Miten sijoittaa puoli miljoonaa euroa niin, että sillä pärjäisi koko loppuelämän?
Se ei yksistään riitä, jos makuuttaa tilillä ja nostaa tarpeen mukaan. Jäisi reilu tonni käteen, jos eläisin 80-vuotiaaksi. Ihan jo pelkkään täysin pakolliseen menee 700 euroa kuussa (yhtiövastike, sähkö, ruoka, vakuutukset, puhelin..), vaikka miten nipistäisi.
Haluaisin jo pois työelämästä, en jaksa. Muttei tuo rahakaan riitä siihen, että hyppäisin pois oravanpyörästä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laskin että juuri noin puoli milliä riittäisi osakesalkulle jos haluan noin 25ke osinkotulot käteen ja joilla pärjäisi perusarjen.
Keskimääräinen 5% osinkotuotto on tässä taloustilanteessa aika optimistinen tuotto-odotus. Tästäkään ei tosin jää pääomaverojen jälkeen kuin noin 1300-1400 euroa käteen kuussa. Onhan se jo jotain, mutta eipä sillä kovin leveästi eletä. Ja kun osinkotuotto menisi kaikki täysin elämiseen, ei voisi kasvattaa osakesalkkua ollenkaan.
ap
Juu, ja inflatio 8% - 5%= olis -3% tuotto tälle vuodelle.
Osakkeissa tuottoa ei tule pelkästään osingoista, vaan myös (ainakin pitkällä tähtäimellä) osakkeiden arvonnoususta. Jos on kova inflaatio, niin ei osakkeidenkaan arvo pysy vuosikausia samana.
Minäkin hajauttaisin puoli milliä osakkeisiin. Osa Eurooppaan, osa jenkkeihin. Jenkkiosakkeissa isot ja vakaat firmat maksaa vuodesta toiseen staattisesti osinkoja, vaikka menisi vähän heikomminkin. Osinkotuotto sijoitetulle summalle olisi siinä 4-5% luokkaa.
Ja jos eläkeikä lähestyy, niin siihenhän tulee sitten se eläke vielä päälle. Kyllä silloin pärjää, jos ei enää ole asuntolainoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostamalla kohtuullisen hyvää osinkoa maksavien firmojen osakkeita. Tietysti kunnon hajautuksella niin, että yhden firman huono menestys ei aiheuta tuottojen suurta putoamista.
Minulla on suomalaisia pörssiosakkeita 35 000 euron arvosta. Sain niille viime vuonna osinkoja verojen jälkeen reilut 1300 euroa. Jos minulla olisi ollut samoissa osakkeissa samassa suhteessa 450 000 euroa, niin osinkoja olisi tullut verojen jälkeen yhteensä vajaat 17 000 euroa eli noin 1400 euroa kuukautta kohti. Loput 50 000 olisin laittanut pankkitilille vararahaksi sellaisia vuosia varten, kun osinkoja tulee vähemmän.
Enkä missään nimessä suosittele sijoittamaan vain suomalaisten firmojen osakkeisiin. Olen vain ottanut niistä saamani osingot käytännön esimerkiksi realistisesta tuotosta. Minulla on myös muita sijoituksia, mutta Suomen ulkopuolelle minusta on helpompi sijoittaa pienikuluisten indeksirahastojen kautta.
Minulla on jo nyt kolmea eri indeksirahastoa (USA, Eurooppa ja ja Global). Kaikki ovat tällä hetkellä miinuksella. Toki tätä jatkan, kyllä ne jossain vaiheessa nousevat sieltä, mutta aika toivottomalta näyttää. Yksi rahasto -20%..
ap
Suorissa osakesijoituksissa on se kiva puoli, että niistä tulee osinkoja myös sellaisina vuosina, kun osakkeiden arvot putoavat. Ei toki joka firmasta joka vuosi, mutta ainakin osasta. Näin saa rahaa käyttöön ilman, että pitää myydä sijoituksia silloin, kun niiden arvot ovat miinuksella.
Samalla lailla ne osingot maksetaan rahastoillekin eli jos myyt osingon verran rahastoa, niin olet samassa tilanteessa kuin suorana osakkeenomistajana (veroista pientä eroa toki).
Vierailija kirjoitti:
Mää tuun saamaan 60vuotiaana eläkkettä noin 5000 euroa kuussa -verot kun täytän 65 niin saan 8000,vielä 10vuotta töitä .. toivottavasti pysyn hengissä siihen asti
Jos elät jos eläkkeitä vielä maksellaan. Jos lehmät lentää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laskin että juuri noin puoli milliä riittäisi osakesalkulle jos haluan noin 25ke osinkotulot käteen ja joilla pärjäisi perusarjen.
Keskimääräinen 5% osinkotuotto on tässä taloustilanteessa aika optimistinen tuotto-odotus. Tästäkään ei tosin jää pääomaverojen jälkeen kuin noin 1300-1400 euroa käteen kuussa. Onhan se jo jotain, mutta eipä sillä kovin leveästi eletä. Ja kun osinkotuotto menisi kaikki täysin elämiseen, ei voisi kasvattaa osakesalkkua ollenkaan.
ap
Kyllä siihen päälle saa työmarkkinatukea ja asumistukea. Työmarkkinatuki tietysti loppuisi karenssien ajaksi, kun ei töitä ottaisi vastaan, mutta muutama tonni kuitenkin lisää joka vuosi. Asumistukeen ei omaisuus vaikuta.
Itse ainakin pärjäisin puolen miljoonan salkulla ja 5% osinkotuotolla lopun elämän, vaikka eläisin ysikymppiseksi (mitä en tee). Nyt 42v.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin hajauttaisin puoli milliä osakkeisiin. Osa Eurooppaan, osa jenkkeihin. Jenkkiosakkeissa isot ja vakaat firmat maksaa vuodesta toiseen staattisesti osinkoja, vaikka menisi vähän heikomminkin. Osinkotuotto sijoitetulle summalle olisi siinä 4-5% luokkaa.
Ja jos eläkeikä lähestyy, niin siihenhän tulee sitten se eläke vielä päälle. Kyllä silloin pärjää, jos ei enää ole asuntolainoja.
Pitääkö noista jenkkiosakkeista tehdä veroilmoituksia ja maksaa veroja USAhan? Kuinka hankalaa hommaa se on?
Millillä voisit ehkä jättäytyä pois, mutta 500000 on aika vähän, saat sitten elää mahd. hyvinkin askeettisesti.
Keskusteluissa vilahtaa usin pitkänajan avonnousu, mikä on noin 7,5%. Keskimääräinen inflaatio on kuitenkin ollut melko korkea viime vuosiin verrattuna, joten se on syönyt sijoitustuottojen ostovoimaa. Lisäksi pitää maksaa pääomaverot.
Minä en ainakaan uskaltaisi jäädä pois töistä nyt viisikymppisenä, vaikka omaisuutta on jo melkein miljoona ja eläkertymäkin hyppäsi yli 2000€/kk. Tosin minulla onkin kalliita suunnitelmia, jos olen hyvässä kunnossa eläkkeelle jäädessäni. En haluaisi kituuttaa millään tonnilla kuussa.
Ihanan optimistista väkeä täällä, mulla on jo käänteinen asuntolaina koska en usko eläväni vanhaksi. Jos niin sattuis käymään niin se on sitten sen ajan murhe. Vanhuksille on tarjolla vaan paskaa hoitoa oli rahaa tai ei, köyhä ei vaan maksa siitä niin kuin rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostamalla kohtuullisen hyvää osinkoa maksavien firmojen osakkeita. Tietysti kunnon hajautuksella niin, että yhden firman huono menestys ei aiheuta tuottojen suurta putoamista.
Minulla on suomalaisia pörssiosakkeita 35 000 euron arvosta. Sain niille viime vuonna osinkoja verojen jälkeen reilut 1300 euroa. Jos minulla olisi ollut samoissa osakkeissa samassa suhteessa 450 000 euroa, niin osinkoja olisi tullut verojen jälkeen yhteensä vajaat 17 000 euroa eli noin 1400 euroa kuukautta kohti. Loput 50 000 olisin laittanut pankkitilille vararahaksi sellaisia vuosia varten, kun osinkoja tulee vähemmän.
Enkä missään nimessä suosittele sijoittamaan vain suomalaisten firmojen osakkeisiin. Olen vain ottanut niistä saamani osingot käytännön esimerkiksi realistisesta tuotosta. Minulla on myös muita sijoituksia, mutta Suomen ulkopuolelle minusta on helpompi sijoittaa pienikuluisten indeksirahastojen kautta.
Minulla on jo nyt kolmea eri indeksirahastoa (USA, Eurooppa ja ja Global). Kaikki ovat tällä hetkellä miinuksella. Toki tätä jatkan, kyllä ne jossain vaiheessa nousevat sieltä, mutta aika toivottomalta näyttää. Yksi rahasto -20%..
ap
Suorissa osakesijoituksissa on se kiva puoli, että niistä tulee osinkoja myös sellaisina vuosina, kun osakkeiden arvot putoavat. Ei toki joka firmasta joka vuosi, mutta ainakin osasta. Näin saa rahaa käyttöön ilman, että pitää myydä sijoituksia silloin, kun niiden arvot ovat miinuksella.
Samalla lailla ne osingot maksetaan rahastoillekin eli jos myyt osingon verran rahastoa, niin olet samassa tilanteessa kuin suorana osakkeenomistajana (veroista pientä eroa toki).
Periaatteessa kyllä, mutta tuntuu aika ikävältä myydä rahastoja tappiolla. Siinä tulee helposti sellainen olo, että on koko ajan menettämässä rahaa. Vaikka oikeasti taloudellinen merkitys on sama kuin siinä, että pitää omistuksessaan miinuksella olevia osakkeita ja käyttää niiden osinkoja, niin fiilis on helposti hyvin erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärjäisin keveästi sijoittamatta mihinkään tuollaisella summalla.
Loppuelämän? Eli olet jo nyt 70-80-vuotias?
Mä olen eri mutta näin kuusikymppisenä tuo raha riittäisi ainakin mulle oikein hyvin loppuelämäksi, ilman sijoittamisia.
Raha-asioita on hyvä miettiä, mutta vielä tärkeämpää on miettiä, mitä tekisit jäädessäni pois työelämästä. Mihin käyttäisit työpäivän mittaisen ajan ?
Vanhana moni liian myöhään harmittelee ettei rohjennut hankkia elämyksiä yms.
Tuolla summalla voisi jättäytyä osa-aika/keikkatyöläiseksi. Riippuen alasta toki, että minkä verran tämmöistä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö noista jenkkiosakkeista tehdä veroilmoituksia ja maksaa veroja USAhan? Kuinka hankalaa hommaa se on?
Verottaja saa noista suoraan tiedon ja osingoista vähennetään suoraan verot. No problem.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan optimistista väkeä täällä, mulla on jo käänteinen asuntolaina koska en usko eläväni vanhaksi. Jos niin sattuis käymään niin se on sitten sen ajan murhe. Vanhuksille on tarjolla vaan paskaa hoitoa oli rahaa tai ei, köyhä ei vaan maksa siitä niin kuin rikas.
Toikin on ihan vaihtoehto. Esimerkiksi ystävän miehen suvussa on kaikki miehet kuolleet 60-70 iässä johonkin puoliperinnölliseen sairauteen, joten hän on todennut, että ei kauheasti kannata eläkepäiville säästää, kun niitä ei todennäköisesti ole kuin pari vuotta työkyvyttömänä ja vanhuuseläkettä ei tule koskaan saamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottaja saa noista suoraan tiedon ja osingoista vähennetään suoraan verot. No problem.
Pitääkö kuitenkin täyttää jotain lomakkeita USAhan vai sujuuko kaikki täysin automaattisesti?
Jännä juttu et mulla on o euroa omaisuutta ja hyvin mielin jäin pois oravanpyörä pyörästä jo 5 vuotta sitten. Me super älykkäät emme käytä rahaa kuin puhelin laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin osakesalkkua kasvattamaan. Olen lähestymässä eläkeikää ja tuntuu mukavalta että runsailla osingoilla pieni eläke paisuu niin, ettei elintasoa tarvitse aikakaan alentaa. Ajattelin matkustella kauas ja pitkään ja toteuttaa unelmiani. Jokaisen kannattaa miettiä tulevaisuuttaan ja säästää sen varalle.
Puolen miljoonan euron osakesalkullakaan en voisi jäädä nyt pois töistä. Taitaa jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi vain tehdä töitä, kunnes on saanut tuon puoli miljoonaa euroa sijoitettua niin, että tuotolla pärjäisi ilman töitäkin. Siihen menee kyllä aikaa nykyisillä tuloilla.
Blaah. Onpa eläminen kallista. Perin siis sen verran rahaa, että verojen ja lainojen maksun jälkeen käteen jäi noin puoli miljoonaa. Jotenkin olisin kuvitellut, että olisi ollut varaa jäädä pois työelämästä, muttei näytä onnistuvan.
ap
Näinhän se on. Olen laskenut että tarvitaan 2 miljoonaa euroa, että realistisesti voi jäädä pois töistä. Ei muuta kuin lisää työntekoa!
Mää tuun saamaan 60vuotiaana eläkkettä noin 5000 euroa kuussa -verot kun täytän 65 niin saan 8000,vielä 10vuotta töitä .. toivottavasti pysyn hengissä siihen asti