Naisen kyky tulla raskaaksi.
Naisen hedelmällisin ikä tulla raskaaksi on 18-25 vuotta. Hedelmällisyys alkaa laskea selvemmin jo 30 vuoden iässä. 35-vuotiaan mahdollisuudet tulla raskaaksi ovat jo merkittävästi aikaisempaa pienemmät. Raskaaksi tulo on kuitenkin mahdollista aina vaihdevuosiin saakka.
Vuoden yrittämisen aikana 30-34-vuotiaista naisista keskimäärin 63 prosenttia tulee raskaaksi, kun 40-vuotiaista naisista keskimäärin enää vain kolmannes.
Älkää lykätkö sitä lasten tekoa loputtomiin.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ikähaarukassa 18-25 minulla ei ollut edes miestä. Ihan turhaa jossittelua. 29-vuotiaana aloitettiin, vasta vuosia myöhemmin hoidoilla onnistui.
Miten niin turhaa jossittelua? Varmasti aika monella 18-25-vuotiaalla on jo puoliso, ja perheen perustaminen olisi mahdollista. Ja kuten itse koit, olisi sunkin kannattanut aloittaa nuorempana jos olisit jo silloin löytänyt puolisosi, eli täysin oikein että siitä muistutetaan.
Ei ole. Moni 18-25-vuotias kyllä seurustelee ja saattaa asua avoliitossakin, mutta lasten hankkiminen ei ole vielä ajankohtaista monestakin syystä, ja yksin on vaikkapa se, ettei poikaystävä/sulhanen/avomies/aviomies halua lapsia. Mikä sinä olet neuvomaan. Mistä niitä hyviä isäehdokkaita löytyy parikymppiselle nuorelle naiselle, kerro!
Jos mies ei ole valmis parikymppisenä ei se ole milloinkaan. Yleensä näissä tapauksissa syntyy vahinko ja mies joutuu pitkin hampain asian hyväksymään.
Mitä ajat takaa? Kuinka monta onnellista teini-isää tunnet?
Vierailija kirjoitti:
Evoluutio antaa tietoa menneisyydestä eli ihmisten tavoista. Kyllä, jopa 11-vuotiaita on ollut raskaana, ehkä nuorempiakin varsin yleisellä tasolla eikä pelkästään poikkeuksina. Ei evoluutio olisi muuten kehittänyt raskaaksi tulemisen kykyä niin nuorelle.
Tuota, tuota, sinä olet samanlainen jankkaaja kuin muuan apteekin asiakaspalvelija.
Vierailija kirjoitti:
Evoluutio antaa tietoa menneisyydestä eli ihmisten tavoista. Kyllä, jopa 11-vuotiaita on ollut raskaana, ehkä nuorempiakin varsin yleisellä tasolla eikä pelkästään poikkeuksina. Ei evoluutio olisi muuten kehittänyt raskaaksi tulemisen kykyä niin nuorelle.
Ei pidä paikkaansa, vielä 80-luvulla opetettiin koulussa että tytöillä alkaa kuukautiset noin 14-vuotiaana, ja ennen se olikin niin, kun ravitsemus oli huonoa, tytöillä oikeasti alkoi kuukautiset vasta 14-16-vuotiaana, nyt kun ruokaa on yllinkyllin, ja vieläpä hyvin rasvapitoista, tulee monilla tytöillä kuukautiset jo 9-vuotiaana, vaikka murrosikä henkisellä tasolla ei vielä ole valmis. Viimeisten vuosikymmenten ruokavalio on hämännyt evoluution tuoman tiedon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vaatii yhteiskunnan tuilla eläviä teiniäitejä ja opiskelijaäitejä ja paskaduunissa raatavia pätkätyöäitejä joilla ei ole lapselleen isää, parisuhdetta, asuntoa, koulutusta eikä kunnon työpaikkaa. Jee.
En vaadi mitään mitään. Tämä teksti on puhtaasti faktaa. Jokainen saa ihan itse päättää tekeekö lapsia, vai ei.
No, minkä ihmeen takia haluat aina vain ärsyttää ihmisiä tällä faktallasi?
Jos tästä ärsyyntyy, kannattaa miettiä syitä siihen.
Ei, vaan miksi sinä haluat säännöllisin väliajoin ärsyttää ihmisiä tällä aiheella?
Vierailija kirjoitti:
Kärsin lapsettomuudesta ikävuodet 33-40. 41-vuotiaana tulin yllättäen luomusti raskaaksi. Kaikki yritykset tulla raskaaksi olivat saman miehen kanssa, samoin tämä viimeinen onnistunut raskaus, josta syntyi lapsi.
Tuli hedelmälliseksi vasta nelikymppisenä.
Höpsis. Kävi hyvä tuuri vasta nelikymppisenä. Raskaus on aina tuurin kauppaa, ja varsinkin sen jatkuminen terveeseen lapseen asti.
20-vuotias tuttuni seurusteli 40-vuotiaan miehen kanssa, mutta mies ei halunnut lisää lapsia, koska hänellä oli jo lapsi. He olivat yhdessä pitkään, kunnes tuttuni biologinen kello alkoi tikittää. He erosivat, ja seuraava ihana mies suostui kokeilemaan lapsentekoa, vaikka hänelläkin oli lapsi entuudestaan. Tulos: tuttuni sai lapsensa 40-vuotiaana, lapsen isä oli 50.
Vääriä valintoja kaikki, vai mitä seksuaalineuvojamme sanovat?
Miksi ihmiset sekoittavat biologian ja omat henkiset valmiutensa tulla vanhemmiksi?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa valmistellaan lakia, jossa lapsettomuushoidot rajataan alle 40 vuotiaille. Ihan hyvä niin. Turha yhteskunnan varoja on tuhlata toivottomiin tapauksiin.
Tästä syystä on ongelma että sterilisaation saa vasta kun se kyky saada lapsia on jo alentunut. Yhteiskunnan varoja tuhlataan siinä.
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tämä aloitus on hyödyksi?
Ap:lle. Hän on samanlainen jankaaja kuin muuan apteekin asiakaspalvelija. Ap on hyveellinen, ainakin omasta mielestään valistaessaan meitä, jotka olemme niin autuaan tietämättömiä lisääntymisestä ja siihen liittyvistä soveliaista ajoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sukukypsyys saavutetaan se tarkoittaa että yksilö on valmis lisääntymään.
Sukukypsyys on eliön kehityksessä saavutettu vaihe, jolloin se pystyy lisääntymään. Ihmiset saavuttavat sukukypsyyden murrosiässä.
Tää on kyllä hyvä kun porukka uskoo wikipediaa aina kaikissa asioissa kuin tietosanakirjaa.
Listafriikki.com mukaan esim. julkkiksia "kuolee" wikipedian mukaan, mm. Eminen on "kuollut" wikipedian mukaan monta kertaa ja monella eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vaatii yhteiskunnan tuilla eläviä teiniäitejä ja opiskelijaäitejä ja paskaduunissa raatavia pätkätyöäitejä joilla ei ole lapselleen isää, parisuhdetta, asuntoa, koulutusta eikä kunnon työpaikkaa. Jee.
Jos ihminen on täysi-ikäinen, ei hän ole mikään teiniäiti, vaan vastuullinen aikuinen. Ei voi verrata siihen, että kehotettaisiin jotain 13-16-vuotiaita teinejä tekemään lapsia, se on liian aikaista. Ei lapset estä opiskelua tai parisuhdetta. Jos sinä olet ollut vielä lapsellinen teini nuorena aikuisena, ei se tarkoita sitä että kaikki olisivat.
Nykyään kun suurin osa ihmisistä opiskelee 3-4 kertaa elämänsä aikana, ei se ole mikään syy olla tekemättä lapsia. Jo vuonna 1992 kun minä valmistuin ensimmäisen kerran ammattiin, rehtori sanoi puheessaan, että tämä on ensimmäinen kerta kun valmistutte, mutta ei suinkaan viimeinen, että nykytiedon mukaan, tulette valmistumaan vielä 3-4 kertaa uranne aikana.
Ja oikeassa hän oli, mulla on jo kolme ammattitutkintoa, ja yksi lyhempi koulutus erikoisalalle, ja nyt opiskelen korkeakoulussa. Myös kaksi kolmesta sisaruksestani on opiskellut aikuisena kolmannen asteen tutkinnon, nuorinkin vielä ehtii, samoin äitini opiskeli aikuisena samaan aikaan kun sai kuopuksensa.
18-vuotias on teini. 19-vuotiaskin on teini, ja teineillä on oma elämä usein pahasti kesken. Sain omat lapseni 28- ja 30-vuotiaana. Se oli hyvä ikä. Olin opiskellut, saanut töitä ja mennyt naimisiin. Rahapuha ei ollut akuutti, lasten isä halusi lapsia ja pysyi rinnalla.
Monella 40 vuotiaallakin on elämä kesken.
Elämä on aina kesken, mutta 40-vuotiaalla on todennäköisemmin koulutus, ammatti, työpaikka, oma koti ja talous kunnossa kuin teinillä, ei kaikilla mutta monilla. Miehistähän tässä ei puhuta mitään.
Eihän tässä puhutakaan teineistä, vaan nuorista aikuisista. Miehillä on hiukan pidempään peliaikaa. Heillä se ei ole niin radikaali muutos kuin naisilla kun hedelmällisyys loppuu täysin, jo ehkä reilu nelikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just ja just parikymppisenä on kieltämättä kyllä sopivan naiivi hankkimaan lapsia. Itselläkin oli sellaiset ruusunpunaiset kuvat perhe-elämästä. Mietti lähinnä lapsille rimmaavia nimiä, nättejä vaatteita, lastenhuoneiden sisustusta ja muutenkin oman tulevan talon ulkonäköä ja sisustusta. Perhe-elämän ajatteli olevan vain ihanaa. Lasten kans leikkimistä ja piparkakkujen leipomista ja kaikkea ruusunpunaista. Onneksi päätin että opiskelen maisterin tutkinnon ensin ennen kuin hankin lapsia. Tuli siinä opiskellessa sitten aika paljon järkeä päähän, kun seurasi samalla vanhempien kavereiden ja sukulaisten perhe-elämää pikkulasten kanssa. Jätin lopulta lapset hankkimatta.
Tuota en kyllä ymmärrä. Kyllähän jokainen näkee lapsesta asti minkälaista perhe-elämä on. Jos oman perheen elämä on ollut tuollaista sisustamista ja muuta onnea ja auvoa, niin varmasti on kavereiden perheissä nähnyt muutakin. Pitää olla harvinaisen tyhmä parikymppinen jos ei tiedä mitä perhe-elämä voi olla, ja että jokainen tekee elämästään sellaisen kuin haluaa ja omilla valinnoillaan aiheuttaa.
Minä olen saanut esikoiseni 20-vuotiaana, enkä todellakaan kuvitellut mitään höttöä. Minulla on nuorempia sisaruksiakin, joten tiesin aika hyvin mihin olen ryhtymässä, tosin äitiyden täysin ymmärtää vasta sitten kun lapsi on syntynyt, henkisellä tasolla.
Ei mun lapsuudenperheen oma elämä ollut edes höttöä, mutta se olikin mun mielessä poikkeustapaus, koska äiti oli aina masentunut eli ei normaali ja isä aina töissä. Ei ollut siis normaalin perheen esimerkki. Loin mielikuvani siis muiden perheiden elämien perusteella enkä sisäistänyt että ulospäin näytetään aina sitä kiiltokuvaa. Mulla ei ollut paljon nuorempia sisaruksiakaan. Kaksi vuotta nuorempi vain, joka oli käytännössä samanikäinen. Niinhän useimmilla on vain yksi sisarus, joka on pari vuotta nuorempi tai vanhempi. Kavereillakin oli. Serkutkin oli kaikki vanhempia tai samanikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
"Miehen hedelmällisyys on huipussaan noin 2530-vuotiaana. Vaikka mies tuottaa uusia siittiösoluja koko elämänsä ajan, uusimpien tutkimustulosten mukaan myös miehen hedelmällisyys alenee iän myötä."
"Normaalissa näytteessä eteenpäin liikkuvia siittiöitä on yli 32 % tai liikkuvien siittiöiden kokonaisosuus on yli 40 %."
Ovumia.fi
NYT MIEHET, äkkiä tekemään niitä lapsia! Mitä te vielä odotatte. Hedelmällisyys laskee teilläkin ja liikkuvat siittiöt vähenee!
Ihanaa kun on tälläisiä muitten ihmisten asioihin puuttumis aloituksia niin saa itsekkin aloittaa hysterian muitten puolesta.
Yksi ainoa siittiö hedelmöittää munasolun.
Näin vanhempana miehenä ajatellen biologia toimii aika järkevästi. Kun minä vanhempana miehenä kilpailin nuorista naisista nuorten miesten kanssa, nämä nuoret miehet säntäilivät kuin siittiöt ja löivät päätään seinään. Sitten minä rauhallisesti edeten korjasin "sadon", eli nuoret naiset itselleni. Sama hedelmöittymisen kanssa. Vanhan miehen verkkaammin etenevä siittiö nasauttaa munasolun hedelmöittyneeksi jo ensimmäisellä kerralla, kun antaa sapelinsa nuoren naisen käsiteltäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa, vielä 80-luvulla opetettiin koulussa että tytöillä alkaa kuukautiset noin 14-vuotiaana, ja ennen se olikin niin, kun ravitsemus oli huonoa, tytöillä oikeasti alkoi kuukautiset vasta 14-16-vuotiaana, nyt kun ruokaa on yllinkyllin, ja vieläpä hyvin rasvapitoista, tulee monilla tytöillä kuukautiset jo 9-vuotiaana, vaikka murrosikä henkisellä tasolla ei vielä ole valmis. Viimeisten vuosikymmenten ruokavalio on hämännyt evoluution tuoman tiedon.
Höpsis, ei silloin ollut ravitsemus huonoa. Olen 60-luvun lapsi, ja minulla alkoi menkat 13-vuotiaana 70-luvun alussa. Oma tyttäreni syntyi 1990, ja hänellä alkoi menkat kun hän oli 10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mitä ihmettä, onko näin, en ole kertaakaan kuullut! Miksei tällaista salatietoutta kerrota esim. joka ikinen kerta sukujuhlissa kaikille sinkkunaisille? Olisi hyvä jos esim. suvun vanhemmat naiset aina muistaisivat kysäistä että onko sitä omaa kaveria jo löytynyt, ja muista sitten hankkia lapset pian! Myös pariskunnille tästä voisi huomauttaa säännöllisesti esim. soittamalla viikottain, ja kysäisemällä onko pullat jo uunissa. Pariskunnat varmasti arvostaisivat tätä.
Koska siis naiset eivät ikinä koskaan missään ole aiemmin kuulleet tästä. Hienoa, että 22.1.2023 tämä asia lopulta tuli netissä julki.
Ilku mitä ilkut, mutta totuus on se, että ihan liian monet naiset eivät oikeasti ymmärrä, että ihan oikeasti, sunkin hedelmällisyys laskee 25-vuotiaasta eteenpäin, mitä pidempään odotat, sitä huonommat mahdollisuudet sulla on tulla raskaaksi ja saada terve lapsi. Moni kuvittelee olevansa niin hyväkuntoisia ettei heitä tämä asia koske.
Totuus on se, että naiset aivan varmasti tietävät ja ymmärtävät hedelmällisyyden laskevan.
Lääkäreiden kokemus on aivan toinen. Mutta mitä ne mistään mitään tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaadi mitään mitään. Tämä teksti on puhtaasti faktaa. Jokainen saa ihan itse päättää tekeekö lapsia, vai ei.
No, minkä ihmeen takia haluat aina vain ärsyttää ihmisiä tällä faktallasi?
Jos tästä ärsyyntyy, kannattaa miettiä syitä siihen.
Sinä haluat asettua muiden yläpuolelle, se tuosta aloituksesta kuultaa läpi. Siksi se ärsyttää. Tyyli "minä tiedän, minä olen oikeassa, tehkää niin kuin minä sanon".
Hedelmällisyys on todella yksilöllistä.
Tilastot ei kerro yksilön hedelmällisyydestä mitään.
Joillain on todella vaikeaa tulla raskaaksi 20v. Toiset taas raskautuu helposti 40-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei mitä ihmettä, onko näin, en ole kertaakaan kuullut! Miksei tällaista salatietoutta kerrota esim. joka ikinen kerta sukujuhlissa kaikille sinkkunaisille? Olisi hyvä jos esim. suvun vanhemmat naiset aina muistaisivat kysäistä että onko sitä omaa kaveria jo löytynyt, ja muista sitten hankkia lapset pian! Myös pariskunnille tästä voisi huomauttaa säännöllisesti esim. soittamalla viikottain, ja kysäisemällä onko pullat jo uunissa. Pariskunnat varmasti arvostaisivat tätä.
Koska siis naiset eivät ikinä koskaan missään ole aiemmin kuulleet tästä. Hienoa, että 22.1.2023 tämä asia lopulta tuli netissä julki.
Ilku mitä ilkut, mutta totuus on se, että ihan liian monet naiset eivät oikeasti ymmärrä, että ihan oikeasti, sunkin hedelmällisyys laskee 25-vuotiaasta eteenpäin, mitä pidempään odotat, sitä huonommat mahdollisuudet sulla on tulla raskaaksi ja saada terve lapsi. Moni kuvittelee olevansa niin hyväkuntoisia ettei heitä tämä asia koske.
Eiköhän kuule naiset sen tiedä. Sen sijaan tässäkin ketjussa taas jaksettu jakaa valhetta että miehet voi lisääntyä loputtomiin. Miehetkin itse luulevat usein sitä faktaksi, eivät tiedä perusasioista omasta lisääntymisestään.
Suomessa noista +35 pareista puolet on lapsettomia siksi että miehen kyky tuottaa niitä jäljeläisiä on laskenut. Kannataisi ennemmin mieheille jakaa tietoa kyvystään saada lapsia.Ja toinen puoli paukuttaa 90 vuotiaaksi asti naisia paksuksi.
Tässä taas yksi joka valehtelee tai ei vain tiedä miesten kyvystä lisääntyä. Miksi aloitus on siunaanttu naisille kun miehet selvästi tarvitsisivat enemmän näitä faktoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin lapsettomuudesta ikävuodet 33-40. 41-vuotiaana tulin yllättäen luomusti raskaaksi. Kaikki yritykset tulla raskaaksi olivat saman miehen kanssa, samoin tämä viimeinen onnistunut raskaus, josta syntyi lapsi.
Höpsis. Kävi hyvä tuuri vasta nelikymppisenä. Raskaus on aina tuurin kauppaa, ja varsinkin sen jatkuminen terveeseen lapseen asti.
Tai tulin hedelmällisemmäksi vasta nelikymppisenä. Se on tietysti hyvä ikä saada lapsia kun koulutus on hankittu, työuraa takana 15 vuotta ja asuntolaina maksettu. Voi paremmin keskittyä lapsen tarpeisiin.
Luonto on viisas.