Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten näinä märkinä talvipäivinä saisi lisättyä askelia päivään ja käveltyä päivittäin? Miten sinä saat liikuttua ympäri vuoden?

Vierailija
25.01.2023 |

Kesällä on helppo lähteä työpäivän jälkeenkin kävelylle. Sen kun laittaa lenkkarit jalkaan ja lähtee puistoon tai kaupungille.

Talvella kelien ollessa kylmät tai märät tai lumen pyryttäessä ulos lähtemiseen on suurempi kynnys. Miten sitä voisi pienentää?

Miten talvella saisi arkiliikuntaa ja liikkumista edes lisättyä?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani kunnon ulkoiluvaatteisiin panostaminen lisäsi merkittävästi ulkoilua kaikkina vuodenaikoina. Mukava, sopivankokoinen ja kivannäköinen kuoriasu (vedenpitävä mutta hengittävä, teipatut saumat, tsekkaa vesipilariarvo) on ilo laittaa päälle ja liikkuminen on helppoa missä tahansa säässä. Alle hyvä kerrasto (talvella esim polartec-fleeceä, ympäri vuoden merinovillaa) joka tuntuu mukavalta, siirtää hien pois iholta ja lämmittää. Hyvät goretex-kengät kävelyyn. Tähän settiin menee useita satoja euroja, mutta tulee lähdettyä paljon herkemmin ulos kun ei tule kylmä tai kastu.

Vierailija
22/39 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut tavakseni käyttää arjen pienet odotteluajat liikkumiseen. Etätyöläisenä sitä arkiliikuntaa ei itselläni tule esim. työmatkoista.

Esimerkiksi jos pitää odotella vaikka kahvin tippumista/teen hautumista/ruuan lämpiämistä/pyykkikoneen valmistumista/puhelua/lähtöä johonkin tms. muutamakin minuutti, niin teen sen aikana lihaskuntoliikkeitä tai tanssin pari biisiä tai vaikka hölkkään paikallani. Kun näitä kertyy vaikka 6 x 5 min päivässä, niin siinä on jo puoli tuntia liikuntaa kasassa.

Kun olen ollut liikunnalllisesti aktiivinen pitkin päivää, niin kynnys lähteä lenkille illalla on matalampi. Jos taas olen vain istunut koneella koko päivän, sohva houkuttelee illalla enemmän kuin kävelylenkki. Omalla kohdallani aktiivisuus siis lisää aktiivisuutta ja passiivisuus passiivisuutta.

Lisäksi reipas siivoaminen on myös hyvää liikettä. Äsken imuroin puoli tuntia ja kello ilmoitti, että päivän liikuntatavoite on saavutettu, vaikka en ole koko päivänä poistunut kotoa, olen vain taukojumppaillut ja siivonnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon alkanut kävellä portaat ja hölkätä myös sisällä askelmittarin kanssa :) Siis juoksen kämppää ympäri aina välillä ja saan näin askeleita lisää, toiv naapurit ei häiriinny. Välillä teen kyykkyjä yms.

Vierailija
24/39 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä kuljet töihin?

Jos kuljet omalla autolla ja matka on pitkä, niin ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin ottaa itseään niskasta kiinni ja kiertää lähikortteli työpäivän jälkeen.

Jos kuljet bussilla, niin se usein esille tuleva keino on jäädä muutamaa pysäkkiä ennen omaa pois ja kävellä loppumatka.

Jos työmatka on lyhyt, niin ottaa rutiiniksi yhtenä tai kahtena päivänä viikossa kävellä työmatka säällä kuin säällä. (Tämä keino on itselläni nyt käytössä. Työmatka 2km suuntaansa. Pari kertaa viikossa kävelen). Pystyssä pysyy kun kävelee kävelytien vierellä kun on kaikkein liukkain keli.

Pieni stepperi kotiin? Minulla on stepperi ja olen nyt kerran pari viikossa askeltanut siinä 10 minuuttia ennen suihkuun menoa. 10-20 minuuttia on parempi kuin ei mitään. 

Vierailija
25/39 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nastakengät jalkaan ja takki päälle. Ulos mars. Ei mitään estettä.

Vierailija
26/39 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun talvet lämpimässä.

Vierailija
27/39 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkille kaveri mukaan, tai sitten soitat kaverille lenkiltä. Siten se itse lenkki muuttuu sivuseikaksi ja tunnin lenkki tuntuu puolelta tunnilta 😀

Vierailija
28/39 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sopinut itseni kanssa, että käyn joka päivä pitkällä kävelyllä, oli keli mitä tahansa. Pieni (tai isokaan) kastuminen ei haittaa. Sateenvarjo. Lämpimät vaatteet. Säänmukainen varustus. Nastalenkkarit, ja jos on lunta, kitka- tai nastapohjasaappaat. Käytän hyväkseni nämä muutamat valoisat tunnit. Kesällä ulkoilen vain iltaisin, kun aurinko ei porota suoraan.

Vierailija
29/39 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivinä ei tarvi ulkoilla joka päivä.

Vierailija
30/39 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vain lähteä. Kynnys lähtemiseen on talvisin toki suurempi, mutta kunnon varustuksella siihen tottuu ja lenkkeily helpottuu kunhan pääsee liikkeelle. Jälkikäteen tulee aina hyvä olo!

Vierailija
31/39 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole niin tarkkaa. Ei näitä jäisten katujen päiviä ole vuodessa niin montaa, että sillä olisi terveydelle haitallinen vaikutus.

Ap kirjoitti: "Talvella kelien ollessa kylmät tai märät tai lumen pyryttäessä ulos lähtemiseen on suurempi kynnys. Miten sitä voisi pienentää?" Hän ei siis valittanut nimenomaan jäisistä kaduista. Kyllä Suomessa tuppaa olemaan vähintään syyskuusta huhtikuuhun vähän epämääräiset kelit ja jos sen köllii kokonaan, niin sillä on jo vaikutusta terveyteen. 

Vierailija
32/39 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntopyörä. Sillä 10km/pv.

Nastakengät on myös, muttei tuo harmaus hirveästi innosta.

Kuntopyörää 10 km on varsin mitätön määrä. Ihminen tarvitsee kävelyn monipuolisuutta.

Vierailija
33/39 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntopyörä. Sillä 10km/pv.

Nastakengät on myös, muttei tuo harmaus hirveästi innosta.

Kuntopyörää 10 km on varsin mitätön määrä. Ihminen tarvitsee kävelyn monipuolisuutta.

Ei kävely nyt sentään ole mitään erityisen monipuolista liikuntaan.

Vierailija
34/39 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan koiran joten tulee lenkkeiltyä paljon päivittäin oli ulkona sitten mikä keli tahansa.

Ennen koiran hankintaa olin melko passiivinen liikkuja, koira innosti liikkumaan.

Vierailija
35/39 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteissa ja jalkineissa on valinnan varaa, joten sää saa olla mitä vain.

Minua kuitenkin motivoi talvella suosittujen lenkkipolkujen rauha. Saan mennä ihan yksin. Kesällä liikkumiseni vähenee, sillä inhoan ulkoilla jonossa muiden kanssa ja väistellä vastaantulevia ihmisiä. Suurin osa puuskuttaa päälle, jos en  kohteliaasti anna sellaisille tietä. Minua se ärsyttää niin paljon, että mieluummin olen kotona tonkimassa pihamaata tai ajan autolla hiljaisemmille seuduille. Nyt talvella otan ilon irti päästessäni suorana kotiovelta ulkoilemaan ja nauttimaan siitä. Huono sää pitää onneksi ihmiset sisitiloissa.

Vierailija
36/39 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnolliset ulkoiluvarusteet on ollut paras hankinta liikunnan lisäämiseen. Kun takista ei pääse tuuli eikä sade läpi, niin ei haittaa vaikka ulkona olisi kurjempikin keli. Nyt hankin vihdoin pitopohjakengät, jotka kestävät myös vettä. Niillä pääsee aika hyvin liikkumaan ilman, että tarvitsee miettiä liukastumista tai lätäköitä. Kovalla pakkasella on ihana ulkoilla, kun pakkanen narskuu. 

En kamalasti välitä kävellä vain kävelemisen takia, joten koitan ottaa tavoitteeksi kävellä aina johonkin. Esimerkiksi kirjastoon lainaamaan kirjaa, apteekkiin, postiin, mihin nyt ikinä onkaan asiaa. 

Vierailija
37/39 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen talvella juoksumatolla. Kesällä ulkona.

Vierailija
38/39 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Crosstrainer kotona, sillä saatan polkaista 10-30min jos ei ulos huvita lähteä.

Vierailija
39/39 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tarjolla todella hyviä ulkoiluvaatteita. Lähes kaikki pitävät vettä, mutta eivät ole hiostavia kumipukuja. Sade ei ainakaan itseäni häiritse. Ainoastaan, jos tulee sakeaa räntää vaakatasossa, niin se häiritsee ulkoilua, koska ei näe eteenpäin.