Nordealta on mennyt ohi 15 000€:n maksu!
Eli siirsin erään lesken tilille tasinkona osituksessa tuon verran rahaa (ja erillisesti toisen, isomman summan. Se meni perille), mutta nyt se ei ole kuulemma tullut perille!
En oikein usko, että leskikään valehtelee. Minulla on kuitti verkkopankissa ja summa näkyy myös menneenä tililläni.
En keksi enää muuta kuin että syylinen on Nordea.
Leskellä ei ole dementiaa ja osaa katsoa todellakin, onko tilille tullut rahaa. Se isompi summa sieltä löytyy. (Sama tili).
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Kuittikopiot pankista sähköpostilla juristille.
Tuskin on pankin moka.
Niinpä, koska tässä jutussa on juristejakin mukana, niin antaa heidän selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on pankin moka.
On pakko olla! Mulla on maksuista arkistointitunnukset ja leski sanoo, ettei raha ole tullut tilille!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teitte noin vaikeasti, että omalta tililtäsi maksout ja pidät itse koko kuolinpesän varat?
Miksi ei voinut maksaa kuolinpesän tililtä suoraan? Miksi kiertotie?
Eikö pankki ihmetellyt miksi maksat noin isoja summia omalta tililtäsi?
Miten verottaja tähän suhtautuu?
Eikö perunkirja ja osituskirja mene verottajalle?
Sekavaa, joudutte selvittämään vielä jälkeenpäinkin näitä outoja rahakoukeroitanne.Juu, jos ole noin isojen rahojen kanssa pelannut ja ottanut rahansiirrot kontollesi, niin tosiaan varmaan tiesit, että on tuo arkistotunnus josta voi maksuja seurata.
Vaikka olen köyhä tonnin vanhuuseläkeläinen ja rahasiirrot eri luokkaa niin jopa minäkin sen tiedän.Siksi maksoin omilta tileiltäni, että aa:ni oli niin piip, ettei huomauttanut, kun ositussopimukseen vastapuolen aa laittoi, että tasinko on maksettava kahden viikon sisällä sopimuksen allekirjoittamisesta. Tai peritään viivästysmaksua.
Minä en tiedä, mikä noissa on tavallinen aikajana.
Ja koska tiesin, että mikäli rahoja ei pankista ajoissa saa, mulla nyt sattuu olemaan 69 000 euroa tilillä, niin voin hoitaa asian kuinka vaan. Lisäksi halusin kautta rantain osoittaa heille, että mulla on rahaa 💪 😇
Mutta, eihän PANKISTA nyt saa kuolinpesän varoja kahdessa viikossa ulos!!!! Varsinkin, kun he keksivät OMIA sääntöjä, eli ositussopimus ei riitä varojen vapauttamiseksi, vaan vaativat tiedon, KUKA osituksen suorittaa! Täyttä pelleilyä! Lesken aa oli täysin samaa mieltä, että ei sellaista pitäisi vaatia.
Joten siksi maksoin omista varoistani, jotta en joudu maksamaan mitään viivästyssakkoa.
ApTuskin kukaan asianaja laittaa sellaista kahden viikon sääntöä kun hän varmaankin tietää, millä aikarajalla rahat saa pankista. Edes piiip asianajaja. Tai tuossa siis molemnat aat taitavat olla piiip ja lisäksi kirjoittaja, outoa tosiaan. Kukaan ei tiedä tai ymmärrä mitään ja silti kovin souvataan ja hoidetaan asioita.
Eihän kukaan pesänjaon yhteydessä voi luottaa, että jollain kuolinpesän osakkaalla on omalla tilillään kymmeniä tuhansia saati niin, että vaikka olisikin niin, että joku alkaa niitä omalta tililtään maksella. Ihan järjetöntä.
Ei tuollaisia aikarajoja aseteta tai jos niin ei noin lyhyitä. Tarkistamatta ensin pankin aikatauluja.Kyllä on nyt kovin kinkkistä ja taitamatonta tuo koko homma, muuta ei voi sanoa.
Miten tuo verotus, ehditkö miettiä sitä? Miten selvitätte tuon kiemuranne verottajalle?
Olen ohis, mutta en ymmärrä, miksi tuossa olisi jotain ihmeellistä selvitettävää verottajalle.
No kun tehdään ensin perunkirja, jossa määritellään pesän osakkaat sekä varat. Sitten sen perusteella tehdään perinnönjakokirja. Siinä määritellään miten nämä varat maksetaan pesän varoista kullekin osakkaalle. Nämä kummatkin viralliset asiakirjat lähetetään verottajalle perintöveroa määriteltäessä.
Sitten tulee verotuspäätös: Kalle on saanut rahaa 5000 euroa, Maija 15 000 euroa, Mikko 50 000 euroa jne. Sen perusteella he maksavat tai eivät maksa perintöveroa, riipuu rahamäärästä ja myös sukulaissuhteesta paljonko.
No, nythän kaikki pesän rahat onkin maksettu aloittajalle. Joutuuko hän maksamaan ko sumnasta perintöveroa?
Miten tämä ristiriita pesänjaon ja maksetun rahan suhteen selitetään?Toisaalta kun nyt aloittaja on jaksanut omalta, yksityiseltätililtään leskelle kaksi isoa summaa, miten ne määritekllään ja osataanko yhdistää perinnönjakoon? Vai katsotaanko, että on antanut leskelle lajhjoitukseksi?
Niissä jutuissa on taas omat verotuksensa.Tarkoitin, kun nämä rahanmaksut on tehty noin vaikeaksi selvittää jo nyt, niin miten sitten kun perintövero ilmeisesti selviää ja selvitetään vasta kuluvan vuoden lopussa muun verotuksen yhteydessä.
Jos lukisit ketjua läpi, tietäisit, että isäni kuoli 2019. Miten luulet, onko perinteveroasia vielä jollain tasolla kesken? Tunnetko verottajan toimintaa?
ApKuoli koska kuoli, nyt kuitenkin jotain rahoja jaetaan ja maksellaan.
Ilmeisesti isä on kuollut silloin ja pesä jätettiin jakamatta. Vai mitä ihmern rahoja nyt jaetaan ja maksellaan, en nyt ymmärrä mitään.
Mikä tämä leski sitten on?Aina jos tehdään perunkirjoitusja jaetaan kuolinpesän rahoja siitä lähetetään asiakirjat verottajalle.
Mistä kuolinpesästä nyt on kysymys ja missmuodossa ä olet siinä osakkaana? Ja saamassa ja makselemassa rahoja?
Jos ei ole isäsi ja äitisi.Perintöverojen erääntymisellä, maksulla ja laskennallisella määrällä ei ole mitään tekemistä perinnönjaon tai lesken osituksen ajankohdan ja tasingonmaksun kanssa. Älä ryhdy pätemään, kun sulla on selkeästikin perintöasioiden perusasiat hakusessa.
ApMeinaatko, ettei noista rahasummista sitten kukaan maksa mitään perintöveroa? Miksi?
Tottakai niistä maksetaan perintövero, mutta sen määrää verottaja jo perukirjan perusteella. Tyypillisesti perintöverot tulevat maksuun noin 1-1,5 vuotta vainajan kuoleman jälkeen ihan siitä riippumatta, onko ositusta ja perinnönjakoa tehty.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teitte noin vaikeasti, että omalta tililtäsi maksout ja pidät itse koko kuolinpesän varat?
Sekavaa, joudutte selvittämään vielä jälkeenpäinkin näitä outoja rahakoukeroitanne.Juu, jos ole noin isojen rahojen kanssa pelannut ja ottanut rahansiirrot kontollesi, niin tosiaan varmaan tiesit, että on tuo arkistotunnus josta voi maksuja seurata.
Vaikka olen köyhä tonnin vanhuuseläkeläinen ja rahasiirrot eri luokkaa niin jopa minäkin sen tiedän.Siksi maksoin omilta tileiltäni, että aa:ni oli niin piip, ettei huomauttanut, kun ositussopimukseen vastapuolen aa laittoi, että tasinko on maksettava kahden viikon sisällä sopimuksen allekirjoittamisesta. Tai peritään viivästysmaksua.
Ja koska tiesin, että mikäli rahoja ei pankista ajoissa saa, mulla nyt sattuu olemaan 69 000 euroa tilillä, niin voin hoitaa asian kuinka vaan. Lisäksi halusin kautta rantain osoittaa heille, että mulla on rahaa 💪 😇
Mutta, eihän PANKISTA nyt saa kuolinpesän varoja kahdessa viikossa ulos!!!! Varsinkin, kun he keksivät OMIA sääntöjä, eli ositussopimus ei riitä varojen vapauttamiseksi, vaan vaativat tiedon, KUKA osituksen suorittaa! Täyttä pelleilyä! Lesken aa oli täysin samaa mieltä, että ei sellaista pitäisi vaatia.
Joten siksi maksoin omista varoistani, jotta en joudu maksamaan mitään viivästyssakkoa.
ApTuskin kukaan asianaja laittaa sellaista kahden viikon sääntöä kun hän varmaankin tietää, millä aikarajalla rahat saa pankista. Edes piiip asianajaja. Tai tuossa siis molemnat aat taitavat olla piiip ja lisäksi kirjoittaja, outoa tosiaan. Kukaan ei tiedä tai ymmärrä mitään ja silti kovin souvataan ja hoidetaan asioita.
Eihän kukaan pesänjaon yhteydessä voi luottaa, että jollain kuolinpesän osakkaalla on omalla tilillään kymmeniä tuhansia saati niin, että vaikka olisikin niin, että joku alkaa niitä omalta tililtään maksella. Ihan järjetöntä.
Ei tuollaisia aikarajoja aseteta tai jos niin ei noin lyhyitä. Tarkistamatta ensin pankin aikatauluja.Kyllä on nyt kovin kinkkistä ja taitamatonta tuo koko homma, muuta ei voi sanoa.
Miten tuo verotus, ehditkö miettiä sitä? Miten selvitätte tuon kiemuranne verottajalle?
Olen ohis, mutta en ymmärrä, miksi tuossa olisi jotain ihmeellistä selvitettävää verottajalle.
No kun tehdään ensin perunkirja, jossa määritellään pesän osakkaat sekä varat. Sitten sen perusteella tehdään perinnönjakokirja. Siinä määritellään miten nämä varat maksetaan pesän varoista kullekin osakkaalle. Nämä kummatkin viralliset asiakirjat lähetetään verottajalle perintöveroa määriteltäessä.
Sitten tulee verotuspäätös: Kalle on saanut rahaa 5000 euroa, Maija 15 000 euroa, Mikko 50 000 euroa jne. Sen perusteella he maksavat tai eivät maksa perintöveroa, riipuu rahamäärästä ja myös sukulaissuhteesta paljonko.
No, nythän kaikki pesän rahat onkin maksettu aloittajalle. Joutuuko hän maksamaan ko sumnasta perintöveroa?
Miten tämä ristiriita pesänjaon ja maksetun rahan suhteen selitetään?Toisaalta kun nyt aloittaja on jaksanut omalta, yksityiseltätililtään leskelle kaksi isoa summaa, miten ne määritekllään ja osataanko yhdistää perinnönjakoon? Vai katsotaanko, että on antanut leskelle lajhjoitukseksi?
Niissä jutuissa on taas omat verotuksensa.Tarkoitin, kun nämä rahanmaksut on tehty noin vaikeaksi selvittää jo nyt, niin miten sitten kun perintövero ilmeisesti selviää ja selvitetään vasta kuluvan vuoden lopussa muun verotuksen yhteydessä.
Jos lukisit ketjua läpi, tietäisit, että isäni kuoli 2019. Miten luulet, onko perinteveroasia vielä jollain tasolla kesken? Tunnetko verottajan toimintaa?
Ap
Tunnen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on pankin moka.On pakko olla! Mulla on maksuista arkistointitunnukset ja leski sanoo, ettei raha ole tullut tilille!
Ap
Pankki selvittää, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKuoli koska kuoli, nyt kuitenkin jotain rahoja jaetaan ja maksellaan.
Ilmeisesti isä on kuollut silloin ja pesä jätettiin jakamatta. Vai mitä ihmern rahoja nyt jaetaan ja maksellaan, en nyt ymmärrä mitään.
Mikä tämä leski sitten on?Aina jos tehdään perunkirjoitusja jaetaan kuolinpesän rahoja siitä lähetetään asiakirjat verottajalle.
Mistä kuolinpesästä nyt on kysymys ja missmuodossa ä olet siinä osakkaana? Ja saamassa ja makselemassa rahoja?
Jos ei ole isäsi ja äitisi.Perintöverojen erääntymisellä, maksulla ja laskennallisella määrällä ei ole mitään tekemistä perinnönjaon tai lesken osituksen ajankohdan ja tasingonmaksun kanssa. Älä ryhdy pätemään, kun sulla on selkeästikin perintöasioiden perusasiat hakusessa.
ApJospa nyt kertoisit meille tyhmille selkokielellä mikä ja kenen "perinnönjako" tai "tasinko" nyt oikein on kyseessä.
Silloin osaisimme neuvoa paremmin.Perusasiat ovat minulla kunnossa, olen senverran ollut osallisena perunkirjoituksissa ja kuolinpesien jakamisessa. Tosin ei itselle ole suuria perintöjä tullut, ikävä kyllä.
Siksi ihmettelenkin tuota sekavuutta.
Muut tuntuvat kyllä ymmärtävän . . . Eli vanhempani erosivat 80-luvun lopulla. Isälläni oli uusi aviopuoliso. Isäni kuoli, minä maksoin perintöverot ja sitten pitää vielä tehdä lesken kanssa ositus, eli jep, se sama, kuin puolisoiden erotessa. Koska isäni oli leskeä varakkaampi, kuolinpesä (eli perilliset), maksoi erotusta hänelle, erotuksen nimi on tasinko. Tasingon määrä on sellainen, että erotessa kuolinpesästä lesken varallisuus on yhtä suuri, kuin vainajan.
Omaisuutta voi toki suojata tältä tasoitukselta ja isäni oli onneksi suojattu aika hyvin. Lisäksi lesken oma varallisuus lasketaan siihen mukaan, eli jos hän olisi valmiiksi yhtä rikas, tasinko olisi nolla euroa.
Ap
Nordean asiakkaana tää on ihan tyypillistä, eiköhän niiltä löydy joku pykälä jonka mukaan ne ei ole vastuussa kämmeistä vaan asiakkaan kuuluu hoitaa se ja heidän osuudeks jää heittäytyä veltoks ja mahdollisimman hankalaks.
Tasinkoon liittyy myös sellainen vääryys ja epäkohta, että sillä on uusioperheissä väliä, kumpi aviopuolisoista kuolee ensin. Jos leski olisi kuollut ensin, ei varakkaamman isäni olisi tarvinnut maksaa lesken kuolinpesälle mitään.
Jos hän olisi kuollut seuraavalla viikolla, olisin perinyt hänen ilman lesken paskoilua mukana.
Ap
Turha se on yhtä pankkia sekoilusta syyttää. Jokaisella on vuorollaan näitä häiriöitä. Ei tästä kauan ole, kun oli Osuuspankillakin.
Olen ollut Nordean asiakas Pohjoismaiden Yhdyspankista lähtien, eikä mitään kummempaa ole tapahtunut.
Kyllä ne asiat selviävät.
Vierailija kirjoitti:
Turha se on yhtä pankkia sekoilusta syyttää. Jokaisella on vuorollaan näitä häiriöitä. Ei tästä kauan ole, kun oli Osuuspankillakin.
Olen ollut Nordean asiakas Pohjoismaiden Yhdyspankista lähtien, eikä mitään kummempaa ole tapahtunut.
Kyllä ne asiat selviävät.
Ai ei mitään kummempaa?! Et siis seuraa uutisia ollenkaan siitä, miten usein Nordean verkkopankki näyttää esim asiakkaiden tileillä nollaa, vaikka niissä on rahaa ihan normaalisti? Tai siitä, ettei esim. palkkojen maksut ole menneet perille?
Ap
Ap:n alkuperäiseen kysymykseen. Meillä oli viime vuonna iso remontti, jonka yhteydessä maksoimme useita 14 000 euron ja yhden 20 000 euron arvoisia laskuja Nordean tileiltä. Yhdenkään maksun perille menossa ei ollut mitään ongelmaa.
Jos lesken tilinumero on maksussa oikein, niin näkisin lähinnä kaksi mahdollista selitystä:
1. Leski on katsonut tilejä jotenkin huolimattomasti, esim. etsii maksua toiselta tililtä kuin mihin se on tullut. Tuskin leski valehtelee, mutta huolimattomuus on silti mahdollista.
2. Maksu on jäänyt johonkin Nordean sisäiseen rahanpesutarkistukseen. Kumman maksun maksoit ensin: sen, joka meni perille vai tämän toisen? Voi olla, että kaksi peräkkäistä isoa maksua saman henkilön tilille on aiheuttanut jonkin automaattihälytyksen pankin järjestelmissä ja jälkimmäinen on sen takia jäänyt jumiin johonkin käsin tehtävään tarkistukseen. Jos kysymys on tästä, niin pankki saa varmaan selvitettyä asian.
Nordeallaha oli vuorokausia kestäviä katkoksia siinä, ettei koko verkkopankki toiminut ollenkaan!
Samoin eivät kortit toimi aina.
Ap
Epäilen itse, että on pankin selvityksessä rahanpesuepäilyssä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n alkuperäiseen kysymykseen. Meillä oli viime vuonna iso remontti, jonka yhteydessä maksoimme useita 14 000 euron ja yhden 20 000 euron arvoisia laskuja Nordean tileiltä. Yhdenkään maksun perille menossa ei ollut mitään ongelmaa.
Jos lesken tilinumero on maksussa oikein, niin näkisin lähinnä kaksi mahdollista selitystä:
1. Leski on katsonut tilejä jotenkin huolimattomasti, esim. etsii maksua toiselta tililtä kuin mihin se on tullut. Tuskin leski valehtelee, mutta huolimattomuus on silti mahdollista.
2. Maksu on jäänyt johonkin Nordean sisäiseen rahanpesutarkistukseen. Kumman maksun maksoit ensin: sen, joka meni perille vai tämän toisen? Voi olla, että kaksi peräkkäistä isoa maksua saman henkilön tilille on aiheuttanut jonkin automaattihälytyksen pankin järjestelmissä ja jälkimmäinen on sen takia jäänyt jumiin johonkin käsin tehtävään tarkistukseen. Jos kysymys on tästä, niin pankki saa varmaan selvitettyä asian.
Olen minäkin maksanut isoja laskuja ennenkin, juurikin 9000 euron kokoisia tai isompiakin. Remontteja, asianajajalle (muu asia) jne.
Ja noi maksut maksoin 3 päivän välein. Ja kumpikin tili oli Nordeassa. Ensin maksoin sen maksun näistä, joka ei mennyt läpi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Epäilen itse, että on pankin selvityksessä rahanpesuepäilyssä.
Ei kai pankin tulisi epäillä rahanpesua siinä vaiheessa, kun raha on lähdössä sen omilta tileiltä??????? Pankinhan tulee siinä vaiheessa ollut jo selvittänyt, mistä se on TULLUT heille.
Ap
Rasittavaa vain toimia tällaisen pankin kanssa, jota joutuu itse perään selviitelemään, että ai, ettekö te olekaan välittämyt maksua perille, joka näkyy maksettuna jo verkkopankissa ja jolla on arkistointitunnuskin. Huoh.
Tai verkkopankkiin ei pääse päiviin yms.
Ap
Tuostahan on syntynyt leskellekin jo asianajokulujakin :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu. Noin yli 2000e summat (ainakin itselläni) ovat erillisvahvistettavia. Eli normaalin vahvistuksen lisäksi tarvitaan lisävahvistus tekstarilla tai asiakaspalvelusta.
Oisko nuo vahvistukset jääny puolitiehen?
Ei ole. Vaikutat vähän jälkeenjääneeltä, kun et tajua, että mobiilipankkia käyttävä voi lisävahvistaa maksut sillä samalla pin-koodilla, millä varsinainenkin maksu vahvistetaan. Aina olen ihmetellyt, millä tavalla kyse on lisäturvasta 😄
Ap
Mistä näitä minä minä varmoja sikiää? Kyllä ainakin OP:ssä tulee varmistukseen suuremmissa summissa tekstiviesti jossa pyydetään tunnuslukutaulukon lukua. Ehkä sinun "suuressa" satasen summassa riittää se pin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on pankin moka.On pakko olla! Mulla on maksuista arkistointitunnukset ja leski sanoo, ettei raha ole tullut tilille!
Ap
Mikä on lesken pankki. Ovat todennäköisesti siellä jossain selvittelyssä. Epäilevät rahanpesua?
Lesken asia selvittää pankkinsa kanssa.
Olisko maksu vaan jäänyt johonkin monitorointiin jossa päästävät sen eteenpäin kun ovat tehneet omat selvityksensä.