Identiteetti häiriö? Epäilen itselläni.
Olen päihdeongelmiin taipuvainen, 29 vuotias nainen.
Minulla on traumaattinen lapsuus, mutta muut perheen jäseneni eivät oireile näin.
Minä olen huomannut, etten hallitse itseäni. En hallitse oikeastaan mitään vaan kaikki lähtee lapasesta.
En myöskään aina hallitse käytöstäni vaan käyttäydyn epäsoveliaasti.
Aivan, kuin joku muu olisi välillä kropassani ja jälki käteeen minua hävettää ja kaduttaa.
Koen, että oma persoonani on hyvin mitätön, arka ja masentunut.
Välillä kuitenkin huomaan olevani röyhkeän ja itsekkään minäni vallasssa, joka haluaa riehua, käyttää hyväksi ja olla ilkeä.
Tämä osa minua ei pelkää näyttää itseään vaan haluaa jopa provosoida ympäristöä.
Toinen "persoonani" on taas ujo ja saamaton.
Osaan kuitenkin hillitä käytöstäni useimiten eikä ympäristöä yleensä huomaa eroa, mutta on ollut poikkeuksiakin joita on ihmetelty.
Olen myös saanut hävetä.
Sitten on hyvin käyttäytyvä, yllättävän sosiaalinen, mutta hitaasti lämpenevä minä, joka uskaltaa olla esillä, mutta ei aiheuta häriötä tai ole ilkeä.
Tästä minusta yleensä pidetään.
Tosiaankin nämä vaihtuvat melko nopeasti välillä, mutta joskus saatan olla samassa tilassa päiviä.
Olen kärsinyt myös masennuksesta, paniikkihäiriöstä ja yöllisistä kauhukohtauksista sekä unissakävelystä.
Pienenä näin myös olemattomia asioita välillä.
Olen ollut psykologilla, mutta en uskaltanut olla sielä oma itseni ja osasin peittää ongelmat.
Mitään kunnollista diagnoosia ei löytynyt.
Kommentit (24)
Kuvailemasi käytös ja piirteet ovat yleisiä epävakaassa persoonallisuushäiriössä. Sen hoitoon on kehitetty aivan oma psykoterapiansa, eli dialektinen käyttäytymisterapia. Jos kerrot taustastasi ja käytöksestäsi avoimesti psykologille tai psykiatrille, he voivat arvioida tilanteesi ja persoonallisuuspiirteesi asianmukaisesti, ja jos sen jälkeen epävakaa persoonallisuus kuulostaa oikealta diagnoosilta, ammattilaiset osaavat kertoa sinulle aiheesta enemmän ja ohjata oikeanlaisen koulutuksen saaneelle psykoterapeutille.
Tv. psykan opiskelija
Lisäyksenä vielä edelliseen, että epävakaassa persoonallisuushäiriössä voi ilmetä myös dissosiatiivista oireilua.
Hoh hoijaa taas mitä lässytystä. Alat käyttäytymään kunnolla ja lopetat tuon sonnan jauhamisen.
Samaa kategoriaa ovat sähköyliherkkyys ja autismi.
No voi olla dissoilua, mutta kaikilla meillä on persoonassa erilaisia puolia ja otamme erilaisia rooleja erilaisissa tilanteissa. Varsinainen dissosiatiivinen identiteettihäiriö on hyvin harvinainen, mutta voi sulla olla lievempää dissosiaatiohäiriötä. Mene asiaan perehtyneelle psykiatrille. Disso.fi tai traumaterapiakeskusksesta löytyy infoa.