Millä rahalla kotiäidit elää?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin joku nurisee, että kotiäidit kuppaavat valtion tukia, huomioikaa, että lasta kotona pitämällä he säästävät valtion rahoja. Päivähoito tulisi kalliimmaksi kuin kotiäitien tuet.
Lapsi/lapset pitäisi tehdä vasta sitten kun on itsellä varallisuutta elättää ne eikä pitäisi pummia verovaroista itselleen tuloja lapsen elättämisen lisäksi
Moni hyvätuloinen laittaa lapsensa yksivuotiaana päiväkotiin palatakseen vastuulliseen, hyväpalkkaiseen työhönsä ja pummii siihen hirveät määrät verorahoja lapsensa hoidattamiseen.
Se on siis sinustakin vielä pahempi, eikö? Valtio menettää siinä enemmän.
Elin aikoinaan äitiyspäivärahoilla, vanhempainrahalla, lapsilisällä, kotihoidontuella ja säästöillä. Puoliksi meni kaikki. Mies kävi töissä ja mä hoidin lasta kotona.
Jälkeenpäin vasta tajusin olleeni tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen, yhteiskunnan ja perityn omaisuuden turvin.
Säästöillä myös. Olen viitisen vuotta syönyt pääomaa, isohkoa summaa, jonka sain myyntivoittona sijoitusasunnosta. Tämän lisäksi monta eri yhteiskunnan tukea ja pääomatuloja.
Tämä on mahdollistanut hyvän elämän, matkustellaan ulkomaille muutaman kerran vuodessa. Meillä on auto ja pieni mökki.
En osta kalliita vaatteita, enkä huonekaluja.Olet kävelevä todiste kuinka yhteiskunnan tuet ovat aivan liian avokätisiä
Juu. Tukia pitäis jakaa ainoastaan niille, joilla on rahat täysin loppu eikä myytävää omaisuutta.
Itse elän pääomatuloilla ja perinnöllä. Lapsilisä ja lapsen vammaistuki (yht. 200€/kk) on pisara meressä. Mies käy töissä mutta ei elätä koko porukkaa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Elin aikoinaan äitiyspäivärahoilla, vanhempainrahalla, lapsilisällä, kotihoidontuella ja säästöillä. Puoliksi meni kaikki. Mies kävi töissä ja mä hoidin lasta kotona.
Jälkeenpäin vasta tajusin olleeni tyhmä.
Onneksi lapsi sai hyvän kasvatuksen eikä vieraiden ihmisten kasvatusta.
Minä olin kotiäitinä 1970-luvulla. Rahaa ansaitsin ompelemalla lasten vaatteita ja myymällä niitä.
Nykyään tuskin olisi mahdollista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen tuloilla.
Perheen tuloilla.
Ei ne ole perheen rahoja jos mies on ainoa joka niitä tuloja hankkii
Eli mies ei kuulu perheeseen.
Ei kuulu, se on vain siittäjä ja nainen ja lapsi on perhe. Tää on katsos nykyaikaa. Yksilöitä ollaan muuten, mutta synnyttäjä huolehtii lapsistaan.
Tein käännöstöitä kotona. Mies oli yrittäjä ja käynnisti yritystä eli käytännössä elätin koko perheen kolme vuotta, vaikka olin muka-kotiäiti.
Kai nyt joka perheessä keskustellaan ennen lapsen hankintaa, millä eletään. 👍👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen tuloilla.
Perheen tuloilla.
Eli miehen hankkimilla rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti päätös pitäisi hyväksyttää palstatrollilla...
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen tuloilla.
Perheen tuloilla.
Eli miehen hankkimilla rahoilla.
Tai naisen.
Meillä minä elätin koko revohkan vuosia. Ja ihan ns kotiäitinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen rahoilla
Ja mies hoidattaa lapsensa naisella.
Lapsen saa päivähoitoon, kun tämä on 9 kk ikäinen. Ennen sitä nainen saa yleensä 100 päivää palkkaa työnantajalta ja sitten Kelan sairauspäivärahaa vastaavan summan yhteiskunnalta. Summa on keskimäärin suurempi kuin työmarkkinatuki.
Kun lapsi on 9kk ikäinen, se menee hoitoon ja nainen palaa töihin. Mies ei hoidata lastaan naisella, mutta moni nainen väittää, että lapsi ei pärjää päivähoidossa ilman äitiä. Tästä syntyy ongelma: mies ei halua hoidattaa lasta naisella, mutta tämä ei suostu töihin.
Meillä ainakin eletään miehen ansaitsemilla tuloilla. Omat tuloni aika vaatimattomat jos ei perintöjä lasketa mukaan.
Minulla kilahti omalle tilille lapsilisät. Sivutyöstä tuli joitain satasia vuodessa, samoin osingoista ehkä parisen sataa euroa vuodessa. Lopun elämän maksoi aviomieheni koska työni oli hoitaa koti ja lapset hänen työpäivänsä aikana. Minulla oli hänen luottokorttinsa sivukortti ja käyttöoikeus tileille. Huolehdin myös perheen rahaliikenteen, mies keskittyi uran tekemiseen.
Oli koko perheen elämän parasta aikaa. Lähdin kodin ulkopuolelle töihin kun nuorin oli 12-vuotias.
työtön pariskunta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan.
Eikä meillä. Oletin, että 50/50 ja niinhän se meni ilman mitään erillisiä keskusteluja. Sijoitusten tuotoilla oli helppo olla kotiäitinä ja siinä sivussa saattoi opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkeenpäin vasta tajusin olleeni tyhmä.Onneksi lapsi sai hyvän kasvatuksen eikä vieraiden ihmisten kasvatusta.
Lapsi meni 2-vuotiaana päiväkotiin enkä tietääkseni vapautunut sillä kasvatusvastuusta.
Pointtina olikin ettei yhdenkään äidin pidä suostua maksamaan puolta kaikesta silloin kun tulot on pienemmillään.
Siksi nykyään moni nainen voimaanuttaa itsensä ryhmissä että on ok synnyttää 50 vuotiaana.