Naisen kyky tulla raskaaksi.
Naisen hedelmällisin ikä tulla raskaaksi on 18-25 vuotta. Hedelmällisyys alkaa laskea selvemmin jo 30 vuoden iässä. 35-vuotiaan mahdollisuudet tulla raskaaksi ovat jo merkittävästi aikaisempaa pienemmät. Raskaaksi tulo on kuitenkin mahdollista aina vaihdevuosiin saakka.
Vuoden yrittämisen aikana 30-34-vuotiaista naisista keskimäärin 63 prosenttia tulee raskaaksi, kun 40-vuotiaista naisista keskimäärin enää vain kolmannes.
Älkää lykätkö sitä lasten tekoa loputtomiin.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vaatii yhteiskunnan tuilla eläviä teiniäitejä ja opiskelijaäitejä ja paskaduunissa raatavia pätkätyöäitejä joilla ei ole lapselleen isää, parisuhdetta, asuntoa, koulutusta eikä kunnon työpaikkaa. Jee.
Jos ihminen on täysi-ikäinen, ei hän ole mikään teiniäiti, vaan vastuullinen aikuinen. Ei voi verrata siihen, että kehotettaisiin jotain 13-16-vuotiaita teinejä tekemään lapsia, se on liian aikaista. Ei lapset estä opiskelua tai parisuhdetta. Jos sinä olet ollut vielä lapsellinen teini nuorena aikuisena, ei se tarkoita sitä että kaikki olisivat.
Nykyään kun suurin osa ihmisistä opiskelee 3-4 kertaa elämänsä aikana, ei se ole mikään syy olla tekemättä lapsia. Jo vuonna 1992 kun minä valmistuin ensimmäisen kerran ammattiin, rehtori sanoi puheessaan, että tämä on ensimmäinen kerta kun valmistutte, mutta ei suinkaan viimeinen, että nykytiedon mukaan, tulette valmistumaan vielä 3-4 kertaa uranne aikana.
Ja oikeassa hän oli, mulla on jo kolme ammattitutkintoa, ja yksi lyhempi koulutus erikoisalalle, ja nyt opiskelen korkeakoulussa. Myös kaksi kolmesta sisaruksestani on opiskellut aikuisena kolmannen asteen tutkinnon, nuorinkin vielä ehtii, samoin äitini opiskeli aikuisena samaan aikaan kun sai kuopuksensa.
18-vuotias on teini. 19-vuotiaskin on teini, ja teineillä on oma elämä usein pahasti kesken. Sain omat lapseni 28- ja 30-vuotiaana. Se oli hyvä ikä. Olin opiskellut, saanut töitä ja mennyt naimisiin. Rahapuha ei ollut akuutti, lasten isä halusi lapsia ja pysyi rinnalla.
Monella 40 vuotiaallakin on elämä kesken.
Elämä on aina kesken, mutta 40-vuotiaalla on todennäköisemmin koulutus, ammatti, työpaikka, oma koti ja talous kunnossa kuin teinillä, ei kaikilla mutta monilla. Miehistähän tässä ei puhuta mitään.
Eihän tässä puhutakaan teineistä, vaan nuorista aikuisista. Miehillä on hiukan pidempään peliaikaa. Heillä se ei ole niin radikaali muutos kuin naisilla kun hedelmällisyys loppuu täysin, jo ehkä reilu nelikymppisenä.
Teini-ikä (teens) päättyy 20 vuoteen. Gynekologini sanoi että nainen voi tulla raskaaksi vielä reilusti yli 50-vuotiaana, niin kauan kuin munasarjoissa on toimintaa, siis jopa vaihdevuosien alkamisen jälkeen, mutta raskautta ei viedä silloin loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Evoluutio antaa tietoa menneisyydestä eli ihmisten tavoista. Kyllä, jopa 11-vuotiaita on ollut raskaana, ehkä nuorempiakin varsin yleisellä tasolla eikä pelkästään poikkeuksina. Ei evoluutio olisi muuten kehittänyt raskaaksi tulemisen kykyä niin nuorelle.
Ei pidä paikkaansa, vielä 80-luvulla opetettiin koulussa että tytöillä alkaa kuukautiset noin 14-vuotiaana, ja ennen se olikin niin, kun ravitsemus oli huonoa, tytöillä oikeasti alkoi kuukautiset vasta 14-16-vuotiaana, nyt kun ruokaa on yllinkyllin, ja vieläpä hyvin rasvapitoista, tulee monilla tytöillä kuukautiset jo 9-vuotiaana, vaikka murrosikä henkisellä tasolla ei vielä ole valmis. Viimeisten vuosikymmenten ruokavalio on hämännyt evoluution tuoman tiedon.
Höpsis, ei silloin ollut ravitsemus huonoa. Olen 60-luvun lapsi, ja minulla alkoi menkat 13-vuotiaana 70-luvun alussa. Oma tyttäreni syntyi 1990, ja hänellä alkoi menkat kun hän oli 10.
Koska silloin? Minulla alkoi 11-vuotiaana 80-luvulla. En minä väittänyt että silloin oli ravitsemus huonoa. Mutta kyllä se monilla oli vielä 50- ja 60-luvullakin, ei silloin juuri katukuvassa näkynyt ylipainoisia ihmisiä, eikä vielä 70-luvullakaan. Yleisesti ottaen, suomalaiset olivat vielä todella köyhä kansa 70-lukuun asti, ja vasta kasarilla elintaso alkoi nousta oikein kunnolla ja ylipaino alkoi yleistyä.
Turha on muiden neuvoa. Jokainen ottakoon vastuun omasta (ja oman perheensä) elämästä. Jos lapsia haluaa, niin tottakai silloin täytyy ottaa riskejä ja tehdä lapset nuorena (ennen 30). Kumppaninkin etsinnässä täytyy olla aktiivinen. Jos ei halua niin mitään kiirettä ei koskaan olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mitä ihmettä, onko näin, en ole kertaakaan kuullut! Miksei tällaista salatietoutta kerrota esim. joka ikinen kerta sukujuhlissa kaikille sinkkunaisille? Olisi hyvä jos esim. suvun vanhemmat naiset aina muistaisivat kysäistä että onko sitä omaa kaveria jo löytynyt, ja muista sitten hankkia lapset pian! Myös pariskunnille tästä voisi huomauttaa säännöllisesti esim. soittamalla viikottain, ja kysäisemällä onko pullat jo uunissa. Pariskunnat varmasti arvostaisivat tätä.
Koska siis naiset eivät ikinä koskaan missään ole aiemmin kuulleet tästä. Hienoa, että 22.1.2023 tämä asia lopulta tuli netissä julki.
Ilku mitä ilkut, mutta totuus on se, että ihan liian monet naiset eivät oikeasti ymmärrä, että ihan oikeasti, sunkin hedelmällisyys laskee 25-vuotiaasta eteenpäin, mitä pidempään odotat, sitä huonommat mahdollisuudet sulla on tulla raskaaksi ja saada terve lapsi. Moni kuvittelee olevansa niin hyväkuntoisia ettei heitä tämä asia koske.
Eiköhän kuule naiset sen tiedä. Sen sijaan tässäkin ketjussa taas jaksettu jakaa valhetta että miehet voi lisääntyä loputtomiin. Miehetkin itse luulevat usein sitä faktaksi, eivät tiedä perusasioista omasta lisääntymisestään.
Suomessa noista +35 pareista puolet on lapsettomia siksi että miehen kyky tuottaa niitä jäljeläisiä on laskenut. Kannataisi ennemmin mieheille jakaa tietoa kyvystään saada lapsia.Ja toinen puoli paukuttaa 90 vuotiaaksi asti naisia paksuksi.
Tässä taas yksi joka valehtelee tai ei vain tiedä miesten kyvystä lisääntyä. Miksi aloitus on siunaanttu naisille kun miehet selvästi tarvitsisivat enemmän näitä faktoja?
Kuinka vanha Arvo Ylppö oli, kun sai vaimonsa vielä raskaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tämä aloitus on hyödyksi?
Ap:lle. Hän on samanlainen jankaaja kuin muuan apteekin asiakaspalvelija. Ap on hyveellinen, ainakin omasta mielestään valistaessaan meitä, jotka olemme niin autuaan tietämättömiä lisääntymisestä ja siihen liittyvistä soveliaista ajoita.
Se on joku sellainen, joka on saanut nuorena vahinkolapset ja sitä käy joka hetki kateeksi, kun jotkut saa elää lapsettomana 35-vuotiaiksi, jopa yli. Niin ei sais missään nimessä olla vaan kaikilla pitäis olla sama kohtalo kuin ap:lla eli nuorena lapset. Ihan sama tapahtui aikoinaan omalle kaverille. Puhui aina miten hankkii lapset joskus 35-vuotiaana. Sitten sattuikin vahinko 22-vuotiaana. Oli hyvin vittuuntunut asiaan ja pikkulapsielämään. Facebook oli joka päivä täynnä valitusta lapsesta. Sitten kohta alkoikin muille saarnaaminen miten lapset pitää hankkia nuorina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vaatii yhteiskunnan tuilla eläviä teiniäitejä ja opiskelijaäitejä ja paskaduunissa raatavia pätkätyöäitejä joilla ei ole lapselleen isää, parisuhdetta, asuntoa, koulutusta eikä kunnon työpaikkaa. Jee.
Jos ihminen on täysi-ikäinen, ei hän ole mikään teiniäiti, vaan vastuullinen aikuinen. Ei voi verrata siihen, että kehotettaisiin jotain 13-16-vuotiaita teinejä tekemään lapsia, se on liian aikaista. Ei lapset estä opiskelua tai parisuhdetta. Jos sinä olet ollut vielä lapsellinen teini nuorena aikuisena, ei se tarkoita sitä että kaikki olisivat.
Nykyään kun suurin osa ihmisistä opiskelee 3-4 kertaa elämänsä aikana, ei se ole mikään syy olla tekemättä lapsia. Jo vuonna 1992 kun minä valmistuin ensimmäisen kerran ammattiin, rehtori sanoi puheessaan, että tämä on ensimmäinen kerta kun valmistutte, mutta ei suinkaan viimeinen, että nykytiedon mukaan, tulette valmistumaan vielä 3-4 kertaa uranne aikana.
Ja oikeassa hän oli, mulla on jo kolme ammattitutkintoa, ja yksi lyhempi koulutus erikoisalalle, ja nyt opiskelen korkeakoulussa. Myös kaksi kolmesta sisaruksestani on opiskellut aikuisena kolmannen asteen tutkinnon, nuorinkin vielä ehtii, samoin äitini opiskeli aikuisena samaan aikaan kun sai kuopuksensa.
18-vuotias on teini. 19-vuotiaskin on teini, ja teineillä on oma elämä usein pahasti kesken. Sain omat lapseni 28- ja 30-vuotiaana. Se oli hyvä ikä. Olin opiskellut, saanut töitä ja mennyt naimisiin. Rahapuha ei ollut akuutti, lasten isä halusi lapsia ja pysyi rinnalla.
Elämä on aina kesken, mutta 40-vuotiaalla on todennäköisemmin koulutus, ammatti, työpaikka, oma koti ja talous kunnossa kuin teinillä, ei kaikilla mutta monilla. Miehistähän tässä ei puhuta mitään.
Eihän tässä puhutakaan teineistä, vaan nuorista aikuisista. Miehillä on hiukan pidempään peliaikaa. Heillä se ei ole niin radikaali muutos kuin naisilla kun hedelmällisyys loppuu täysin, jo ehkä reilu nelikymppisenä.
Suomessa noin puolet hedelmöityshoitoa saavista pareista on siellä koska miehen kyky lisääntyä on laskenut.
Lisäksi mainittu terveet lapset. Miehen ikä on se mikä vaikuttaa siihen, perinnölliset sairaudet lisääntyy miehen iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle. Hän on samanlainen jankaaja kuin muuan apteekin asiakaspalvelija. Ap on hyveellinen, ainakin omasta mielestään valistaessaan meitä, jotka olemme niin autuaan tietämättömiä lisääntymisestä ja siihen liittyvistä soveliaista ajoita.
Se on joku sellainen, joka on saanut nuorena vahinkolapset ja sitä käy joka hetki kateeksi, kun jotkut saa elää lapsettomana 35-vuotiaiksi, jopa yli. Niin ei sais missään nimessä olla vaan kaikilla pitäis olla sama kohtalo kuin ap:lla eli nuorena lapset. Ihan sama tapahtui aikoinaan omalle kaverille. Puhui aina miten hankkii lapset joskus 35-vuotiaana. Sitten sattuikin vahinko 22-vuotiaana. Oli hyvin vittuuntunut asiaan ja pikkulapsielämään. Facebook oli joka päivä täynnä valitusta lapsesta. Sitten kohta alkoikin muille saarnaaminen miten lapset pitää hankkia nuorina.
Kiitos, nyt ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikä (teens) päättyy 20 vuoteen. Gynekologini sanoi että nainen voi tulla raskaaksi vielä reilusti yli 50-vuotiaana, niin kauan kuin munasarjoissa on toimintaa, siis jopa vaihdevuosien alkamisen jälkeen, mutta raskautta ei viedä silloin loppuun saakka.
Niin, se on vain sana, mutta tässä puhutaan aikuisista, eli 18-25-vuotiaista. Joo, kukaan ei ole väittänyt etteikö voisi tulla raskaaksi yli 50-vuotiaana, mutta miksiköhän ei sitä suositella vietäväksi loppuun saakka? Siitähän tässä nyt puhutaan. Että munasolut on parhaimmillaan nuorena aikuisena, kuten myös koko ihminen, solutasolla.
Minä tunnen henkilön jolle tuli ennenaikaiset vaihdevuodet jo vähän päälle kolmekymppisenä, mutta tunnen myös henkilön jolla on yli kuusikymppisenäkin vielä kuukautiset. Mutta he ovatkin ääripäitä jotka ei kuulu tähän asiaan josta puhutaan.
Ainokainen syntyi kun olin 32.
Tulin raskaaksi heti ensi yrittämällä.
Ovuloin voimakkaasti vielä muutaman vuoden siihen asti kunnes kävin hankkimassa sterilisaation.
Mutta muiden lasten hankinta tai hankkimattomuushan ei ap:lle kuulu.
Joillekin naisille tuntuu olevan todella raskasta myöntää miehen ylivoimainen lisääntymiskyky ja että naisen lisääntymiskyky painottuu nuoruusvuosiin.
Todellisuus ei ole tahdon asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ikähaarukassa 18-25 minulla ei ollut edes miestä. Ihan turhaa jossittelua. 29-vuotiaana aloitettiin, vasta vuosia myöhemmin hoidoilla onnistui.
Miten niin turhaa jossittelua? Varmasti aika monella 18-25-vuotiaalla on jo puoliso, ja perheen perustaminen olisi mahdollista. Ja kuten itse koit, olisi sunkin kannattanut aloittaa nuorempana jos olisit jo silloin löytänyt puolisosi, eli täysin oikein että siitä muistutetaan.
Ei ole. Moni 18-25-vuotias kyllä seurustelee ja saattaa asua avoliitossakin, mutta lasten hankkiminen ei ole vielä ajankohtaista monestakin syystä, ja yksin on vaikkapa se, ettei poikaystävä/sulhanen/avomies/aviomies halua lapsia. Mikä sinä olet neuvomaan. Mistä niitä hyviä isäehdokkaita löytyy parikymppiselle nuorelle naiselle, kerro!
Esimerkiksi yli 40v miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ainakin AV:lla teinitkin tuntuvat aikuisemmilta ja järkevimmiltä, kuin palstan nelikymppiset naiset.
Mistä sinä tiedät tänne vastaavien naisten iän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mitä ihmettä, onko näin, en ole kertaakaan kuullut! Miksei tällaista salatietoutta kerrota esim. joka ikinen kerta sukujuhlissa kaikille sinkkunaisille? Olisi hyvä jos esim. suvun vanhemmat naiset aina muistaisivat kysäistä että onko sitä omaa kaveria jo löytynyt, ja muista sitten hankkia lapset pian! Myös pariskunnille tästä voisi huomauttaa säännöllisesti esim. soittamalla viikottain, ja kysäisemällä onko pullat jo uunissa. Pariskunnat varmasti arvostaisivat tätä.
Koska siis naiset eivät ikinä koskaan missään ole aiemmin kuulleet tästä. Hienoa, että 22.1.2023 tämä asia lopulta tuli netissä julki.
Ilku mitä ilkut, mutta totuus on se, että ihan liian monet naiset eivät oikeasti ymmärrä, että ihan oikeasti, sunkin hedelmällisyys laskee 25-vuotiaasta eteenpäin, mitä pidempään odotat, sitä huonommat mahdollisuudet sulla on tulla raskaaksi ja saada terve lapsi. Moni kuvittelee olevansa niin hyväkuntoisia ettei heitä tämä asia koske.
Kiviäkin kiinnostaa. Olen 45v enkä ole eläissäni halunnut lasta, kuten ei myöskään aviopuolisoni. Sen sijaan tämä typerä muka hyvää tarkoittava "muistahan tehdä lapset"-idiotismi on kerrottu minulle 15-vuotiaasta lähtien noin joka ikisissä sukujuhlissa ja jopa työpalaverin päätteeksi täysin tuntemattomilta asiakkailta kuultu.
Mulle ei tarttenut kertoa, kun älysin asian ihan itse jo koulussa, kun ne kaikkein kärttyisimmät ja ilkeimmät ämmät ...anteeksi... opettajat olivat lapsettomia.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin naisille tuntuu olevan todella raskasta myöntää miehen ylivoimainen lisääntymiskyky ja että naisen lisääntymiskyky painottuu nuoruusvuosiin.
Todellisuus ei ole tahdon asia.
Entä sitten? Näin se evoluutio on säätänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miehen hedelmällisyys on huipussaan noin 2530-vuotiaana. Vaikka mies tuottaa uusia siittiösoluja koko elämänsä ajan, uusimpien tutkimustulosten mukaan myös miehen hedelmällisyys alenee iän myötä."
"Normaalissa näytteessä eteenpäin liikkuvia siittiöitä on yli 32 % tai liikkuvien siittiöiden kokonaisosuus on yli 40 %."
Ovumia.fi
NYT MIEHET, äkkiä tekemään niitä lapsia! Mitä te vielä odotatte. Hedelmällisyys laskee teilläkin ja liikkuvat siittiöt vähenee!
Ihanaa kun on tälläisiä muitten ihmisten asioihin puuttumis aloituksia niin saa itsekkin aloittaa hysterian muitten puolesta.
Yksi ainoa siittiö hedelmöittää munasolun.
Näin vanhempana miehenä ajatellen biologia toimii aika järkevästi. Kun minä vanhempana miehenä kilpailin nuorista naisista nuorten miesten kanssa, nämä nuoret miehet säntäilivät kuin siittiöt ja löivät päätään seinään. Sitten minä rauhallisesti edeten korjasin "sadon", eli nuoret naiset itselleni. Sama hedelmöittymisen kanssa. Vanhan miehen verkkaammin etenevä siittiö nasauttaa munasolun hedelmöittyneeksi jo ensimmäisellä kerralla, kun antaa sapelinsa nuoren naisen käsiteltäväksi.
Vanhalla miehellä liikkuu vähemmän siittiö ja kyky saada lapsia on heikko. Lisäksi vanhan miehen siittiöt saavat aikaan sairaista lapsia enemmän kuin nuorten.
Nämä ovat faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku kehtaa nimittää toisen työtä paskaduuniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaadi mitään mitään. Tämä teksti on puhtaasti faktaa. Jokainen saa ihan itse päättää tekeekö lapsia, vai ei.
Ei muuten saa. Lapsia ei tehdä, niitä saadaan. Kaikki eivät saa vaikka haluaisivatkin. On epäreilua kannustaa nuoria tyttöjä lisääntymään. Mitä nuorempi synnyttäjä, sitä useammin hänen omat vanhempansa joutuvat osallistumaan lapsenhoitoon ja elättämiseen. Ja miksei tässä edelleenkään keskustella isyydestä? Ei lasten saaminen ole vain äidin asia.
Ai sä oot vain saanut sun lapsesi pyytämättä ja yllätyksenä ilman, että olisit asiaa auttanut omalla tekemiselläsi? Kuule kyllä lapsia ihan tehdään. Aina se tekeminen ei johda toivottuun lopputulokseen, mutta se on ihan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Eipä, että joku ADHD yleistynyt rajusti kun happamat munasolut viimeisillä voimillaan rykäisee jonkun sinnepäin olevan.
Nimittäin nuorten pahoinvointi on geneettistä, se johtuu lasten tekemisen lykkäämisestä. Neekerisomaliählämiapinat sentään aloittavat jo uunituoreesta ja ennenkin, että ne selviävät sitten!
Mulla on adhd ja mun äiti sai mut 20-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi tehnyt abortin. Ei lapsia pidä tehdä silloin kun ei niitä halua. Pitää vaan olla tietoinen siitä että se vaikeutuu iän myötä. Tuo tuntemasi henkilö on vain yksi henkilö, eikä hänen käytökseensä voi perustaa mitään mielipidettä joka koskisi kaikkia ihmisiä. Minä tunnen itseni mukaanlukien paljon naisia jotka ovat saaneet parikymppisenä esikoisensa, eivätkä ole siitä olleet vittuuntuneita tai valittaneet siitä missään ja sitten alkaneet mistään saarnaamaan.
Ja ainakin AV:lla teinitkin tuntuvat aikuisemmilta ja järkevimmiltä, kuin palstan nelikymppiset naiset.