Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Tanja imetti lastaan 6 vuotiaaksi: "Kuka minä olen häntä kieltämään"

Vierailija
23.01.2023 |

Öö etkö Tanja sinä ole juuri se vanhempi siinä kenen pitäisi ä ne rajat lapselle näyttää ja kertoa. Mitäköhän tostakin vanhemmiten tulee..

Kommentit (227)

Vierailija
41/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäloogisia kouhottajia ketju täynnä. Hysterisoimassa jotain äidinmaitoa, vaikka itse ovat varmaan juottaneet lapselleen lehmänmaitoa sen jälkeen kun ovat lopettaneet oman poikasensa ruokkimisen rinnoillaan LIIAN AIKAISIN. Sitten haettu kaupasta jotain teollisuuslehmän maitoa, jonka vasikka on viety heti syntymän jälkeen pois, jotta lehmän maidot saadaan av-mamman pennun suihin. 

Se, että sinä olet lehmä, ei tarkoita, että kaikki äidit ovat. 

Vierailija
42/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäloogisia kouhottajia ketju täynnä. Hysterisoimassa jotain äidinmaitoa, vaikka itse ovat varmaan juottaneet lapselleen lehmänmaitoa sen jälkeen kun ovat lopettaneet oman poikasensa ruokkimisen rinnoillaan LIIAN AIKAISIN. Sitten haettu kaupasta jotain teollisuuslehmän maitoa, jonka vasikka on viety heti syntymän jälkeen pois, jotta lehmän maidot saadaan av-mamman pennun suihin. 

Uusi palstahullu: lehmänmaitohullu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hurjaa. Miten olisi vaikka terapia, että saat käsiteltyä tuon traumasi eikä tarvitsisi joka ketjussa öyhöttää?

Vierailija
44/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ei ole uusi. Ollut jo pitkään täällä. Aina sama virsi. Varmasti joku vegaaniuskoon hurahtanut rassukka. 

Vierailija
45/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vela, joka ei  tiedä mitään lapsista, eli kysymykseni on varmaan tyhmä:

Siis imeekö tämä 6-vuotias sitä rintaa juodakseen sitä rintamaitoa? Ettei mitään lohtua (niinkuin tuti) saadakseen?  

Entä kun tämä lapsi leikkii kavereidensa kanssa ja sanoo kesken leikin, että oottakaas, käyn vähän imemässä tissiä, niin...

Niin.  Olenko minä tosiaan näin rajoittunut ihminen, että tämä asia (joka ei kuulu eikä näy minulle vähääkään) jotenkin...öklöttää?

Vierailija
46/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hain ihan maitotilalta luomumaitoa. Lapset on terveitä ja hyvinvoivia.

Vierailija
47/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen luontainen rinnasta vieroittautumisikä on 2-7v.

"Ope, ope, saanks mä käydä ruokavälkällä kotona ottamassa huikat äitin tissistä"

t. Isla-Kaisla 7v

Vierailija
48/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsentahtisesti meilläkin mentiin. Esikoinen lopetti 2v. 4kk ja kuopus 2v. 6kk. Esikoinen vielä kuopusta imettäessäni tosin halusi maistaa rintaa pari kertaa 3vnäkin. Jos olisivat halunneet rintaa pidempään, olisin antanut.

Jos se lapsesi olisi halunnut vielä 12 vuotiaana rintaa niin ihan olisit antanut? Ja tosissani kysyn.

Kukaan lapsi ei halua rintaa 12-vuotiaana, hyvin harva 4v. eteenpäin.

Vierailija
49/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan Tanjalle: Olet perheessä aikuinen jonka tehtävä on tehdä päätöksiä lapsen parhaaksi varsinkin sellaisissa asioista joissa lapsi ei ole tarpeeksi kypsä päättämään. Eli sinun tehtäväsi vanhempana on nimenomaan kasvattaa ja siihen kuuluu myös kieltäminen ja sen opettaminen lapselle, että joskus sanotaan ei, aina ei saa kaikkea mitä haluaa ja että iso osa päätöksistä kuuluu aikuisille, ei lapsille. Lapsia voidaan ikätaso huomioiden kuulla ennen päätöstä mutta varsinaiset päätökset tekee aikuiset. Kun on kyse 0-6v lapsesta niin käytännössä aikuinen tekee kaikki päätökset. Missä on vanhemmuus, tai edes aikuisuus kun tuolla tavalla aikuisen päätökset ulkoistetaan pienelle lapselle? Mistä muusta lapsi saa itse päättää? Jos ei halua pestä hampaita niin annetaan niiden mädäntyä suuhun? Jos ei halua mennä kouluun niin ei tarvitse? 

Vierailija
50/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsentahtisesti meilläkin mentiin. Esikoinen lopetti 2v. 4kk ja kuopus 2v. 6kk. Esikoinen vielä kuopusta imettäessäni tosin halusi maistaa rintaa pari kertaa 3vnäkin. Jos olisivat halunneet rintaa pidempään, olisin antanut.

Jos se lapsesi olisi halunnut vielä 12 vuotiaana rintaa niin ihan olisit antanut? Ja tosissani kysyn.

En olisi niinkään varma, jos tilanne olisi se, että lapsi saa vapaasti päättää mitä tekee. Useimmitenhan imetys päättyy, kun äiti haluaa tai kun maitoa ei yksinkertaisesti enää tule. 

Vierailija
51/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ei ole uusi. Ollut jo pitkään täällä. Aina sama virsi. Varmasti joku vegaaniuskoon hurahtanut rassukka. 

En ole vegaani, vaan looginen ja lapsen parasta ajatteleva ihminen, joka ei näe mitään järkeä myöskään teollisuuslehmän ja vasikan kohtalossa tuossa kuviossa, jossa ihmismammulit lopettaa poikasensa imettämisen liian aikaisin ja sitten rahtaa kaupasta lehmänmaitoa pennun suihin. 

Ja ette tekään siinä mitään logiikkaa oikeasti näe, kunhan vaan suhtaudutte tunteella koko asiaan ja vänkäätte, että on nOrmAaLia toimia noin. 

Vierailija
52/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuvitteleeko ihmiset täällä, että se isompi lapsi on rinnalla 24/7 eikä syö mitään muuta? Kyllä mun lapset söi ihan normaalisti vaikka saivat käydä rinnalla 4-5-vuotiaaksi asti. Ja ei, eivät saaneet lehmänmaitoa lasista, koska meillä ei juoda lehmänmaitoa vaikka muuten on maitotuotteet käytössä.

Vierailija
53/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tästä tutkimus että kukaan tuon ikäinen ei enää halua rintaa? Ja kysymys oli JOS se 12 vuotias haluaa niin annatko?

Vierailija
54/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi näyttää lapselle rajat tuollaisessa asiassa, joka on vain lapsen hyväksi? Paitsi tietty jos lapsi haluaa sitä rintaa sellaisessa tilanteessa jossa se ei ole mahdollista, niin pitää opettaa, että ei nyt vaan myöhemmin. Isompi lapsihan jo tuollaisen ymmärtää, toisin kuin vauva jota pitää ruokkia silloin kun nälkä on.

No ei ole kyllä millään tasolla hyväksi imeä tissiä enää 6-vuotiaana. Ravinto saadaan siinä iässä muualta. 

Ihmislajille luontaisesta imetyksen kestosta puhuttaessa käytetään usein termiä biologinen vieroittumisikä. Biologiselle vieroittumisiälle on esitetty tutkimuksessa erilaisia mittapuita. Esimerkiksi ensimmäisten poskihampaiden puhkeaminen tai syntymäpainon nelinkertaistuminen, joiden mukaan vieroittumisajankohta ajoittuisi yleisimmin 2,54,5 ikävuoden välille.

Eri teoriat tunnustavat kuitenkin laajan yksilöllisen vaihtelun lasten valmiudessa vieroittua rinnalta. Viimeistään rinnalta vieroittaa suuontelon ja hampaiston kehitys, joka alkaa estää imuotteen ylläpitämistä noin 7-vuotiaana.

Pitkäkestoisella imetyksellä on monia terveyshyötyjä. WHO:n suositusten mukainen imetys vähentää imetetyllä lapsuus- ja aikuisiän ylipainon ja 2-tyypin diabeteksen riskiä. Imetys myös vähentää lasten infektiosairastavuutta niin pitkään kuin imetys jatkuu.

Usein imetyksen yhteydessä korostetaan lapsen terveyshyötyjä. Etenkin pitkäkestoisen imetyksen kohdalla hyötyjinä ovat äidit. Imetys tuottaa äidille terveyshyötyjä sitä enemmän, mitä pidempään imetys jatkuu. Jokainen imetetty vuosi pienentää esimerkiksi rintasyövän riskiä neljä prosenttia. Lisäksi imetys vähentää gynekologisten syöpien, tyypin 2 diabeteksen sekä sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.

Vierailija
55/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetykseen hurahtaneille on tarjolla Areenassa hyvä dokumentti. "Imetän miestäni". Sinne katselemaan ja ihastelemaan <3

Vierailija
56/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vela, joka ei  tiedä mitään lapsista, eli kysymykseni on varmaan tyhmä:

Siis imeekö tämä 6-vuotias sitä rintaa juodakseen sitä rintamaitoa? Ettei mitään lohtua (niinkuin tuti) saadakseen?  

Entä kun tämä lapsi leikkii kavereidensa kanssa ja sanoo kesken leikin, että oottakaas, käyn vähän imemässä tissiä, niin...

Niin.  Olenko minä tosiaan näin rajoittunut ihminen, että tämä asia (joka ei kuulu eikä näy minulle vähääkään) jotenkin...öklöttää?

Jutun perusteella saadakseen lohtua. Lapsi haluaa tissille, kun äiti tulee työmatkoilta.

Vierailija
57/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vegaani, vaan looginen ja lapsen parasta ajatteleva ihminen, joka ei näe mitään järkeä myöskään teollisuuslehmän ja vasikan kohtalossa tuossa kuviossa, jossa ihmismammulit lopettaa poikasensa imettämisen liian aikaisin ja sitten rahtaa kaupasta lehmänmaitoa pennun suihin. 

Ja ette tekään siinä mitään logiikkaa oikeasti näe, kunhan vaan suhtaudutte tunteella koko asiaan ja vänkäätte, että on nOrmAaLia toimia noin. 

Et ole vegaani, mutta olet maidon käyttämistä vastaan koska se tulee eläimestä? 

Syötkö siis kuitenkin kananmunia, jotka ovat kanan sukusoluja joista olisi voinut tulla tipuja? 

Vierailija
58/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä hain ihan maitotilalta luomumaitoa. Lapset on terveitä ja hyvinvoivia.

Niin? Liittyi mitenkään mihin? Vai paheksutko sinäkin tuollaista 6-vuotiasta imettävää äitiä, vaikka itse haet lapsillesi lehmänmaitoa?

Vierailija
59/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tästä tutkimus että kukaan tuon ikäinen ei enää halua rintaa? Ja kysymys oli JOS se 12 vuotias haluaa niin annatko?

En tietenkään antaisi. Haloo nyt taas.

Vierailija
60/227 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole vegaani, mutta olet maidon käyttämistä vastaan koska se tulee eläimestä? 

Syötkö siis kuitenkin kananmunia, jotka ovat kanan sukusoluja joista olisi voinut tulla tipuja? 

Miten tämä liittyy asiaan? Tuleeko sinusta munia joita voisit syöttää lapsillesi, mutta haet kuitenkin kananmunia ja paheksut palstoilla jos joku syöttää lapsilleen niitä omia munia? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi