Lapsenlapset
Jokainen isovanhempi tietää, että on kiva, kun lapsenlapset tulevat yökylään, mutta vielä kivampi kun ne lähtevät.
Iän myötä kunto ei vain kestä sitä loppumatonta energia määrä. Silti lapsenlapset ovat hienoimpia asioita isovanhemmille. Itse olen aina ollut töissäni sellaisella alalla, että on pitänyt olla hyvä looginen ajattelukyky ja kyky osata hakea tietoutta. Siksi ihailen aina lasten loogista ajattelukykyä. Jokainen lapsi päättelee omalla pienellä tietomäärällä asioita. Välillä päätelmät ovat hauskoja, mutta silti niillä tiedoilla oikeita. Tämä ikä on varsinkin 1-6 vuotiailla. Esimerkiksi viisivuotias poika (asuu kaupungissa) tuli mökille ja viereiselle pellolle oli levitetty sian lantaa, ja haju oli voimakas. Melkein heti kun hän pääsi autosta ulos huusi, hän onko pappa tehnyt hajuhommia. Se mitä kuitenkin eniten hämmästelen, oli kun lapsenlapset olivat meillä kotona ja leikkivät piilosta. Mys isoäiti oli piiloleikissä mukana. Seitsemänvuotias lapsi oli keksinyt teknisen piilon, ja häntä ei löydetty ennen, kun hän paljasti itsensä. Kysyin miten keksi piilopaikan, jota varmaankaan monikaan aikuinen ei olisi keksinyt. Sain vastauksen tarkan selityksen, miten hän oli päätellyt, että siellä on tilaa hänelle. Sitten taas toisaalta vähän asiasta eksyen ihmettelen, että sukulaiseni nyt jo eläkkeellä oleva itseä rakennusammattilaiseksi kutsuva ei osaa vastata kysymykseni. Miksi näin tehdään, ainoa vastaus näin se rakennuksilla on aina tehty. Myös jos kysyy mitä, kun tässä on tällainen ohje tai määräys. Ei ole kuulemma mitään merkitystä.
Tässä nyt ihmettelen, häviääkö tämä logiikka aikuistumisen myöden vai eikö kaikilla ole sitä lapsenakaan.
On todella hienoa seurata lasten kasvaessa, miten tämä logiikka muuttuu, jos vain saa itse olla riittävän kauan tässä ulottuvuudessa.