Itseluottamuksen romahdus nelikymppisenä
Onko normaalia, että itseluottamus suorastaan romahtaa vähän päälle nelikymppisenä naisena? Tuntuu, että olen yhteiskunnan kuonaa. Nuoret miehet asiakaspalvelussa suhtautuvat suorastaan tylysti. Naiset ovat kyllä kivoja kaikkialla. Oma mies tylyttää, on kylmä ja kritisoi joka asiasta. Olen itse väsynyt ja vetämätön. Myös tästä oma mies haukkuu. Lapset ovat teinejä, osittain hyvinkin hankalassa iässä.
Tuntuu, että joka puolelta sataa vaatimuksia, kritiikkiä ja huonoa palautetta niskaan. Kukaan ei enää sano koskaan mitään kaunista. Tästä tuli kauhea valitusvirsi, mutta tältä arki tuntuu. Ympärillä riehuu globaali kriisi, koronavuosien huolikin söi resursseja.
Mistä löytää toivoa? Pieniä ilonpilkahduksia koen vain lemmikkieni seurassa, ne tykkäävät minusta, vaikka olenkin vanha ja ruma haahka. Samoin luonnossa kaikki pinnallinen tuntuu häviävän.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
40-vuotias ei ole vielä kovin vanha. Mutta on totta että mitä vanhemmaksi tulee sitä näkymättömämmäksi käy yhteisölle. Siihenkin pitää vaan sopeutua.
Sehän on vain vapauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelijan esimiehelle voi antaa palautetta. Huomannut saman tylyn kohtelun usein mutta en aio enää sitä sietää.
Eikä tämä asiakkaan ikään liity, vaan nuorilla miehillä usein on huonommat käytöstavat eivätkä ole niin hymyileväisiä ja ystävällisiä kuin naiset.
"Eikä tämä asiakkaan ikään liity, vaan nuorilla miehillä usein on huonommat käytöstavat eivätkä ole niin hymyileväisiä ja ystävällisiä kuin naiset."
Tuo voi olla hyvinkin totta. Nykyään jännitän näitä leuhkoja nuoria miehiä, ja mieluummin valitsen naisen asiakaspalvelun henkilöksi.
Vierailija kirjoitti:
"
Niin se meneekin normaaleilla naisilla. Nelikymppisenä ja siitä eteenpäin naisilla on yleensä raha-asiat kunnossa, lapset jo isoja, hyvä työpaikka, terveys hyvä, vanhemmat ovat vielä ihan hyvässä pärjäävässä iässä jne.
Tietenkin jos yleensäkin asiat ovat sekaisin, niin eihän se elämä siitä välttämättä paremmaksi muutu muuten kuin ihan itse tekemällä ja päättämällä miten asiat tästä eteenpäin olisi paras hoitaa."
Anteeksi, mutta olet vähän kovan oloinen ihminen. Käsityksesi normaalista on myös melko ahdas.
- Ap.
Ystävieni ja perheeni mielestä en kovan oloinen ihminen, vaan pian viisikymppinen nainen, joka tykkää elää ja olla. Tiedän mistä pidän ja arvostan itseäni. En jää todellakaan tuleen makaamaan, vaan seison selkä suorassa ystävällisesti hymyillen ja teen niin kuin katson itse parhaaksi. En nöyristele, en kumartele, en yritä lahjoa muita, vaan pärjään kyllä oikein hyvin ja minua arvostetaan.
Teen asiakaspalvelutyötä ja sen lisäksi lähelläni on todella paljon eri ikäisiä ihania naisia. Heidän kaikken asenne on hyvä, neuvokas ja eteenpäin menevä. Myös omat lapseni, nyt jo nuoret aikuiset, ovat samanlaisia sopivan itsevarmoja ja onnellisia ihmisiä, jotka eivät varmasti huoli huonoa ja jää tuleen makaamaan.
42v. ja minulle kävi ihan samoin. Nyt koitan opetella itsemyötätuntoa ja vähentää omaa itsekriittisyyttä ja hyväksyä vanhenemisen tuomat muutokset. Siinä onkin tekemistä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelijan esimiehelle voi antaa palautetta. Huomannut saman tylyn kohtelun usein mutta en aio enää sitä sietää.
Eikä tämä asiakkaan ikään liity, vaan nuorilla miehillä usein on huonommat käytöstavat eivätkä ole niin hymyileväisiä ja ystävällisiä kuin naiset.
Minusta ainakin Helsingissä nuoret mieskassat on olleet oikein kohteliaita ja hyväntuulisia, ei mitään valittamista omalla kohdallani.
Ehkä kyse ei ole iästä, vaan siitä, että olet uupunut. Laskenut itsetunto on yksi loppuun palamisen ja masennuksen oire. Ikää et voi kuitenkaan muuttaa, mutta muita muutoksia olisi syytä tehdä, että voit ja jaksat paremmin.
Olen 48v enkä koe vastaavaa. Ongelma on muussa kuin iässä. Hoida masennusta, väsymystä, muuta asioita elämässäsi. Et voi muuttaa koko ympäristöäsi ja muita, vain itseäsi.
Miehenä en pysty symppaamaan tätä.
Miehen elämä on aina ollut tuollaista, paitsi miehet eivät ole kivoja toisilleen kaikkialla.
Kaikki muut paitsi komeat/statuksekkaat miehet ovat naisille pelkkää jätettä. Miehen pitäisi menestyä, tavallinen työ ei ole mitään ja ellei palkka ole vähintään 5 000 - 7 000 eur/kkk, ei se ole kummoinen.
Naisena olet tottunut etuoikeuksiin ja nyt masentaa kun ne katoavat. Ja vieläkin voit mennä Tinderiin ja elää illuusiossa että kaikki sadat matchit ja viestittelijät ovat palavasti rakastuneita.
Vierailija kirjoitti:
Estrogeenin vähentyminen aiheuttaa 4-5kymppisenä itseluottamuksen laskun.
Vaihdevuosien monet oireet milloin FSH-testi kannattaa tehdä?
https://rosie.fi/ika-vaihdevuodet/vaihdevuosien-monet-oireet-milloin-fs…
Hain korvaushoidon oma lääkäriltä vasta viiskymppisenä kun oireet kävi sietämättömäksi niin ei testejäkään enää tarvittu. Olisi pitänyt aloittaa jo viisi vuotta aiemmin mutta koitin vain kitkutella että pärjään muka ilman. Mieleen vaikutti heti ja pahimmat oireet häippäsi.
Vierailija kirjoitti:
Estrogeenin vähentyminen aiheuttaa 4-5kymppisenä itseluottamuksen laskun.
Estrogeenin vähentyminen sinällään ei aiheuta itsetunnon laskua. Vaan se voi aiheuttaa masennusta ja vireystilan laskua. Ja NE voivat aiheuttaa itseluottamuksen laskua. Ihan tyypillinen uupumuksen ja masennuksen oire.
Niin estrogeenitason laskua, masennusta kuin jaksamisongelmiakin on mahdollista hoitaa. Kuten myös ihmissuhteitaan ja muita elämän osa-alueita. Ei tarvitse kärsiä ja antaa itsetunnonkin laskea.
Onpa taas elämälle vierasta jaskaa. Parempia provoja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40-vuotias ei ole vielä kovin vanha. Mutta on totta että mitä vanhemmaksi tulee sitä näkymättömämmäksi käy yhteisölle. Siihenkin pitää vaan sopeutua.
Sehän on vain vapauttavaa.
No niinpä! En ole koskaan ennenkään ollut mikään valokeilassa viihtyvä tyyppi, joten miksi haluaisin olla nyt sellainen? Tai miksi joku tavallinen nainen yleensä haluaisi olla ns. näkyvä? Olen näkyvä ystävilleni ja perheelleni, se riittää hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Itse saan ihan hyvää asiakaspalvelua niin nuorilta kuin vanhoilta, miehiltä ja naisilta. Olen aina saanut. Tietysti joukossa on aina jokunen mätämuna, mutta eivät he pilaa koko koria. Lähestyn itse asiakaspalvelijoita ystävällisesti, iästä ja sukupuolesta riippumatta. Varsinkin nuoria, koska heidän maailmankuvansa on vasta kehittymässä. N51
Sama juttu. Voin sanoa, että 98% asiakaspalvelu on hyvää tai jopa erittäin hyvää, oli toisessa päässä sitten mies tai nainen, nuori tai vanha. Olen itse asiallinen ja mukava, asiani tietävä ja tunteva sekä rauhallinen ja maksukykyinen, joten ongelmia ei ole. N48
Ap teki aloituksen väärällä otsikolla. Oikea olisi, että Mitä tehdä, kun on henkisesti väkivaltainen mies.
Tuo on se paljon puhuttu neljänkympin kriisi. Menee muutamassa vuodessa ohi.
Aattelitko tehdä mitään asialle?
N43, jolla kyllä ulkonäkö rupsahtaa, mutta kaikki hyvin ja teinien kanssa mukavaa. Tosin olen positiivinen ja hymyilevä ihminen muutenkin
Pilasit ulkonäkösi lisääntymällä ja et tietenkään halua parantaa tilannetta syömällä terveellisesti ja urheilemalla.
Tästä syystä olet väsynyt ja vetämätön. Tämä huokuaa negatiivisena energiana ympärillesi ja ihmiset reagoivat siihen.
Ratkaisun avaimet ovat sinulla itselläsi.
Elämän tavat remonttiin heti alkajaisiksi.
Sun ongelma on lytistävä ja alistava mies, ei ikä.
Hei nyt pää pystyyn. Olen 51v. Uusi elämänvaihe, ainut lapseni muutti yksin asumaan. Olen kunnossa, tykkään matkustella, harrastan liikuntaa lähes joka päivä.