Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtainen lisä hoitoala

Vierailija
21.01.2023 |

Olen yliopistollisessa sairaalassa ollut töissä ollut töissä jo yli kymmenen vuotta ja eilen tuli kahvihuoneessa juttua henkilökohtaisista lisistä. Sain yllätyksekseni tietää, että parilla yhtä kauan olleella on useampikin lisä ja itsellä ei siis yhtään. Ajateltiin puhdistaa ilmapiiria asiantiimoilta ja otettiin asia puheeksi esimiehen kanssa, jolta olisimme kysyneet monellako lisä on ja millä perusteilla. Esimies kieltäytyi tätä kertomasta, onko tämä ihan laillista?

Kunta-alalla kaikki palkkajutut ovat muuten täysin avoimia ja luulisi tämänkin tiedon olevan ihan julkista tietoa. Tehyn sivuilla sanotaan vain, että lisiä jaettaessa tulee olla tasapuolinen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys siis kuului, että onko esimiehellä oikeus olla kertomatta enempää näistä lisistä ja niiden määräytymisistä ja miten ne muilla on jaettu?

Vierailija
2/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan 2 henkkoht lisää enkä itsekään enää muista/tiedä perusteluja. Tokasta esimies tuli sanomaan että tällainen vapautui toimialueelta niin katson että sinä olet ansainnut sen ja sillä se. Ei ole mitään kirjallista paperia tullut tms. Työhistoriaa on vielä alle täydet ikälisät eli en ole ihan 10 vuotta vielä ollut töissä tuolla mutta yli 5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan 2 henkkoht lisää enkä itsekään enää muista/tiedä perusteluja. Tokasta esimies tuli sanomaan että tällainen vapautui toimialueelta niin katson että sinä olet ansainnut sen ja sillä se. Ei ole mitään kirjallista paperia tullut tms. Työhistoriaa on vielä alle täydet ikälisät eli en ole ihan 10 vuotta vielä ollut töissä tuolla mutta yli 5.

No siis meillä tuntuu lisät menneen kyllä ihmisille, jotka eivät ole niitä parhaita työntekijöitä. Ovat ehkä muuten parhaissa väleissä esimiehen kanssa. Aika hämärä koko systeemi, sillä asiaan ei voi itse millään tavalla vaikuttaa ja jos pitäisi olla tasapuolinen niin kuka tätä sitten mahtaa arvioida. Lisäksi tosiaan niitähän on tietty määrä ja itsekin voin lisän vain saada jos joku lähtee pois ellei niitä ole vapaana. 

Vierailija
4/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeus olla kertomatta. Henkilökohtaiset lisät pitää hakea jokaisen itse, ne perustuvat työvuosiin, siis jokaisen omiin työvuosiin. Jos Mirkulla on 2 kokemuslisää, se ei tarkoita, että myös sinulla on. HR auttaa sinua tässä, kannattaa olla yhteyksissä sinnepäin.

Esimiehesi ei kerro sinulle muiden kokemuslisäperusteita, eikä mitään muitakaan tietoja, jotka ovat henkilökohtaisia ja sisältävät henkilökohtaisia päätöksiä.

Vierailija
5/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis meillä tuntuu lisät menneen kyllä ihmisille, jotka eivät ole niitä parhaita työntekijöitä. Ovat ehkä muuten parhaissa väleissä esimiehen kanssa. Aika hämärä koko systeemi, sillä asiaan ei voi itse millään tavalla vaikuttaa ja jos pitäisi olla tasapuolinen niin kuka tätä sitten mahtaa arvioida. Lisäksi tosiaan niitähän on tietty määrä ja itsekin voin lisän vain saada jos joku lähtee pois ellei niitä ole vapaana. 

No mä kyllä autan usein muita ja olen perehdytysvastuussa mutta kumpaakaan noita ei musta mainittu henkkoht lisien perusteluissa kuitenkaan. Eikä mun kehityskeskustelut ole aina kovin hyvin mennyt, varsinkin alkuaikoina esimies kommentoi jotain outojakin välillä. Nykyään alan olla kyllä yksi virkaiältäni vanhimpia.

Vierailija
6/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oikeus olla kertomatta. Henkilökohtaiset lisät pitää hakea jokaisen itse, ne perustuvat työvuosiin, siis jokaisen omiin työvuosiin. Jos Mirkulla on 2 kokemuslisää, se ei tarkoita, että myös sinulla on. HR auttaa sinua tässä, kannattaa olla yhteyksissä sinnepäin.

Esimiehesi ei kerro sinulle muiden kokemuslisäperusteita, eikä mitään muitakaan tietoja, jotka ovat henkilökohtaisia ja sisältävät henkilökohtaisia päätöksiä.

Kokemuslisät ja henkkoht lisät ovat eri asia eikä kumpiakaan kuulu hakea itse. Kokemuslisät tulevat automaattisesti palkanlaskennasta ja henkkoht lisät hakee ja perustelee esimies (kun vapautuu jonkun edellisen henkkoht lisä).

Vierailija
7/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisistä eli toisen palksata ei saa kertoa. Ikälisät tulee automaattisesti. Henk.koht.lisät ovat osittain neuvoteltavissa. Olen nyt yksityisellä, ja en olisi solminut työsopimusta ilman lisiä.

Vierailija
8/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä suuruisia henkilökohtaisia lisiä teillä on?

Itse sain vastavalmistuneena sairaanhoitajana sillä perusteellä 40 euroa, että olin kehittämässä uutta työtapaa ja että kenelläkään muulla ko.tulosalueella ei ollut samanlaista työnkuvaa.

Vierailija
9/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisät eivät ole julkisia, tehtäväkohtainen palkka on.

Vierailija
10/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä suuruisia henkilökohtaisia lisiä teillä on?

Itse sain vastavalmistuneena sairaanhoitajana sillä perusteellä 40 euroa, että olin kehittämässä uutta työtapaa ja että kenelläkään muulla ko.tulosalueella ei ollut samanlaista työnkuvaa.

Yksi henkkoht lisä on 3% eli saamani 2 lisää on yht. 6% palkasta.

Vierailija
11/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni yksi henkilökohtainen lisä palkassa, 77 euroa. Ajattelin seuraavassa kehityskeskustelussa kysyä olisinko ansainnut lisää. Itse siis esihenkilöltä aikoinaan kysyin henkilökohtaista lisää ja sitten sain se. Kannattaa ihan itse pyytää.

Vierailija
12/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni yksi henkilökohtainen lisä palkassa, 77 euroa. Ajattelin seuraavassa kehityskeskustelussa kysyä olisinko ansainnut lisää. Itse siis esihenkilöltä aikoinaan kysyin henkilökohtaista lisää ja sitten sain se. Kannattaa ihan itse pyytää.

Ja perustella vastuualueella ja erikoisosaamisella. 

Vierailija
13/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten hoitoalalla menee, mutta yleisesti ottaen minua ärsyttää palkkojen tasapäistäminen. Meillä on hekot käytössä. Tienaan karkeasti 300 euroa enemmän kuin moni työkaveri. Ja teen myös takuulla töitä sen verran enemmän. Onneksi edes joissain julkisissa työpaikoissa hekot menee oikeasti osaamisen, aikaansaavuuden jne mukaan eikä niin, että kaikilla on oltava sama.

Vierailija
14/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puhu mistään työkokemuslisistä ne tulevat ihan automaattisesti. Puhun henkilökohtaisista lisistä, jotka esimiehet päättävät. Näitä on tietty prosenttimäärä kokonaispalkkabudjetista. 

Vierailija
15/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut asian esiin kehityskeskustalussa parinakin eri vuotena, molempina vuotena esimies sanoi kiusaantunena että palaa asiaan jos niitä vapautuu. Asian ympärillä eniten juuri ihmetyttää se salamyhkäisyys. Sinänsä siinä ei ole mitään pahaa jos joku kauan töissä ollut ja hyvä työntekijä sen saa, mutta jos lisät menevät pahimmalle mielistelijälle ja asiaa hyssytellään niin järjestelmässä on vikaa. 

Vierailija
16/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisät eivät ole julkisia, tehtäväkohtainen palkka on.

No julkisella puolella palkkauksen pitäisi kuitenkin olla läpinäkyvää. Ainakin näiden lisien perusteet tulisi olla esillä. KVTES sanoo:

-

Henkilökohtaisen lisän maksamisperusteet määritellään paikallisesti. Perusteet ja niiden painoarvot voivat vaihdella eri yksiköissä.

Henkilökohtaisen lisän perusteina voivat ammatinhallinnan ja työssä suoriutumisen lisäksi olla esimerkiksi

tuloksellisuus

monitaitoisuus ja luovuus

erityistiedot ja -taidot

yhteistyökyky

vastuuntunto

oma-aloitteisuus ja kehityshakuisuus.

Arvioinnin perusteista tehdään kirjallinen kuvaus ja sen sisällöstä tiedotetaan viranhaltijoille/työntekijöille.

-Tästä syystä henkilökohtaisen lisän perusteiden on tärkeää olla henkilöstön tiedossa

-Henkilökohtaisia lisiä maksettaessa on eri viranhaltija-/työntekijä-ryhmiä kohdeltava tasapuolisesti.

Vierailija
17/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä annetaan pääosin sen mukaan, kuka kehtaa pyytää. Kannattaa kysyä lisiä viimeistään, kun on useampi vuosi työkokemusta.

Vierailija
18/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin pärstäkertoimen mukaan ainakin meillä nuo menee.

Vierailija
19/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä annetaan pääosin sen mukaan, kuka kehtaa pyytää. Kannattaa kysyä lisiä viimeistään, kun on useampi vuosi työkokemusta.

Käsittääkseni niitä on vain rajattu määrä julkisella puolella tarjolla jonkun pitää lähteä jos haluaa lisän saada.

Vierailija
20/24 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi edes postaat tänne jollet edes ymmärrä mistä puhutaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi