Joudun valitsemaan lapseni ja miesystäväni välillä. Mies ei ymmärrä nepsylapsen haasteita ja tuntuu kuin ei uskoisi koko diagnoosia
Esim. melatoniini iltaisin . Olimme risteilyllä ja huomasin "unilääkkeen" jääneen, mies sanoi että kun lapsi touhuaa laivalla niin nukahtaa kyllä nopeast eikä lapsi tarvitse mitään melatoniineja (jotka ihan lääkäri määrännyt). Tiesin, ettei tyttö takuulla nukahda hyvin vaan vetää kahta kauheammin ylikieroksilla. Niin kävikin. Vielä klo 2 yöllä mies tuskaili että mitä se nyt hyppii siinä, miksei se nukahda.. lopulta mies ihan karjaisi että "NYT SAA"NA SE PÄÄ TYYNYYN!" ja minun piti viedä tyttö ulos hytistä ettei mies raivostuisi täysin.
Samoin adhd-lääkkeestä mies on kysynyt olemmeko edes kokeilleet olla ilman. Kyllä. Oli ilman 8 vuotta.
Koen että äitinä velvollisuuteni on suojella lastani ja jos pitää valita mies tai lapsi, se on totta kai rakas lapseni. Exällä on adhd myös joten toista nepsymiestä en ikinä ota, vaikka plussana olisikin lapseni ymmärtäminen.
Kommentit (158)
Ihmettelevä kirjoitti:
Mistä ihmeestä johtuu, että nykyään on lähes joka toisella ADHD, ADD tai Asperger? Olen 60-luvulla syntynyt, eikä minun lapsuudessa tällaisia tunnettu. Luokalla voi olla muutama vähän vilkkaampi oppilas, joita opettaja joutui enemmän komentamaan.
Omat lapseni ovat syntyneet 80-luvulla ja 90-luvulla ja hyvin pärjänneet elämässä ilman mitään diagnooseja.
Tiesitkö, että lääketiede on kehittynyt viimeisen 60 vuoden aikana aika paljon ja on olemassa hyvin paljon erilaisia diagnooseja kuin 60-luvulla. Ei siis pelkästään nepsy- ja mt-diagnooseja vaan ihan somaattisellakin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta älä nyt herranen aika anna sille lapselle JOKA ILTA melatoniinia. Lopeta sen käyttö heti. Kyllä ne lapset lopulta nukahtaa muutenkin. Käsittämätöntä jos joku lääkäri on jopa neuvonut toimimaan noin.
Mistä olet saanut tuollaisen kuvan.
Melatoni on hormooni - ei siis varsinaisesti lääke.
Hyvä hormooni, ei aiheuta turraisuutta yön jälkeen.
Alle 12 vuotiaalle tytölle pitää hieman miettiä käyttöä.
Voi ( siis voi ) vaikuttaa myöhemmin hormooni asioihin .Yli 5 Mg ei ole hyötyä.
Yleinen kombo on 3 Mg lyhyt- ja 2 Mg pitkäaikaista mrlatoniiniä.Melatoniinia ei suositella jatkuvaan ja pitkäaikaiseen käyttöön. Sen pitkäaikaisvaikutuksista ei ole riittävästi tietoa ja tottakai erityisesti lapsen ollessa kyseessä muu hoito on aina ensisijainen. Milloin lapsi oppii nukahtamaan jos se tehdään melatoniinilla?
Ei suositella omahoidossa ilman lääkärin määräystä.
Taas yksi mammapalstan lääkäri kesken jääneellä parturikampaajakoulullaan tulee tänne pätemään. Eiköhän tässäkin tapauksessa ole menty ihan normaalin prosessin mukaan ja kokeiltu hyväksi havaitussa järjestyksessä eri vaihtoehtoja, kunnes on löytynyt sopiva.
Mistä ihmeestä näitä viallisia kakaroita sikiää nykyään joka paikkaan? Ei näistä kunnollisia työssä käyviä ihmisiä tule koskaan. Tukien varassa ovat alusta loppuun. Onneksi miesystäväsi yrittää sentään kasvattaa ja pitää kuria.
Ap kirjoitti, että haluaa suhteen, mutta miehen täytyy ymmärtää, että lapsi on ensisijainen. No joo, toki näin, mutta miksi ihmeessä kukaan mies haluaisi tuohon kuvioon, jossa itsellä ei ole mitään sananvaltaa mihinkään? Olen itse äitipuoli, lapset ovat jo aikuisia ja meillä on ihan hyvät välit. Silti näin pitkästi jälkeenpäin ajatellen kyllä ne alkuvuodet yhdessä olivat aikamoista aikaa. Lasten edun laitoin edelle ja ajattelen, että se oli moraalisesti oikein, mutta minun ja miehen suhteelle ja minulle se ei tehnyt hyvää. Opin kulkemaan varpaillani ja kuulostelemaan ja pitämään mölyt mahassa, ei oikeasti mikään terveen suhteen alku. Lasten asumisesta ja huoltajuudesta oli kiistaa ja sosiaalityöntekijät suhtautuivat minuun niin, ettei minulla ole mitään valtaa asioihin, mutta toisaalta minun piti kuitenkin olla se turvallinen ja kiva ja joustava aikuinen, joka pyöräyttää lapsille ruoat ja pesee pyykit. Mutta jos jotain näkemystä kaivattiin, perheen koirakin oli heidän mielestään parempi asiantuntija. Johtopäätös: uusperheet ovat vaikeita. Aina joku kärsii. Mutta tämä on jälkiviisautta.
En ole eläkeläinen, eikä muistissani ole mitään vikaa. Koulua käydessäni oli apukoululaisia koko pikkukaupungissa yhteensä enintään 20, joilla 2 opettajaa. Myöhemmin oli apukoulussa kotikaupungissani jo peräti 139 kpl.
Työpaikallani on reilut 10 työntekijää, joista peräti kolmella on näitä adhd-lapsia, yhdellä työkaverilla jopa useampia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelevä kirjoitti:
Mistä ihmeestä johtuu, että nykyään on lähes joka toisella ADHD, ADD tai Asperger? Olen 60-luvulla syntynyt, eikä minun lapsuudessa tällaisia tunnettu. Luokalla voi olla muutama vähän vilkkaampi oppilas, joita opettaja joutui enemmän komentamaan.
Omat lapseni ovat syntyneet 80-luvulla ja 90-luvulla ja hyvin pärjänneet elämässä ilman mitään diagnooseja.
Tiesitkö, että lääketiede on kehittynyt viimeisen 60 vuoden aikana aika paljon ja on olemassa hyvin paljon erilaisia diagnooseja kuin 60-luvulla. Ei siis pelkästään nepsy- ja mt-diagnooseja vaan ihan somaattisellakin puolella.
Tämä on ihan totta, siksipä montaa asiaa ylidiagnosoidaan nykyään jolloin ihmisiltä löytyy sairauksia jotka eivät paljastumatta jääneinä olisi millään tavalla negatiivisesti vaikuttaneet heidän elämäänsä. Mutta kun se diagnoosi kerran löytyy niin jotenkinhan sitä täytyy hoitaakin. Pätee näihin nepsy-diagnooseihin ihan siinä missä vaikka moneen täysin vaarattomaan syöpään, jonka kantaja olisi muuten kuollut vanhuuteen jostain ihan muusta syystä mutta nyt joutuu käymään läpi raskaat ja turhat hoidot.
"...mies ihan karjaisi että "NYT SAA"NA SE PÄÄ TYYNYYN!" ja minun piti viedä tyttö ulos hytistä ettei mies raivostuisi täysin.
Eikö se olisi miehen pitänyt lähteä ulos yöllä eikä lapsen!!
Olet varmasti jo eronnut tästä miehestä, jos et niin miksi? Eikö lapsi menekään edelle!
Jospa ap tapaisi kyrväkettään vaan silloin kun lapsi on isällään.
Ei miestä nepsyys haittaa vaan se että saisi olla apn kanssa kaksin. Kiusata. Ehkä se haluis pannakin lasta, sillä se on vallankäyttöä jota heikko yksilö tarvii.
Siis raiskaajat on aina heikkoja yksilöitä. Uhrin arvoon se ei vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelevä kirjoitti:
Tämä on ihan totta, siksipä montaa asiaa ylidiagnosoidaan nykyään jolloin ihmisiltä löytyy sairauksia jotka eivät paljastumatta jääneinä olisi millään tavalla negatiivisesti vaikuttaneet heidän elämäänsä. Mutta kun se diagnoosi kerran löytyy niin jotenkinhan sitä täytyy hoitaakin. Pätee näihin nepsy-diagnooseihin ihan siinä missä vaikka moneen täysin vaarattomaan syöpään, jonka kantaja olisi muuten kuollut vanhuuteen jostain ihan muusta syystä mutta nyt joutuu käymään läpi raskaat ja turhat hoidot.
Mitenkä wanhoina hyvinä aikoina näitten nepsyjen tilanne on mielestäsi ollut paremmin. Heitä oli silloin yhtä paljon kuin ennenkin, mutta heidät "diagnosoitiin" kylähulluiksi, deekuiksi, peräkammarin pojiksi jne jne ja aika moni heistä joko syrjäytyi täydellisesti yhteiskunnasta tai päätti päivänsä oman käden kautta. Itsem urhat ovat vähentyneet n. 80 % 80-luvusta ja varmasti sillä, että näille haasteille on löydetty diagnoosit ja hoidot sekä vähennetty niihin liittyvää stigmaa on vaikuttanut tähän kehitykseen.
Vierailija kirjoitti:
"...mies ihan karjaisi että "NYT SAA"NA SE PÄÄ TYYNYYN!" ja minun piti viedä tyttö ulos hytistä ettei mies raivostuisi täysin.
Eikö se olisi miehen pitänyt lähteä ulos yöllä eikä lapsen!!
Olet varmasti jo eronnut tästä miehestä, jos et niin miksi? Eikö lapsi menekään edelle!
No saako mielestäsi pieni lapsi riehua loputtomiin keskellä yötä ilman, että hänelle sanotaan siitä mitään?
Ymmärrän kyllä, että ADHD-lapset eivät toimi ihan samalla tavalla kuin muut, mutta osalle vanhemmista ADHD-diagnoosi tuntuu olevan lupa lopettaa lapsensa kasvattaminen. Muu maailma ei kuitenkaan tule sopeutumaan siihen, että osa ihmisistä ei pysty noudattamaan normaaleja pelisääntöjä. Yksikään työnantaja ei katsele sitä, että työntekijä ei tee töitänsä, ihan riippumatta siitä, mikä diagnoosi hänellä on. Eiköhän aika moni olisi ärähtänyt "normilapselle" jo aika paljon aikaisemmin, jos tämä pitää koko perhettä hereillä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta älä nyt herranen aika anna sille lapselle JOKA ILTA melatoniinia. Lopeta sen käyttö heti. Kyllä ne lapset lopulta nukahtaa muutenkin. Käsittämätöntä jos joku lääkäri on jopa neuvonut toimimaan noin.
En ole ap mutta tervetuloa katsomaan kun 9v vetää ympäri taloa aamukolmeen ilman 3kg melatoniinia. Ei tod. nuku ilman! Kerran tehtiin se virhe että kun oltiin yksi yö kylpylässä niin jätettiin melatoniinit kotiin, ajateltiin että kyllä se yksi yö varmaan menee.. jep, kukaan ei nukkunut ja aamupalalle silmät ristissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta tervetuloa katsomaan kun 9v vetää ympäri taloa aamukolmeen ilman 3kg melatoniinia. Ei tod. nuku ilman! Kerran tehtiin se virhe että kun oltiin yksi yö kylpylässä niin jätettiin melatoniinit kotiin, ajateltiin että kyllä se yksi yö varmaan menee.. jep, kukaan ei nukkunut ja aamupalalle silmät ristissä.
No varmasti tuolla kolmella kilolla melatoniinia onkin tajua kankaalla, mutta ei se enää ihan terveeltä kuulosta.
Siinä missä normaali lapsi nukahtaa nopeasti jännittävän päivän, esimerkiksi huvipuiston jälkeen, adhd-lapsi ei. Hänen hermostonsa käy ylikierroksilla. Tähän tarvitaan melatonini joka ei ole unilääke vaan tarkoitettu virallisesti aikaerorasitukseen. Lapsi ei nukahda heti mutta parin tunnin sisällä.
Koettakaa kuvitella että olette juoneet pannutolkulla supervahvaa kahvia, teistä tuntuu että voisitte juosta taloa ympäri tuhat kertaa ja käsketään vaan nukkumaan. Siltä se ylivirittyneestä adhd-lapsesta tuntuu.
Ihmettelevä kirjoitti:
En ole eläkeläinen, eikä muistissani ole mitään vikaa. Koulua käydessäni oli apukoululaisia koko pikkukaupungissa yhteensä enintään 20, joilla 2 opettajaa. Myöhemmin oli apukoulussa kotikaupungissani jo peräti 139 kpl.
Työpaikallani on reilut 10 työntekijää, joista peräti kolmella on näitä adhd-lapsia, yhdellä työkaverilla jopa useampia.
Suomessa olisi näitä omastakin takaa, mutta viime vuosien spesiaali tehtävä on ollut tuottaa Suomeen rutsaista moniavioismassaa, oikein teettämällä teetetty. Jolloin resurssit väistämättä hupenee.
Miksi noita erityislapsia on nykyään niin paljon? Onko syy vanhemmissa vai ympäristötekijöissä? Luonnon tapa kertoa, että nyt ihmiset tämä riittää, kuolkaa sukupuuttoon?
Olet vähän laskenut väärin, jos "joka toisella". Noin 5% lapsista on joku neurologinen juttu.
Mikä näitä eläkeläisikäisiä vaivaa nykypäivänä kun eivät osaa googlettaa tai tunne prosenttilaskua.
Sinun lapsuudessasi Adhd oli nimellä Mbd. Esim Märta Tikkanen on kirjoittanut kirjan tyttärestään, jolla oli Mbd. Kyllä niitä oli, mutta vain valistuneimmat ymmärsivät tutkituttaa lapsensa.
Kaikkia ei tutkittu, kuritusväkivalta oli ihan sallittu keino, ja sen pelossa saattoi se ylivilkaskin istua paikallaan mutta kaikki keskittyminen meni paikalla olemiseen, ei pystynyt keskittymään enää esim opetukseen tai tehtäviin.
Monissa kouluissa häiriköt laitettiin vielä 1980-luvulla ihan eri tiloihin, eri luokkiin, jopa eri rakennuksiin. Ei ihme ettet sellaisia muista, jos ne siivottiin pois näkyvistä. Itse muistan apukoululaiset kyllä.