Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En myynyt varallisuutta maksaakseni perintöverot, vaan otin lainaa. Nyt varallisuuden arvo on noussut 1930€/kk

Vierailija
24.01.2023 |

siitä alkaen, kun perinnönjättäjä kuoli ja itse maksan velasta korkoja 400€/kk. Enkä enempää maksa, koska mulla on korkokatto.
Eli kannatti ainakin tähän asti!
Varallisuus oli siis suomi-osakesalkku. Arvonnousuun ei ole edes laskettu (eikä lisätty) osinkoja.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen salkun arvo siis on nyt? Sijoitatko siihen lisää itse?

Vierailija
22/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla vaan ei oo varaa maksaa sitä velkaa. Pienet tulot ja alle köyhyysrajan elävät lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään perintöveroja ei kannata maksaa perinnön myynnillä, mikäli joutuisi myymään jotain korkoprosenttia paremmin tuottavaa.

Kaikkien perinnössä ei tietenkään ole mitään tuottavaa. Fiksujen on.

Ap

Huoh. Miksi sinä tulet pätemään jollain itsestään selvyydellä. 

Muutenkin ihmeellistä ajatella, että kaikkien perinnössä pitäisi olla jotain tuottavaa. Jos mummolta jää mökki muuttotappiokunnassa, niin kenen fikuudesta on kysymys, ettei siinä ole mitään tuottavaa? Ei se mummo sitä 60- vuotta sitten perillisten sijoitukseksi ostanut vaan kodiksi itselleen. 

Toiseksi voi kysyä, miten fiksua on edes jättää jotain osakkeita jälkeensä. Sehän vain tarkoittaa, ettei ole ehtinyt itse nauttia tienaamistaan rahoista. 

Päinvastoin. Hänkin on nauttinut kyseisen omaisuuden tuotoista.

Ap

No toiseen kysymykseen et osannut vastata. Mutta vielä enemmän hän olisi nauttinut, jos olisi vetänyt tilit tyhjiksi, eikä jättänyt sitä heikkolahjaiselle perilliselleen. 

Ei olisi. Hän sai suurta nautintoa siitä, mitä enemmän omasi varallisuutta ja kykeni säästämään. Lisäksi vuodet 1990-2017 välimeren rannalla talvia viettäen olivat jo varmaan aika suuri nautinto. Ensin näköalakaksiossa, myöhemmin sinne rakennetussa omakotitalossa omalla tontilla uima-altaineen, jonka minä nyt myös omistan.

Ap

Vierailija
24/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko velkaa otit ja kuinka potkäksi aikaa? 400€/kk pelkkiin korkoihin on paljon

Todella. Ihme että perinnönjättäjä ei ole harrastanut perinnön suhteen verosuunnittelua ja hoitanut asioita niin, että ei tarvitse velkaa ottaa.

Mutta nää on näitä. Kiva että ap on tyytyväinen.

Millaisella suunnittelulla ei olisi tarvinnut ottaa perintöveroon velkaa?

Ap

Vai että vielä ilmaista verokonsultointia kärtät? Toivotan onnea. Tämän perinnön suhteen on myöhäistä pohtia asiaa. Voit ryhtyä pohtimaan mitä itse jälkeesi jätät.

Vierailija
25/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla vaan ei oo varaa maksaa sitä velkaa. Pienet tulot ja alle köyhyysrajan elävät lapset.

En maksakaan sitä tuloistani, vaan tuon perinnön tuotoilla, daa.

Ap

Vierailija
26/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään perintöveroja ei kannata maksaa perinnön myynnillä, mikäli joutuisi myymään jotain korkoprosenttia paremmin tuottavaa.

Ap

Muutenkin ihmeellistä ajatella, että kaikkien perinnössä pitäisi olla jotain tuottavaa. Jos mummolta jää mökki muuttotappiokunnassa, niin kenen fikuudesta on kysymys, ettei siinä ole mitään tuottavaa? Ei se mummo sitä 60- vuotta sitten perillisten sijoitukseksi ostanut vaan kodiksi itselleen. 

Toiseksi voi kysyä, miten fiksua on edes jättää jotain osakkeita jälkeensä. Sehän vain tarkoittaa, ettei ole ehtinyt itse nauttia tienaamistaan rahoista. 

Eikä tarkoita. Niistä sijoituksen tuotoista pääsee nauttimaan heti. ja monella, kuten minulla, useat osakkeet ovat jo maksaneet enemmän osinkoina takaisin minulle kun olen niihin laittanut alunperin kiinni. Enkö silloin ole jo päässyt nauttimaan tienaamistani rahoista? Eli jos olen sijoittanut 100 ja olen saanut jo takaisin osinkoina 120 ja saan rahaa tästä 100 vielä tulevaisuudessakin kuukausittain, kvartaaleittain, puolivuosittain tai vuosittain, niin millä logiikalla en pääse nauttimaan rahoistani?

Vierailija
27/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko velkaa otit ja kuinka potkäksi aikaa? 400€/kk pelkkiin korkoihin on paljon

Todella. Ihme että perinnönjättäjä ei ole harrastanut perinnön suhteen verosuunnittelua ja hoitanut asioita niin, että ei tarvitse velkaa ottaa.

Ap

Vai että vielä ilmaista verokonsultointia kärtät? Toivotan onnea. Tämän perinnön suhteen on myöhäistä pohtia asiaa. Voit ryhtyä pohtimaan mitä itse jälkeesi jätät.

En, vaan kysyin, tiedätkö itsekään, miten tuosta olisi päässyt veroitta ja arvasin, että et :D

Ap

Vierailija
28/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mä en ole muuten maksanut senttiäkään lahja-tai perintöveroa siitä välimeren kiinteistöstä, enkä tule maksamaankaan. Siihen sä et kykenisi :D

Ap

Vierailija
29/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen salkun arvo siis on nyt? Sijoitatko siihen lisää itse?

Se on nyt 209 000€. En sijoita.

Ap

Vierailija
30/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

230 000€ ja 20v. Korkokatto on 14v.

Et ilmeisesti ymmärtänyt arvonnousun ja koron suhdetta?

Salkku on näköjään tuottanut osinkoja perinnönjättäjän kuoleman jälkeen 23 747€, eli reilut 800€/kk.

Ap

Mitäpä Suomi-salkkusi sisältää? Ja milloin perinnönjättäjä kuoli?

Tuo aikajänne on aika tärkeä, kun arvioidaan tuottoa ja arvonnousua.

Jos pistetään vuosi taaksepäin niin OMX25 on  10% alempana kuin nyt.

Tällä hetkellähän ollaan kesän 2021 tasoilla indekseissä.

Kuoli 2019. Siinä on Nordeaa, UPM:ää, Teliaa, Sampoa, Elisaa ja Nokiaa.

Ap

Vierailija
31/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä omaisuudesta saa tasaisen/takuu arvonnousun joka kuukausi?

Sehän lukee aloituksessa; suomi-osakesalkku

Ap

Kysymyksessä oli sana tasainen ja takuu. Kummatkaan ei  kuulu osakkeisiin. Tietäsit, jos olisit joskus sijoittanut. 

Sitäpaitsi jos kysyt ekonomeilta, niin vastaus on jotakuinkin tuo. Toki indeksin kautta.

Ap

Täh? Olit siis tää tyyppi, joka hokee ekonomeista ilmeisesti tietämättä siinäkään mistä puhuu. Ekonomi nyt on rinnakkaisnimitys kauppatieteenmaisterille ja koska olen itsekin KTM, niin tiedän sinun puhuvan ihan puuta heinää, vaikken rahoitusalalla olekaan. 

Voit olla ihan varma, ettei kukaan täysisissä järjissä oleva lupaa millekään varallisuuserälle tasaista arvonnousua joka kuukausi. Ei edes tuottoa, vaikka luonnollisesti vuokrakohteissa tuotto voikin olla kohtalaisen tasainen. 

Osakkeet taas eivät suoraan tuota mitään joka kuukausi - voitot kun jaetaan käytännössä kerran vuodessa. 

Vierailija
32/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä omaisuudesta saa tasaisen/takuu arvonnousun joka kuukausi?

Sehän lukee aloituksessa; suomi-osakesalkku

Ap

Kysymyksessä oli sana tasainen ja takuu. Kummatkaan ei  kuulu osakkeisiin. Tietäsit, jos olisit joskus sijoittanut. 

Sitäpaitsi jos kysyt ekonomeilta, niin vastaus on jotakuinkin tuo. Toki indeksin kautta.

Ap

Täh? Olit siis tää tyyppi, joka hokee ekonomeista ilmeisesti tietämättä siinäkään mistä puhuu. Ekonomi nyt on rinnakkaisnimitys kauppatieteenmaisterille ja koska olen itsekin KTM, niin tiedän sinun puhuvan ihan puuta heinää, vaikken rahoitusalalla olekaan. 

Voit olla ihan varma, ettei kukaan täysisissä järjissä oleva lupaa millekään varallisuuserälle tasaista arvonnousua joka kuukausi. Ei edes tuottoa, vaikka luonnollisesti vuokrakohteissa tuotto voikin olla kohtalaisen tasainen. 

Osakkeet taas eivät suoraan tuota mitään joka kuukausi - voitot kun jaetaan käytännössä kerran vuodessa. 

Millä perusteella kuukausittainen on synonyymi tasaiselle? Ei se ainakaan minun sijoitushorisontissani ole.

Ap

Vierailija
33/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sitä olisi voinut pienentää esim siirtämällä omaisuuttaan perijöilleen jo elinaikana. Minullakin oli naapuri, jonka vanhemmat maksoivat yhtiövastikkeen ja rahoitusvastikkeen uudesta asunnosta. Tästähän ei tarvitse lahjaveroa maksaa. Näin naapurini pystyi omasta palkastaan sijoittaa enemmän. Muitakin keinoja on siirtää omaisuuttaan verotta jälkeläisille, mutta vaatii suunnittelua. Esim minä olen saanut lahjana 4999 euroa tädiltäni, ja serkkuni sai lahjan isältäni.

Kai sai myös isältäsi tuon 4999?

Vierailija
34/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos koko perintö on osakesalkku ja perintöveroa on 230 000€ ja tuotto perinnönjättäjän kuoleman jälkeen ollut 23 000 osinkoina, tuotto ei ole ollut kummoinen. Koska itselläni salkun arvo tällä hetkellä n. 400k€ ja osinkotuotto on ollut saman verran. Omasta salkustani perintövero olisi kymppitonneja eli Ap on tainnut periä vähän osakkeita ja paljon kiinteää omaisuutta?

Vierailija
35/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikä tarkoita. Niistä sijoituksen tuotoista pääsee nauttimaan heti. ja monella, kuten minulla, useat osakkeet ovat jo maksaneet enemmän osinkoina takaisin minulle kun olen niihin laittanut alunperin kiinni. Enkö silloin ole jo päässyt nauttimaan tienaamistani rahoista? Eli jos olen sijoittanut 100 ja olen saanut jo takaisin osinkoina 120 ja saan rahaa tästä 100 vielä tulevaisuudessakin kuukausittain, kvartaaleittain, puolivuosittain tai vuosittain, niin millä logiikalla en pääse nauttimaan rahoistani?

No jos tuo on sinun logiikkaasi, niin mikään rautalanka ei sinulle riitä. Kaikki se mikä jää tähteeksi, on se, mistä et päässyt nauttimaan. Mutta tässähän oli kyse perinnön fikuudesta eli just siitä, onko sinun tarkoitus jättää mahdollisimman iso ja tuottava perintö jälkeesi, että ap;n kaltainen idari pääsee pätemään av- palstaalla vai nauttia itse omasta elämästä.

Jos nyt yritän yksikertaistaa - jos vedät viimeisen elinvuoden aikan tilit nollille ja toteutat kaikki haaveesi, niin nautitko silloin enemmän vai vähemmän? Toki loppu voi tulla yllättäen ja sillon asia on eri - muttet tällöinkään ole ollut fiksu ja pyrkinyt jättämään tuottavaa perintöä. 

Vierailija
36/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaa ei kannata ottaa koskaan. Maksaa sitten perinnöstä ne verot.

Vierailija
37/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että olen mä yhden välimeren äärellä olevan kiinteistön saanut kokonaan veroitta.

Se on veronkiertona jo vanhentunut homma, 10 vuodessa vanheni.

Eli tontti ostettiin ulkomailla nimiini, eikä tästä vain koskaan kerrottu Suomen verottajalle.

Ap

Vierailija
38/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos koko perintö on osakesalkku ja perintöveroa on 230 000€ ja tuotto perinnönjättäjän kuoleman jälkeen ollut 23 000 osinkoina, tuotto ei ole ollut kummoinen. Koska itselläni salkun arvo tällä hetkellä n. 400k€ ja osinkotuotto on ollut saman verran. Omasta salkustani perintövero olisi kymppitonneja eli Ap on tainnut periä vähän osakkeita ja paljon kiinteää omaisuutta?

Täsmennys että tuotto per vuosi ollut saman verran omasta salkustani.

Ap:n kannattaisi vähän perehtyä oman salkkunsa sisältöön ja vaihtaa jotkut paperit tuottavampiin.

Vierailija
39/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut koko perintö.

Ap

Vierailija
40/81 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmennys että tuotto per vuosi ollut saman verran omasta salkustani.

Ap:n kannattaisi vähän perehtyä oman salkkunsa sisältöön ja vaihtaa jotkut paperit tuottavampiin.

Joo, salkussa on ollut n. 45 000€ Nokiaa. En ole pystynyt muokkaamaan salkkua, koska salkku tuli minulle vasta nyt.

Mutta jos Nokiasta tulee osingonmaksaja, niin tilanne salkussa olisi valmiiksi sen osalta hyvä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä