Tiesitkö että Suomessa on alle 50-vuotiaita, jotka eivät osaa englantia?
Minä en tiennyt. Miten se on ylipäätään mahdollista?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän just on englannin osaamista että saa asiansa hoidettua ulkomailla hotellissa, ravintolassa ym. Se lasketaan jopa hyväksi kielitaidoksi.
Mun englannintaito on sellainen että ymmärrän elokuvista sanan sieltä toisen täältä, luetusta tekstistä ymmärrän pääpiirteet ja puhua osaan juuri nuo aspatilanteet, kertomaan itsestäni ja opastamaan jos joku pyytää apua. Ja tämä lasketaan hyväksi (B1) englannin kielen taidoksi
Ravintoloissa, asemilla jne. pärjääminen ei vielä ole kielitaitoa. Sitten osaa kieltä, kun voi keskustella vaikkapa politiikasta, taiteesta, tai vaikka tubettamisesta sujuvasti.
Hahaa, en osaa puhua edes suomenkielellä jostain taiteesta ja varsinkaan tubettamisesta! En tiedä käytännöllisesti katsoen tubettamisesta yhtään mitään ja en ole kyllä kiinnostunut siitä aiheesta tästä eteenpäinkään.
Politiikasta osaan jotain, mutta riippuu aika paljon keskustelun toisesta osapuolesta kuinka paljon edes viitsin jutella siitä aiheesta.
Vastaavasti englannissa on paaaljon enemmän suomea osaamattomia. Ja mitäpä tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä! Minä en osaa englantia. Olen kyllä asunut mm. Amerikassa muutaman vuoden ja pärjäsin, mutta av-raadin mukaan kielitaitoni ja tapani puhua sitä on varmasti ala-arvoista.
N48
Marry me! Minäkin osaan vaan Amerikan ohjekirja kieltä.... M48
Tuttuni on tälläinen, ei sanaakaan taida osata, saati että osaisi puhua. Miehen rahoilla elävä loinen, ei ole tarvinnut käydä työelämässä.
70-luvulla sai välitunnilla turpaansa, jos viittasi liian innokkaasti englannintunnilla.
Minä olin innokas, ja olin todella yksin intoni kanssa kun taistolaisten pennut painoivat päälle.
Kiinaakaan ei täällä osaa kukaan, vaikka se on maailman puhutuin kieli, ja Kiina taloudellisesti yksi tärkeimmistä, ellei jo tärkein, valtio. 95% ei tiedä edes maan presidentin nimeä, ja harva on nähnyt maasta edes kuvia, muutamaa Taivaallisen Rauhan Aukion tankkikuvaa lukuunottamatta. Osataan nimetä max 3 kaupunkia.
Miksi täällä pitäisi osata englantia paremmin kuin kiinaa?
Aika moni 30-vuotta Suomessa asunut somppukaan ei osaa puhua suomea kuin korkeintaan auttavasti. Lukemisesta ja kirjoittamisesta puhumattakaan
Aika moni suomalainen vähättelee ja aliarvioi omaa kielitaitoaan, vaikka saattaa heittämällä osata englantia paremmin, kuin moni ulkomaalainen, joka kehuu osaavansa hyvin ko. kieltä.
Kyllä. Olen huomannut sen työssäni ja olen todella ihmeissäni. Työpaikassa, jossa kaikilla on vähintään opisto- tai Amk- koulutus. Yli puolet eivät puhu englantia siten, että kokisivat pystyvänsä tavalliseen asiakaspalveluun. Työssäni tapahtui organisaatiomuutoksia ja saatiin asiakas rapakon takaa ja tämä ollut suuri ongelma. Ihan käsittämätöntä. Jokainen kuitenkin todennäköisesti cv: ssä kertoo sitä puhuvansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän just on englannin osaamista että saa asiansa hoidettua ulkomailla hotellissa, ravintolassa ym. Se lasketaan jopa hyväksi kielitaidoksi.
Mun englannintaito on sellainen että ymmärrän elokuvista sanan sieltä toisen täältä, luetusta tekstistä ymmärrän pääpiirteet ja puhua osaan juuri nuo aspatilanteet, kertomaan itsestäni ja opastamaan jos joku pyytää apua. Ja tämä lasketaan hyväksi (B1) englannin kielen taidoksi
Ravintoloissa, asemilla jne. pärjääminen ei vielä ole kielitaitoa. Sitten osaa kieltä, kun voi keskustella vaikkapa politiikasta, taiteesta, tai vaikka tubettamisesta sujuvasti.
Se, että pärjä ravintoloissa, asiakaspalvelutilanteissa ja muualla on hyvä asia. Sellainen ihminen oppii halutessaan/tarvitessaan luultavasti myös lisää englantia ja koska hän yleensäkin uskaltaa avata suunsa ja puhua vieraalla kielellä, on jo puoli voittoa.
Olen asunut myös Saksassa aikoinaan muutaman vuoden ja sinne muuttaessamme en osannut oikeasti kuin suurinpiirtein numerot, itseni esittelyn, tervehtimisen ja tien kysymisen. Silloin ei ollut olemassakaan mitään kielenkääntäjä, joten kuljin sanakirjan kanssa ja ennen kuin menin vaikka lääkäriin tai jonnekin virastoon, niin kirjoitin paperille sanakirjasta muutaman ehkä tarpeellisen sanan. Ja sitten pistelin sanaa toisen perään, siinä tuli sekaisin kaikki englannin, saksat, siansaksat ja ruotsitkin, mutta hyvin minua ymmärrettiin.
En oppinut ikinä saksaa edes tyydyttävästi, mutta paikalliset kehuivat kovasti miten hyvin puhuin. En ollut sielläkään ainoa, joka ei kieltä osannut. N48
Varmaan ihan mahdollista, jos on kielellisiä ongelmia.
Minä osaan lukea, kirjoittaa ja kuunnella sujuvasti, mutta puhuminen on vähän tankeroa, kun harvoin joutuu. Sitä en mielelläni tee.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan peruskoulussa ei ole pakko opiskella pakkoenglantia. Tämä tarkoittaa sitä, että yhä harvempi tulee opiskelemaan englantia.
Nykyajan? Milloin muka on ollut pakko?
Vierailija kirjoitti:
Tiesin. En osaa englantia natiivitasoisesti. Suomessahan se tarkoittaa, ettei osaa englantia.
Pitää myös muistaa, että edes natiivitasoinen oxfordi tai cambridge ei riitä, amerikanenglantia sen olla pitää.
En osaa sanoa. Minä olen vähän yli 40 vuotias enkä osaa yhtään. Peruskoulussa englanti oli aina arvosanaltaan 5 ja ammattikoulussa 1.
Ei ole minkäänlaista taitoa puhua tai kirjoittaa yhtään mitään. Sanoja osaan mutta kirjoitettu teksti ei juuri ollenkaan avaudu. Sama puheen kanssa. Sanan sieltä täältä tunnistan mutta en pysy yhtään perässä enkä hahmota asiaa. Kun pitäisi jotain kirjoittaa niin en tiedä mistä aloitan ja kuinka järjestän sanat, mitä laitan niiden ja kuinka taivutan ne. Mahdoton tehtävä. Ei minua enää haittaa. Jos ei osaa, niin ei osaa. Ei ole aikaa eikä energiaa enää opetella. Suomessa haukutaan muutenkin jos kieli ei ole täydellistä.
Kyllä se on aika yleistä. Minulla ei ole ketään jolta saisin apua jos pitää vaikka vastata sähköpostiin. Minun sisarukset eivät myöskään osaa kieliä eikä vanhemmat tai heidän siskot/veljet. Ei ole ketään jolta voisi edes kysyä.
Osaan just perus juttuja, mutta small talkia en alkaisi puhumaan, koska jännittäisi liikaa enkä tiedä mitä sanoisin. Olen yrittänyt aikuisiällä kehittää taitoa, mutta ei vaan jää mieleen enkä uskalla avata suutani englanniksi. Yläasteella jäi opiskelut, koska voin huonosti, syrjäydyin, lintsasin koulusta. Koulu ei puuttunut tilanteeseen eivätkä koskaan ottaneet yhteyttä kotiin. Kotona kuviteltiin, että käyn koulussa päivittäin vaikka saatoin vaan käydä parina päivänä viikossa ja lähteä kesken päivän pois. Sain kuitenkin opiskeltua ammattitutkinnon ja senkin jälkeen tullut opiskeltua, mutta englanti silti heikko.