Tunnetteko kulissiperheitä? Ulospäin täydellinen perhe, mutta totuus muuta?
Tiedättekö perheitä ketkä antavat itsestään niin onnellisen, menestyneen kuvan vaikka todellisuudessa vanhemmat ovat eron partaalla yms? Ehkä mt-ongelmia, alkoholismia?
Kommentit (503)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsuudenperhe oli tällainen. En tiedä oliko ulospäin annettu kuva ihan täydellinen, mutta paljon peiteltiin sitä, kuinka myrkyllinen ja tulehtunut ilmapiiri oli kotona. Vaikka juhliin olisi lähdetty kunnon huudon ja solvausten kera, niin perillä hymyiltiin nätisti ja esitettiin onnellista perhettä. Lopulta vanhemmille tuli sitten ero, mutta vuosia kesti tuota kulissihelvettiä.
Olisiko mielestäsi ollut parempi, jos vanhempasi olisivat huutaneet ja solvanneet toisiaan kylässäkin, vai olisitjo vielä kaiken lisäksi vielä joutunut häpeämäänkin heitä?
En ole sama, mutta parempi olisi ollut vanhempien ero, akuutisti olisi vain voinut olla menemättä juhliin. Lapselle on tuplataakka ensin sietää myrkyllistä ilmapiiriä kotona ja sitten katsella kylässä onnellisuuden näytelmää ja joutua itsekin näytelmään mukaan. Sehän vain alleviivaa, kuinka sairas tilanne on.
Tuo on onnellisuuskulissi. Sitten on varallisuuskulissi, jossa materiaa on yltäkylläisesti ja lisää hankitaan ja sillä ylpeillään, vaikka rahaa ei ole. Kulissi tarkoittaa sitä, että ollaan valmiita näkemään aikaa ja vaivaa tilanteen peittelyyn, mutta ei juurikaan ongelman ratkaisuun.
Totta. Ihmiset ovat nykyään usein aivan liian laiskoja tekemään työtä parisuhteen ongelmien eteen. On tutkimuksia että liian hätäiset erot eivät pitkällä aikavälillä lisää onnellisuutta tilastollisesti vaan päinvastoin.
Kysy tuota huonoissa perheissä eläviltä lapsilta ketä kärsii vanhempien riidoista. Ihmiset ei eroa liian helposti.
Onko joku sanonut täällä että ihmiset eroavat liian helposti?
Vierailija kirjoitti:
En käsitä tätä kulissiperheen termiä. Ilmeisesti liittyy siihen, miten kalliilla matkoilla käydään ja kuinka kalliita remontteja tehdään. Eli alussa on hyvätuloinen, onnellinen pariskunta/perhe, joka käy matkoilla ja joka tykkää kalliista harrastuksista. Sitten hyvätuloisesta pariskunnan avioliitosta tulee onneton, mutta ovat edelleen hyvätuloisia. Pitäisikö heidän siis siinä vaiheessa lopettaa kalliit harrastukset ja aloittaa jotain halvempia/maksuttomia harrastuksia? Ja kalliiden matkojen sijaan käydä vain lähimetsässä? Vaikka heillä olisi varaa?
Se on kyllä kulissi, jos hehkutetaan rakkautta ja onnellisuutta somessa, vaikka totuus on onneton. Mutta mitä tekemistä kalliilla matkoilla on tämän asian kanssa?
Kulissiperheellä viitata taloudellisessa näkökulmassa siihen, että perheellä ei oikeasti olisi varaa esim. matkustella tai tehdä perheelle kalliita hankintoja, mutta ne tehdään silti esim. lainarahalla. Ei ole mitenkään sidoksissa onnellisuuteen. Se on sitten toisenlainen kulissiperhe, jos esimerkiksi somessa hehkutetaan onnellista perhettä, vaikka oikeasti oltaisi onnettomia ja eron partaalla.
Mietinpä suuresti, että mitä tuo kulissi tarkoittaa? Jos perheessä on esim. alkoholiongelma niin mitä pitäisi tehdä, jotta ei olisi "kulissia"? Huutaako kaikelle kansalle alkoholiongelmasta, joka ei ei esim. ole oma. Minusta se on harmaalla rajalla onko oikeus kertoa toisen terveyteen liittyviä asioita miten avoimesti. Sama vaikka mielenterveysongelmien kanssa. Pakkohan se on yrittää elää suht normaalisti jo lastenkin takia. Sitten tuo suhteen tila myös. Ei aina laita omaa onneaan edelleen vaan lasten etu on ensin. Jos suhde ei ole enää pelkkää vaaleanpunaista unelmaa niin siinä voi olla jotain muuta mikä pitää yhdessä. Esimerkiksi perhe. Aina yhtä outoja nämä "kulissijutut". Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin meillä kaikilla on kulissi. Se opitaan jo ihan pienenä. Kaikkea ei voi vain näyttää ulospäin ja kertoilla ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perhe.
Ulospäin olemme ihan tavallinen sairaanhoitaja-insinööriperhe, kolme lasta, kaksi autoa, koira, uusi okt...Viikonloppuisin harrastamme rajua BDSM seksiä, johon sisältyy mm verta, eritteitä, ryhmäseksiä, homoseksiä, kidutusta yms aisteja äärirajoille vievää nautintoa. Eikä kovat huumeetkaan ole niissä tapahtumissa harvinaisuus.
M40
Olette esimerkillisesti sisäistäneet nykyaikaisen ihanneperheen vaatimukset. Kai joku pennuista on muusu?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Meidän perhe. Ei mt-ongelmia, ei alkoholismia, ei väkivaltaa. Vaimolta vain loppui seksihalut vuosia sitten ja ollaan sitten eletty vähän kuin kämppiksinä. Ulospäin näyttää varmaan tosi kivalta.
Miksi et ota eroa?
ApIsoin tekijä lapset. Toinen on tämä talo. En varmasti saa yksin tällaista lainaa, vaikka käytännössä maksan suurimman osan.
On toi hirveetä. Niin kiintynyt materiaan että on sitten mieluummin onnettomana siinä omakotitalossaan. Lapsetkin saa tosi hienon mallin parisuhteessa kun vanhemmat korkeintaan sietää toisiaan.
T. Tuollaisten lapsi
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asui tälläinen instaperhe, kaikki oli täydellistä, ihanat lapsetja valkoiset sisustukset. Itse tehdyt vegaaniruoat yms. Oikeesti kun muija oli pois niin mies vei lapset mäkkäriin joka kerta. Lapsista ei välitetty kuvien ulkopuolella mitään; pimpottivat meidän ovikelloa niin juhannus- kuin jouluaattonakin. Jouluna en ottanut meille mutta juhannuksen olivat eikä kukaan edes kysyny tekstarilla olivatko syöneet tms.
Hah hah
Vierailija kirjoitti:
Mietinpä suuresti, että mitä tuo kulissi tarkoittaa? Jos perheessä on esim. alkoholiongelma niin mitä pitäisi tehdä, jotta ei olisi "kulissia"? Huutaako kaikelle kansalle alkoholiongelmasta, joka ei ei esim. ole oma. Minusta se on harmaalla rajalla onko oikeus kertoa toisen terveyteen liittyviä asioita miten avoimesti. Sama vaikka mielenterveysongelmien kanssa. Pakkohan se on yrittää elää suht normaalisti jo lastenkin takia. Sitten tuo suhteen tila myös. Ei aina laita omaa onneaan edelleen vaan lasten etu on ensin. Jos suhde ei ole enää pelkkää vaaleanpunaista unelmaa niin siinä voi olla jotain muuta mikä pitää yhdessä. Esimerkiksi perhe. Aina yhtä outoja nämä "kulissijutut". Ja jos ihan tarkkoja ollaan niin meillä kaikilla on kulissi. Se opitaan jo ihan pienenä. Kaikkea ei voi vain näyttää ulospäin ja kertoilla ympäriinsä.
Näiden kulissijuttujen takana ovat lähes aina pettämällä liittonsa tai suhteensa rikkoneet tyypit. He kun eivät itse kykene muuhun kuin rikkomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Meidän perhe. Ei mt-ongelmia, ei alkoholismia, ei väkivaltaa. Vaimolta vain loppui seksihalut vuosia sitten ja ollaan sitten eletty vähän kuin kämppiksinä. Ulospäin näyttää varmaan tosi kivalta.
Miksi et ota eroa?
ApIsoin tekijä lapset. Toinen on tämä talo. En varmasti saa yksin tällaista lainaa, vaikka käytännössä maksan suurimman osan.
On toi hirveetä. Niin kiintynyt materiaan että on sitten mieluummin onnettomana siinä omakotitalossaan. Lapsetkin saa tosi hienon mallin parisuhteessa kun vanhemmat korkeintaan sietää toisiaan.
T. Tuollaisten lapsi
Mites sellainen malli jossa isä hajottaa pettämällä perheitä liukuhihnalta?
Joka perheellä on omat juttunsa, jokin asia on itsestä sellaista mihin ei suostuisi, mutta sitähån se on. Ihmiset vertaa itseään toisten kautta ja sitä kautta miettii minkälaisessa suhteessa haluaa elää. Toisilla ei välttis oo seksiä ja se on molemmille ok, toisilla ei puoliso muista ikinä mitään synttäreitä tai vie koskaan mihinkään syömään tms.
Jokainen meistä on kuitenkin vastuussa siitä minkälaiseen elämään itse suostuu ja haluaa.
Ensin on hyvä määrittää se mistä itse ei tingi on se sitten se seksi tai vaikka päihteettömyys näitä voi olla montakin.
Sitten miettii asioita jotka ei ole niin tärkeitä ja pystyy elämään niiden asioiden kanssa vaikka ei nyt saisi hyvän syntymäpäivän toivotusta puolisoltaan tms.
Nämä kriteerit on meillä kaikilla erilaiset.
Eli jonkun mielestä elät kulissiliittoa kun et ole hänen mittapuulla sellaisessa suhteessa kun hän itse haluaisi olla.
Ja minä en tunne yhtään perhettä joka eläisi kulissiliittoa, mun ystävät on rehellisiä ja tuo välillä niitä elämän kurjiakin puolia esiin ei niitä someen postata, mutta niistä puhutaan ystävien kanssa ja yleensä asiat saa eri katsontakantaa ja elämä jatkuu taas monesti paremmin. Eivätkä kyl hehkuta somessa mitään illallisia, ihan perus juttuja. Ei kellään ole aikaa postata someen joka hetki. Muutamia asioita kk. Aitoja rehellisiä postauksia mä ainakin luen.
No ehkä yksi perheen äiti postailee lähes päivittäin ja ylistää lapsia, perhe onnea, uutta kotia, mutta se on sen elämää nyt ja tässä. Ja aidosti tiedän että siellä on asiat hyvin ja ovat onnellisia, miksi ei sitä heille soisi.
Vierailija kirjoitti:
Kulissilla tarkoitetaan sitä, että aktiivisesti yritetään antaa ymmärtää jotain ihan muuta kuin mitä todellisuus on. Esim. ollaan vaan lasten takia yhdessä mutta rakkautta ei ole, mutta siitä huolimatta hehkutetaan esim. someen kuinka ihana parisuhde ja kuinka onnellisia ollaan. Se, ettei huutele esim alkoholismista tai mielenterveysongelmista kaikille julkisesti, ei ole kulissia. Tottakai kaikilla on tietty kulissi, kun ei kaikki asiat muille kuulu, mutta kulissiperhe-termillä ei siihen viitata.
Tiedän perheen, jossa kaikki päällisin puolin kunnossa. Hyvä työ molemmilla, lapset ja okt. Silti mies käy pettämässä kumppaniaan ja on jäänyt asiasta kiinni. Ovat edelleen yhdessä ja mies jatkaa vaan touhuansa edelleen.
Lasten asioita, vanhemmuuden toteutumista ei tulisi kenenkään laitella someen kaiken kansan nähtäväksi. Lasten etu ensin.
Meillä on varmasti sitten muiden mielestä kulissiperhe. Kulissi siksi, että jos ihmiset tietäisivät minusta taustani ja nykyisen tilanteeni, vahingoniloisimmat julistaisivat häpeämättä meidän elomme kulissiksi.
En vain ymmärrä, miksi oman perheen kipeämpiä asioita pitäisikään muille kertoa. Ulkopuolisille minä en ole työelämässä, mutta en ole kertonut syytä. Olen eläkkeellä mielenterveysjuttujen vuoksi.
Mutta onko se kulissia, että meillä on talo ja nätti piha, uudehko auto (yksi vain)? Että lapsilla on jokaisella yksi harrastus ja vanhin lapsi menestyy omassa lajissaan vuosi vuodelta paremmin? Että joskus on ollut tilaisuus käydä ulkomailla? Että on nätti sisustus? Että käyn uimassa viikottain ja joskus laitan siitä Instaan pienen storyn? Että koira osoittautui yllättävän helpoksi kouluttaa ja sen kanssa on oikeasti kivaa? Että mieheni kohtelee minua nätisti ja kunnioittavasti muiden nähden, ja myös seinien sisäpuolella ja minä myös häntä?
Kaikki tämä on kulissia, koska olen itse traumaattisen lapsuuden ja nuoruusiän uhri ja siksi vähän erilainen kuin muut?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on varmasti sitten muiden mielestä kulissiperhe. Kulissi siksi, että jos ihmiset tietäisivät minusta taustani ja nykyisen tilanteeni, vahingoniloisimmat julistaisivat häpeämättä meidän elomme kulissiksi.
En vain ymmärrä, miksi oman perheen kipeämpiä asioita pitäisikään muille kertoa. Ulkopuolisille minä en ole työelämässä, mutta en ole kertonut syytä. Olen eläkkeellä mielenterveysjuttujen vuoksi.
Mutta onko se kulissia, että meillä on talo ja nätti piha, uudehko auto (yksi vain)? Että lapsilla on jokaisella yksi harrastus ja vanhin lapsi menestyy omassa lajissaan vuosi vuodelta paremmin? Että joskus on ollut tilaisuus käydä ulkomailla? Että on nätti sisustus? Että käyn uimassa viikottain ja joskus laitan siitä Instaan pienen storyn? Että koira osoittautui yllättävän helpoksi kouluttaa ja sen kanssa on oikeasti kivaa? Että mieheni kohtelee minua nätisti ja kunnioittavasti muiden nähden, ja myös seinien sisäpuolella ja minä myös häntä?
Kaikki tämä on kulissia, koska olen itse traumaattisen lapsuuden ja nuoruusiän uhri ja siksi vähän erilainen kuin muut?
Tuo on kulissia sellaisten mielestä jotka ovat kateellisia tuosta sen takia että eivät itse ole onnea ja sisäistä rauhaa kyenneet saavuttamaan. Siksi haukkuvat muiden suhteita kulisseiksi vaikka nämä asiat eivät edes heille kuulu millään tavalla.
Jotkut varmaankin ajattelevat, että me olisimme sellainen kulissiperhe ja minä olisin jotenkin hullu. Meidän perhe-elämämme on oikeasti ihan kivaa ja normaalia, mutta itse olen muista syistä johtuen aika kuormittunut välillä. Olen ratkaissut asian siten, että kun joinakin päivinä kaikki tuntuu vaan kaatuvan päälle, illalla lasten mentyä nukkumaan lähden kävelylle metsikköön ja karjun pahan oloni pois. Ei tapahdu edes joka kuukausi, mutta itseäni silti hävettää. Mutta toisaalta tuon ansiosta sitten jaksan taas olla parempi puoliso ja vanhempi, eikä kukaan muu joudu kärsimään lyhytpinnaisuudestani ja tiuskimisestani.
Mun lapsuuden perhe. DI-iskä ja sh-äiti, kauniisti sisustettu kodinkuvalehti-koti ja me kaksi, kauniisti puettua, ehdottoman hiljaista ja hyvätapaista tyttöä. Iskä nussi kaikkea mikä ei juossut tarpeeksi kovaa karkuun, ei siis meitä lapsia, vaan huorasi pienellä kyllällä niin että kaikki varmaan tiesi, hävettää, jotain lehtolapsiakin teki ja mutsi tietysti purki kaiken häpeän meihin. Isältä selkään saatiin vyöllä, risulla, niinkin hienoista rikoksista kun että et syö lautasta tyhjäksi, itket ja syöt. Oksennat ja itket ja syöt. Siskosta tuli sairaalloisen lihava ja musta sairaalloisen laiha. Äiti oli väkivaltainen narsisti, isosisko hakkasi ja kiusasi ja rääkkäsi armottomasti. Tosi täydellistä ja kivaa ulospäin. Mua käytettiin seksuaalisesti hyväksi jo tarhassa (tekijä oman ikäinen lapsi), myöhemmin sit aikuiset miehet, ala-asteen lopussa). Mä olen se pienempi tyttö. Se josta tuli teininä päihteilijä ja viiltelijä. Mikähän sillä on hätänä, pistetään se hoitoon. Mustalammas, se vaikea. Aika monta vuotta terapiaa on vaatinut. Välit katkoin mutsiin jo vuosia sitten, siskoonkin pitäisi jos noudattais samaa logiikkaa kun mutsin kanssa, mutta jotenkin en ole hennonut, vaikka siitä kasvoi samanlainen kun äidistä, häikäilemätön oman edun tavoittelija, patologinen valehtelija ja manipuloija. Lätäkkö joka luulee olevansa valtameri. Todella sairas perhe, sairasta meininkiä.
Kaikki ei välttämättä edes tiedä olevansa sellaisessa kulissiperheessä. Esim. nainen, jonka mies saalistaa naisia Tinderin kautta. Ulkoisesti on kallis talo ja auto, hyvät duunit molemmilla, kaksi lasta.
Mistäs minä tiedän mikä kenellekin on sitä onnellista elämää?
Vierailija kirjoitti:
Ei teidän elämä ole kulissia millään tavalla.
Kysy tuota huonoissa perheissä eläviltä lapsilta ketä kärsii vanhempien riidoista. Ihmiset ei eroa liian helposti.