Nettiongelmia. Apuaaaa
Elikkäs mikä on ongelmana kun piuhan kautta netti on tosi paska mut wifin kautta paljon nopeampi? Päivitykset on mokkulassa ajantasalla. Kokeilin piuhaa eri portteihin ja myös kokeilin eri piuhaa mut nopeus silti kökkö.
Mokkulan nimi zte mf286r
Kommentit (38)
Jaa. Ongelma ei ookkaa ratkaissu. Upload ja download speed tippuu alas 5 min jälkeen kun oon käynnistäny vehkeet uudellee. Eli toimii hetken, sitte ne taas tippuu. Ihan niinku siellä menis päälle joku juttu startupissa. Tietäs vaa mikä..
ap
Kokeilin sitä dns flushausta taas. Ei auttanu sekään. Mitähä sitä seuraavaksi kokeilis.
ap
Vierailija kirjoitti:
Nonii testasin eri koneella. Upload 40 mbps. Eli purkki toimii niinku pitää. Ongelma siis pääkoneella windowsissa. Mitä asetuksia seuraavaksi kokeilis? Kyseessä win 11.
Ap
Asenna linux.
Voi olla myös laitevika pääkoneella. Boottaa live linuksiin ja testaa sillä. Jos sillä toimii nopeasti niin olet paikantanut vian windowsiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös laitevika pääkoneella. Boottaa live linuksiin ja testaa sillä. Jos sillä toimii nopeasti niin olet paikantanut vian windowsiin.
Siis, ongelma on windowsissa. Testasin jo tänään toisella koneella. Siellä toimi oikein hyvin kaikki. Se on tää win 11 ku sekoilee jotain. Uusimmat ethernet ajuritki asensin. Hetken jo luulin että nyt toimii, kun alku 5-10 min toimii hienosti, sitte yhtäkkiä droppaa upload nopeus alle megan. Ihan niinkuin joku limiitti menis päälle jonkin ajan kuluttua koneen ja mokkulan käynnistyksistä.
ap
Kokeilin ipconfig release all, renew, ja dnsflush. Ei auttanu.. Upload speed pysyy alle megan.
Vierailija kirjoitti:
Vaiha duplex asetukset
Vääntelin niitäki. Ei auttanu. Kävin yksitellen kaikki ne asetukset siellä Advanced kohdassa. Siis se lista missä myös se duplex on. Kaikki yksi kerrallaan kokeilin on ja off.
Vierailija kirjoitti:
Päivitä firmware
On jo uusin firmware
Ap
Onpas sulla erikoinen ongelma, hieno mysteeri, kiva kun teit tämän aloituksen tänne, tätä aihetta on nyt kiva jännätä että mitenköhän tossa käy.
Vierailija kirjoitti:
Onpas sulla erikoinen ongelma, hieno mysteeri, kiva kun teit tämän aloituksen tänne, tätä aihetta on nyt kiva jännätä että mitenköhän tossa käy.
Aijaa heh😆 popcornit tulille. Näköjää jatkuu tää vian miettiminen huomiselle. Alkaa väsy painaa silmiä nyt :-/ . Rämpänny tuota konetta koko päivän nyt. Yhyy
Ap
Sä oot näköjään kokeillut jo kaikenmaailman advanced-settingsejä. Mutta mulla tuli nyt mieleen paljon yksinkertasempi juttu. Muistaakseni, kun olen joskus mokkulanettiä käyttänyt, niin Windowsissa sen netin ihan perusasetuksissa on sellanen kohta missä se kysyy jotain "set as dial-up" tms. Ja muistaakseni jos siihen kohtaan pistää ruksin, niin sitten Windows ajattelee että se sun nettiliittymä on sellanen josta sä joudut maksamaan kulutuksen mukaan. Joten silloin jottei sulle tulisi isoa laskua niin Windows rajoittaa sun netin käyttöä. Elikkäs jos nyt tarkistaisit sun ihan perusasetukset ettei vahingossakaan ole ruksia semmosessa ruudussa.
Wifinettiä jos käyttää niin sitä "dial-up" asetusta, sitä ruksin kohtaa, ei ollenkaan edes näy. Se asetus näkyy vain jos käyttää tietokoneen porttiin yhdistettyä mokkulaa.
Vierailija kirjoitti:
Sä oot näköjään kokeillut jo kaikenmaailman advanced-settingsejä. Mutta mulla tuli nyt mieleen paljon yksinkertasempi juttu. Muistaakseni, kun olen joskus mokkulanettiä käyttänyt, niin Windowsissa sen netin ihan perusasetuksissa on sellanen kohta missä se kysyy jotain "set as dial-up" tms. Ja muistaakseni jos siihen kohtaan pistää ruksin, niin sitten Windows ajattelee että se sun nettiliittymä on sellanen josta sä joudut maksamaan kulutuksen mukaan. Joten silloin jottei sulle tulisi isoa laskua niin Windows rajoittaa sun netin käyttöä. Elikkäs jos nyt tarkistaisit sun ihan perusasetukset ettei vahingossakaan ole ruksia semmosessa ruudussa.
Wifinettiä jos käyttää niin sitä "dial-up" asetusta, sitä ruksin kohtaa, ei ollenkaan edes näy. Se asetus näkyy vain jos käyttää tietokoneen porttiin yhdistettyä mokkulaa.
Ai metered connection? Ei se rajota netin nopeutta kun olen sitä joskus käyttäny ihan vaa sen takia ettei windowsi kokoajan päivittäisi itseään milloin sattuun.. koska luulee että mulla tikittää laskuri xD Ja ei oo ruksia siinä just nyt päällä. En tiiä miten vanhasta windowsista puhut kun ei tässä win 11 ole tuota "metered connection" juttua siellä dial up jutussa, vaan on ihan eripaikassa tuolla network menussa. Tosiaan mulla on englanniksi windowsi ollu monet vuodet, nii en osaa noita termejä suomeksi.
Heräsin nyt tähän päivään ja kahvikupin kera yritän taas pähkäillä tän ongelman kans.. Nyt kun käynnistin koneet tälle päivälle, nii se uploadkaista oli samantien hidas, alle megan. Kumma kun se eilen oli vähän aikaan hyvä ja sit laimeni, mut nyt on hidas heti jo kun käynnistin nää laitteet.
ap
Link speed (Receive/Transmit): 1000/1000 (Mbps)
IPv4 address: 192.168.32.120
IPv4 DNS servers: 192.168.32.1 (Unencrypted)
Manufacturer: Realtek
Description: Realtek Gaming 2.5GbE Family Controller
Driver version: 1125.11.1206.2022
Physical address (MAC): 18-C0-4D-AA-04-DA
joku aijemmi tässä ketjussa kyseli mikä on mun link speed asetus. Nii kopsasin tähäb. 1000/1000.
ap
Hmmmmmmmm. Saatoin ratkaista onelman nyt
Poistin koneeltani CFosSpeed nimisen (net traffic shaping tool) ohjelman. Netti rupesi toimii nyt kunnolla. Uploadkaista nousi heti 40mbps. Epäilin tuota cfosspeediä jo eilen, ja suljin sen silloin vain painamalla Exit. Mutta näköjään se ei riittäny, vaan se vieläki kummitteli ja limitoi nettiä, niin nyt älysin ihan uninstallata kokonaan sen koneelta. Pelkkä exit ei näköjään riittäny sammuttamaan sitä.
Kattelen nyt muutaman tunnin et toimiiko netti normaalisti, ja illemmalla sit asennan takasi sen cfosspeedin. Jos se tosiaan oli se, nii pitää sit tutkia se cfosspeedin toiminta tarkemmi ja kokeille eri versiota jne. Eli jos minusta ei enää kuulu tässä ketjussa tänää, nii problem solved :P Toivottavasti.
Heippa ja kiitos kun koititte auttaa :) Opin paljon uusia nettiin liittyviä asetusjuttuja teidän ansiota.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai metered connection? Ei se rajota netin nopeutta kun olen sitä joskus käyttäny ihan vaa sen takia ettei windowsi kokoajan päivittäisi itseään milloin sattuun.. koska luulee että mulla tikittää laskuri xD Ja ei oo ruksia siinä just nyt päällä. En tiiä miten vanhasta windowsista puhut kun ei tässä win 11 ole tuota "metered connection" juttua siellä dial up jutussa, vaan on ihan eripaikassa tuolla network menussa. Tosiaan mulla on englanniksi windowsi ollu monet vuodet, nii en osaa noita termejä suomeksi.
Heräsin nyt tähän päivään ja kahvikupin kera yritän taas pähkäillä tän ongelman kans.. Nyt kun käynnistin koneet tälle päivälle, nii se uploadkaista oli samantien hidas, alle megan. Kumma kun se eilen oli vähän aikaan hyvä ja sit laimeni, mut nyt on hidas heti jo kun käynnistin nää laitteet.
ap
Ah, just, kyllä: metered connection. En yhtään muistanut että mikä sen nimi oli tai että mitä se tekee tai että missä kohtaa asetuksia se ruksi tasan tarkkaan on. Varmuuden vuoksi vain varoitin sinua tuollaisesta erittäin yksinkertaisesta asetuskömmähdyksestä, siltä varalta jos ongelma olisi ollut noin yksinkertainen, niin sun ei olisi turhaan tarvinnut penkoa läpi monimutkaisia advanced asetuksia. Mutta okei, ei oltu näin onnekkaita, tai siis sinä et ollut onnekas, vika ei ollut perusasetuksissa, joten joudut jatkossakin pähkäilemään vaikeita asetuksia. Niistä sinä näköjään tiedät ihan tajuttomasti. Olet todellakin epäonnekas kun joudut niistä noin paljon tietämään, luojan kiitos en ole sinä.
Tämä oli sinulta kyllä hieno aloitus, tätä oli jännää jännätä. Jos tahdot nettipulmista pienen kivan tauon niin katso Youtubessa "mutavelhovideoita". Tai kenties olet jo katsonut, jo ajat sitten. Mutta jos jotenkin ihmeellisesti et vielä ole katsonut, niin katso ihmeessä! Youtubeen videohaku sanoilla "mud wizard". Löytyy useita videoita joissa on saksalaisia mellakkapoliiseja jumissa mudassa ja mutavelho käppäilee niiden keskellä. Tässä yksi semmonen video päivän piristykseksi:
Joo kokeilin jo dns juttuja. Kokeilin myös laittaa manuaaliseksi 8.8.8.8 ja 1.1.1.1. Ei vaikuttanu. Resetoin networkit ja ajurit.
No lopulta kävin iha realtekin sivuilta hakee uudemmat ajurit. Windowsin päivitys ei niitä löytäny ite. Ajurit asensin ja käynnistin koneen ja mokkulan uudelleen. Alko toimii😀
Kokopäivän yrittäny kaikkee kikkailla, sitte oliki vaa ajureista kiinni. Huoh no loppu hyvin kaikki hyvin.