IL: Tanja imetti lastaan 6 vuotiaaksi: "Kuka minä olen häntä kieltämään"
Öö etkö Tanja sinä ole juuri se vanhempi siinä kenen pitäisi ä ne rajat lapselle näyttää ja kertoa. Mitäköhän tostakin vanhemmiten tulee..
Kommentit (227)
Googlailemalla en löytänyt yhtäkään tutkimusta pitkäaikaisesta imetyksestä. En sen terveysvaikutuksista enkä sen psykologisista vaikutuksista. Löysin kyllä tutkimuksia, joissa kerrottiin 6 kuukautta imetettyjen lasten olevan kognitiivisesti taitavampia ja kehittyvän paremmin, ja että samat hyödyt jatkuvat sen 6kk jälkeen vaikka imetys lopetettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Googlailemalla en löytänyt yhtäkään tutkimusta pitkäaikaisesta imetyksestä. En sen terveysvaikutuksista enkä sen psykologisista vaikutuksista. Löysin kyllä tutkimuksia, joissa kerrottiin 6 kuukautta imetettyjen lasten olevan kognitiivisesti taitavampia ja kehittyvän paremmin, ja että samat hyödyt jatkuvat sen 6kk jälkeen vaikka imetys lopetettaisiin.
Aha.
Bartick, M. C., Schwarz, E. B., Green, B. D., Jegier, B. J., Reinhold, A. G., Colaizy, T. T., Bogen, D. L., Schaefer, A. J., and Stuebe, A. M. (2017) Suboptimal breastfeeding in the United States: Maternal and pediatric health outcomes and costs, Maternal & Child Nutrition, 13.
Canadian Pediatric Society. 2004. Weaning from the breast. Paediatric Child Health 9(4),
249-263.
Dettwyler K. 1999. A Natural Age of Weaning
Victora CG, Bahl R, Barros AJD, França GVA, Horton S, Krasevec J, Murch S, Sankar MJ,
Walker N. 2016. Y Rollins NC for the Lancet Breastfeeding Series Group. Breastfeeding in
the 21st century: epidemiology, mechanisms, and lifelong effect. The Lancet 387, 475490.
World Health Organization. 2021. Fact Sheet: Infant and young child feeding
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä Tanja saisi salattua sen rintaa imevän lapsensa henkilöllisyyden, niin eihän sen penskan suussa ole porstuaa.
Kuusivuotias kertoo tämän asian eskarissa kavereilleen ihan normaalina asiana. Miten hän sitä pitäisi tarpeellisena salata.
Ja toiset lapset kertovat sitten aikuisille.
Lopulta sen kaikki tietävät että tuo Maija tai Matti tuosta naapurista kuulema syö vielä tissiä.
Ihan sama vaikka Tanja ei olisi lehdessä kertonutkaan, asia tulee kyllä tietoon.
Miksi lapsi puhuisi asiasta? Enpä ole yhdenkään 2-4-vuotiaankaan kuullut puhuvan siitä syökö he rintaa vai ei. Olen kyllä melkoisen varma että tämä on pimeän aikuisen keksimä ongelma.
Lapset voivat olla ilkeitä. Meidän naapuruston kaveriporukassa naureskeltiin tytölle, joka imi tuttia eskari-ikäisenä. Hän yritti salata sen, mutta jossain hänet bongattiin tutti suussa ja sana lähti kiertämään. Ehkä sellainen asia ei ole enää ikätasoista, mitä lapsi itsekin ymmärtää hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha.
Bartick, M. C., Schwarz, E. B., Green, B. D., Jegier, B. J., Reinhold, A. G., Colaizy, T. T., Bogen, D. L., Schaefer, A. J., and Stuebe, A. M. (2017) Suboptimal breastfeeding in the United States: Maternal and pediatric health outcomes and costs, Maternal & Child Nutrition, 13.
Canadian Pediatric Society. 2004. Weaning from the breast. Paediatric Child Health 9(4),
249-263.Dettwyler K. 1999. A Natural Age of Weaning
Victora CG, Bahl R, Barros AJD, França GVA, Horton S, Krasevec J, Murch S, Sankar MJ,
Walker N. 2016. Y Rollins NC for the Lancet Breastfeeding Series Group. Breastfeeding in
the 21st century: epidemiology, mechanisms, and lifelong effect. The Lancet 387, 475490.World Health Organization. 2021. Fact Sheet: Infant and young child feeding
Oliko todella pitkäaikaistutkimuksia yliajan imettämisestä? En usko. Mielipiteet eivät ole tiedettä.
Tutkimuksen mukaan pitkään imettävät äidit ovat tavanomaista älykkäämpiä. Pitkään imettämisessä ongelma on vain sosiaalinen & kulttuurinen. Itse imetin vain reilu 3-vuotiaaksi. Ei tarvinut lapsen selitellä kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tämä Tanja saisi salattua sen rintaa imevän lapsensa henkilöllisyyden, niin eihän sen penskan suussa ole porstuaa.
Kuusivuotias kertoo tämän asian eskarissa kavereilleen ihan normaalina asiana. Miten hän sitä pitäisi tarpeellisena salata.
Lopulta sen kaikki tietävät että tuo Maija tai Matti tuosta naapurista kuulema syö vielä tissiä.
Ihan sama vaikka Tanja ei olisi lehdessä kertonutkaan, asia tulee kyllä tietoon.
Miksi lapsi puhuisi asiasta? Enpä ole yhdenkään 2-4-vuotiaankaan kuullut puhuvan siitä syökö he rintaa vai ei. Olen kyllä melkoisen varma että tämä on pimeän aikuisen keksimä ongelma.
Lapset voivat olla ilkeitä. Meidän naapuruston kaveriporukassa naureskeltiin tytölle, joka imi tuttia eskari-ikäisenä. Hän yritti salata sen, mutta jossain hänet bongattiin tutti suussa ja sana lähti kiertämään. Ehkä sellainen asia ei ole enää ikätasoista, mitä lapsi itsekin ymmärtää hävetä.
Tutti on pikkasen näkyvämpi asia kuin se jos syö rintaa illalla tai sairaana tai lohduksi. Eikä se lapsi sitä tuttiakaan piilottele ja häpeä jollein vanhemmat tee siitä häpeällistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ystäväpiirissä on 5-vuotias, joka syö vielä rintaa illalla. Yksikään lapsista ei ole asiasta kiusannut tai edes sen kummin ihmetellyt. Tyypillinen reaktio on *Äiti xxx syö tissiä vielä* ja vastaus *Niin syö* Se siitä ja eteenpäin.
Eskarilainen on jo aivan liian vanha imemään tissiä! Läheisyyttä saa muutenkin.
"Mikä minä olen kieltämään.." Ai imetät vaikka 12vuotiasta jos pyytää?!
Tulee mieleen Pikku Britannian sketsi, jossa mies kihlattunsa nähden alkaa kaivella äitinsä rintamusta ja äiti rintaruokkii aikuisen poikansa .
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen Pikku Britannian sketsi, jossa mies kihlattunsa nähden alkaa kaivella äitinsä rintamusta ja äiti rintaruokkii aikuisen poikansa .
No minkäs vuoksi sä luulet näiden sketsien toimivan? Siksi että ne kuvaavat ihmisten älyttömiä ajatuksia. Jos 6-vuotias syö rintaa, se ei tarkoita että 12-vuotiaana hän syö rintaa. Ja jos häneltä ei kielletä tissin räpläämistä 3-vuotiaana, se ei tarkoita että hän tekee sitä aikuisena (ainakaan äidilleen).
Mun mielestä nykyvanhempien pitäisi useamminkin pysähtyämiettimään miksi he lapsiltaan jotain kieltää tai ehdottomasti pitää kiinni jostakin säännöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankaan ei 2-4 vuotias puhu. Ja eräs 5-vuotias puhuu asiasta vain kotonaan.
Mutta nyt oli kyse KUUSI vuotiaasta, sen ikäinen on eskarissa ja hänen kaveripiirinsä laajenee samoin kuin muut kodin ulkopuoliset ihmissuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutti on pikkasen näkyvämpi asia kuin se jos syö rintaa illalla tai sairaana tai lohduksi. Eikä se lapsi sitä tuttiakaan piilottele ja häpeä jollein vanhemmat tee siitä häpeällistä.
Ei vanhempien siitä tarvitse tehdä häpeällistä. Mutta miten estät koko naapuruston penskoja tekemästä siitä häpeällistä, eskari-ikäiset osaavat kyllä jo juoruta toisilleen. Ja paino sanalla eskari-ikäinen.
Mikä hän on kieltämään? Eikös ne tissit ole äidissä kiinni ja äidillä itsemääräämisoikeus kehoonsa? Siinä yksi peruste kieltämiselle. Toisena sitten se että hänhän on se vanhempi, jonka taskussa lapsen tahto on.
Mitä jos tuo tenava tahtoo naapurin äidiltä imeä maitonsa tissistä, kukas silloin kertoo käytöstavoista? Kun ei ole asiaa edes sinne naapurin jääkaapille : )
Vierailija kirjoitti:
MIstä tämä 12-vuotiaan imettämis-juttu nyt lähti?
Otsikossa kerrotaan tarkasti, että 6-vuotias? Miten se ikä pompsahti 12-vuoteen?
Vierailija kirjoitti:
Pakko viitata kananmuna-väittelyyn.
Vielä kerran, jos se jäi epäselväksi:
Kanat munivat ihan ilman kukkoa. Niistä munituista munista ei vain tule tipuja, jos ei ole kukkoa joka hedelmöittää ne.
Esimerkki: Kun olin pieni, meillä oli kanoja. Toivoin tipuja, kun joku kana rupesi hautomaan, eikä olisi antanut kerätä munia altaan (kanathan saattavat ruveta hautomaan vaikkei se olisi nähnyt kukkoa edes unissaan...kana uneksii kukosta, hmm) ja ihmettelin kun äiti ei antanut kanan hautoa.
Äiti sanoi: Ei voi tulla tipuja kun meillä ei ole kukkoa.
Hän selitti asian vielä tarkemmin.
Ja näin sitä mentiin monta vuotta ilman tipuja.
Muistutan vielä, että munia meillä oli. Ihan semmoisia kuin kaupassa, valkuainen ja sen keskellä keltuainen/ruskuainen. Sitten meille otettiin kukko ja heti rupesi tapahtumaan.
Höyhenet pöllysi kun kukko ahkeroi.
Rupesi tulemaan tipujakin, kun kanan annettiin hautoa.
Aina ei annettu hautoa ja munat kerättiin pois. Joskus jossain munassa saattoi olla hieman verta, merkkinä siitä, että kukko oli vieraillut kanan budoaarissa ja hedelmöitys oli sillä kerralla onnistunut.
JA! Kanoja ei keinosiemennetä. Ei, ei ja ei.
Ajatelkaa nyt vähän itsekin vaikka järki ei päätänne järin pakotakaan.
Kiitos.
Olisiko tässä nyt jollain mennyt sekaisin kanat ja hiehot , ei eläimenä sinänsä mutta tuotantoeläimenä?
Hieho, nuori lehmä ei lypsä maitoa ennenkuin se on astutettu ja ainakin kerran poikinut.
Nr:oon 218 viitaten.
Siis kun joku väitti ihan ilmeisen tosissaan, että pitää olla kukko, jotta kana rupeaisi munimaan.
Kana munii ilman kukkoa.
Lehmä ei lypsä ilman sonnia ja poimimista.
Vierailija kirjoitti:
Nr:oon 218 viitaten.
Siis kun joku väitti ihan ilmeisen tosissaan, että pitää olla kukko, jotta kana rupeaisi munimaan.
Kana munii ilman kukkoa.
Lehmä ei lypsä ilman sonnia ja poimimista.
Vuohissa on neitsytlypsäjiä, eli jotkin naarasvuohet tuottavat maitoa ilman poikimistakin. Ei ole kovin yleistä, mutta sen verran yleistä, että tämä tunnetaan ympäri maailmaa. Lehmistä en ole samaa kuullut.
Olen neljä lasta imettänyt viisivuotiaaksi asti, sen iän jälkeen olen katsonut, että pärjäävät muullakin läheisyydellä. Se imetys silloin vanhempana (yli kolmivuotiaalla) ei yleensä ole enää ravitsemusta, vaan emotionaalinen tarve. Ja emotionaalisten tarpeiden täyttäminen on nykymaailmassa tärkeämpää kuin ravitsemus, koska ruokaa kyllä muutenkin riittää. Isompaa lasta imettäessä se pienikin hetki voi olla äärettömän tärkeä sille lapselle, ja SITÄ minä en voinut lapselta kieltää.