Sterilisaatiossa käyneet
Oliko prosessi hankala? Saiko lähetteen helposti ja joutuiko kauan jonottamaan leikkausaikaa? Yksityinen vai kunnallinen? Oliko toipuminen nopeaa vai hidasta?
Pohdin tässä jos viimein toteuttaisin pitkäaikaisen haaveeni hankkia steri ja kokemuksia olisi kiva kuulla. Itse olen 35v, lapseton (ja sellaisena haluan pysyä) sinkku. Lain vaatima ikä siis täyttyy. Jos joku ihmettelee miksi ehkäisyasiat ovat sinkulle tärkeitä, niin ainakin näin asia olisi jo hoidettu valmiiksi, jos joskus jonkun tapaa ja suhde siitä kehkeytyy.
Kommentit (70)
29v tehtiin nukutuksessa kun lapsia oli jo kolme. Samalla löytyi paha endometrioosi mitä poistettiin. Tästä syystä olin melko kivuissa toimenpiteen jälkeen.
Muuten ei mitään pahaa sanottavaa, enkä ole katunut hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toimenpide on helppo koska olet nukutettu. Sen jälkeen ei kauheasti nostella kuukauteen. Leikkauskaasujen poistuminen vie muutaman päivän ja sattuu yhtä paljon kuin synnytys. Taaperrat maha pallona viikon jos toisenkin. Kyllä se siitä. Komplikaatioina voi tulla sisäinen verenvuoto, esimekiksi.
Okei, kuulostaa siltä, että tulee varautua kunnon sairaslomaan. (Teen fyysistä työtä) Ei tietty ihme, että leikkaus ei ole sama kuin kampaajalla käynti. Kiitos varoituksista :)
Ap
Huomaa myös että jos sterilisaatiota ei tehdä sairauden vuoksi, et saa tuolta sairasajalta palkkaa, tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tarpeen, miksi tehdä. Olen hoitoalalla ja tiedän, että ikääntymisen myötä naisilla sterilisaatio voi aiheuttaa kiinnikkeiden kasvua.
Höpö höpö, mene nyt oikeasti opiskelemaan jos hoitoalalle haluat. Minulla oli neljä lasta tehtynä jo, sterilisaatiossa meni aikaa kun niitä kiinnikkeitä poistivat ja kystiakin oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toimenpide on helppo koska olet nukutettu. Sen jälkeen ei kauheasti nostella kuukauteen. Leikkauskaasujen poistuminen vie muutaman päivän ja sattuu yhtä paljon kuin synnytys. Taaperrat maha pallona viikon jos toisenkin. Kyllä se siitä. Komplikaatioina voi tulla sisäinen verenvuoto, esimekiksi.
Okei, kuulostaa siltä, että tulee varautua kunnon sairaslomaan. (Teen fyysistä työtä) Ei tietty ihme, että leikkaus ei ole sama kuin kampaajalla käynti. Kiitos varoituksista :)
Ap
Huomaa myös että jos sterilisaatiota ei tehdä sairauden vuoksi, et saa tuolta sairasajalta palkkaa, tietenkään.
En mullat ollut kuin pari päivää maha kipeä. Ekan vrk:n tositosi kipeä ja seuraavan vrk:n kohtalaisen kipeä. Sitten touhusin jo ihan normaalisti. Nostelin lasta yms. Lapsi oli silloin 10kk:tta.
T:se keneltä löytyi endo samalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei vastaa kyllä yhtään minun kokemusteni tuosta leikkauksesta. Toipuminen ei kauaa kestänyt eikä mitään vaivoja ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olet maho joka tapauksessa varsinkin siinä vaiheessa kun jonkun miehen löydät elämääsi, joten voit käyttää 3 tonnia järkevästi ihan johonkin muuhunkin. Ellei sinun pitkäaikainen toiveesi ole nimenomaan jotenkin todistaa, että valitsit lapsettomuuden vapaaehtoisesti ennen kuin lasten tekeminen oli kohdallasi myöhäistä. Mikä tosin lienee syysi hankkia steri nyt tässä kolmevitosena sinkkuna, joka ei siitä niin himmeesti hyödy.
Ai että 35 vuotiaana voikin jättää kaiken ehkäisyn pois?
Mistä näitä pöjiä sikiää? No selvästi toisista pöljistä. Mene käväisemään terveystiedontunnilla.
Kannattaa mieluumin ottaa hormonikierukka, siitä on muitakin etuja terveydelle, kuin 100% ehkäisy varmuus.
Vierailija kirjoitti:
Sterilisaatioita katuu nykyiselläänkin 6% ihmisistä, jotka ovat niihin täysin vapaaehtoisesti hakeutuneet, yleensä vanhemmalla iällä.
Useimmiten, melkein aina, se katuja onkin, uskomatonta mutta totta, just se nuorempi henkilö, jolle steri on tehty lapsen tai lasten ollessa pieni(ä) ja joka sittenkin haluaa vielä lisää lapsia myöhemmin.
Eli 26 v sterilisaation hankkivista 1 lapsen äideistä sterilisaatiota katuisi huomattavasti isompi prosentti kuin 6 (6% kaikista sterin hankkivista katuu)... ja kun (vähintään) joka neljäs heistä 26 v 1 lapsen äideistä katuu niin on parempi odotuttaa heitä kaikkia muutam vuosi kun ei voida tietää kuka heistä vielä haluaakin lisää lapsia, mutta moni haluaa. Myös moni alle 30 v lapseton haluaakin lapsia, aivan yllättäen, kypsemmällä iällä. Steri on kuitenkin poikkeusluvalla mahdollista saada aiemminkin, mutta joo, pitäisi osata perustella. Voi voi.
Suomalaisten pelätään siis olevan kovin katuvaista porukkaa, kun muissa pohjoismaissa ikäraja 25 ja Tanskassa jopa 18 sillä puolen vuoden harkinta-ajalla.
Anoin sterilisaatiota jo raskaana ollessa (2.lapsi) ja ikä oli 35v. Hieman oli vääntöä mutta olin siihen varautunut. Enkä ottanut miestä mukaan
Sterilisaatio tehtiin tokan lapsen ollessa n.5kk. Helppo ja nopea toimenpide. Kaasujen aiheuttama kipu oli pahana päivän ja sen jälkeen olo oli aika pian jo ihan normaali. Lapsia hoidin ekan päivän jälkeen normaalisti.
Ei tarvitse murehtia hormoniehkäisyistä saati vahinkoraskauksista. Suosittelen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ymmärrän kyllä enkä niin kuvitellutkaan. Sairaslomalla tarkoitin hyvissä ajoin työnantajan kanssa sopimista mahdollisesti viikkojen poissaolosta tai vaikka vuosilomasta siihen kohtaan.
Ap
Oliko prosessi hankala? Ei, vaikka olin vasta 27 v eikä lapsia.
Saiko lähetteen helposti ja joutuiko kauan jonottamaan leikkausaikaa? Sain helposti, odotusaika muistaakseni jotain viikkoja.
Yksityinen vai kunnallinen? Kunnallinen.
Oliko toipuminen nopeaa vai hidasta? Hidasta, jouduin nukutuksen takia viipymään sairaalassa pitempään, tulin hyvin sairaaksi ja kipuja ja turvotusta oli pitkään sen jälkeen.
Se vaan etten todellakaan kannata sterin purkuja, sen pitää olla lopullinen päätös, ellei sitä ole niin keksikää joku muu ehkäisy. Minä sain sterin koska olen vakavasti sairas ja raskaus vaarantaisi henkeäni, saati sitten lapsen.
Mä just yritin saada lähetettä, lääkäri sanoi että voi hän sen kirjoittaa mutta lähete vanhenee ennen kuin saat ajan, ellet mene yksityiselle. Totesin kierukan helpommaksi.
Christiiina kirjoitti:
Kannattaa mieluumin ottaa hormonikierukka, siitä on muitakin etuja terveydelle, kuin 100% ehkäisy varmuus.
En halua käyttää hormonaalista ehkäisyä sen sivuvaikutusten takia. Olen nuorempana käyttänyt, enkä halua palata siihen. Hormonikierukkaa mainostetaan kyllä paljon ja kenelle se sopii, varmaan ovatkin tyytyväisiä, en epäile ollenkaan.
Kuulostaa varmaan oudolta, että olen valmis riskeeraamaan paljon nukutuksessa tehtävässä leikkauksessa, mutta en halua hormonirulettiin, jossa kärsii joka päivä. Putkien sitominen/katkaisu tuntuu luonnollisemmalta, kuin se.
Kortsun käyttöä vastaan minulla ei ole mitään, mielestäni toimivat hyvin ja oikein käytettynä melko varmoja. Pari kumirikkoa kokeneena olisi parempi mielenrauha, kun taustalla olisi tuo järeämpi ehkäisy. En ole aborttivastainen, mutta en haluaisi sellaista kokea ja mielestäni on huono tapa ajatella, että ainahan voi tehdä abortin.
Ap
Minä kävin pari vuotta sitten 41-vuotiaana. Munanjohtimet poistettiin kokonaan. Helppo toimenpide, leikkaus aamulla ja kotiin iltapäivällä. Sairasloma 3 päivää, eka päivä oli kipeä. Ei ollut mitään nostelukieltoa.
Sektion yhteydessä meni samoilla puudutuksilla ja jälkikivuilla. Eli ei tuntunut sikäli missään kun joka tapauksessa piti kärvistellä. Oli helppo homma. Kysyin lääkäriltä onnistuuko, täytti paperin, nimmari siihen ja sillä selvä. Samana päivänä hoitui klipseillä. Ikää 36, 3 lasta. Ei nyt ap tapauksessa auta, mutta muille tiedoksi. Eli jos olet menossa sektioon ja steri mielessä, toimi!
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
En halua käyttää hormonaalista ehkäisyä sen sivuvaikutusten takia. Olen nuorempana käyttänyt, enkä halua palata siihen. Hormonikierukkaa mainostetaan kyllä paljon ja kenelle se sopii, varmaan ovatkin tyytyväisiä, en epäile ollenkaan.
Kuulostaa varmaan oudolta, että olen valmis riskeeraamaan paljon nukutuksessa tehtävässä leikkauksessa, mutta en halua hormonirulettiin, jossa kärsii joka päivä. Putkien sitominen/katkaisu tuntuu luonnollisemmalta, kuin se.
Kortsun käyttöä vastaan minulla ei ole mitään, mielestäni toimivat hyvin ja oikein käytettynä melko varmoja. Pari kumirikkoa kokeneena olisi parempi mielenrauha, kun taustalla olisi tuo järeämpi ehkäisy. En ole aborttivastainen, mutta en haluaisi sellaista kokea ja mielestäni on huono tapa ajatella, että ainahan voi tehdä abortin.Ap
Hormonikierukka on ihan eri juttu kuin muut, verenkierron kautta vaikuttavat hormonivalmisteet. Se sopii usein myös niille, joille mikään muu hormonivalmiste ei käy. Tämä vain faktana, toki toimit kuten parhaaksi näet.
Mun isoisä ja isä ovat steriloituja ei kuulemma mitenkään hankala toimenpide.
Entäs jos tämä kumppani haluaakin lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin pari vuotta sitten 41-vuotiaana. Munanjohtimet poistettiin kokonaan. Helppo toimenpide, leikkaus aamulla ja kotiin iltapäivällä. Sairasloma 3 päivää, eka päivä oli kipeä. Ei ollut mitään nostelukieltoa.
Ja siis jatkan vielä, ei ollut vaikea saada lähetettä. Toki piti vakuutella, että olen varma asiasta ja ymmärrän sen olevan peruuttamaton, ja kysyttiin tietääkö mies asiasta. Ja kierukkaakin tarjottiin. Vajaa vuosi piti jonottaa ja kunnallisella tehtiin. Olen erityisen tyytyväinen, että sain munanjohdinten poiston (syövän riski pienenee).
Itseasiassa tuo tatuointi olisi hauska idea, en laittaisi pahakseni.
Selvennätkö vielä, mitä tuo oikein suhtautuminen olisi?
Kyselen täällä kokemuksia steriin hakeutumisesta, toimenpiteestä ja toipumisesta. Netistä löytyy kyllä tietoa, mutta ihmisten omakohtaiset kokemukset antavat enemmän lisävihiä siitä, mitä on tulossa, kuin viralliset ohjeistukset ja tietopaketit, joissa tunnetusti kaikkea vähätellään.
Ap