassalla toimintatavoista. Itse en kysynyt mitään ja tässä muutaman viikon olen sitten ihmetellyt ja opetellut. Lähihallissa on kaikille yhteinen pukuhuone, jossa on lukittavia pukukoppeja ja lukittavia kaappeja. Olis ollut helpompaa, kun olisi saanut niihinkin jonkin selostuksen etukäteen. - Aloitin varovasti, kun en ole vuosiin uinut enkä pariin kuukauteen liikkunut muutenkaan, kun oli pitkä flunssa. Uin vähän aikaa, sitten menin porealtaaseen rentoutumaan, sitten uin taas vähän aikaa, sitten menin saunaan rentoutumaan, sitten uin vielä vähän. Ekalla kerralla en uinut yhteensä kuin 400 metriä (25 metrin allas 8 kertaa edestakaisin). Toisella uintikerralla tuntui jo paljon helpommalta. Olen joka kerta uinut vähän pidempään ja uintitekniikkakin alkaa palata mieleen.