Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua hävettää lihavana lähteä uimahallin. Haluaisin kuitenkin aloittaa harrastuksen.

Vierailija
26.01.2023 |

Sosiaalinen ahdistus ja pelko arvostelusta estää minua elämään elämää ja lähtemään vaikkapa liikkumaan sinne missä on ihmisiä.
Uiminen olisi paras juttu itselle ja nautin siitä todella paljon mutta kun täytyy olla alasti suihkupuolella ja uikkareillakin tietenkin ollaan vielä aika rajoilla tuon kanssa kehtaanko olla. Tuskin ketään edes kiinnostaa siellä mutta silti olen todella arka menemään nyt...
Olen päättänyt kuitenkin kokeilla.
Sama salilla, jännittää mennä sinne vaikka nautinkin hikiliikunnasta, nyt kunto on vaan ihan paska ja hengästyn varmaan vähästäkin yrittämisestä.

Pakko se on jostain aloittaa. Tsemppiä?
Kertokaa vaikka uimisen hyötyjä ja mihin aikaan itse tykkäätte käydä uimassa? Milloin saatte olla suht rauhassa?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä. No katsoin aukioloajat ja reitin hallille. Onneksi vain kilometri matkaa, joten siinä tulee vähän kävelyä ja aamusta on siihen aikaa jo auki, että on varmasti hiljaista. Huomenna menen hakemaan rannekkeen.

Kiitti kannustuksesta, pitää vaan mennä eikä ajatella liikoja ja kyllä siihenkin tottuu sitten.

Hyvä hyvä. Itse tykkään vesijuoksusta ja virtuaalijumpista. Voi tehdä justiin omaan tahtiin. Vedessä on hyvä liikkua tälleen isompanakin ja auttaa painonpudotusta.

Vierailija
22/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku voi tykätä hikiliikunnasta?

Sehän se vesiliikunnassa onkin kivaa, ettei silloin hikoile. Sen takia mä olen siitä aina tykännyt.

Mulla on BMI 33, ja olen käynyt useampia kertoja viikossa säännöllisesti vesijumpassa jo lähes kolmen vuoden ajan. Muut ylipainoiset eivät oikeastaan kiinnitä huomiota, paitsi ne,  joilla on liian pieni uimapuku (tässä kohdassa lähinnä mahaa kasvattaneet miehet, jotka ovat äkkiseltään päättäneet lähteä uimahalliin armeija-ajan uikkareissa ja joilta persvako näkyy pitkältä matkalta).

Lihavaksi lapsetkaan ei ole sanoneet, mutta mummoksi minua lapset on sanoneet uimahallissa useamman kerran, vaikka olen vasta 56-vuotias. En ole mummo vielä pitkään aikaan, lapsi on teini.

Kerran oli kiva tapaus, kun pikkukaveri suihkutiloissa totesi äidilleen minun tullessa pesutiloihin "Eihän mummot voi tänne tulla." Äiti totesi tälle, että kyllä voi ja tuo nainen ei varmaankaan ole vielä mummo. Seuraaaksi pesutiloihin astui rollaattoria käyttävä viisikymppinen rollaattoria käyttävä nainen. Pikkukaveri tähän "Mutta pitäishän niiden edes osata kävellä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän uimahallissa käy vauvasta vaariin kaikennäköisiä ja kokoisia ihmisiä. Enemmän niitä pullean puoleisia. Harvalla siellä on mikään ihannevartalo. Voit mennä hyvillä mielin ilman häpeää sillä siellä se on turhaa. Ymmärrän kyllä, että kynnys mennä sinne on iso.

Vierailija
24/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt uimahallilla säännöllisesti pari vuotta. Siellä näkee niin monenlaisia ihmisiä, etten enää ihmettele mitään. Enkä usko, että muutkaan sinuun kiinnittävät erityisemmin huomiota. Meidän uimahallilla on hiljaisin aika klo 14 tienoissa, koululaisia ei enää ole paikalla. Virtuaali vesijumppa videon edessä on ihan mukavaa. Siinähän vartalo on veden alla, kukaan ei näe tällaisen pulleron liikuntasuoritusta.

Ihan tuli tuosta vaan mieleen, että kyllä näkee. Uimahalleissa käytetään aineita pitämään vesi kirkkaana juurikin sen takia, että sinne näkee.

Vierailija
25/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä. No katsoin aukioloajat ja reitin hallille. Onneksi vain kilometri matkaa, joten siinä tulee vähän kävelyä ja aamusta on siihen aikaa jo auki, että on varmasti hiljaista. Huomenna menen hakemaan rannekkeen.

Kiitti kannustuksesta, pitää vaan mennä eikä ajatella liikoja ja kyllä siihenkin tottuu sitten.

Tsemppiä huomiseen! Muistan kyllä itsekin, miten vaikeaa oli mennä uimahalliin ensimmäistä kertaa, mutta kyllä kannatti. Nykyään käyn 3 kertaa viikossa. Aivan parasta liikuntaa ylipainoiselle. Eikä siellä niitä tuijottajia juurikaan ole, ja jos on, niin tuijottakoon.

Vierailija
26/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin hävetti alkaa käymään uimahallissa. Menin aluksi uimaan heti aamulla kuuden-seitsemän aikaan ennen töihin lähtöä. Silloin siellä on vain mummoja ja olet taatusti nuorin ja kaunein! Ajan myötä häpeily väheni ja pystyn käymään jo illalla normaalien ihmisten aikaan uimassa.

Vierailija
27/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn vielä typerän kysymyksen. Minulla on vähän ahdistusta uusista tilanteista ja pelkään, että menen vääristä ovista ja sähläilen. Eli pelkään nolatuksi tulemista joka siis on minulla kyllä juuri siellä korvien välissä. Niin eli siis kysymykseen, kun menen altaalle ja haluan uida eestaas matkaa, niin onko niissä jotkin säännöt jos on enemmän porukkaa..

Eli kierretäänkö vaan yhtä suuntaa kaikki, eli seurataan perässä ja uidaan vai saako olla oma pieni rata, jota ui yksin ees taas. Ei helvetti miten noloa ees kysyä..

Vielä kun tiedän, että oikeasti tajuan heti kun menen sinne, että miten siellä toimitaan. Kunhan menen perässä ja jos joku sanoo jostain asiasta, että teen väärin, niin siinähän se tulee selväksi. Tällainen kuitenkin olen, jännitän ja varaudun, ennakoin ja suunnittelen. Ei olisi ongelmaa jos olisi yksin mutta ihmisiä jännitän kovin silloin kun olen uusissa paikoissa.

Ap

Vierailija
28/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn vielä typerän kysymyksen. Minulla on vähän ahdistusta uusista tilanteista ja pelkään, että menen vääristä ovista ja sähläilen. Eli pelkään nolatuksi tulemista joka siis on minulla kyllä juuri siellä korvien välissä. Niin eli siis kysymykseen, kun menen altaalle ja haluan uida eestaas matkaa, niin onko niissä jotkin säännöt jos on enemmän porukkaa..

Eli kierretäänkö vaan yhtä suuntaa kaikki, eli seurataan perässä ja uidaan vai saako olla oma pieni rata, jota ui yksin ees taas. Ei helvetti miten noloa ees kysyä..

Vielä kun tiedän, että oikeasti tajuan heti kun menen sinne, että miten siellä toimitaan. Kunhan menen perässä ja jos joku sanoo jostain asiasta, että teen väärin, niin siinähän se tulee selväksi. Tällainen kuitenkin olen, jännitän ja varaudun, ennakoin ja suunnittelen. Ei olisi ongelmaa jos olisi yksin mutta ihmisiä jännitän kovin silloin kun olen uusissa paikoissa.

Ap

Meillä hallissa juoksuradalla on kyltillä ilmoitettu kiertosuunta ja muilla mennään järjestään oikeaa laitaa eli kierretään samaan suuntaan. Katso hetki miten muut tekevät ja liity jatkoksi.

Jos on tyhjää niin sitten se on vapaampaa miten ui.

Vierailija
29/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kysyä vaikka kassalla, että miten toimitaan. Itsekin aloitin "uimisen" eli lapsen kanssa käynnit vasta syksyllä ja edellisen kerran uimahallilla taisi olla noin 20 vuotta sitten. En itseasiassa vieläkään tiedä miten siellä radalla toimitaan, mutta kyllä siellä kai ohi saa mennä jos joku on hidas uimaan.

Sanot vaan rohkeesti, että on pitkä aika kun olet viimeksi käynyt ja tarvitset vähän ohjeita.

Vierailija
30/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä huomiseen! Muistan kyllä itsekin, miten vaikeaa oli mennä uimahalliin ensimmäistä kertaa, mutta kyllä kannatti. Nykyään käyn 3 kertaa viikossa. Aivan parasta liikuntaa ylipainoiselle. Eikä siellä niitä tuijottajia juurikaan ole, ja jos on, niin tuijottakoon.

Eipä niin. En osaisi itsekään sanoa enempää kun että ihmisiä oli erilaisia. Keskityn omaan olemiseen enkä muiden vartaloihin.

Vierailija
31/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähi-uimahallissamme on "radat" (siis kellukeketjuilla erotettu) ja ne on merkitty vesijuoksijat-nopeat uimarit-kuntouimarit + yksi rata on varattu uimakoululaisille. Kun ei uimakoululaisia ole paikalla, niin tälle radalle voi kuka tahansa mennä uimaan.

Sinne vaan radalle! Katsot vaan mihin suuntaan muut polskivat ja sekaan vaan!

Vierailija
32/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin jännitti pitkän tauon ja lihomisen jälkeen, mutta ihan turhaan. Itse käyn pääosin aamulla, joskus harvoin myös iltapäivällä. Meitä pullukoita on siellä useampia, ja aamuisin on pääosin iäkkäämpää väkeä. Alkuun tuli valittua syrjäinen suihku mihin sai pyyhkeen ihan lähelle. Äkkiä siihen olemiseen kuitenkin tottuu eikä enää tule nolosteltua. Aluksi olin myös tarkka siitä, etten missään tapauksessa ollut kenenkään tiellä tai roiskauttaunut vettä päälle. Ja jos joku ohitti, oli heti olo, että nyt hän ajattelee hitaan punkeron tukkivan reitin. Mutta nopeasti paikka tuli tutuksi ja aloin sisäistää, että ihan tasan samalla oikeudella siellä ollaan jokainen.

Vierailija
33/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihanaa kun rohkaisette ja että kyllä minä joukkoon sovin. Tosi kiva kun ootte tullut jakamaan omiakin kokemuksia uimahalleissa ja alun jännityksestä. Jos nyt haluatte kertoa niin kysyisin vielä, että onko joku esim. 30 krt päästä päähän alkuun ihan hyvä vai kuinka monta kertaa uitte saadaksenne hyvän liikunnallisen hyödyn ihan painon pudotuksenkin kannalta? :) Ap

Vierailija
34/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että toteutat itsellesi hyviä asioita! Kuten sanoitkin niin ei ketään kiinnosta toiset . Uimahallissa on kaiken ikäisiä ja kokoisia joten se voi myös helpottaa kun huomaa ettei ole ainoa laatuaan.

Vierailija
35/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahallissa näkee aivan kaikenlaisia kehoja. On riippuvia rintoja, karvaisia kehoja, vammaisia ihmisiä, naisia (ja nykyään myös muunsukupuolisia) joilta on jompi kumpi tai molemmat rinnat poistettu, lihavia ihmisiä... Lapset saattavat välillä unohtua tuijottamaan jos pitävät jotain erikoisen/ruman/kauniin/kiinnostavan/hassun näköisenä, mutta aikuiset harvemmin toisiaan pälyilevät.

Sinne vaan muiden sekaan! Jännitys varmaan helpottaa parin kerran jälkeen.

Vierailija
36/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikea asenne. Tuskin siellä hallissa on hiljaista, vakkarit aamuporukat, joita on kaiken ikäisiä ja muotoisia ovat siellä jo. Saatat tutustua uusiin ihmisiinkin.

Tsemiä!

Vierailija
37/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ihanaa kun rohkaisette ja että kyllä minä joukkoon sovin. Tosi kiva kun ootte tullut jakamaan omiakin kokemuksia uimahalleissa ja alun jännityksestä. Jos nyt haluatte kertoa niin kysyisin vielä, että onko joku esim. 30 krt päästä päähän alkuun ihan hyvä vai kuinka monta kertaa uitte saadaksenne hyvän liikunnallisen hyödyn ihan painon pudotuksenkin kannalta? :) Ap

Itse en ole koskaan laskenut matkaa, vaan uin esim. 45 minuuttia. Sopiva määrä riippuu varmaan altaan pituudesta, uintitekniikasta jne. Monella on nykyään niitä hienoja urheilukelloja, minkä avulla voi vedessäkin tarkkailla ties mitä, mutta itse en ole koskaan sellaisia käyttänyt. En itse ihan alkuun ottanut mitään paineita, kokeilemalla se itselle sopiva tahti löytyy. Ja tosiaan, monessa paikassa on se jumpparuutu, mitä voi myös käyttää. Ja jos vesijuoksusta tykkää, niin vöitä löytyy varmaan myös kaikkialta. Itse yleensä vain uin, harvemmin lisäksi jumppaan.

Vierailija
38/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita, kuitenkin varovasti. Luulisin, että alkuun voisi olla 5--10 krt päästä päähän ja nostat uintimäärää kerta kerralla. Muista ottaa vesipullo mukaan :-). Uinti-urakan jälkeen on JANO.

Vierailija
39/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen laskenut aikaa. Usein olen uinut 30 minuuttia. Aloittaahan voi ihan vähälläkin, vaikka viidellä tai kymmenellä, tai niin kauan kuin sillä ekalla kerralla jaksaa niin että tuntuu vielä kivalta. Silloin tekee mieli tulla uudestaankin, ja aina tuntuu tekeminen kevyemmältä ja jaksaa pitempään. Välillä saattaa tuntua taas raskaammalta, mutta se on normaalia kaikessa liikkumisessa. Sitten taas kevenee ja suunta on koko ajan nousujohteinen.

Vierailija
40/73 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet ihana :)

Voit kysyä perillä paikalla toiselta uimarilta, aina olen saanut apua kun olen kysynyt.

Yleinsä se on se leveämpi rata, jota uidaan vastapäivään. Voit myös vähän katsella mitä muut tekevät ja tehdä perässä. Ja oli siellä muistaakseni ohjeetkin kyltissä, jossa ilmoitetaan uintisuunta.

Uimalassa on kyllä aina ollut hyvä tunnelma, ei ole äkäisiä ihmisiä -enneminkin raukeita.

Ja siinä kun ostat lipun voit kysellä virkailijalta näitä kysymyksiä. Auttavat mielellään.

Hauskaa uintia <3