Henkilökohtainen lisä hoitoala
Olen yliopistollisessa sairaalassa ollut töissä ollut töissä jo yli kymmenen vuotta ja eilen tuli kahvihuoneessa juttua henkilökohtaisista lisistä. Sain yllätyksekseni tietää, että parilla yhtä kauan olleella on useampikin lisä ja itsellä ei siis yhtään. Ajateltiin puhdistaa ilmapiiria asiantiimoilta ja otettiin asia puheeksi esimiehen kanssa, jolta olisimme kysyneet monellako lisä on ja millä perusteilla. Esimies kieltäytyi tätä kertomasta, onko tämä ihan laillista?
Kunta-alalla kaikki palkkajutut ovat muuten täysin avoimia ja luulisi tämänkin tiedon olevan ihan julkista tietoa. Tehyn sivuilla sanotaan vain, että lisiä jaettaessa tulee olla tasapuolinen.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni yksi henkilökohtainen lisä palkassa, 77 euroa. Ajattelin seuraavassa kehityskeskustelussa kysyä olisinko ansainnut lisää. Itse siis esihenkilöltä aikoinaan kysyin henkilökohtaista lisää ja sitten sain se. Kannattaa ihan itse pyytää.
Olen ottanut asian esiin kehityskeskustalussa parinakin eri vuotena, molempina vuotena esimies sanoi kiusaantunena että palaa asiaan jos niitä vapautuu. Asian ympärillä eniten juuri ihmetyttää se salamyhkäisyys. Sinänsä siinä ei ole mitään pahaa jos joku kauan töissä ollut ja hyvä työntekijä sen saa, mutta jos lisät menevät pahimmalle mielistelijälle ja asiaa hyssytellään niin järjestelmässä on vikaa.
Nostan tän ketjun, kun etsin tästä keskusteluja. Itse en ole kehityskeskusteluissa ottanut henk.kohtaisia lisiä edes puheeksi. Olen luottanut esimieheni arviointikykyyn tässä asiassa. Yhtäkään en ole saanut ja 15 v työkokemusta takana. En ole perseennuolija tyyppiä enkä muutenkaan abele mitään keltään. Jos esimies katsoo etrei 15 v työkokemus ole yhtään mitään, niin sitten se ei ole. Siihen on tyydyttävä. Eipähän tartte antaa itsestäänkään 100% työlle.
No mulla on pari hk-lisää, varmaan saisin enemmänkin mutten viitsi. Vastuualueista niitä tulee. Kielisän saisin mutten jaksa hakea, se on 20 euroa.
Vierailija kirjoitti:
On oikeus olla kertomatta. Henkilökohtaiset lisät pitää hakea jokaisen itse, ne perustuvat työvuosiin, siis jokaisen omiin työvuosiin. Jos Mirkulla on 2 kokemuslisää, se ei tarkoita, että myös sinulla on. HR auttaa sinua tässä, kannattaa olla yhteyksissä sinnepäin.
Esimiehesi ei kerro sinulle muiden kokemuslisäperusteita, eikä mitään muitakaan tietoja, jotka ovat henkilökohtaisia ja sisältävät henkilökohtaisia päätöksiä.
Kokemuslisät on ihan eri asia. Niitä ei nyt tässä keskustelussa tarkoiteta.
Ei tässä nyt mistään kokemuslisistä puhuta. Ne tulee kyllä kaikille, kunhan ne vaaditut työvuorot täyttyy.