Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä järkeä on asua vuokralla???

Vierailija
19.01.2023 |

Mitä järkeä on asua vuokralla???

Jos hankit asuntolainalla kohtuuhintaisen ja hyväkuntoisen asunnon, niin keräät asuntolainaa lyhentämällä myös pääomaa itsellesi. Kun olet maksanut asuntolainan, niin ostamasi asunto on kokonaan omistuksessasi eikä pankkilainan vakuutena. Tarvittaessa voit joko myydä tai vuokrata asunnon tai siirtää asunnon perintönä lapsillesi.

Jos asut vuokralla, niin maksat asunnostasi sekä vuokraa että asunnon muita kuluja. Maksat siis asuntosi kulujen lisäksi joko asunnon vuokraajan asuntolainaa tai tuotat asunnon omistajalle pääomatuloja.Sinulle ei jää mitään talteen ja säästöön maksamistasi vuokrarahoista.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en asuntolainaa saa kun tulot niin pienet. Saisin lainaa 70 000 e ja tuolla summalla ei saa minkäänlaista asuntoa Lahden keskustasta ja koska olen töissä keskustassa enkä omista autoa, keskustasta en muuta pois joten mun ainoa vaihtoehto on asua vuokralla.

Eihän sillä saa muuta kuin perunakellarin landelta. Asupa siinä sitten...hauskaa koko rahalla.

Viisi tonnia tuohon lisää, niin me saatiin pieneltä paikkakunnalta Etelä-Pohjanmaalta 50-luvun lähes 150 neliöinen (asuinneliöt) omakotitalo. Hyvässä kunnossa pidetty talo eikä todellakaan mikään rötiskö. 

Eli sun kommenttisi oli melkoista liioittelua. 

Vierailija
62/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en asuntolainaa saa kun tulot niin pienet. Saisin lainaa 70 000 e ja tuolla summalla ei saa minkäänlaista asuntoa Lahden keskustasta ja koska olen töissä keskustassa enkä omista autoa, keskustasta en muuta pois joten mun ainoa vaihtoehto on asua vuokralla.

Muuttaisin n. 15-20 min. bussimatkan päähän jos sieltä saisi sopivan, vaikka pienemmänkin kämpän tuolla asuntolainalla. Myöhemmin voi sitten muuttaa isompaankin jos saa paremmin asuntolainaa. 

Bussi, mikä hiton bussi! Ei täällä pääkaupunkiseudullakaan pääse yleisillä kätevästi! Itellä meni tunti, kun piti vaihtaa ja kävellä! Ainoa ilo oli tosi kiva duuni josta sai hyvää palkkaa! (muttei saa lainaa kun kuitenkin .....)

No voi että. Tervetuloa maaseudulle katsomaan mikä on julkisen liikenteen tilanne. Tiettyyn suuntaan voi mennä aamulla yksi auto ja sekin kulkee ammattikoulujen aikataulujen mukaan eli loma-aikoina sitä ei mene. Joihinkin suuntiin ei enää julkisilla pääse ollenkaan.

Oet väärässä! Aamuin ja illoin kulkee 2 bussia suuntaansa tunnin välein. Aikataulut on sovitettu niin, että voi vaihtaa bussiin, joka vie lähimpään kaupunkiin, jossa ammattikoulu. Kyläkouluun pääsee bussia vaihtamatta. Kesällä ja koululomien aikaan ei kulje bussin bussia, siinä olet oikeassa.

Pitää varata kovasti ruokaa, että pärjää kesän yli. Maitojauhetta, kahvia, säilykkeitä, pakastimeen laitettavaa. Pitää olla koko perheen liikkeellä viimeisenä koulupäivänä. Lapsilla viimeinen koulupäivä, vanhemmat porhaltavat matkalaukkujen ja reppujen kanssa kaupoissa. Onhan se vähän työlästä. Kesällä onneksi pääsee pyörällä rannalle kalastamaan, mutta eihän saalis suuri ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpa vuokra. Taloyhtiön netistä ei tarvitse maksaa mitään eikä vedestä. Vain oma sähkösopimus. Putkiremontti talossa tehty eikä tarvinnut sen kustannuksiinkaan osallistua.

Puhut pukille. Jokainen vuoktatalo yhtiö otta taloa rakentaessa lainaa,kuin peruskorjauksia tehdessä.Ne kaikki maksetaan vuokrissa.Ei vain eritellä erikseen! Samoin luulet kinteälaajakaista on ilmainen.Sen maksu on sinne lisätty vuokriin.Mutta ei vähenetä vaikka sitä et käytäisi vuokrissa.Samoin vesi maksut maksat vuorkissa ymm.Ootas vaan laki märää tulevaisuus : Vesimitarit huoneistökohtaiset  jokaisien talouteen .Missä metsässä elät. Kinteistön mutkin kulut laskettu vuokriin.Mitään ilmasiksi vuokralla olijat ei saa.Talo yhtiöt isot ja vuokralaisten määrä valtava.Maksut jaetaan ihan kaikkien kanssa.

Vierailija
64/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisin n. 15-20 min. bussimatkan päähän jos sieltä saisi sopivan, vaikka pienemmänkin kämpän tuolla asuntolainalla. Myöhemmin voi sitten muuttaa isompaankin jos saa paremmin asuntolainaa. 

Bussi, mikä hiton bussi! Ei täällä pääkaupunkiseudullakaan pääse yleisillä kätevästi! Itellä meni tunti, kun piti vaihtaa ja kävellä! Ainoa ilo oli tosi kiva duuni josta sai hyvää palkkaa! (muttei saa lainaa kun kuitenkin .....)

No voi että. Tervetuloa maaseudulle katsomaan mikä on julkisen liikenteen tilanne. Tiettyyn suuntaan voi mennä aamulla yksi auto ja sekin kulkee ammattikoulujen aikataulujen mukaan eli loma-aikoina sitä ei mene. Joihinkin suuntiin ei enää julkisilla pääse ollenkaan.

Oet väärässä! Aamuin ja illoin kulkee 2 bussia suuntaansa tunnin välein. Aikataulut on sovitettu niin, että voi vaihtaa bussiin, joka vie lähimpään kaupunkiin, jossa ammattikoulu. Kyläkouluun pääsee bussia vaihtamatta. Kesällä ja koululomien aikaan ei kulje bussin bussia, siinä olet oikeassa.

Pitää varata kovasti ruokaa, että pärjää kesän yli. Maitojauhetta, kahvia, säilykkeitä, pakastimeen laitettavaa. Pitää olla koko perheen liikkeellä viimeisenä koulupäivänä. Lapsilla viimeinen koulupäivä, vanhemmat porhaltavat matkalaukkujen ja reppujen kanssa kaupoissa. Onhan se vähän työlästä. Kesällä onneksi pääsee pyörällä rannalle kalastamaan, mutta eihän saalis suuri ole.

Kuka on väärässä? Jos teille kulkee linjabiili niin kaikkialle ei kulje. Kun me muutimme maalle, pääsi julkisilla aamuisin kaupunkiin ja illansuussa takaisin. Ei ole päässyt enää vuosiin.

Vierailija
65/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki on mennä pankin kanssa naimisiin? Vuokralla olevana voin muuttaa muualle huomattavasti helpommin, ja kyllä noin viiden vuoden välein tykkään muuttaa.

Vierailija
66/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa muuhun. En usko että saisin asuntolainaa.

Vierailija
67/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myytiin kerrostaloasunto pois kun tuntui ahdistavalta olla sidottuna yhteen paikkaan. Vuokralaisena voi vaihtaa vaikka paikkakuntaa parin vuoden välein. Se vapaus tässä kiehtoo. Tietysti pitää olla varaa asua näin. Ihmettelen miksi aina ajatellaan että vuokralla asujat ovat köyhiä sossun tuilla eläjiä. Me maksamme vuokran kyllä ihan itse.

Näin on myös vara valita asunto. haluamaltaan alueelta. Lapsiperheelle ei tietenkään onnistu.

Vierailija
68/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten laskee asian. Omakotitalossa on itse vastuussa kaikesta. Remontit maksaa myös. Suorasähkölämmitys tai kaukolämpö ei ole halpaa puuhaa sekään. Pihatöihin kulutettu aika. Se saatko joskus rahat pois okt:stä riippuu ihan siitä onko taloa ylläpidetty kunnolla, onko siihen ollut varaa ja millä alueella se sattuu olemaan.

Voi miettiä miten järkevää on asua kahdestaan sitten isossa omakotitalossa monta kymmentä vuotta ja maksella kaikkia sähkö ja lämmityskuluja.

Vierailija
69/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuokrakämpässä ei korkojen nousu hetkauta. vuokra kattaa lämmön, veden, huollon ja netin. oma kämppä kun on maksettu, aletaankin keräämään remonttivastiketta, tai pahimmassa tapauksessa ennen kuin on kämppä maksettu, kun talon pirulaiset vanhenee myös. vuokra asuminen on siis järkevää, ja käytämme enemmän rahaa elelyyn. lapset on kasvatettu niin, että hankkivat työllä sen minkä tarvitsevat. perintöä on turha odottaa. arkkurahat laitettiin ukon kanssa jemmaan. muuta ei jätetä. 

Vierailija
70/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua, että rahani ovat kiinni asunnossa

Vierailija
71/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muutat usein kaupungista tai maasta toiseen esim. työn vuoksi niin vuokraaminen on lähes tulkoon ainoa vaihtoehto.

Tämä just, jos tykkää vaihtaa maisemia ja nähdä maailmaa, vuokraaminen sopii parhaiten silloin. 

Vierailija
72/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä omistusasuminen tulee paljon kalliimmaksi ja stressaavammaksi ei siinä säästä senttiäkään rahaa eikä hermoja.

Mitä sellaisella taakalla tekee.

Minua ei kiinnosta esittää "parempaa ihmistä" jolla on sitä ja tätä, en oo materialisti.

Vuokra-asuminen on paras ja mukavin asumismuoto.

73/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärinliinassa ei ole taskuja.

Syö sinä kaalikääryleitä, minä matkustan ja koen muita kulttuureja.

Vierailija
74/77 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lisäarvoa "omistaminen" ( yleensä lainalla eläminen) tuo asumiseen ja arkeen, en ymmärrä. Eikä se todellakaan halvempaa asumista ole, vaikka huusholli olisi jo maksettu, työ ei kesken lopu eikä rahanmeno, varsinkaan ok-talossa. Ei sellanen savotta kaikkia kiinnosta. Joillekin se sopii.

Vierailija
75/77 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnosta pääsee helpommin eroon, jos on esim. työn takia vaihdettava paikkakuntaa.

Ei ole mitään huolta siitä, miten asunnosta pääsee eroon, jos sellainen tilanne tulee. Eikä muitakaan asunnon omistajan huolia.

Vierailija
76/77 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuminen rikastuttaa rikkaita vuokraisäntiä ja pitää köyhät vuokralaiset köyhänä.

Vierailija
77/77 |
13.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mia pelottaa rakentamisen huono laatu Suomessa. Jotkut ovat menettäneet koko omaisuutensa tuossa homeasunto ruletissa.