Miksi petetyksi tullut syyttää kolmatta osapuolta eikä puolisoaan?
Jos kolmas osapuoli tietää toisen olevan varattu niin onhan se moraalisesti väärin lähteä silloin touhuun mukaan ja tämä ihminen on osasyyllinen. Mutta monestihan se varattu osapuoli valehtelee ummet ja lammet saadakseen vierasta ja pelastaakseen sen jälkeen nahkansa. Silti petetty osapuoli kohdistaa monesti kaiken raivonsa siihen ulkopuoliseen ihmiseen, miksi?
Kommentit (167)
Voin kertoa oman tarinani. Neljä vuotta sitten kihlattuni jäi kiinni salasuhteesta. Olimme miehen kanssa oltu yhdessä melkein viisi vuotta ja tuo suhteen paljastuminen oli valtava shokki. Toisaalta näin sen miehen, jonka kanssa olin onnellisesti viettänyt melkein viisi vuotta, jonka kanssa jaoin kodin ja jonka kanssa suunnittelin häitä. Ja sitten näin miehen, joka oli pettänyt minut niin totaalisesti ja satuttanut pahemmin kuin kukaan koskaan aiemmin. Mies itki ja anoi anteeksiantoa ja vannoi, että kyseessä oli keski-iän kriisistä, jossa hän alkoi panikoimaan omaa vanhenemistaan ja ajautui suhteeseen sen toisen naisen kanssa. Olin niin pyörällä päässäni enkä vielä osannut enkä ollut valmis alkaa ruotia tunteitani miestä kohtaan tuossa tilanteessa, joten aloin puhelimessa raivota sille toiselle naiselle, joka todellisuudessa ei ollut tiennyt mieheni olleen suhteessa. Hän oli nuorempi (30, me olimme 38), kaunis ja hyvin elämässään pärjäävä nainen. En voinut muuta kuin vertailla itseäni häneen, vaikka olin itsekin hyvännäköinen ja urheilullinen nainen. Minun oli helppo tehdä naisesta koko tilanteen pahis, mutta lopulta pystyin rauhottumaan ja pohtimaan tilannetta kunnolla ja tulin järkiini. Lähetin naiselle myöhemmin anteeksipyynnön, jonka hän hyväksyi ja pahoitteli vielä osaa osuuttaan asiaan. Mies on luonnollisesti nykyään ex.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa oman tarinani. Neljä vuotta sitten kihlattuni jäi kiinni salasuhteesta. Olimme miehen kanssa oltu yhdessä melkein viisi vuotta ja tuo suhteen paljastuminen oli valtava shokki. Toisaalta näin sen miehen, jonka kanssa olin onnellisesti viettänyt melkein viisi vuotta, jonka kanssa jaoin kodin ja jonka kanssa suunnittelin häitä. Ja sitten näin miehen, joka oli pettänyt minut niin totaalisesti ja satuttanut pahemmin kuin kukaan koskaan aiemmin. Mies itki ja anoi anteeksiantoa ja vannoi, että kyseessä oli keski-iän kriisistä, jossa hän alkoi panikoimaan omaa vanhenemistaan ja ajautui suhteeseen sen toisen naisen kanssa. Olin niin pyörällä päässäni enkä vielä osannut enkä ollut valmis alkaa ruotia tunteitani miestä kohtaan tuossa tilanteessa, joten aloin puhelimessa raivota sille toiselle naiselle, joka todellisuudessa ei ollut tiennyt mieheni olleen suhteessa. Hän oli nuorempi (30, me olimme 38), kaunis ja hyvin elämässään pärjäävä nainen. En voinut muuta kuin vertailla itseäni häneen, vaikka olin itsekin hyvännäköinen ja urheilullinen nainen. Minun oli helppo tehdä naisesta koko tilanteen pahis, mutta lopulta pystyin rauhottumaan ja pohtimaan tilannetta kunnolla ja tulin järkiini. Lähetin naiselle myöhemmin anteeksipyynnön, jonka hän hyväksyi ja pahoitteli vielä osaa osuuttaan asiaan. Mies on luonnollisesti nykyään ex.
Ymmärrettävä reaktiohan tuo on alkuvaiheessa, hyvä kuitenkin kun tulit järkiisi.
Itse myös ihmettelen tuota niiden toisen naisten/miesten syyllistämistä vaikka se pettävä puoliso on se ainut syyllinen kun on laittanut sen kettunsa vieraaseen koloon tai päästänyt vieraan ketun omaan koloon.
Mitä haittaa siitä olisi kenellekkään jos se vastuu pettämisestä olisi vain ja ainoastaan sillä varatulla osapuolella ja se toinen, yleensä sinkku osapuoli jätettäsiin rauhaan?
Miksi niiden varattujen alhaisen itsekurin siihen ettei varattuna miehenä laita kettua muihin koloihin ja varattuna naisena siihen ettei päästä muita kettuja koloonsa, pitäisi olla mitenkään niiden sinkkujen ongelma jotka sitä kettua koloonsa etsii tai etsii koloa mihin sen oman kettunsa laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse myös ihmettelen tuota niiden toisen naisten/miesten syyllistämistä vaikka se pettävä puoliso on se ainut syyllinen kun on laittanut sen kettunsa vieraaseen koloon tai päästänyt vieraan ketun omaan koloon.
Mitä haittaa siitä olisi kenellekkään jos se vastuu pettämisestä olisi vain ja ainoastaan sillä varatulla osapuolella ja se toinen, yleensä sinkku osapuoli jätettäsiin rauhaan?
Miksi niiden varattujen alhaisen itsekurin siihen ettei varattuna miehenä laita kettua muihin koloihin ja varattuna naisena siihen ettei päästä muita kettuja koloonsa, pitäisi olla mitenkään niiden sinkkujen ongelma jotka sitä kettua koloonsa etsii tai etsii koloa mihin sen oman kettunsa laittaa?
Joo, tämä. Pettämisessähän on nimenomaan kyse luottamuksen pettämisestä. Minkä luottamuksen se ventovieras sinkku on pettänyt? Eri asia jos se kolmas pyörä on hyvä ystävä, silloin ymmärrä molempien syyttämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä. Pettämisessähän on nimenomaan kyse luottamuksen pettämisestä. Minkä luottamuksen se ventovieras sinkku on pettänyt? Eri asia jos se kolmas pyörä on hyvä ystävä, silloin ymmärrä molempien syyttämisen.
Luottamuksen kanssaihmisiin.
Jos mä olen tavannu sen kolmosen ja se on tullu mua vastaan työpaikalla muina naisina, niin tottakai mä syytän myös sitä. Miksi se haluaa mulle tahallaan pahaa?
Monesti pettämiseen ei ole kunnon syytä eikä suhteessa tai puolisossa ole mitään vikaa.
Se kolmas osapuoli vaan tulee antamaan tilaisuuden lipsahtaa.
Kyllä syytän sitä, joka lähtee tietoisesti hämmentämään varatun ja hänen perheen elämää. Moni erolapsi kärsii näiden "syyttömien" kolmansien osapuolten ajattelemattomasta toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Itseään siitä pitää syyttää. Kukaan ei petä jos puoliso on hyvä. se on varmaa jos mikä.
Tätä on ihan tutkittu ja moni pettää, jos tulee sopiva tilaisuus. Vaikka olisi hyvä puoliso.
Puoliso oli henkilökohtaisen vakavan kriisin (ei parisuhteeseen liittyvä) henkisesti sekaisin ja sairaslomalla.
Eräs puolituttu miekkonen, joka tiesi varsin hyvin meidän parisuhteesta samoin kuin vaimon epävakaasta tilasta tekeytyi ymmärtäjäksi ja hyvän tekijäksi jututtaen ja pyörittäen vaimoa puheillaan ja tekemisillään pitkät päivät minun ollessa töissä.
Kaiken ymmärtämisen tarkoituksena oli vain päästä uimaan pöksyihin missä onnistuikin. Toisin sanoen törkeästi käytti hyväkseen toisen psyykkisesti häiriintynyttä tilaa.
Kun asia selvisi minulle, niin ei ollut epäilystäkään siitä kehen syyttävä sormi osoitti; vai pitäisikö sanoa nyrkki. Sekin tuli siinä samalla selväksi, että jos tuo kaveri vie muistutukseni eteenpäin niin hän puolestaan pääsee kuuntelemaan tuomiota hyväksikäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä varattuihin sotkeutuvat ovat suurinta pohjasakkaa ihmiskunnassa. Varattuihin ei kosketa, eikä näytetä ihastumista missään tapauksessa. Ihastuminen menee ohi kun ei lyö bensaa liekkeihin. Moraalitonta, narsistista, itsekästä ja äärettömän satuttavaa toimintaa. Täällä näköjään kolmannet osapuolet yrittävät valkopestä moraalittomuuttaan ja väärin tekemistään.
Kyllä se sun ukkokultas on se ainoa syyllinen, sinä et sille riitä ja se ukkosi keksii mitä vaan, että saa kauniinpaa ja parempaa. Totu siihen! Mulle on ihan sama sun mielipiteesi, me pidämme hauskaa ja se ukkokultasi pitää minua kuin kukkaa ja vie lomille, keksii vaikka mitä työjuttuja, että pääsee mua viemään reissuun ja hotellilomille. Ja jos ei vie, sanon, että saa pysyä akkansa luona, eipä ole vielä pysynyt.
Onko se muka oikeasti hauskaa? Olet kuitenkin loppupeleissä se perheen ulkopuolinen, kokemastasi hauskasta huolimatta. Koita kestää, että et ole rakastamasi tyypin yhteisen elämän arvoinen
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olen tavannu sen kolmosen ja se on tullu mua vastaan työpaikalla muina naisina, niin tottakai mä syytän myös sitä. Miksi se haluaa mulle tahallaan pahaa?
Ei se kolmonen todennäköisesti halua pahaa sinulle. Ei ne kolmoset lähde näihin tilanteisiin sen takia, että haluaisivat satuttaa jotakuta. Tietenkin sen pettämisen seurauksena on kipua, mutta siitä on vastuussa se joka pettää ja se kolmonen voi olla tietämätön, rakastunut tai muuten vain typerä. Ei se tee hänen osuudestaan hyväksyttävää, mutta on hyvä ymmärtää ettei se kolmonen todennäköisesti ole mikään ilkeä syöjätär vaan ihan tavallinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä varattuihin sotkeutuvat ovat suurinta pohjasakkaa ihmiskunnassa. Varattuihin ei kosketa, eikä näytetä ihastumista missään tapauksessa. Ihastuminen menee ohi kun ei lyö bensaa liekkeihin. Moraalitonta, narsistista, itsekästä ja äärettömän satuttavaa toimintaa. Täällä näköjään kolmannet osapuolet yrittävät valkopestä moraalittomuuttaan ja väärin tekemistään.
Kyllä se sun ukkokultas on se ainoa syyllinen, sinä et sille riitä ja se ukkosi keksii mitä vaan, että saa kauniinpaa ja parempaa. Totu siihen! Mulle on ihan sama sun mielipiteesi, me pidämme hauskaa ja se ukkokultasi pitää minua kuin kukkaa ja vie lomille, keksii vaikka mitä työjuttuja, että pääsee mua viemään reissuun ja hotellilomille. Ja jos ei vie, sanon, että saa pysyä akkansa luona, eipä ole vielä pysynyt.
Onko se muka oikeasti hauskaa? Olet kuitenkin loppupeleissä se perheen ulkopuolinen, kokemastasi hauskasta huolimatta. Koita kestää, että et ole rakastamasi tyypin yhteisen elämän arvoinen <3
Niin, onko se valheeseen perustuva perhe ja parisuhde sitten loppu peleissä sen arvokkaampi? Tuossahan mies juuri viettää sitä yhteistä elämää kakkosen kanssa kun rouva on yksin kotona valheellisessa todellisuudessa pyörittämässä perhe-elämää olematta osa miehensä parisuhdetta. Joten koita kestää siinä perhe-elämässäsi että miehen parisuhde-elämä on muualla ja toisen kanssa.
Minä en syytä ketään. Vaikka näin ne viestit, niiden sisältö piirtyi ikuisiksi ajoiksi verkkokalvolleni enkä voi unohtaa enkä koskaan antaa anteeksi. En koskaan.
Hän on mieheni ja hän on ystäväni, muttei koskaan enää ihminen johon luottaisin tai jota rakastaisin eniten maailmassa . Ei koskaan. Minä näin ne viestit ja luin ne. Ymmärsin lukemani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se muka oikeasti hauskaa? Olet kuitenkin loppupeleissä se perheen ulkopuolinen, kokemastasi hauskasta huolimatta. Koita kestää, että et ole rakastamasi tyypin yhteisen elämän arvoinen <3
Niin, onko se valheeseen perustuva perhe ja parisuhde sitten loppu peleissä sen arvokkaampi? Tuossahan mies juuri viettää sitä yhteistä elämää kakkosen kanssa kun rouva on yksin kotona valheellisessa todellisuudessa pyörittämässä perhe-elämää olematta osa miehensä parisuhdetta. Joten koita kestää siinä perhe-elämässäsi että miehen parisuhde-elämä on muualla ja toisen kanssa.
Samaa mieltä. Jotenkin säälittävältä tuntuu tämä petettyjen vaimojen uho. Tapellaan verissä päin pettävästä häntäheikistä ja röyhistellään rintaa kun ollaan muka voitettu palkinnoksi tuollainen kultakimpale. Voi ristus sentään.
Ei sillä, että siinä kakkostenkaan kynsien esittelyssä mitään järkeä minusta olisi. Olet saanut kellistettyä sänkyysi epäluotettavan hyypiön, onnittelut. Ihanko totta se on joku saavutus?
Tekisi mieli läimiä kumpaakin osapuolta avokämmenellä poskelle ja sanoa, että herää pahvi, hanki itsekunnioitus ja etsi itsellesi mies jolle olet koko maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kolmonen todennäköisesti halua pahaa sinulle. Ei ne kolmoset lähde näihin tilanteisiin sen takia, että haluaisivat satuttaa jotakuta. Tietenkin sen pettämisen seurauksena on kipua, mutta siitä on vastuussa se joka pettää ja se kolmonen voi olla tietämätön, rakastunut tai muuten vain typerä. Ei se tee hänen osuudestaan hyväksyttävää, mutta on hyvä ymmärtää ettei se kolmonen todennäköisesti ole mikään ilkeä syöjätär vaan ihan tavallinen ihminen.
Tai sitten se tekee sen ihan vaan v ittuillakseen ja koska pystyy välittämättä tuon taivaallista petetyksi tulevan tunteista vaikka tietäisikin toisen varatuksi, niin kuin varsin usein tietääkin. Eikä välttämättä välitä pettäjänkään tunteista, eikä siitä mitenkä sen elämä sotkeutuu.
Jatkaa huvinsa saatuaan vihellellen matkaansa. Siitä syystä ansaitsee saada kunnolla turpiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten se tekee sen ihan vaan v ittuillakseen ja koska pystyy välittämättä tuon taivaallista petetyksi tulevan tunteista vaikka tietäisikin toisen varatuksi, niin kuin varsin usein tietääkin. Eikä välttämättä välitä pettäjänkään tunteista, eikä siitä mitenkä sen elämä sotkeutuu.
Jatkaa huvinsa saatuaan vihellellen matkaansa. Siitä syystä ansaitsee saada kunnolla turpiinsa.
Mitä ihmettä, se pettäjä on kyllä ihan itse vastuussa elämänsä sotkeutumisesta jos pettää. Se ei ole kenenkään muun vika. Jos pettää niin sille on joku syy, joko siinä pettäjässä tai suhteessa. Mitä tulee siihen kenen kanssa petetään, niin meitä ihmisiä on monenlaisia joten varmasti joukossa on myös niitä jotka toimivat vaan ilkeyttään, mutta ei pidä kuvitella asioiden olevan itsestäänselvästi noin. On vaan helpompaa ja ehkä jotenkin itseä suojaavaa kuvitella se kolmas osapuoli joksikin hirviöksi näkemättä ollenkaan mitään harmaan sävyjä asiassa.
Kyllä se vaan usein on kova paikka sille petetylle ymmärtää että saattoi itsellään olla ihan merkittävä rooli hommassa. 2000-luvulla onneksi fiksuimmilla on jo puhuttu asioista ja avoimet suhteet. <3
On tietenkin helpompaa syyttää vierasta kuin tuttua, rakasta ihmistä.
Jos ne pahimmat syytökset kaataa puolison niskaan, menettää ehkä mahdollisuuden jatkaa suhdetta, jos sitä toivoo. Toisekseen, jos katsoo puolisossa olleen enemmän syytä, joutuu myös lähemmin tarkastelemaan suhdetta ja myös omaa osuuttaan siihen. Mieluumminhan sitä ajattelee pettämisen olevan vain ja ainoastaan kolmannen osapuolen syytä kuin että avioliitossa olevan jotain vialla tai vielä pahempaa eli olisi omalla käytöksellään työntänyt puolisoaan muualle.
Kai se joku defenssimekanismi on. Mutta naurettava sellainen kyllä.
Se on aina helppo myös ajatella että ei itse koskaan toimisi niinkuin "ne moraalittomat" varattuihin sekaantujat, asetetaan itsensä heidän yläpuolelle ja ajatellaan pettämisen johtuvan vain "niistä muista" huonoista ihmisistä. Ollaan olevinaan eri kastia. Vaikka todellisuudessa kuka tahansa voisi päätyä siihen kolmannen osapuolen rooliin kun tilanteita on niin monenlaisia.