Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettiongelmia. Apuaaaa

Vierailija
19.01.2023 |

Elikkäs mikä on ongelmana kun piuhan kautta netti on tosi paska mut wifin kautta paljon nopeampi? Päivitykset on mokkulassa ajantasalla. Kokeilin piuhaa eri portteihin ja myös kokeilin eri piuhaa mut nopeus silti kökkö.

Mokkulan nimi zte mf286r

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piuhan kautta saan upload nopeudeksi just ja just 1 mbps, mut wifin kautta 20-30 mbps. Miksi?

Vierailija
2/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä io-tech.fi olisi parempi paikka saada vastauksia kysymykseesi.

Vierailija
4/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro lisää tietoa. Pelkkä "piuha" ei sano paljoakaan.

Vierailija
5/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sun mokkulan wifi toimii normaaliin tapaan, kuten pitääkin toimia.

Eli siinä piuhatoiminnassa on jokin vika. Tosiaan suosittelisin päivittämään sen mokkulan ohjelmistoa, mutta se ei ole tarpeellista kun sanoit jo että "päivitykset on mokkulassa ajan tasalla".

Joten:

1. Tarkista sun tietokoneen päivityksiä. Vika saattaa olla sun tietokoneen sellasissa "drivers" hommeleissa (mitähän ne on suomeksi?). En tiedä mikä driver olisi kyseessä tuossa tapauksessa - internet? piuhaportit? tms?

2. Kokeile kytkeä se piuha eri tietokoneeseen. Jos yllättäen eri tietokoneella piuhanetti toimii hyvin niin tiedät että vika ei ole mokkulassa eikä piuhassa, vaan siinä sun ekassa tietokoneessa. Jos monellakin tietokoneella piuhanetti on tosi hidas niin vika on mokkulassa. Ja arvelisin että itse et saa sitä sitten korjattua vaan sun pitää viedä se liikkeeseen, toivottavasti sulla on takuu/kuitti tallella. Paitsi ettäh... vielä ennen korjattavaksi liikkeeseen viemistä voisit kokeilla yhtä juttua sillä mokkulalla:

3. Paina "reset" nappulaa. Tai jostain asetuksista löydä kohta "palauta alkuperäisasetukset". Koska voihan olla että jotenkin ihmeellisesti mokkulan asetukset on sössiytynyt jotenkin ihmeellisesti, ei niistä kaikista asetuksista hullukaan ota selvää. Jos ei asetusten resettaamisen jälkeen piuhanetti toimi niin silloin mokkula oikeasti on niin viallinen ettet sitä itse korjattua saa.

Vierailija
6/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tietsikan ethernet - liitännän nopeus?

Onko jo kokeiltu vaihtaen kaapeliksi joku muu kuin nyt käytössä oleva? Viallinen kaapeli voi aiheuttaa nopeuden romahtamisen.

Vierailija
7/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkoadapterin link speed on tippunut 1 megaan. Boottaa kone.

Vierailija
8/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää tietoa. Pelkkä "piuha" ei sano paljoakaan.

Siis ethernet. 5e cat johdot. Kokeilin kahdella erillä ja vaihtelin portteja mokkulan takana. Enabloin ja disabloin ethernet adapterit. Configuroin adapterit Speed & Duplex > Auto Negotiation. Ei vaikutusta. Katsoin ettei oo data limittiä päällä adapterissa. Reinstallasin driverit device managerista. Mikään noista ei auttanu asiaan.

Upload speed 0,50 mbps.. jokin rajoittaa selvästi. Antivirukset laitoin off, ei vaikutusta. Mokkula on päivitetty ja asetukset määritty hallintasivulla.

Ap

Vierailija
9/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aja tietsikka käyntiin jollakin toisella käyttiksellä. Katso onko ongelma edelleen olemassa,

Vierailija
10/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siinä piuhatoiminnassa on jokin vika. Tosiaan suosittelisin päivittämään sen mokkulan ohjelmistoa, mutta se ei ole tarpeellista kun sanoit jo että "päivitykset on mokkulassa ajan tasalla".

Joten:

1. Tarkista sun tietokoneen päivityksiä. Vika saattaa olla sun tietokoneen sellasissa "drivers" hommeleissa (mitähän ne on suomeksi?). En tiedä mikä driver olisi kyseessä tuossa tapauksessa - internet? piuhaportit? tms?

2. Kokeile kytkeä se piuha eri tietokoneeseen. Jos yllättäen eri tietokoneella piuhanetti toimii hyvin niin tiedät että vika ei ole mokkulassa eikä piuhassa, vaan siinä sun ekassa tietokoneessa. Jos monellakin tietokoneella piuhanetti on tosi hidas niin vika on mokkulassa. Ja arvelisin että itse et saa sitä sitten korjattua vaan sun pitää viedä se liikkeeseen, toivottavasti sulla on takuu/kuitti tallella. Paitsi ettäh... vielä ennen korjattavaksi liikkeeseen viemistä voisit kokeilla yhtä juttua sillä mokkulalla:

3. Paina "reset" nappulaa. Tai jostain asetuksista löydä kohta "palauta alkuperäisasetukset". Koska voihan olla että jotenkin ihmeellisesti mokkulan asetukset on sössiytynyt jotenkin ihmeellisesti, ei niistä kaikista asetuksista hullukaan ota selvää. Jos ei asetusten resettaamisen jälkeen piuhanetti toimi niin silloin mokkula oikeasti on niin viallinen ettet sitä itse korjattua saa.

PS. Mullakin on mokkula mistä voin tarjota netin eteenpäin mun tietokoneeseen wifinä tai usb-kaapelilla. Ja joo, wifi toimii esim tuon 20-30 nopeudella kuten sulla. Ja usb-kaapelilla netti on paljon hitaampi, ehkä vaan jotain 10 mbps. Olen ajatellut että se vain on tuon mokkulan outo "perusominaisuus", että sellainen se vaan on, kun tuo on aika halpa tuo mun mokkula, en ole asiaa koskaan sen enempää pähkäillyt.

Jos sulla on kalliimpi mokkula niin ehkä haluat pähkäillä. Koska tuo sun nopeus 1mbps kuulostaa jo niin vähältä että jokin on ihan oikeasti vialla, ei se voi olla sen "perusominaisuus"! Jostain käyttöohjeista varmaan pitäisi löytyä että paljonko sen laitteen oikeasti pitäisi pystyä nopeutta tarjoamaan. Tai no, ei sun tarvitse sitä sieltä käyttöohjeesta etsiä, koska ihan itsestäänselvää on: jos laite pystyy wifinä tarjoamaan 20-30 nopeutta, niin kyllä sen myös kaapelilla pitää pystyä tarjoamaan paljon enemmän kuin vain 1!

Vierailija
11/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joten:

Ok pitää testata eri koneella. Naapurista kait kysyttävä läppäri testilainaan. Juu oon laittanu mokkulan tehasasetuksiin 3 kertaa jopa. Ja windowsissaki resetoin ethernet ajurit yms. Kaapeleissa ei vikaa koska edellisessä mokkulassa pelas oikein hyvin. Tuskin ne molemmmat kaapelit ois mystisesti hajonnu viikon aikana..

Ap

Vierailija
12/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mokkulassa viimeisin firmware?

Vierailija
13/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo siis uusi laite eli vika on ollut koko ajan olemassa?

Vierailija
14/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mokkulassa viimeisin firmware?

Juu on

Vierailija
15/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo siis uusi laite eli vika on ollut koko ajan olemassa?

Käytetty, juuri ostin torista koska entinen samanlainen purkki hajos.

Ap

Vierailija
16/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonii testasin eri koneella. Upload 40 mbps. Eli purkki toimii niinku pitää. Ongelma siis pääkoneella windowsissa. Mitä asetuksia seuraavaksi kokeilis? Kyseessä win 11.

Ap

Vierailija
17/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää mennä suihkuun. Tuun kattoo sit sen jälkee onko lisää ehotuksia mitä vois kokeilla..

Ap

Vierailija
18/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nonii testasin eri koneella. Upload 40 mbps. Eli purkki toimii niinku pitää. Ongelma siis pääkoneella windowsissa. Mitä asetuksia seuraavaksi kokeilis? Kyseessä win 11.

Ap

Jaa, no tämä on ratkaiseva tieto, että vika ei ole mokkulassa vaan sun tietokoneessa. Toivottavasti joku fiksu osaa kertoa että miten saat tietokoneesi korjattua.

Mulla on vastaavanlaisesta vain yksi kokemus. Mun yhdessä tietokoneessa (win 8.1) ei aikoinaan bluetooth toiminut. Vaihdoin siihen eri bluetooth-ajurin. Silloin bluetooth alkoi toimia, mutta wifi lakkasi toimimasta. Sitä wifiä sitten yritin korjailla taas vaihtaen ajureita. Mm. poistin sen uuden bluetooth ajurin ja yritin löytää sinne takaisin sen entisen ajurin. Ei onnistunut, mikään ajurisähläilyni ei saanut wifiä enää toimimaan.

Joten ainoa mahdollisuuteni oli lopulta asentaa koko windows uudestaan. Silloin tuli alkuperäiset ajurit, wifi toimi. Bluetooth ei toiminut, totesin ettei tarvitsekaan, en enää uskaltanut kokeilla yhtään mitään, totesin etten enää ikinä uskalla mitään tollasia ajureita yrittää vaihtaa. Koska on tosi iso tarpeeton vaiva pistää koko windows uusiksi.

Oletko jo ehtinyt joskus sähläillä sun ajureiden kanssa? Ehkä et saa enää sähläilyjesi aiheuttamaa vahinkoa korjattua eli ehkä pitää windows asentaa uusiksi. Tai myös: sulla on win 11 nyt, mutta oliko se sun koneessa alunperinkin? Vai oliko sun kone alunperin esim win 10 tms? Koska jos olet siihen asentanut uuden windowsin, niin ehkä siinä on sun laitteen kanssa yhteensopivuusongelmia. Eli jos sun tietokone on alunperin ollut win 10 niin ehkei win 11 tule koskaan toimimaan siinä täydellisesti, eli ehket saa siinä sitä kaapelinettiä ikinä toimimaan. Joten sulla on vain kaksi vaihtoehtoa:

1. Palautat tietokoneeseesi takaisin sen alkuperäisen win 10 käyttöjärjestelmän jossa kaikki ajurit toimii.

2. Jatkat win 11 käyttöjärjestelmällä ja vain hyväksyt sen ettet ikinä voi käyttää kaapelinettiä.

--

Enhän mä mikään tietokone-expertti ole, mutta mun kokemus on: windows-tietokoneissa niitä laite+käyttöjärjestelmän yhteensopivuusongelmia todellakin on, ja ne ongelmat näkyy erityisesti juurikin ajureiden toimintahäiriöinä. Ikinä enää en suostu asentamaan yhteenkään windows-tietokoneeseen uutta käyttöjärjestelmää, aina tästedes aion käyttää pelkästään sitä järjestelmää joka tietokoneeseen oli alunperin tehtaalla pistetty.

Vierailija
19/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jaa, no tämä on ratkaiseva tieto, että vika ei ole mokkulassa vaan sun tietokoneessa. Toivottavasti joku fiksu osaa kertoa että miten saat tietokoneesi korjattua.

Mulla on vastaavanlaisesta vain yksi kokemus. Mun yhdessä tietokoneessa (win 8.1) ei aikoinaan bluetooth toiminut. Vaihdoin siihen eri bluetooth-ajurin. Silloin bluetooth alkoi toimia, mutta wifi lakkasi toimimasta. Sitä wifiä sitten yritin korjailla taas vaihtaen ajureita. Mm. poistin sen uuden bluetooth ajurin ja yritin löytää sinne takaisin sen entisen ajurin. Ei onnistunut, mikään ajurisähläilyni ei saanut wifiä enää toimimaan.

Joten ainoa mahdollisuuteni oli lopulta asentaa koko windows uudestaan. Silloin tuli alkuperäiset ajurit, wifi toimi. Bluetooth ei toiminut, totesin ettei tarvitsekaan, en enää uskaltanut kokeilla yhtään mitään, totesin etten enää ikinä uskalla mitään tollasia ajureita yrittää vaihtaa. Koska on tosi iso tarpeeton vaiva pistää koko windows uusiksi.

Oletko jo ehtinyt joskus sähläillä sun ajureiden kanssa? Ehkä et saa enää sähläilyjesi aiheuttamaa vahinkoa korjattua eli ehkä pitää windows asentaa uusiksi. Tai myös: sulla on win 11 nyt, mutta oliko se sun koneessa alunperinkin? Vai oliko sun kone alunperin esim win 10 tms? Koska jos olet siihen asentanut uuden windowsin, niin ehkä siinä on sun laitteen kanssa yhteensopivuusongelmia. Eli jos sun tietokone on alunperin ollut win 10 niin ehkei win 11 tule koskaan toimimaan siinä täydellisesti, eli ehket saa siinä sitä kaapelinettiä ikinä toimimaan. Joten sulla on vain kaksi vaihtoehtoa:

1. Palautat tietokoneeseesi takaisin sen alkuperäisen win 10 käyttöjärjestelmän jossa kaikki ajurit toimii.

2. Jatkat win 11 käyttöjärjestelmällä ja vain hyväksyt sen ettet ikinä voi käyttää kaapelinettiä.

--

Enhän mä mikään tietokone-expertti ole, mutta mun kokemus on: windows-tietokoneissa niitä laite+käyttöjärjestelmän yhteensopivuusongelmia todellakin on, ja ne ongelmat näkyy erityisesti juurikin ajureiden toimintahäiriöinä. Ikinä enää en suostu asentamaan yhteenkään windows-tietokoneeseen uutta käyttöjärjestelmää, aina tästedes aion käyttää pelkästään sitä järjestelmää joka tietokoneeseen oli alunperin tehtaalla pistetty.

Hmm juu mulla oli 10 ensin. Siitä upgradetin 11 suoraan. Ei siitä oo ku tovi. Mutta, entinen purkki ja netti toimi normaalisti viikko sitten tässä win 11:ssa. Enkä oo säätäny mitään ajureissa. Pitää vielä yrittää temppuilla noitten ajureitten kans.. poistaa ja asentaa uudelleen yms ja tonkia syvemmälle että onko siellä joku limiitti päällä. Ei vaa oo vielä tuo win 11 kauheen tuttu nii asetukset vähä erilaiset ku 10.

Ap

Vierailija
20/38 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Kokeile tyhjentää Windowsin DNS-välimuisti. Pitää tehdä järjestelmänvalvojana.

Tapahtuu näin:

- Paina Windows-pikanäppäintä + R

- Kirjoita esiintulevaan Suorita-toimintoon komento: ipconfig /flushdns

- Paina Enter.

2. Oletko muuten kokeillut Windowsin omaa vianmääritystä jo? Siellähän on parikin komentoa, jotka voisivat olla sopivia ongelmaasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme