Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaatiossa käyneet

Vierailija
25.01.2023 |

Oliko prosessi hankala? Saiko lähetteen helposti ja joutuiko kauan jonottamaan leikkausaikaa? Yksityinen vai kunnallinen? Oliko toipuminen nopeaa vai hidasta?

Pohdin tässä jos viimein toteuttaisin pitkäaikaisen haaveeni hankkia steri ja kokemuksia olisi kiva kuulla. Itse olen 35v, lapseton (ja sellaisena haluan pysyä) sinkku. Lain vaatima ikä siis täyttyy. Jos joku ihmettelee miksi ehkäisyasiat ovat sinkulle tärkeitä, niin ainakin näin asia olisi jo hoidettu valmiiksi, jos joskus jonkun tapaa ja suhde siitä kehkeytyy.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin sterissä 31-vuotiaana loppuvuodesta 2020. Minulla ei ole lapsia ja aika pian 30 täytettyäni hain lähetteen, eli noin puolitoistavuotta meni siitä leikkaukseen, mutta homma eteni kuitenkin helposti, ei tarvinnut vääntää mitään rautalangasta eikä vastailla typeriin kysymyksiin esim. "mitäs jos tuleva miehesi haluaa lapsia?" Varsinkin Hyvinkään naistentautien poliklinikalla oli erittäin hyvää palvelua. Sitä aikaa odotellessa kotiini oli lähetetty lippulappusia missä oli tietoa steristä ja operaatio vaihtoehdoista, no siinä puhuttiin vain klipseistä ja kierukasta, mutta kun otin nt. poliklinikalla puheeksi sen että olisin tahtonut poistattaa munanjohtimet, niin lääkäri sanoi että kyllähän sekin onnistuu ja niin se sitten toteutettiin, eli kannattaa ottaa puheeksi omat toiveet jos eivät sitä osaa sinulle tarjota.

Sain viikon (palkatonta) saikkua ja vaikken erityisen kipeänä ollutkaan niin se tuli tarpeeseen, koska teen suht fyysistä työtä ja tuntui piti varoa noin viikko töihin paluun jälkeenkin.

Leikkaus sujui hyvin ja se tehtiin kolmella pikkuisella viillolla, yksi navassa ja aluksi näytti siltä että napa jäi rumaksi mutta kyllä se siitä normalisoitui.

Paras päätökseni ikinä.

Ja ainiin, lisään sen että oli siis julkisella puolella ja kun joku täällä kommentoi että "kyllä ne kolme tonnia voi paremminkin käyttää", niin steri tuli maksamaan alle 300€ 😁

Vierailija
62/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toimenpide on helppo koska olet nukutettu. Sen jälkeen ei kauheasti nostella kuukauteen. Leikkauskaasujen poistuminen vie muutaman päivän ja sattuu yhtä paljon kuin synnytys. Taaperrat maha pallona viikon jos toisenkin. Kyllä se siitä. Komplikaatioina voi tulla sisäinen verenvuoto, esimekiksi.

Okei, kuulostaa siltä, että tulee varautua kunnon sairaslomaan. (Teen fyysistä työtä) Ei tietty ihme, että leikkaus ei ole sama kuin kampaajalla käynti. Kiitos varoituksista :)

Ap

Huomaa myös että jos sterilisaatiota ei tehdä sairauden vuoksi, et saa tuolta sairasajalta palkkaa, tietenkään.

Ymmärrän kyllä enkä niin kuvitellutkaan. Sairaslomalla tarkoitin hyvissä ajoin työnantajan kanssa sopimista mahdollisesti viikkojen poissaolosta tai vaikka vuosilomasta siihen kohtaan.

Ap

Minulle tehtiin perjantaina ja maanantaina menin normaalisti töihin. Ainoa vaiva oli kaasujen aiheuttama kipu, kesti pahana noin vuorokauden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kannattaa mieluumin ottaa hormonikierukka, siitä on muitakin etuja terveydelle, kuin 100% ehkäisy varmuus.

En halua käyttää hormonaalista ehkäisyä sen sivuvaikutusten takia. Olen nuorempana käyttänyt, enkä halua palata siihen. Hormonikierukkaa mainostetaan kyllä paljon ja kenelle se sopii, varmaan ovatkin tyytyväisiä, en epäile ollenkaan.

Kuulostaa varmaan oudolta, että olen valmis riskeeraamaan paljon nukutuksessa tehtävässä leikkauksessa, mutta en halua hormonirulettiin, jossa kärsii joka päivä. Putkien sitominen/katkaisu tuntuu luonnollisemmalta, kuin se.

Kortsun käyttöä vastaan minulla ei ole mitään, mielestäni toimivat hyvin ja oikein käytettynä melko varmoja. Pari kumirikkoa kokeneena olisi parempi mielenrauha, kun taustalla olisi tuo järeämpi ehkäisy. En ole aborttivastainen, mutta en haluaisi sellaista kokea ja mielestäni on huono tapa ajatella, että ainahan voi tehdä abortin.

Ap

Hormonikierukka on ihan eri juttu kuin muut, verenkierron kautta vaikuttavat hormonivalmisteet. Se sopii usein myös niille, joille mikään muu hormonivalmiste ei käy. Tämä vain faktana, toki toimit kuten parhaaksi näet.

Olen etsinyt tietoa hormonikierukasta ja parhaimmillaan tulos on ei kuukautisia (jee, kukapa ei haluaisi olla rättivapaa) ja todella varma ehkäisyteho. Pahimmillaan kuukausia kestävä jatkuva verenvuoto, kivut sekä bonuksena akne, henkisistä vaikutuksista puhumattakaan. Uhkapeliähän tuo on, kenelle sopii kenelle ei.

Fakta on se, että monelle tuo kierukka on sopinut ja ovat tyytyväisiä, kuten sanoit. Ei sitä muuten niin aggressiivisesti markkinoitaisi. Itse en suhtaudu myötämielisesti ko. kierukkaan enkä halua sitä, mutta en halua mustamaalata sitä omien ajatusteni ja preferenssieni takia. Se voi tuoda avun varmasti monelle ja parantaa elämänlaatua, jos se sopii ko. ihmiselle. Itse en uhkapelaa.

Ap

No kyllähän sä uhkapelaat, ei sterilisaatio ole mikään riskitön vaihtoehto vaan iso leikkaus. Kierukan saa pois minuutissa, kun taas sterilisaation komplikaatiota - kyllä, niitäkin on - voin olla vaikea tai jopa mahdoton hoitaa, kuten minulla. Enkä tarkoita että sun pitäis mieltäsi muuttaa, mutta uhkapeliä pelaat terveydelläsi joka tapauksessa.

Mitä ihmettä höpiset?

Ei ole "iso leikkaus" .

Ihan kaheleita pelottelijoita täällä.

Itselleni tehtiin kun täytin 30. Ei komplikaatioita eikä sairaslomaa.

Suosittelen lämpimästi!

Vierailija
64/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sterilisaatio on murha! Anna elämälle mahdollisuus!!

Itsellesi luonnollisesti syntyy lapsi aina 9kk edellisen jälkeen - ethän toki ole murhaaja.

Vierailija
65/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toimenpide on helppo koska olet nukutettu. Sen jälkeen ei kauheasti nostella kuukauteen. Leikkauskaasujen poistuminen vie muutaman päivän ja sattuu yhtä paljon kuin synnytys. Taaperrat maha pallona viikon jos toisenkin. Kyllä se siitä. Komplikaatioina voi tulla sisäinen verenvuoto, esimekiksi.

Okei, kuulostaa siltä, että tulee varautua kunnon sairaslomaan. (Teen fyysistä työtä) Ei tietty ihme, että leikkaus ei ole sama kuin kampaajalla käynti. Kiitos varoituksista :)

Ap

Nyt järki käteen, Ap. Ei kannata uskoa mitä tahansa soopaa. Mulle tehtiin sun ikäisenä. Helppo juttu. Muutaman päivän saikku ja vähän joutui varomaan noina päivinä. Ei siis saanut nostella mitäään 50 kg:n pottusäkkejä, mutta muuten sai elää normaalisti.

Vierailija
66/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin kolmannen lapsen synnytystavaksi suunnitellun sektion ja sen yhteyteen otin sterilisaation helppo ja kivuton juttu koko setti ja ei tarvinnut kuin ilmoittaa, että otan sterilisaation.

Vierailija
67/70 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten voi panna paljaalla ketä vaan, hienoa eikö totta.

Sen jälkeen kun kävin laittamassa siemenjohtimet solmuun ja olen kertonut naisille asian niin ei ole kumia tarvinnut käyttää ja lastia tulee samalla tavalla silti.

Vierailija
68/70 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys: Miten naisen steri vaikuttaa hormonikiertoon?

Vierailija
69/70 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sterilaation jälkeen ollenkaan ovulaatio, pms tai kuukautis oireita?

Vierailija
70/70 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin tk ja sain ajan kk päähän ja nyt odotan kutsua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän