Voiko hautajaiskukkasia antaa eteenpäin?
Onko tästä mitään etikettisääntöjä, pidetäänkö sitä sopimattomana tms.?
En itse tee mitään noin valtavalla määrällä kukkasia, niin ajattelin viedä ystäville niistä osan.
Kyseessä ei siis ole mitään hautajaismaisia seppeleitä tai valkoisia liljoja tai muuta vastaavaa, vaan ihan normaaleja nättejä kimppuja, joita antaisin eteenpäin. Ne ovat niin kauniita, että olisi sääli antaa niiden joutua roskiinkaan.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
On ok, kunhan et kerro että ne on hautajaiskukkia. Itse nypin hauta seppeleistä tietyt kukat ja tein rippi juhliin kummitytölleni hienon kimpun. Kukaan ei ole huomannut ja tilanteesta on 2v.
Ihan hyvä idea muuten, mutta ystäväni tietävät kyllä että meillä oli hautajaiset, joten arvaavat varmasti mistä kukat ovat peräisin.
Enkä siis olisi viemässä niitä mihinkään tiettyyn tilaisuuteen, vaan ihan muuten vain.
Itse en antaisi. Ne on kuitenkin tuotu hautajaisiin kukkatervehdyksenä ja muistamisesta vainajalle. Itse otin kyllä omaan kotiini kirjossa suoraan maljakkoon aseteltuna ruusuja sekä muistotilaisuuteen pöytäkoristeeksi hankittuja kimppuja. Muut kukat vietiin hautausmaalle, vaikkei siunaustilaisuus ollut siellä. En haluaisi itsellenikään ystävältä hautajaiskukkia. Ei vaan tunnut sopivalta. Toisaalta kukkia ne vain on.
Ajattelisin, että kun hautajaiset on ohi, ne on joka tapauksessa palvelleet tehtävänsä. Ja menevät joko roskiin tai hetkeksi jonkun iloksi vielä. Sairaalaan ei voi enää viedä, koska allergiat. Miksei sitten jonkun pöydälle vielä.
Haudalle viedyt on tavallaan vainajan. Ethän vie niitä. Pöytäkoristeet muistotilaisuudesta voit ottaa kotiin ja antaa viemisiksi vaikka muille läheisille.
Eikös ne kukat aseteta tavan mukaisesti haudan päälle hautajaisten jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Haudalle viedyt on tavallaan vainajan. Ethän vie niitä. Pöytäkoristeet muistotilaisuudesta voit ottaa kotiin ja antaa viemisiksi vaikka muille läheisille.
Läheisemme tuhkataan, joten en tiedä, missä vainaja näitä kukkia pitäisi. Hautaa hänellä ei ole. Kirkon henkilökunnan mukaan kukat olisivat menneet roskiin, joten kehottivat viemään ne kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, se vainaja ei tule sinua syyttämään kuin korkeintaan unissa. JA NE ON UNTA, joten ei haittane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ok, kunhan et kerro että ne on hautajaiskukkia. Itse nypin hauta seppeleistä tietyt kukat ja tein rippi juhliin kummitytölleni hienon kimpun. Kukaan ei ole huomannut ja tilanteesta on 2v.
Ihan hyvä idea muuten, mutta ystäväni tietävät kyllä että meillä oli hautajaiset, joten arvaavat varmasti mistä kukat ovat peräisin.
Enkä siis olisi viemässä niitä mihinkään tiettyyn tilaisuuteen, vaan ihan muuten vain.
No voit sitten ihan aiheellisesti kysyä. Kyllä meillä jaettiin kukat lähi-omaisten/ystävien kesken. Toiset ei halua ja toiset kyllä.
Yksi vaihtoehto on viedä kompostiin, asetella, ottaa kuva ja kertoa kaikille että kierrätykseen meni nuokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läheisemme tuhkataan, joten en tiedä, missä vainaja näitä kukkia pitäisi. Hautaa hänellä ei ole. Kirkon henkilökunnan mukaan kukat olisivat menneet roskiin, joten kehottivat viemään ne kotiin.
Tuhkahautauksesta tapana on että kukat viedään tulevalle hautapaikalle. Se on tietysti eri asia, jos tuhka sirotellaan jonnekin muualle kuin hautausmaalle.
Kaikkeen tämä maailma on mennyt: kukatkin revitään haudoilta toisille vietäviksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkahautauksesta tapana on että kukat viedään tulevalle hautapaikalle. Se on tietysti eri asia, jos tuhka sirotellaan jonnekin muualle kuin hautausmaalle.
Samoin kukkia ei ole niin mahdottomia puketteja, vaikka vain yksi ruusu. Helppokos ne on läheisen maljakossaan hetken pitää ihailla ja muistella.
Itse olen sen verran tunteellinen ihminen, etten luultavasti antaisi, vaikka onkin kaunis ajatus. Tuntuisi jotenkin ylikäytännölliseltä. En ainakaan haluaisi missään nimessä tietää että kukat ovat hautajaisista, jos sellaiset saisin, jos rehellisesti puhutaan.
Otan osaa suruusi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuhkaus on vasta parin viikon päästä, joten nämä kukat ovat kyllä siihen mennessä menneen talven lumia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sen verran tunteellinen ihminen, etten luultavasti antaisi, vaikka onkin kaunis ajatus. Tuntuisi jotenkin ylikäytännölliseltä. En ainakaan haluaisi missään nimessä tietää että kukat ovat hautajaisista, jos sellaiset saisin, jos rehellisesti puhutaan.
Otan osaa suruusi!
Kiitos. Taitaa olla tosiaan parempi, että en vie.
Oikeastaan tunteellisista syistä olisin niitä antanutkin, koska tuntuu hyvin kurjalta heittää niitä pois. Ilmeisesti täytyy vain antaa kodin olla aikansa yhtä suurta kukkamerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuhkaus on vasta parin viikon päästä, joten nämä kukat ovat kyllä siihen mennessä menneen talven lumia.
Kyllähän tuleva hautapaikka varmaankin on siitä huolimatta jo tiedossa? Tapahan siis tosiaan on että kukat viedään sinne "odottamaan" uurnaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuleva hautapaikka varmaankin on siitä huolimatta jo tiedossa? Tapahan siis tosiaan on että kukat viedään sinne "odottamaan" uurnaa.
Ei ole itse asiassa päätetty vielä. Kaikki tapahtui niin yllättäen.
Jos uurnallekaan ei ole vielä paikkaa tai tuhkat on tarkoitus sirotella muualle, niin fiksua olisi jo hautajaiskutsussa ilmoittaa toive yhdestä ruususta/kukasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos uurnallekaan ei ole vielä paikkaa tai tuhkat on tarkoitus sirotella muualle, niin fiksua olisi jo hautajaiskutsussa ilmoittaa toive yhdestä ruususta/kukasta.
Olisihan se ollut fiksua, jos olisi tajunnut niin tehdä. Nyt on valitettavasti liian myöhäistä. Mutta täytyy muistaa tämä seuraavan kerran, kun joku rakas taas kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se ollut fiksua, jos olisi tajunnut niin tehdä. Nyt on valitettavasti liian myöhäistä. Mutta täytyy muistaa tämä seuraavan kerran, kun joku rakas taas kuolee.
olin vanhempani kuollessa aivan sekaisin etten muista mitään , yllättäen tuli kuolema , järjestelyt meni sumussa joten ihan normaalia ettei pysty ajattelemaan aina fiksusti ja järjestelmällisesti .