Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Refluksitauti epäily

Vierailija
23.01.2023 |

Mulla epäillään refluksia ja kävin just lääkärissä, kurkussa olevan kuristuksen takia, joka tuntui myös rinnassa ja selässä, kaulassa ja leuassakin. Nyt joudun kokeilemaan somaccia monta viikkoa, että toimiiko ja auttaako ja jos ei niin sitten vasta uudestaan lääkäriin. Nyt olen ottanut sitä 8 päivän ajan. Välillä on parempia hetkiä/päiviä ja välillä huonompia. Kurkussa tuntuu vieläkin kipuja toisinaan. En oikein nyt tiedä, kuinka kauan voi kestää että tietää että onko siitä edes apua. Itseäni pelottaa ja ahdistaa tosi paljon. Yhtenä päivänä kun iski ihan jäätävät kivut koko rintakehään ja selkään ja kylkiin yms joten soitin päivystykseen, mutta sanoi vaan että refluksilta kuulostaa:( kivut olivat vaan tosi kovat, eikä koskaan ennen ole samanlaisia ollut.

Musta tuntuu usein että röyhtäytyttää, mutta röyhtäystä ei tule ja sitten myös tuntuu että jotain on tuolla kurkun alapäässä jossakin jumissa ja pahoinvoinnista olen kärsinyt jo vuosia. Nyt on ollut kyllä sellaista takaisinvirtauksen tunnettakin, ei suuhun asti mitään tule mutta jossain tuolla kaulan ja kurkun alaosassa ja rinnassa se tuntuu. Välillä yskittää. Pelkään aina jotain vakavaa. Nyt en ole pystynyt elämään mitenkään normaalisti näiden oireiden ja ahdistuksen takia. Koko elämä tuntuu pysähtyneen, enkä pysty edes opiskelemaan. Aikaisemmin melkein kaikki oireeni on laitettu ahdistuksen ja stressin piikkiin, ja minun on myös itse vaikeaa hyväksyä, että mulla onkin oikeasti joku sairaus. Ja aina tuntuu tulevan joku uusi oire, joka vuosi varmaan. Kun joku asia on tutkittu niin sitten tulee taas joku uusi vaiva ja en vain jaksa enää. Oon kyllä käynyt muutama vuosi sitten gastroskopiassa pahoinvoinnin takia ja suoliston tähystyksessä kävin pari vuotta sitten ja sain ibs diagnoosin.. tuntuu tosi vaikealta myös kaikki ruokavalionmuutoskokeilut. En tiedä miten pystyn elämään tämän kanssa ja opintojen pariinkin pitäisi taas päästä:( Kauhea kuolemanpelkokin mulla on. Haluisin vaan elää normaalia elämää ja oon vielä nuori

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa pitkä teksti

Vierailija
2/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuntuu et kun sairastuu niin jää ihan yksin. Mistään ei saa apua silloin:( olen fyysisesti ja henkisesti ihan loppu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä refluksilta kuulosta.

Mutta se on sellainen yleisdiagnoosi, joka lätkäistään silloin kun ei jakseta tai ei ole varaa tutkia sen tarkemmin. Suomessahan on oikein klassikko että ihminen kuolee sydänkohtaukseen, juuri kun on lääkäri sanonut että närästystä se vain on.

Vierailija
4/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla elintavat kuitenki kunnossa? paino yms.

Vierailija
5/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa kuulostaa refluksilta. Itsellä puhkesi niin paha, että heräsin joka yö kun en pystynyt hengittämään ja menin ihan paniikkiin. Tuli jopa soitettua ambulanssi, kun luulin tukehtuvani ja en tiennyt että johtuu ruokatorvesta. Kurkku myös tuntuisi ikään kuin halvaantuneelta. Välillä en pystynyt niellä kiinteää ruokaa ollenkaan ja jouduin elämään kausia nutrilet-juomilla ja jollain jogurtilla. Laihduin tosi paljon. Yöllä heräsin myös tunteeseen, että vatsasta valuu nestettä ruokatorveen.

Nämä auttoi:

Ruokavaliosta ihan kaikki hapan pois

Nukkuminen puoliksi istualteen, onnistui sohvalla parhaiten

Lääkkeeksi pepcid happovaivoihin (somatec mulla pahensi oireita ja tuntui et tukehdun)

Bricanyl inhalaattori hengitysvaikeuksiin

Itsellä refluksi puhkesi antibioottikuurin ja buranan syönnin yhteydessä. Parani näillä konsteilla n. 2 kuukaudessa.

Vierailija
6/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oireet helpottuu ruokasoodalla niin on refluksi. Siis lasiin ruokalusikallinen ruokasoodaa ja huikalla huiviin. Sen pysyt pystyasennossa. Jos helpottaa niin johtuu siitä että emäksinen suuda neutraloi happaman vatsahapon, joka sen kivun aiheuttaa.

Vierailija
7/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olet käynyt lääkärissä. Refluksia oireilta nuo kuulostaa, toivottasti lääke auttaa. 

Vierailija
8/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä refluksilta kuulosta.

Mutta se on sellainen yleisdiagnoosi, joka lätkäistään silloin kun ei jakseta tai ei ole varaa tutkia sen tarkemmin. Suomessahan on oikein klassikko että ihminen kuolee sydänkohtaukseen, juuri kun on lääkäri sanonut että närästystä se vain on.

No mulla lääkäri epäilee tätä näillä oireilla. Tosin välillä tuntuu lääkärit ymmärrä edes tai kuuntele kunnolla. Mutta sanoi että pitää kokeilla somacia 8 viikon ajan. Ja koska oon nuori nainen niin ei epäillä mitään sydänperäistäkään

Vierailija
9/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että olet käynyt lääkärissä. Refluksia oireilta nuo kuulostaa, toivottasti lääke auttaa. 

Niin toivon:(

Vierailija
10/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oireet helpottuu ruokasoodalla niin on refluksi. Siis lasiin ruokalusikallinen ruokasoodaa ja huikalla huiviin. Sen pysyt pystyasennossa. Jos helpottaa niin johtuu siitä että emäksinen suuda neutraloi happaman vatsahapon, joka sen kivun aiheuttaa.

Oon ottanut samarinia, kai se ajaa saman asian. Aamuisin 40mg somac. Välillä on parempi olo ja välillä huonompi:(

Vierailija
11/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen sulle vahvasti näitä: nosta sängynpäätyä muutaman paksun kirjan verran, älä syö äläkä juo mitään 2 tuntiin ennen nukkumaanmenoa. Muutenkin kannattaa tarkkailla mitkä ruoat itselle sopii ja mitkä ei sovi.

Tsemppiä. t. refluksikko, jolla oli tosi rajut oireet alussa

Vierailija
12/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä suosittelen sulle vahvasti näitä: nosta sängynpäätyä muutaman paksun kirjan verran, älä syö äläkä juo mitään 2 tuntiin ennen nukkumaanmenoa. Muutenkin kannattaa tarkkailla mitkä ruoat itselle sopii ja mitkä ei sovi.

Harmi tuo sängynpäädyn nosto, tykkäisin muuten nukkua mahollisimman littanalla tyynyllä yms :D toi ruokavalio on tosi vaikee:/ koska on välillä ibs oireitakin ollut niin on suositeltu sitä fodmappia. Mutta tällä hetkellä on enemmän vaan tätä kurkkuoireilua

Vierailija
13/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ottanut samarinia, kai se ajaa saman asian. Aamuisin 40mg somac. Välillä on parempi olo ja välillä huonompi:(

Tepsikö? Samariinihan auttaa heti, mutta vaikutus ei ole kovin pitkäaikainen. Eli jos aamulla ottaa samariinin niin ei se enää yöllä auta, eikä yöllä kyllä auta oikein muukaan kun happoa virtaa kurkkutorveen aina kun on makuullaan.

Vierailija
14/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa myös sydänperäiseltä oireilulta. Oletko ottanut koronapiikin?

Vierailija
15/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom, huom! Jos kukaan ei ole sinulle maininnut niin näitä haponesto lääkkeitä ei missään nimessä saa syödä pitkiä aikoja. Eli ainoa oikea hoitomuoto on karsia tuokavaliosta pois kaikki hapan, kirpeä, mausteinen ja muut refluksia aiheuttavat ruoka-aineet. Ja sängynpääty kannattaa asettaa korkeammalle kuin jalkapää.

Vierailija
16/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi tuo sängynpäädyn nosto, tykkäisin muuten nukkua mahollisimman littanalla tyynyllä yms :D toi ruokavalio on tosi vaikee:/ koska on välillä ibs oireitakin ollut niin on suositeltu sitä fodmappia. Mutta tällä hetkellä on enemmän vaan tätä kurkkuoireilua

Tarkoitan, että nosta sängyn jalkojen alta niin voit nukkua ihan niin littanalla tyynyllä kuin haluat. Mäkin koitin erilaisia nosta vaan ylävartaloa tyyppisiä ratkaisuja aluksi, mutta oli ihan liian epämukavia.

Vierailija
17/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Lisäksi samariinia tai soodaa sängyn viereen, että jos kuitenkin alkaa poltella, niin saa siitä ensiapua eikä tarvitse nousta. Jos sitä jää odottelemaan että tunne menee ohi, niin siinä vierähtää helposti puoli yötä.

Vierailija
18/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin tutulta. Itsellä refluksitauti. Tauti aaltoilee, välillä parempina päivinä unohtaa koko jutun. Toisaalta pienimpiin oireisiin vain turtuu eikä niitä enää huomaa. Noi kipukohtaukset on pahimpia ja pelottavimpia. Tsemppiä, et ole yksin!

Vierailija
19/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom, huom! Jos kukaan ei ole sinulle maininnut niin näitä haponesto lääkkeitä ei missään nimessä saa syödä pitkiä aikoja. Eli ainoa oikea hoitomuoto on karsia tuokavaliosta pois kaikki hapan, kirpeä, mausteinen ja muut refluksia aiheuttavat ruoka-aineet. Ja sängynpääty kannattaa asettaa korkeammalle kuin jalkapää.

Miksei saa?

t. haponestoa jo 7 vuotta putkeen.

Vierailija
20/34 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydänvika. Ei refluksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme