Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilisaatiossa käyneet

Vierailija
25.01.2023 |

Oliko prosessi hankala? Saiko lähetteen helposti ja joutuiko kauan jonottamaan leikkausaikaa? Yksityinen vai kunnallinen? Oliko toipuminen nopeaa vai hidasta?

Pohdin tässä jos viimein toteuttaisin pitkäaikaisen haaveeni hankkia steri ja kokemuksia olisi kiva kuulla. Itse olen 35v, lapseton (ja sellaisena haluan pysyä) sinkku. Lain vaatima ikä siis täyttyy. Jos joku ihmettelee miksi ehkäisyasiat ovat sinkulle tärkeitä, niin ainakin näin asia olisi jo hoidettu valmiiksi, jos joskus jonkun tapaa ja suhde siitä kehkeytyy.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos tämä kumppani haluaakin lapsen.

No, sitä kun ei ihmiset oikein tunnu tajuavan mutta siinä tapauksessa eivät voi olla kumppaneita ainakaan lapsenteko mielessä. Purkua ei pitäisi missään vaiheessa tehdä verovaroin.

Vierailija
42/70 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos tämä kumppani haluaakin lapsen.

No, sitä kun ei ihmiset oikein tunnu tajuavan mutta siinä tapauksessa eivät voi olla kumppaneita ainakaan lapsenteko mielessä. Purkua ei pitäisi missään vaiheessa tehdä verovaroin.

Aivan. Jos steriloituna kohtaan kivan miehen, niin tottakai kertoisin hyvin aikaisessa vaiheessa olevani steriloitu. Sama se on nytkin, kerron mahdollisimman nopeasti etten halua lapsia. Jos tapaamani mies haluaa lapsia, niin tietenkään emme voi alkaa suhteeseen, sehän on aivan täysin selvää.

Se, että haluaako lapsia, ei minun kohdallani riipu kumppanista ja hänen haluistaan. Joillain muilla voi riippua.

Olen samaa mieltä, että purkuun ei verovaroja. Jokaisen oma, henkilökohtainen päätös ja sen tehdessään pitää ymmärtää teon lopullisuus.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kannattaa mieluumin ottaa hormonikierukka, siitä on muitakin etuja terveydelle, kuin 100% ehkäisy varmuus.

En halua käyttää hormonaalista ehkäisyä sen sivuvaikutusten takia. Olen nuorempana käyttänyt, enkä halua palata siihen. Hormonikierukkaa mainostetaan kyllä paljon ja kenelle se sopii, varmaan ovatkin tyytyväisiä, en epäile ollenkaan.

Kuulostaa varmaan oudolta, että olen valmis riskeeraamaan paljon nukutuksessa tehtävässä leikkauksessa, mutta en halua hormonirulettiin, jossa kärsii joka päivä. Putkien sitominen/katkaisu tuntuu luonnollisemmalta, kuin se.

Kortsun käyttöä vastaan minulla ei ole mitään, mielestäni toimivat hyvin ja oikein käytettynä melko varmoja. Pari kumirikkoa kokeneena olisi parempi mielenrauha, kun taustalla olisi tuo järeämpi ehkäisy. En ole aborttivastainen, mutta en haluaisi sellaista kokea ja mielestäni on huono tapa ajatella, että ainahan voi tehdä abortin.

Ap

Hormonikierukka on ihan eri juttu kuin muut, verenkierron kautta vaikuttavat hormonivalmisteet. Se sopii usein myös niille, joille mikään muu hormonivalmiste ei käy. Tämä vain faktana, toki toimit kuten parhaaksi näet.

Olen etsinyt tietoa hormonikierukasta ja parhaimmillaan tulos on ei kuukautisia (jee, kukapa ei haluaisi olla rättivapaa) ja todella varma ehkäisyteho. Pahimmillaan kuukausia kestävä jatkuva verenvuoto, kivut sekä bonuksena akne, henkisistä vaikutuksista puhumattakaan. Uhkapeliähän tuo on, kenelle sopii kenelle ei.

Fakta on se, että monelle tuo kierukka on sopinut ja ovat tyytyväisiä, kuten sanoit. Ei sitä muuten niin aggressiivisesti markkinoitaisi. Itse en suhtaudu myötämielisesti ko. kierukkaan enkä halua sitä, mutta en halua mustamaalata sitä omien ajatusteni ja preferenssieni takia. Se voi tuoda avun varmasti monelle ja parantaa elämänlaatua, jos se sopii ko. ihmiselle. Itse en uhkapelaa.

Ap

Vierailija
44/70 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kokemuksiaan jakaneille, annoitte tietoa. Kiitos myös muille osallistuneille, keskustelu on hyvästä. Hyvää yötä!

Ap

Vierailija
45/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin kolmannen lapsen sektion yhteydessä ja meni kirjaimellisesti siinä samassa. Neuvolalääkäri kirjoitti lähetteen eikä siinä jossittelemista kun ikä- ja lapsilukukriteerit täyttyivät. On ihanan helppoa kun ei tarvitse miettiä ehkäisyä tai että pitäiskö sittenkin vielä iltatähti tms. 

Normaalioloissa siitä sterilisaatiosta ei kyllä montaa päivää toivu. Komplikaatioita voi toki tulla jolloin se pitkittyy.

Muista, että lain mukaan kriteereistä on toisen täytyttävä, joko iän tai lapsiluvun. Eli lääkärillä on velvollisuus tehdä sulle se lähete. Yhtälailla hänellä on lakisääteinen velvollisuus "informoida muista mahdollisista keinoista ehkäistä raskaus" ja varmistaa, että tiedät toimenpiteen peruuttamattomaksi. Eli ei ne tahallaan oo hankalia.

Vierailija
46/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse toimenpide on helppo koska olet nukutettu. Sen jälkeen ei kauheasti nostella kuukauteen. Leikkauskaasujen poistuminen vie muutaman päivän ja sattuu yhtä paljon kuin synnytys. Taaperrat maha pallona viikon jos toisenkin. Kyllä se siitä. Komplikaatioina voi tulla sisäinen verenvuoto, esimekiksi.

Okei, kuulostaa siltä, että tulee varautua kunnon sairaslomaan. (Teen fyysistä työtä) Ei tietty ihme, että leikkaus ei ole sama kuin kampaajalla käynti. Kiitos varoituksista :)

Ap

Kysy niistä kilorajoista lääkäriltä. Ja otat sairaslomaa mitä tarvitset toipumiseen. Ne kuvittelee että kaikki istuskelee vain pöydän takana töissään. Ja ennen leikkausta varmista että kohdun ja munasarjojen päät poltetaan umpeen että sterilisaatio myös pitää.

Vierailija
47/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiselta sain, maksoiko reilun satasen kaikkinensa. Kahdella lääkärillä kävin, läpihuutojuttu kun olin yli 35 lapsiluku täynnä. Toimenpide oli helppo (essure) saman tien kotiin ja seuraavana päivänä töihin. Olen ollut tyytyväinen, eikä ole implantit vaivanneet. Nykyään tietysti hiukan eri juttu kun yhtä helppoa toimenpidettä ei taida olla saatavilla.

Vierailija
48/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullakaan ollut mitään kipuja eikä ongelmia nostelemisessa. Kotona oli vuoden vanha muksu ja lisäksi tein fyysistä työtä. En pitänyt ollenkaan sairaslomaa, leikkaus maanantaina ja keskiviikkona normaalisti töihin. Ei pahaa sanottavaa enkä ole katunut hetkeäkään. Leikkauksesta nyt 10 vuotta. Olisin mennyt jo paljon aiemmin jos ei olisi sitä ikärajaa, mutta toisaalta ei olisi sitä yhtäkään lasta siinä tapauksessa. Enkä kyllä kadu häntäkään. Lisää en tosin missään nimessä halunnut.

Vierailija
49/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kannattaa mieluumin ottaa hormonikierukka, siitä on muitakin etuja terveydelle, kuin 100% ehkäisy varmuus.

En halua käyttää hormonaalista ehkäisyä sen sivuvaikutusten takia. Olen nuorempana käyttänyt, enkä halua palata siihen. Hormonikierukkaa mainostetaan kyllä paljon ja kenelle se sopii, varmaan ovatkin tyytyväisiä, en epäile ollenkaan.

Kuulostaa varmaan oudolta, että olen valmis riskeeraamaan paljon nukutuksessa tehtävässä leikkauksessa, mutta en halua hormonirulettiin, jossa kärsii joka päivä. Putkien sitominen/katkaisu tuntuu luonnollisemmalta, kuin se.

Kortsun käyttöä vastaan minulla ei ole mitään, mielestäni toimivat hyvin ja oikein käytettynä melko varmoja. Pari kumirikkoa kokeneena olisi parempi mielenrauha, kun taustalla olisi tuo järeämpi ehkäisy. En ole aborttivastainen, mutta en haluaisi sellaista kokea ja mielestäni on huono tapa ajatella, että ainahan voi tehdä abortin.

Ap

Hormonikierukka on ihan eri juttu kuin muut, verenkierron kautta vaikuttavat hormonivalmisteet. Se sopii usein myös niille, joille mikään muu hormonivalmiste ei käy. Tämä vain faktana, toki toimit kuten parhaaksi näet.

Olen etsinyt tietoa hormonikierukasta ja parhaimmillaan tulos on ei kuukautisia (jee, kukapa ei haluaisi olla rättivapaa) ja todella varma ehkäisyteho. Pahimmillaan kuukausia kestävä jatkuva verenvuoto, kivut sekä bonuksena akne, henkisistä vaikutuksista puhumattakaan. Uhkapeliähän tuo on, kenelle sopii kenelle ei.

Fakta on se, että monelle tuo kierukka on sopinut ja ovat tyytyväisiä, kuten sanoit. Ei sitä muuten niin aggressiivisesti markkinoitaisi. Itse en suhtaudu myötämielisesti ko. kierukkaan enkä halua sitä, mutta en halua mustamaalata sitä omien ajatusteni ja preferenssieni takia. Se voi tuoda avun varmasti monelle ja parantaa elämänlaatua, jos se sopii ko. ihmiselle. Itse en uhkapelaa.

Ap

No kyllähän sä uhkapelaat, ei sterilisaatio ole mikään riskitön vaihtoehto vaan iso leikkaus. Kierukan saa pois minuutissa, kun taas sterilisaation komplikaatiota - kyllä, niitäkin on - voin olla vaikea tai jopa mahdoton hoitaa, kuten minulla. Enkä tarkoita että sun pitäis mieltäsi muuttaa, mutta uhkapeliä pelaat terveydelläsi joka tapauksessa.

Vierailija
50/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitisen vuotta sitten tehtiin, munanjohtimien poisto (munasarjasyöpää suvussa niin suosittelivat tätä). Pääsin peruutusajalle parissa viikossa siitä kun laitoin "hakemuksen vetämään".  Pari päivää olo oli kuin jyrän alle jäänyt, mutta nopeasti siitä selvisi.

Vierailija
51/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meni hyvin, olin n. 32-vuotias kun tehtiin klipsisterilisaatio. Olin kyllä toimenpiteen jälkeen kauan kipeä, n. 2 viikkoa.

En kadu. Lapsiluku oli täynnä. Nyt 45-vuotiaana ajateltuna oli todella hyvä päätös. 

Vierailija
52/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatio on murha! Anna elämälle mahdollisuus!!

Vierailija
53/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mullakaan ollut mitään kipuja eikä ongelmia nostelemisessa. Kotona oli vuoden vanha muksu ja lisäksi tein fyysistä työtä. En pitänyt ollenkaan sairaslomaa, leikkaus maanantaina ja keskiviikkona normaalisti töihin. Ei pahaa sanottavaa enkä ole katunut hetkeäkään. Leikkauksesta nyt 10 vuotta. Olisin mennyt jo paljon aiemmin jos ei olisi sitä ikärajaa, mutta toisaalta ei olisi sitä yhtäkään lasta siinä tapauksessa. Enkä kyllä kadu häntäkään. Lisää en tosin missään nimessä halunnut.

Sehän on hyvä sitten. Yleensä leikkauskaasujen poistuminen on hyvin kivuliasta ja turvotus kestää viikosta kahteen. Enemmän ihmettelen että sinut leikattiin koska 10 vuotta sitten asennettiin lähinnä Essure implantteja eikä leikkauksia tehty kuin hyvin nihkeästi jos vaati sitä.

Vierailija
54/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin sterilisaation noin 9 vuotta sitten ja varasin sen takia ajan lääkäriin kunnalliselle puolelle. Sain istua jonkun aikaa lääkärin luona asiasta taistelemassa ennen kuin tämä kirjoitti lähetteen, mutta sen jälkeen asiat etenivät nopeasti. Minulle on essure menetelmällä se, mutta enää sitä ei taideta käyttää. Se kuitenkin sopi hyvin, tehtiin muutamassa minuutissa ja salkkua en ottanut eikä sitä tarvinnut.

Kolme lasta, hormonaalinen ehkäisy ei sopinut ja kaikkea oli kokeiltu ja ikää oli 39 vuotta. Oli ihan paras päätös.

Vierailija
55/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetteen sain helposti, olin 32, lapsia 2+3 (aviomiehen alaikäiset lapset lasketaan myös), hormonaalinen ehkäisy ei soveltunut jne. Mies oli mukana, helpotti kuulema. Olin jonossa yli vuoden kunnallisella puolella.

Leikkaus (tähystys nukutuksessa) meni kohtuu hyvin, olin aika kipeä leikkauksen jälkeen mutta pääsin sanana päivänä kotiin. Sairaslomalla (palkallisella, meillä työnantaja maksoi) olin reilu viikon kun kaasut ei imeytyneet helpolla. Kohtuu kevyt fyysinen työ, eli olisin voinut palata aikaisemmin jos kaasuista ei olisi tullut sen verran kovaa kipua ettei pystynyt olemaan missään asennossa kauaa.

Vaikka toipuminen oli odotettua hitaampaa, niin kyllä kannatti. Hormonikierukasta oli kolme vuotta jatkuvaa tiputtelua ja muutakin haittaa. Ei siis toiminut minulla. Ja estrogeeni kielletty migreenin takia.

Vierailija
56/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin 32-vuotiaana vuonna 2017,ei lapsia. Lähetteen sain helposti ja kunnallisella tehtiin.Laparoskopisesti, eikä ollut kuin pari päivää vatsan alue hellänä. Sairaslomaa pari päivää(palkatonta).

Olen todella tyytyväinen.

Vierailija
57/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektion yhteydessä meni samoilla puudutuksilla ja jälkikivuilla. Eli ei tuntunut sikäli missään kun joka tapauksessa piti kärvistellä. Oli helppo homma. Kysyin lääkäriltä onnistuuko, täytti paperin, nimmari siihen ja sillä selvä. Samana päivänä hoitui klipseillä. Ikää 36, 3 lasta. Ei nyt ap tapauksessa auta, mutta muille tiedoksi. Eli jos olet menossa sektioon ja steri mielessä, toimi!

Hei kiitos tästä

Vierailija
58/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella sanottiin ettei aikoja tällä hetkellä saa. Ei sen paremmin lähetettä varten kuin itse toimenpiteeseen. On tämä maa kyllä ihme jamassa.

Vierailija
59/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ap

Ap

No kyllähän sä uhkapelaat, ei sterilisaatio ole mikään riskitön vaihtoehto vaan iso leikkaus. Kierukan saa pois minuutissa, kun taas sterilisaation komplikaatiota - kyllä, niitäkin on - voin olla vaikea tai jopa mahdoton hoitaa, kuten minulla. Enkä tarkoita että sun pitäis mieltäsi muuttaa, mutta uhkapeliä pelaat terveydelläsi joka tapauksessa.

Olen pahoillani, että sinulle on tullut hankalia komplikaatioita steristä ja ymmärrän että siksi asiasta varoittelet. Naisille on useita ehkäisyvaihtoehtoja ja kaikissa on sivuvaikutuksia tai riskejä, täytyy vain valita niistä se omasta mielestä vähiten huono vaihtoehto.

Ap

Vierailija
60/70 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sterissä 31-vuotiaana loppuvuodesta 2020. Minulla ei ole lapsia ja aika pian 30 täytettyäni hain lähetteen, eli noin puolitoistavuotta meni siitä leikkaukseen, mutta homma eteni kuitenkin helposti, ei tarvinnut vääntää mitään rautalangasta eikä vastailla typeriin kysymyksiin esim. "mitäs jos tuleva miehesi haluaa lapsia?" Varsinkin Hyvinkään naistentautien poliklinikalla oli erittäin hyvää palvelua. Sitä aikaa odotellessa kotiini oli lähetetty lippulappusia missä oli tietoa steristä ja operaatio vaihtoehdoista, no siinä puhuttiin vain klipseistä ja kierukasta, mutta kun otin nt. poliklinikalla puheeksi sen että olisin tahtonut poistattaa munanjohtimet, niin lääkäri sanoi että kyllähän sekin onnistuu ja niin se sitten toteutettiin, eli kannattaa ottaa puheeksi omat toiveet jos eivät sitä osaa sinulle tarjota.

Sain viikon (palkatonta) saikkua ja vaikken erityisen kipeänä ollutkaan niin se tuli tarpeeseen, koska teen suht fyysistä työtä ja tuntui piti varoa noin viikko töihin paluun jälkeenkin.

Leikkaus sujui hyvin ja se tehtiin kolmella pikkuisella viillolla, yksi navassa ja aluksi näytti siltä että napa jäi rumaksi mutta kyllä se siitä normalisoitui.

Paras päätökseni ikinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi