Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teettekö puolisonne viikkosiivouksen yhdessä?

Vierailija
21.01.2023 |

Tai milloin nyt siivoattekin. Miten työnjakonne on?
Meillä siivotaan yleensä lauantaina ja yhdessä tehdään ja mies lähtee järhestelyn, vessan pesun, pölyjen pyyhinnän ja imuroinnin jälkeen hakemaan noutoruokaa. Sillä aikaa moppaan lattiat. Mun vastuulla on keittiö, jonka siivoan huolella sillä aikaa, kun mies hoitaa muut huoneet. Asumme kolmiossa.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoan pääasiassa yksin, koska olen päivisin kotona. Miehen tehtäviin kuuluu esimerkiksi isojen mattojen tamppaus aika ajoin ja saunan lauteiden pesu.

Mä siivoan vessat monta kertaa viikon aikana ja viikkosiivous osuu yleensä perjantaille. On vain sellainen tapa. Ja tottakai päivittäin laitetaan esimerkiksi keittiö siistiin kuntoon.

Siivouksesta rupean maksamaan vasta sitten, kun kumpikaan meistä ei siihen kykene. Joskus kun on ollut ongelmia selän kanssa ja mies työmatkalla, samalla paikkakunnalla asuva aikuinen poikamme on käynyt auttamassa.

Mitä mattoja voi enää tampata kun ne loimet löystyy hakatessa. Meillä on kaikki allergia mattoja joita ei tarvitse ulos kanniskella vaan ihan imurilla puhdistuu. 

Kun ei ole lapsia eikä eläimiä niin ei tarvitse koko ajan siivota ollen koko kämppä täynnä paskaa. 

Vierailija
42/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viikkosiivous kestää kaksi tuntia niin miten iso asunto/talo? Meidän koti on 190 neliötä ja menee kyllä aika monta tuntia.

Meidän koti on vain 185m2 ja sen siivoukseen ei mene kovin montaa tuntia. Meillä ei ole ensinnäkään liikaa roinaa, joten tilat ovat avarat. Pinnat ja materiaalit ovat helppohoitoisia ja koska koko perhe tykkää siististä, niin koti ei mene koskaan mihinkään kaaokseen, vaan se on nopeasti siisti. On niin helppo huuhtaista lavuaari ja hana siistiksi käsienpesun yhteydessä silloin, kun se alkaa häiritsemään tai suihkussa käydessä ottaa samalla myös suihkuseinät puhtaiksi.

Emme tee siivouksesta mitään isoa numeroa, vaan asiat nyt vain hoituvat. Teinit ovat pitäneet huoneensa tosi siisteinä aina, hekin tykkäävät siististä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä tehdään.

Tänään mies ehti imuroimaan ja pesemään lattiat ja vessat silläaikaa kun olin kaupassa. Mä sitten vaihdoin lakanat.

Oliko tämä vitsi? Onko lakanoiden vaihto (esim. kahdelle hengelle) teillä yhtä iso homma kuin imurointi sekä lattioiden ja vessan (vessojen) pesu?

Vierailija
44/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viikkosiivous kestää kaksi tuntia niin miten iso asunto/talo? Meidän koti on 190 neliötä ja menee kyllä aika monta tuntia.

Meidän koti on vain 185m2 ja sen siivoukseen ei mene kovin montaa tuntia. Meillä ei ole ensinnäkään liikaa roinaa, joten tilat ovat avarat. Pinnat ja materiaalit ovat helppohoitoisia ja koska koko perhe tykkää siististä, niin koti ei mene koskaan mihinkään kaaokseen, vaan se on nopeasti siisti. On niin helppo huuhtaista lavuaari ja hana siistiksi käsienpesun yhteydessä silloin, kun se alkaa häiritsemään tai suihkussa käydessä ottaa samalla myös suihkuseinät puhtaiksi.

Emme tee siivouksesta mitään isoa numeroa, vaan asiat nyt vain hoituvat. Teinit ovat pitäneet huoneensa tosi siisteinä aina, hekin tykkäävät siististä.

Ohhoh, miten pieni koti... humble brag :D

Vierailija
45/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kissoja ja imuroin joka päivä. Lauantaisin jos keli sallii mies vie matot ulos, minä pyyhin pölyt ja imuroin ja mies moppaa. Ei mee kauaa kun yhdessä tekee ja viikolla pidetään tavarat ym. Omilla paikoilla. Tiskit aina heti koneeseen jne.

Vierailija
46/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin kun asutaan eri osoitteissa

Vierailija
47/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoan pääasiassa yksin, koska olen päivisin kotona. Miehen tehtäviin kuuluu esimerkiksi isojen mattojen tamppaus aika ajoin ja saunan lauteiden pesu.

Mä siivoan vessat monta kertaa viikon aikana ja viikkosiivous osuu yleensä perjantaille. On vain sellainen tapa. Ja tottakai päivittäin laitetaan esimerkiksi keittiö siistiin kuntoon.

Siivouksesta rupean maksamaan vasta sitten, kun kumpikaan meistä ei siihen kykene. Joskus kun on ollut ongelmia selän kanssa ja mies työmatkalla, samalla paikkakunnalla asuva aikuinen poikamme on käynyt auttamassa.

Mitä mattoja voi enää tampata kun ne loimet löystyy hakatessa. Meillä on kaikki allergia mattoja joita ei tarvitse ulos kanniskella vaan ihan imurilla puhdistuu. 

Kun ei ole lapsia eikä eläimiä niin ei tarvitse koko ajan siivota ollen koko kämppä täynnä paskaa. 

No eivät ne hyvät matot mitään löysty tampatessa, mutta tempausta parempi konsti on ravistaminen. Imurilla saa matoista paljon pois, mutta vaikka ne imuroisi molemmin puolin hyvällä ammatti-imurilla ja oikeaoppisesti, niin ravistettaessa pölyä tulee vielä paljon. Tämä on valitettavasti karvas totuus, jonka pystyy kuka vain kokeilemaan ihan itse.

Se on totta, että eläimistä ja pienistä ihmisistä tulee yllättävän paljon kaikkea tylsää likaa. Meillä on ollut kissaa ja koiraa, mutta nyt kun näen miten älyttömän paljon karvaa saattaa vaikka jostain labbiksesta tulla, niin ei ole enää mitään intoa ottaa koiraa kotiin. Tai jos ottaa, niin koiran pitäisi olla trimmattava rotu ja sen tulisi tottua tassujen pesuun.

Hyvin sijoitetuilla asiaan sopivilla matoilla ovien läheisyydessä saadaan kuitenkin hiekkaongelmaa hieman vähäisemmäksi muista tiloista.

Vierailija
48/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä viikkosiivota. Siivooja käy joka toinen viikko ja siinä välillä puhdistetaan akuutit liat eli lattialle pudonnut juustonpala tai kengistä tullut hiekka. Mitä siivottavaa esim. keittiössä on, jos sen joka kerta käytön jälkeen pitää puhtaana eli ei jätä liedelle mitään ylikiehunutta, ei jätä astioita tiskialtaaseen, ei kerää murusia lattialle jne.

Mutta käyhän teillä siivooja. Eli siivottavaa on. Ketjun viikkosiivouksesta kertovilla ei käy siivoojaa. Siivoojaa käyttävät kertovat, ettei ole siivottavaa. Siis wtf?

Se siivooja siivoaa juuri sen saman, mikä muissa perheissä viikkosiivotaan eli pyyhkii pölyt ja moppaa puhtaat lattiat. Kyse on enemmänkin hyvän omantunnon hankkimisesta kuin siivoustarpeesta. Kun tavaroilla on paikkansa ja tahrat puhdistetaan samantien, ei jää muuta kuin mattojen puistelu, moppaus ja pölyjen pyyhkiminen sekä pesutilojen puhdistus kerran kuukaudessa. Ei ole mitään syytä jemmata likaa odottamaan viikkosiivousta!

Vierailija
49/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, miten pieni koti... humble brag :D

Yritä pärjätä. Asia koski lähinnä kuitenkin siivoukseen käytettävästä ajasta ja roinan määrästä.

Vierailija
50/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies puistelee vuodevaatteet, matot ja imuroi. On himoimuroija, mutta hidas, tekee tarkkaa työtä. Minä pesen lakanat, tai kone oikeastaan, pyyhin pölyt, ja siivoan kylppärin. Joka toinen kerta moppaan lattiat. Sängyt pedataan yhdessä lopuksi. Kummempaa keittiön tasojen yms. sellaisten siivoustarvetta ei viikkosiivouksessa kummemmin ole, kun niistä huolehditaan päivittäin.

Vierailija
51/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä viikkosiivota. Siivooja käy joka toinen viikko ja siinä välillä puhdistetaan akuutit liat eli lattialle pudonnut juustonpala tai kengistä tullut hiekka. Mitä siivottavaa esim. keittiössä on, jos sen joka kerta käytön jälkeen pitää puhtaana eli ei jätä liedelle mitään ylikiehunutta, ei jätä astioita tiskialtaaseen, ei kerää murusia lattialle jne.

Viikkosiivotaanhan teillä joka toinen viikko.

Onko joka toinen viikko siivous sama kuin viikkosiivous?

Vierailija
52/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä tehdään.

Tänään mies ehti imuroimaan ja pesemään lattiat ja vessat silläaikaa kun olin kaupassa. Mä sitten vaihdoin lakanat.

Oliko tämä vitsi? Onko lakanoiden vaihto (esim. kahdelle hengelle) teillä yhtä iso homma kuin imurointi sekä lattioiden ja vessan (vessojen) pesu?

Huomasitko, että kirjoittaja kävi myös ruokakaupassa?

Parivuoteen lakanoiden vaihtoon menee noin 15 min aikaa. Jos vie aluslakanan sisällä peitot ja tyynyt nyytissä pihalle ja vasta siellä ottaa peitot pussilakanastaan sekä tyynyt tyynyliinan sisältä ja ravistelee, niin siinä menee hieman enemmän aikaa. Tämä kannattaa kuitenkin ehdottomasti tehdä jos sää suinkin sallii, niin iso määrä pölyä jää ulos eikä huoneilmaan leijumaan.

Vierailija
53/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla menee päivä, jos yksin siivoan 200 neliön talon. Välillä monesti ruokaa laitan niin saa kyllä päivän varata. Siis imuroin, pyyhin pölyt ja lattiat sekä vaihdan petivaatteet. Lisäksi mattojen vienti ulos.

Vierailija
54/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ylläputosiivousta. Perussiivous on esimerkiksi saunan ja kylppärin peruspesu, ikkunoiden pesu, yläpölyjen poisto yms.

Vierailija
55/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt näitä ihmisiä kun esim. siivous pitää suorittaa lauantaisin. Siivoan silloin kun tuntuu siltä. Joka päivä pesen pyykkiä, keittiön siivoan joka ilta jne. Mulla koti on aina tip top.

Vierailija
56/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se voi olla viikkosiivous, kun tuo termi sisältään ajatuksen, että siivous on viikoittainen.

Vierailija
57/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joka toinen kerta. Minä teen lyhyempää työpäivää, ja siivoan yksin useammin.

Vierailija
58/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä/koulussa vkoloppuisin kuten viikollakin.

Ei niin paljon vapaa-aikaa jonka voisi käyttää siivoamiseen.

Vierailija
59/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ymmärtänyt näitä ihmisiä kun esim. siivous pitää suorittaa lauantaisin. Siivoan silloin kun tuntuu siltä. Joka päivä pesen pyykkiä, keittiön siivoan joka ilta jne. Mulla koti on aina tip top.

Jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Minä

en itse jaksa ajatusta tuollaisesta siivouspäivästä.

Vierailija
60/62 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on ihan hauska ja järkeenkäypä. Tuostahan siinä on useimmiten kyse.