Voiko hautajaiskukkasia antaa eteenpäin?
Onko tästä mitään etikettisääntöjä, pidetäänkö sitä sopimattomana tms.?
En itse tee mitään noin valtavalla määrällä kukkasia, niin ajattelin viedä ystäville niistä osan.
Kyseessä ei siis ole mitään hautajaismaisia seppeleitä tai valkoisia liljoja tai muuta vastaavaa, vaan ihan normaaleja nättejä kimppuja, joita antaisin eteenpäin. Ne ovat niin kauniita, että olisi sääli antaa niiden joutua roskiinkaan.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haudalle viedyt on tavallaan vainajan. Ethän vie niitä. Pöytäkoristeet muistotilaisuudesta voit ottaa kotiin ja antaa viemisiksi vaikka muille läheisille.
Läheisemme tuhkataan, joten en tiedä, missä vainaja näitä kukkia pitäisi. Hautaa hänellä ei ole. Kirkon henkilökunnan mukaan kukat olisivat menneet roskiin, joten kehottivat viemään ne kotiin.
Tuhkahautauksesta tapana on että kukat viedään tulevalle hautapaikalle. Se on tietysti eri asia, jos tuhka sirotellaan jonnekin muualle kuin hautausmaalle.
No tuhkaus on vasta parin viikon päästä, joten nämä kukat ovat kyllä siihen mennessä menneen talven lumia.
Kyllähän tuleva hautapaikka varmaankin on siitä huolimatta jo tiedossa? Tapahan siis tosiaan on että kukat viedään sinne "odottamaan" uurnaa.
Meillä ainakin (uurnahauta Helsingissä) tarkka paikka tiedettiin vasta sitten, kun uurna laskettiin. Lisäksi paikassa oli hautapaikkoja niin tiheässä, että ei yhdelle paikalle paria kukkakimppua enempää olisi mahtunut.
Me jaoimme kukat lähiomaisten kesken muistotilaisuuden jälkeen.
Kyllä täällä Porvoossa aina viedään hautajaiskukat ystäville ja sukulaisille.
Kannattaa tällaiseen ketjuun tulla kertomaan, kuinka olisi kannattanut tämäkin asia hoitaa. Kas kummaa, kun ihminen ei aina hautajaisia järjestellessään osaa kaikkea ajatella ihan viimeisen päälle käytännölliseltä kannalta.
Olen kuunnellut henkisiä juttuja netissä videolta englannin kielellä ja monesti on tullut esiin, ettei hautajaiskukkia (surukoti) osa halua mukaansa tai pitäisi ottaa, koska se siirtää kummittelun toiseen kotiin - hautajaisissa on jotain henkistä energiaa läsnä, henkiä ja tunteita. En tiedä mistä se johtuu, vedestä vai kukista, mutta kuulemma siinä on jotain. Jostain selviää mikä juttu se on. -Jos ei usko siihen lainkaan, voi sukulainen ottaa vaikka kukkakaupan verran kukkia mukaansa. Mutta pitäisikö kukkien tuonti liiaksi kieltää etukäteen? Osa kukista menee haudalle ilmeisesti kirkosta, seppeleet vai meneekö muualle. Ja kuolinpaikassa voi olla kuulemma valoportaali jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas, Hautausmaa hullu taas vauhdissa. Tämä sama hullu vähän väliä palstalla, ette kai oikeasti usko tuon provon kirjoituksia?
Onko oikeasti niin hullua ja ihmeellistä miettiä, mitä kaikille noille kukille voisi tehdä?
Kyllä niitä voi antaa eteenpäin. Jos mietityttää, niin voit vaikka sanoa, että nämä jäivät x:n hautajaisista, otatko, kun niitä on niin paljon.
Viimeisen 10 vuoden ajan jokaisissa hautajaisissa missä olen ollut ei ole tuotu kukkalaitteita ollenkaan (tästä ilmoitettu osallistujille etukäteen). Sen sijaan järjestäjä on hankkinut saman määrän ruusuja, kuin hautajaisissa on osallistujia. Ruusut ovat isossa maljakossa kirkossa, ja kun ihmiset käyvät arkun luona jättämässä viimeiset jäähyväiset, jokainen ottaa yhden kukan maljakosta, ja laskee arkulle.
En ole ihan varma siitä, minne kukat osassa hautajaisista joutuivat, mutta viimeisimmässä (jossa arkku vietiin tuhkattavaksi) kukat laitettiin takaisin maljakkoon, ja se koristi pöytää muistotilaisuudessa. Leski sai sitten viedä ne mukanaan kotiin.
Mielestäni kaunis tapa.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen 10 vuoden ajan jokaisissa hautajaisissa missä olen ollut ei ole tuotu kukkalaitteita ollenkaan (tästä ilmoitettu osallistujille etukäteen). Sen sijaan järjestäjä on hankkinut saman määrän ruusuja, kuin hautajaisissa on osallistujia. Ruusut ovat isossa maljakossa kirkossa, ja kun ihmiset käyvät arkun luona jättämässä viimeiset jäähyväiset, jokainen ottaa yhden kukan maljakosta, ja laskee arkulle.
En ole ihan varma siitä, minne kukat osassa hautajaisista joutuivat, mutta viimeisimmässä (jossa arkku vietiin tuhkattavaksi) kukat laitettiin takaisin maljakkoon, ja se koristi pöytää muistotilaisuudessa. Leski sai sitten viedä ne mukanaan kotiin.
Mielestäni kaunis tapa.
Meillä pappi ohjeisti (ei ollut siis mikään käsky, mutta kun ei itse oikein tiedetty, miten tehdä), että jokainen ottaa siunauksen jälkeen kukkansa matkaan ja ne laskettiin sitten vielä haudalle. Näin siis arkkuhautajaisissa; tuhkattavaksi menevälle jätettiin kukat sitten vaan arkun päälle, varmaankin työntekijä ne siitä johonkin korjasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaunis tapa.
Meillä pappi ohjeisti (ei ollut siis mikään käsky, mutta kun ei itse oikein tiedetty, miten tehdä), että jokainen ottaa siunauksen jälkeen kukkansa matkaan ja ne laskettiin sitten vielä haudalle. Näin siis arkkuhautajaisissa; tuhkattavaksi menevälle jätettiin kukat sitten vaan arkun päälle, varmaankin työntekijä ne siitä johonkin korjasi.
Se "johonkin" on roskiin.
Meillä on kaikki perheenjäsenet tuhkattu, ja olen laittanut hautajaisista jääneitä kukkia kuivumaan. Äitini ja mummoni harrasti jo samaa. Kai se tuntuu siltä, että jäisi jotain konkreettista muistoa, vaikka eiväthän kuivakukatkaan ikuisia ole. Mummoni kuivakukat lopulta haurastuivat ja murenivat tomuksi, mutta yllättävän kauan ne kestivät - siis ihan vuosikymmenistä puhutaan.
Voi jestas, Hautausmaa hullu taas vauhdissa. Tämä sama hullu vähän väliä palstalla, ette kai oikeasti usko tuon provon kirjoituksia?