Mitä tehdä, kun isä jäi eläkkeelle 3 kuukautta sitten, eikä suostu edunvalvontaan?
Olemme sisareni kanssa koittaneet sanoa tästä, mutta ei ota kuuleviin korviinsa, vaan on sitä mieltä että hoitaa itse omat raha-asiansa, vaikka ikääntynyt. Voiko tuohon hakea jonkin ulkopuolisen päätöksen jostain, että hänet voitaisiin määrätä holhoukseen? Ei kykene huolehtimaan omista asioistaan.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsit sikseen, mutta edunvalvontavaltuutus kannattaa itse asiassa jokaisen tehdä siltä varalta, että ei myöhemmin pysty hoitamaan asioitaan.
https://dvv.fi/edunvalvontavaltuutus-eli-tuen-tarpeen-ennakointi
Tämä vaikuttaa hyvältä. Viemme siskon kanssa tämän ensi töiksemme isälle täytettäväksi, niin asia saadaan varmaankin nytkähtämään ainakin hieman eteenpäin.
ap
Ei sitä mihinkään viedä TÄYTETTÄVÄKSI. Sen laatii asianajaja tai vastaava, ette te itse eikä siihen ole mitään kaavaketta. Ja mukana on oltava siis se isä, joka sen valtuutuksen teille myöntää, ja myös kaksi todistajaa. Eli periaatteessa se on se ISÄ, joka sen edunvalvonta valtuutuksen laatii asianajajan kanssa ja valitsee itse sen edunvalvojan. Ja isän on oltava täysissä järjissään. Todistajat toteavat tämän.
Sitten kun isä alkaa mennä siihen kuntoon, että ei enää osaa asioitaan hoitaa, edunvalvontavaltuutus voidaan laittaa voimaan. Vaatii lääkärin lausunnon.
Edunvalvontavaltuutuksessa on oltava tietyt elementit, jotka kaikki pitää eritellä, jotta se on pätevä.
Ja jos isänne haluaa, että te molemmat olette niitä edunvalvoja, teidän on sitten kun siihen tulee tarve, toimittava kaikessa yhdessä. Se voi olla joissakin tilanteissa hankalaa. Mieluummin niin, että toinen teistä on se ensisijainen ja maininta sitten siitä, että jos hän on estynyt toimimaan, niin sitten tilalle astuu toinen sisarus.
Kannattaa teettää asiantuntijalla, että on varmasti pätevä.
Mutta muistutan edelleen, että tämän etukäteisvaltuutuksen teettää isänne, ette te.
Jos tätä ei tehdä ajoissa eli isän ollessa vielä itse päätäntävaltainen kaikessa, niin voi olla myöhäistä sitten kun lääkäri toteaa asiantilan. Siihen voidaan määrätä joku ulkopuolinen sitten.
Kyllä siihen edunvalvontavaltuutukseen on kaavake, jonka saa itse täyttää, allekirjoittaa ja pyytää vielä todistajat. Siihen ei tarvita asianajajaa. Ihan itse olen sellaisen täyttänyt.
Nimenomaan ulkopuolista ei siinä tapauksessa määrätä, että on jo valtuutus ja asianomainen valtuutettu siihen suostuu eikä kukaan muu läheinen vastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärintodistus vaaditaan ja näyttöä siitä, että ei kykene hoitamaan raha-asioitaan. Eläkkeelle jäänti ei ole sellainen syy, jonka perusteella määrättäisiin edunvalvontaan.
No mitenkä tällainen lääkärintodistus saadaan, kun isä ei suostu millään lähtemään lääkäriin, kun on sairaudentunnoton? Voiko lääkäri kirjoittaa tämän esim. etänä annettujen tietojen perusteella? Asia olisi tärkeä saada vireille. Isä on vanha ja huonokuntoinen, ja pelkäämme että hän joutuu huijatuksi tai muutoin sotkee asiansa, ellemme ole siskon kanssa häntä auttamassa.
ap
Eikö hän jäänyt eläkkeelle.
Edunvalvonta haetaan maistraatista ja tarvitaan kahden lääkärin lausunto, ettei hän elä tässä ajassa, eikä ole tietoinen ympäristöstä eikä kykyne hoitamaan asioita. Edunvalvontaan kynnys on korkea, eikä sitä noin vain saada.
Kahden? Milloin tuo on muuttunut? Ei ennen tarvittu kuin yhden eikä siinä tosiaan ollut mitään mainintaa siitä, että ei ole tietoinen ympäristöstään.
Se on totta, että kynnys on korkea eikä sitä aina saada, vaikka sivullisen näkökulmasta esimerkiksi alkoholistin elämä on täysin holtitonta. Käsittelyaikakin on nykyään niin pitkä, että moni ehtii kuolla ennen kuin tulee päätös.
Vierailija kirjoitti:
Jos käräjäoikeuden kautta edunvalvoja ilman henkilön itsensä laatimaa valtuutusta, joutuu edunvalvoja tekemään vuosittain kirjanpidon digivirastoon. Kaikesta rahaliikenteestä kuitit. Turha lasten luulla että saisivat käyttöoikeuden papan rahoihin.
Ei tarvitse kuittia, tiliote riittää. Kätevintä on laittaa kaikki mahdolliset laskut suoraan tililtä ja vain jotain yksittäisiä vaateostoja tms. jää erikseen selvitettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis, kolme kuukautta sitten hän oli vielä työelämässä, mutta nyt teidän mielestä isä ei pystykkään hoitamaan omia asioitaan? Mitä on tapahtunut näitten kolmen kuukauden aikana, että isä on mennyt niin huonoon kuntoon?
provo
Lerppa kirjoitti:
Onneksi olen palkkatyössä, jossa saamani raha ei kuulu edunvalvonnan piiriin.
Ihan kaikki päämiehen varat kuuluvat edunvalvonnan piiriin, mutta harvemmin työkykyinen ihminen on muuten niin huonossa kunnossa, että on edunvalvonnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käräjäoikeudesta pitää hakea edunvalvojaa.
Okei. Miten tämä käytännössä tapahtuu? Käykö niin, että minä ja siskoni kirjoitamme vain lausunnon, että isä on kyvytön huolehtimaan omista asioistaan ja viemme sen sitten tuomarin päätettäväksi?
haluaksä leikkiä isäs rahoilla kuinka vanha isä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitsit sikseen, mutta edunvalvontavaltuutus kannattaa itse asiassa jokaisen tehdä siltä varalta, että ei myöhemmin pysty hoitamaan asioitaan.
Tämä vaikuttaa hyvältä. Viemme siskon kanssa tämän ensi töiksemme isälle täytettäväksi, niin asia saadaan varmaankin nytkähtämään ainakin hieman eteenpäin.
ap
Jos isänne on jo, niinkun väität edunvalvonnan tarpeessa on aivan liian myöhäistä hänen allekirjoittaa tuota paperia.
Se pitää tehdä kun vielä muisti pelaa. Taidatte olla ihan pihalla koko hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
kysy isältäsi ensin onko valmis tyhmien tyttäriensä holhoukseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei onnistu enää. Liian myöhäistä. Huolehdi nyt että olet itse tehnyt paperisi kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Mitäkö tehä? Annatte elää elämäänsä ja hoitaa raha-asiansa. Mun äiti on pian 80v ja hoitaa asiansa, olen vain luvallisesti käytännössä apuna .
Jep! Mun isä kohta 90v ja edelleen täysin kykenevä hoitamaan asiansa! Taitaa aloittaja olla vaan rahojen perässä.
Ei sitä mihinkään viedä TÄYTETTÄVÄKSI. Sen laatii asianajaja tai vastaava, ette te itse eikä siihen ole mitään kaavaketta. Ja mukana on oltava siis se isä, joka sen valtuutuksen teille myöntää, ja myös kaksi todistajaa. Eli periaatteessa se on se ISÄ, joka sen edunvalvonta valtuutuksen laatii asianajajan kanssa ja valitsee itse sen edunvalvojan. Ja isän on oltava täysissä järjissään. Todistajat toteavat tämän.
Sitten kun isä alkaa mennä siihen kuntoon, että ei enää osaa asioitaan hoitaa, edunvalvontavaltuutus voidaan laittaa voimaan. Vaatii lääkärin lausunnon.
Edunvalvontavaltuutuksessa on oltava tietyt elementit, jotka kaikki pitää eritellä, jotta se on pätevä.
Ja jos isänne haluaa, että te molemmat olette niitä edunvalvoja, teidän on sitten kun siihen tulee tarve, toimittava kaikessa yhdessä. Se voi olla joissakin tilanteissa hankalaa. Mieluummin niin, että toinen teistä on se ensisijainen ja maininta sitten siitä, että jos hän on estynyt toimimaan, niin sitten tilalle astuu toinen sisarus.
Kannattaa teettää asiantuntijalla, että on varmasti pätevä.
Mutta muistutan edelleen, että tämän etukäteisvaltuutuksen teettää isänne, ette te.
Jos tätä ei tehdä ajoissa eli isän ollessa vielä itse päätäntävaltainen kaikessa, niin voi olla myöhäistä sitten kun lääkäri toteaa asiantilan. Siihen voidaan määrätä joku ulkopuolinen sitten.