Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mieheltä puuttuu oma-alotteisuus esim lasten kanssa?

Vierailija
22.01.2023 |

Tuntuu kun olisi robotin kanssa yhdessä. Joka päivä pitää ohjelmoida uudestaan ja kertoa mitä pitää tehdä. Vaikka samat jutut toistuu joka päivä.

Jos vaikka nukutan pienintä lasta, niin mies ilta toisensa ei tajua ohjata kahta vanhempaa lasta iltapesuille ja nukkumaan sillä aikaa. Ei vaikka kello olisi jo tosi paljon ja aamulla aikainen herätys. Lapset alkavat väsyneenä helposti kinastella ja tapella, eikä siihenkään mies jotnekin reagoi, vaan minun pitää makkarista antaa ohjeita, että puutu lasten riitelyyn ja huolehdi että menevät nukkumaan.
Mies ei myöskään esim tajua antaa lapsille ruokaa, jos olen pois, jos en erikseen ole ohjeistanut häntä, tai lapset eivät ymmärrä ruokaa pyytää. Sama koskee kaupassa käyntiä, siivousta ym.. Oikeastaan ihan kaikkea mikä liittyy lapsiin tai kotiin.

Tekee kyllä useimmiten pyydettäessä, mutta olen aivan loppu, etten voi luottaa että mies hoitaisi mitään arjen asioita ellen itse muista kaikesta muistuttaa! Lasten asioistakaan ei huolehdi, esim jos vie lasta harrastukseen, niin ei katso onko lapsi osannut pakata kaikki kamat mukaan (usein ei ole), ellen siitäkin erikseen muistuta. Joka ikinen asia pitää siis sanoa erikseen. Ihan niin kuin lapsille! Oikeastaan vanhin lapsi osaa huolehtia paremmin monista asioista kuin isänsä ja on muutenkin huomaavaisempi. Esim huomaa sanoa jos jääkaapista maito loppui tai vaikka ehdottaa että itse kävisi sitä hakemassa. Isä ei tajua mitään.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja teit lapsia hänen kanssaan koska?

Vierailija
2/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän on robotti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, oi miksi, on täytynyt hankkia 3 lasta? Kai nyt jo ekan lapsen jälkeen oli merkit ilmassa perhe-elämästänne?

Vierailija
4/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kaltaiset asiat on aina joku hoitanut hänen puolestaan. Hoitakaa aluksi vaikka lasten iltatoimet vuoropäivinä kuukauden ajan, niin hän vähitellen oppii.

Vierailija
5/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat ohjeet isolle taululle sellaiseen paikkaan, että isä näkee ne. Niin super nannykin tekee.

Vierailija
6/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan arvata mistä on kyse: Miehesi on laitostunut sillä joku (kukahan lie) on käskyttänyt ja ohjeistanut ihan kaiken miehellesi, pienimpiä yksityiskohtia myöten. Jos mies on pukenut vauvat vaikkapa vihreään haalariin, hetken kuluttua haalasi onkin vaihtunut keltaiseen (joko niin että tuo joku on vaihtanut se tuhahdellen tai pakottanut miehen vaihtamaan). Tuollainen kitkee tehokkaasti kaiken oma-aloitteisuuden.

Mutta kun ei ole kovin tarkka tuollaisista asioista. Sen sijaan lasten terveydestä ja hyvinvoinnista olen kyllä tarkempi. Esim mielestäni vanhemman tärkeä tehtävä on tarjota pienille lapsille kutakuinkin säännöllisin väliajoin ruokaa. On myös vanhemman tehtävä ohjata pieni ja isompikin lapsi nukkumaan illalla, jos tämä ei ymmärrä itse mennä. Vanhemman tehtävä on myös selvitellä lasten riitoja ja estää niitä eskaloitumasta. Muun muassa tällaisia asioihin odotan kyllä osallistumista mieheltä. Mutta kokemuksesta tiedän, että vaihtoehdot on a) tehdä ihan kaikki itse b) vääntää miehelle rautalangasta kaikki mitä pitää tehdä. Ja siis aiheesta on käyty miljoonat keskustelut mutta mies ei vaan tajua mitään? Miten sellainen voi olla mahdollista? T. Ap

Vierailija
7/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidan arvata mistä on kyse: Miehesi on laitostunut sillä joku (kukahan lie) on käskyttänyt ja ohjeistanut ihan kaiken miehellesi, pienimpiä yksityiskohtia myöten. Jos mies on pukenut vauvat vaikkapa vihreään haalariin, hetken kuluttua haalasi onkin vaihtunut keltaiseen (joko niin että tuo joku on vaihtanut se tuhahdellen tai pakottanut miehen vaihtamaan). Tuollainen kitkee tehokkaasti kaiken oma-aloitteisuuden.

Mutta kun ei ole kovin tarkka tuollaisista asioista. Sen sijaan lasten terveydestä ja hyvinvoinnista olen kyllä tarkempi. Esim mielestäni vanhemman tärkeä tehtävä on tarjota pienille lapsille kutakuinkin säännöllisin väliajoin ruokaa. On myös vanhemman tehtävä ohjata pieni ja isompikin lapsi nukkumaan illalla, jos tämä ei ymmärrä itse mennä. Vanhemman tehtävä on myös selvitellä lasten riitoja ja estää niitä eskaloitumasta. Muun muassa tällaisia asioihin odotan kyllä osallistumista mieheltä. Mutta kokemuksesta tiedän, että vaihtoehdot on a) tehdä ihan kaikki itse b) vääntää miehelle rautalangasta kaikki mitä pitää tehdä. Ja siis aiheesta on käyty miljoonat keskustelut mutta mies ei vaan tajua mitään? Miten sellainen voi olla mahdollista? T. Ap

Ehkä sitä ei vain erityisemmin kiinnosta.

Anteeksi sanon suoraan. Olen samantapaisessa tilanteessa kuin sinä, ja olen tullut siihen päätelmään, että jos miestä kiinnostaisi, se tekisi. Mutta kun ei, niin ei.

Vierailija
8/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsesi harrastaa jos ei osaa itse pakata tarvitsemiaan? Onko kaikki alle viisivuotiaita jos erikseen kysyttävä onko nälkä?

Vierailija
9/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitkä asiat mies huolehtii oma-aloitteisesti ? Työnsä? Auton? Omat harrastuksensa? Eli tekeekö sellaiset asiat jotka kiinnostavat häntä? Vai onko masentunut ja siksi aloitekyvytön?

Vierailija
10/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi, oi miksi, on täytynyt hankkia 3 lasta? Kai nyt jo ekan lapsen jälkeen oli merkit ilmassa perhe-elämästänne?

Olemme olleet yhdessä aika nuoresta. Rehellisesti olen mielelläni hoitanut lapsia ja kotiakin, vaikkakin pyytänyt mieheltä apuja ja toivonut aina että hän olisi oma-alotteisempi ja osallistuvampi. Olen jaksanut tähän saakka kuitenkin tilanteeseen nähden tosi hyvin. Nyt vaan minulle on tullut joku kyllästyminen, että ei voi olla totta että edelleen näistä samoista itsestäänselvyyksistä pitää muistuttaa ja huolehtia. Onhan se kuitenkin kuormittavaa että jos en tajua etukäteen asioita sanoa tai muista muistuttaa asioista, niin ne jää sitten tekemättä. Jotenkin olen tosi turhautunut tähän tilanteeseen ja mietin miten voi olla niin vaikeaa muistaa antaa (tai valmistaa) lapsille päivällistä jos itse olen iltavuorossa. Sama toistuu joka päivä, viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen. Hän tekee kyllä pyydettäessä, aina sekään ei ollut varmaa. T. Ap

Vierailija
11/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tuo johtuu siitä, etä äiti on ollut hoitovapaalla ja luonnollisestikin ottanut vastuun lapsista ja kodin hoidosta. Kun äiti lähtee töihin, samat rutiinit jatkuvat. Mies elää kuin sinkku, eikä hoksaa mitä pitäisi milloinkin tehdä.

Vierailija
12/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teidät pitää vielä yhdessä? Hoitaako mies taloon / asuntoonne, autoihin jne liittyviä juttuja? Vai onko lasten kasvatuksen ja hoidon lisäksi kaikki muukin sinun kontollasi?

Vierailija
13/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt mieheltä mitä mieltä hän on vaikka lasten nukkumaanlaitosta tai ruokailuista.

Laiska mies sanoo että osaavat hoitaa itse tai ainakin on aika oppia hoitamaan ja siksi en sekaannu. Silloin sinun olisi aika selittää että kuuluuko tuollaiset taidot teidän lasten ikätasoiselle hoitaa itse. Jos mahdollista niin mies voi opettaa lapsia tekemään asioita itse. Mutta opettaminen tarkoittaa nimenomaan opettamista eikä sitä että mies makaa lahnana sohvalla.

Jotkut miehet ovat todella hyviä ajattelemaan että naiselle on helpompaa ruokkia lapset. Tai kun ei minulla ole nälkä niin ei tule mieleen tarjota lapsellekkaan ruokaa. Tällaisen miehen kanssa pitäisi käydä rauhallisen jämäkästi asia läpi ja näyttää vaikka ammattilaisen ohje että lapsi tarvii 5 kertaa päivässä ruokaa. Ja sitten selittää että helpointa kun ne on tiettyinä aikoina. Ja laittaa vaikka jääkaapin oveen lista milloin syödään. Ja sitten selität miehelle että hänen tehtävänsä on lapsista vastuussa ollessa huolehtia lapsille ruoka listalla mainittuina aikoina. Jos senkään jälkeen ei kykene huolehtimaan lapsista niin kannattaa kannustaa miestä lääkäriin. Voisiko olla masennusta, joku nepsy ongelma miehellä tai sitten on patalaiska.

Vierailija
14/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä! Elääköhän mieheni kaksoiselämää, sillä taisit kirjoittaa juurikin hänestä. Projektivastaavana olo kyllästyttää ja väsyttää niin, että tällä hetkellä ihan suosiolla teen kaiken itse.

Ja ei, en ole koskaan nalkuttanut hänelle, en ole passannut, en vaadi tekemään asioita omalla tavallani, ei ole korkeat vaatimukset. Ja ylläripylläri, en tiennyt millainen vanhempi hän olisi ennen kuin hankimme lapsia, eikä se, että olen ärsyyntynyt tästä ole minulle tarpeeksi hyvä syy erota. Nyppii nämä 'mitäs sinä teit' - kommentit, kun vain kaipaa vertaistukea.

Vierailija
15/70 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm

Vierailija
16/70 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta on selvää että turvallisuuteen, terveyteen, ravintoon, yms vastaaviin juttuihin liittyen on olemassa tietty vähimmäistaso joka pitää tarjota lapsille. En tarkoittanut omaa kirjoitustani arvosteluksi vaan ihan puhtaasti halusin osoittaa mikä saattaa olla taustalla. Ongelmaa on vaikea korjata jos sen taustasyytä ei tunnisteta.

Kieltämättä tilanne on vaikea jos kerran tuntuu siltä etteivät monet asiat kertakaikkiaan toteudu edes minimitasolla. Auttaisiko asiassa jos puhuisit ja selittäisit puolisollesi miksi vaikkapa ruokaa tulee tarjota säännöllisesti, miksi nukkumaanmenovalmistelut (hampaiden pesut, yöpuvun vaihdot, yms) tulee tehdä tiettyyn kellonlyömään mennessä ja nukuumaan mennä puolen tunnin päästä, yms.

Muuten, meillä on hieman toisessa asiassa tilanna hieman samankaltainen mutta toisinpäin. Asumme omakotitalossa, vaimoni ei kertakaikkiaan hahmota monia asumiseen liittyviä perusasioita. Hän ei taida ymmärrää miksi ilmanvaihtokoneen suodattimet pitää vaihtaa tietyin väliajoin, hän ei ymmärrä miksi talon sokkelinympäristöstä täytyy poistaa lumet ripeästi, hän ei ymmärrä sitä että kuivaa polttopuuta on tarjolla vain jos joku käy pilkkomassa puut ja tuo ne sisälle lämpenemään päivää, paria ennen niiden aiottua käyttämistä. Harmittaahan tuo mutta olen ratkaissut asian siten että ajattelen ettei kukaan voi olla täydellinen joten pärjään asian kanssa. Jos kuolisin, en tiedä miten vaimo pärjäisi talomme kanssa.

Vierailija
17/70 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä! Elääköhän mieheni kaksoiselämää, sillä taisit kirjoittaa juurikin hänestä. Projektivastaavana olo kyllästyttää ja väsyttää niin, että tällä hetkellä ihan suosiolla teen kaiken itse.

Ja ei, en ole koskaan nalkuttanut hänelle, en ole passannut, en vaadi tekemään asioita omalla tavallani, ei ole korkeat vaatimukset. Ja ylläripylläri, en tiennyt millainen vanhempi hän olisi ennen kuin hankimme lapsia, eikä se, että olen ärsyyntynyt tästä ole minulle tarpeeksi hyvä syy erota. Nyppii nämä 'mitäs sinä teit' - kommentit, kun vain kaipaa vertaistukea.

Kyllä, ja tässä sinulle vertaistukea.

Typerät neuvot ja viisastelu ei auta mitään. Mieluumin kaipaan keskustelua MIKSI mies käyttäytyy näin.

Joskus mietin jos minulle tapahtuisi jotain ja he jäisi kahden, millaista huolenpitoa ja välittämistä lapseni oikein saisi.

Vierailija
18/70 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt mieheltä mitä mieltä hän on vaikka lasten nukkumaanlaitosta tai ruokailuista.

Laiska mies sanoo että osaavat hoitaa itse tai ainakin on aika oppia hoitamaan ja siksi en sekaannu. Silloin sinun olisi aika selittää että kuuluuko tuollaiset taidot teidän lasten ikätasoiselle hoitaa itse. Jos mahdollista niin mies voi opettaa lapsia tekemään asioita itse. Mutta opettaminen tarkoittaa nimenomaan opettamista eikä sitä että mies makaa lahnana sohvalla.

Jotkut miehet ovat todella hyviä ajattelemaan että naiselle on helpompaa ruokkia lapset. Tai kun ei minulla ole nälkä niin ei tule mieleen tarjota lapsellekkaan ruokaa. Tällaisen miehen kanssa pitäisi käydä rauhallisen jämäkästi asia läpi ja näyttää vaikka ammattilaisen ohje että lapsi tarvii 5 kertaa päivässä ruokaa. Ja sitten selittää että helpointa kun ne on tiettyinä aikoina. Ja laittaa vaikka jääkaapin oveen lista milloin syödään. Ja sitten selität miehelle että hänen tehtävänsä on lapsista vastuussa ollessa huolehtia lapsille ruoka listalla mainittuina aikoina. Jos senkään jälkeen ei kykene huolehtimaan lapsista niin kannattaa kannustaa miestä lääkäriin. Voisiko olla masennusta, joku nepsy ongelma miehellä tai sitten on patalaiska.

Jääkaapin ovessa on ollut juuri tuollainen lappu. Silti ruoat saattoi jäädä antamatta. Joskus jopa on antanut vaan toiselle lapselle ruokaa, kun on lähtenyt kahden lapsen kanssa harrastukseen ja olen muistuttanut että antaa lapselle ruoan ennen harrastusta (ettei sitten siellä ole väsynyt ja nälkäinen), kun oli siis tämän lapsen harrastuksesta kysymys. Toinen lähti vaan mukaan katsomaan ja hänelle ei antanut ruokaa, koska en sanonut siitä erikseen?!

Ja just tää et sit mies saattaa valittaa et lapset sotkee eikä siivoa, mutta ei vaivaudu opettamaan lapsille sitä siivousta tai ohjaamaan heitä sen aloitukseen jne. Tosi raivostuttavaa sit kuunnellakin sitä valitusta. Sotkee se itsekin usein eikä siivoa. Kaikki tavarat jää vääriin paikkoihin. Kaappien ovet auki, hammastahna tai rasvatuubien korkit laittamatta takaisin paikoilleen. Joudun tosi paljon korjaamaan miehen jälkiä. WC-paperirulla loppuu, niin ei vaihdeta uutta rullaa tilalle.. Jos mennään suihkuun, niin jätetään likaiset kalsarit lattialle vaikka pyykkikori on vieressä. Sama vaiva laittaa ne kalsarit sinne pyykkikoriin. Jopa tyhjät maitotölkit saatetaan laittaa takaisin jääkaappiin.

Ja sanominen ei auta muuta kun sillä yhdellä kerralla. Seuraavana päivänä on jo dementia iskenyt ja tavarat jää jälleen miten sattuu.

T. Ap

Vierailija
19/70 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän kaltaiset asiat on aina joku hoitanut hänen puolestaan. Hoitakaa aluksi vaikka lasten iltatoimet vuoropäivinä kuukauden ajan, niin hän vähitellen oppii.

Mies tekee tavallaan, mutta kun vain naisen tapa on se ainoa oikea. Mitä kamalaa tapahtuu, jos ei ole maitoa tai jos lapset oppivat kantamaan vastuunsa harastuksista?

Vierailija
20/70 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko mies jotenkin älyllisesti kehitysvammainen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme