Voi epätoivoa! Aloitin elämäntaparemontin ja tarkoitus olisi pudottaa painoa yhteensä 40 kg, mutta kolmessa viikossa olen lihonut 3,6 kiloa.
Siis 1.1. 2023 alkoi mun uusi elämä. Aloin syödä lautasmallin mukaan kolme ateriaa päivässä. Puolet kasvista, neljäsosa proteiinia (kala, kana, kasvisprotskut) ja neljäsosa kokojyväviljaa tai perunaa. Aamulla tuhti aamupala: kahvia, reissari tomaatilla ja kurkulla, rahkaa, marjoja, hedelmiä. Välipalaksi pähkinöitä, näkkäriä, joskus rahkaa ja hedelmiä.
Lounas töissä linjastolta lautasmallin mukaan ja illallinen kotona samoin lautasmallin mukaan. Välipalat aterioiden välissä ohjeiden mukaan.
Pois on jäänyt kokonaan: sokeri, punainen liha, maito voi juusto ja kaikki eläinrasva, kaikki limut ja herkut. Liikun muutenkin paljon, joten liikuntaa en ole juurikaan lisännyt, mutta tarkoitus on aloittaa kuntosali ja intervalliharjoittelu kun painoa on pudonnut).
Paina siis nyt 106,4 kg ja painoa on tosiaan tullut kolmessa viikossa yli kolme kiloa.
Ikäväkseni minulla on huono olo koko ajan ja tuntuu, etten jaksa enää edes päivittäisiä koiralenkkejä (5 km päivässä). En myöskään jaksa lähteä mihinkään vaan mieluummin istun kotona tv:n ääressä. Töissäkin on puhti poissa.
Onko tämä ohimenevää? Tuntuu myös että lihakset surkastuu kun läskien pitäisi kadota eikä lihasten?!?!
Tässä pitäisi tietää sekin miten olet ennen syönyt. Muistaakseni joku ravitsemusterapeutti kirjoitti siitä, miten hän ohjaa laihduttavat asiakkaansa syömään kunnon aamupalan, vaikka eivät olisi ennen syöneet. Käytännössä se johtaa usein siihen, että paino nousee, mutta myöhemmin alkaa laihtumaan, kun iltasyöpöttely ja ylipäänsä liian isot ateriat jäävät pois. Eli toki sinulla voi olla jokin välivaihe menossa. Näyttää kyllä siltä, että syöt aika paljon. Epämääräisten välipalojen pähkinöistä ja rahkasta lihoo aika helposti. Ainakaan aamupäivään ihminen ei varmaan yleensä tarvitse mitään välipalaa, jos syö kunnollisen aamupalan ja lounaan. Toki nämä ovat aika yksilöllisiä juttuja: osa tarvitsee pienet ateriat melko tiuhaan, osalla toimii pätkäpaasto. Joka tapauksessa terveytesi kiittää jo ihan siitäkin, että sokeriherkkuja ei ole, painosta riippumatta.