Mitä järkeä on asua vuokralla???
Mitä järkeä on asua vuokralla???
Jos hankit asuntolainalla kohtuuhintaisen ja hyväkuntoisen asunnon, niin keräät asuntolainaa lyhentämällä myös pääomaa itsellesi. Kun olet maksanut asuntolainan, niin ostamasi asunto on kokonaan omistuksessasi eikä pankkilainan vakuutena. Tarvittaessa voit joko myydä tai vuokrata asunnon tai siirtää asunnon perintönä lapsillesi.
Jos asut vuokralla, niin maksat asunnostasi sekä vuokraa että asunnon muita kuluja. Maksat siis asuntosi kulujen lisäksi joko asunnon vuokraajan asuntolainaa tai tuotat asunnon omistajalle pääomatuloja.Sinulle ei jää mitään talteen ja säästöön maksamistasi vuokrarahoista.
Kommentit (77)
Olen asunut samassa asunnossa vuokralla nyt 27 vuotta.
Se lähti siitä kun olin ysärillä työtön eikä ollut luottotietoja.
Myöhemmin aloin ajatella että paskat, vuokra on hyvin halpa, menköön.
600e/kk ydinkeskustassa.
Asun nyt halvemmalla vuokralla mitä aikoinaan omassani.
Yksityinen vuokra-asunto Jyväskylän keskustassa 450 euroa. Enpä ihan vapaaehtoisesti tästä muuta.
Ostin aikoinaan kohtuuhintaisen asunnon ja lähes heti sen jälkeen asuntojen hinnat romahti.
No nyt kaikki kulut nousseet, kämppä on vuokralla ja tuotto siitä +-0.
Vuokraa ei ole järkeä nostaa koska vuokra-asunnoista ylitarjontaa ja myydä ei kannata koska mitään siitä ei saa eikä mikään mene kaupaksi.
Että joo, kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla on järkevä asua jos omaan ei ole varaa.
Tai halua kuten mun tapauksessa eli varaa on omaan mutta en halua ostaa. Haluan asua vuokralla.
Kysehän on siitä mihin tahtoo varansa sijoittaa.
Asuminen on pakollista eli ymmärrän että jotkut tahtovat omistaa kotinsa.
Itse sijoitan ylimääräisen muuten ja olen valinnut asumismuodoksi koti joka on hinta/laatu-suhteeltaan paras mahdollinen niin että joku muu kantaa omistajariskin.
On minulla tontti hankittuna jonne ehkä joku päivä rakennutan unelmieni hirsimökin.
Sen aika on sitten kun ei tarvitse miettiä onko se hyvä sijoitus eli saanko edes omani pois jos sen tahtoisin myydä.
Osalla myös olisi varaa hankkia asuntolaina, mutta pitävät vuokra-asuminen huolettomuudesta. Vuokra-asumisessa kaikki huoltotoimenpiteet ja korjaustarpeet hoidetaan ilmaiseksi ja olet valmis milloin vain muuttamaan muualle. Ei tarvitse tehdä lumitöitä, pihan hoitoa tai mitään muutakaan. Joidenkin sijoitusgurujen mielestä on jopa järkevämpää asua edullisesti vuokralla ja sijoittaa ylimääräinen osakkeisiin kuin sijoittaa ylimääräinen asuntolainan maksamiseen.
Saan silti säästöön vaikka vuokralla, maksan itse isomman osan. Onhan reppumiestenkin hiukan pakko olla vuokralla kun työt eri paikassa kuin vakiasunto.
Vierailija kirjoitti:
Ettei vaan ap haluisi lisätä oman asuntonsa menekkiä markkinoilla? Vuokralla asuessa pienempi riski mihinkään. Ei huolia putkista, ei katosta, ei rakenteista, ei lisämenoja, pienemmät sähkölaskut, lumityöt tekee huoltoyhtiö samoin nurmikon leikkuun ja tien hoidon. Vuokra-asunnot lähellä palveluita ja keskustan tuntumassa. Kaukolämpö. Itse maksan vain 430e kuussa vuokraa ja 45m2. Paljon helpompaa vuokralla ja vähemmän stressiä. Lisäksi ei joudu olemaan velkavankeudessa ja muuttotappio paikkakunnilla ei saa asuntoa myytyä...
Tuossa oli hyviä pointteja. Lisäksi se, että vuokralla asuessa ei tarvitse varautua esim kylmälaitteiden tai hellan hajoamiseen vaan vuokranantaja hoitaa sulle uudet, jos vanhat hajoaa, Joihinkin vuokra-asuntoihin kuuluu myös tiskikone. Toki näistä maksaa vuokran muodossa, mutta vuokranantaja huolehtii puolestasi varautumisen sekä uusien laitteiden hankinnan, toimituksen ja asennuksen. Myös tarvittavista remonteista huolehtii vuokranantaja. Vuokra-asunnossa siis riittää, että maksat vuokrasi ja vuokranantaja sitten huolehtii em asioista. Ja sitten tosiaan se, että vuokra-asunnosta pääsee kuukaudessa eroon, omistusasunnosta ei välttämättä pääse pitkäänkään aikaan eroon tai ainakin on laskettava hintapyyntöä.
Mä olen nuorena asunut vuokralla, mutta nyt jo melkein 30 vuotta omassa. Tykkään tästä asunnosta ja vaikka tämä sinkulle turhan suuri onkin (kun lapset ovat jo aikuisia), en silti halua muuttaa pienempäänkään. Yhtiövastikkeella, mitä tästä nyt maksan, en saisi tältä alueelta varmaan vuokrattua edes autotallia.
-Kela maksaa
-asuntojen hinnat romahtaa
-voi vaihtaa maisemaa milloin huvittaa
-remontit, sisäilmaongelmat, kosteusvauriot jne. ei oma ongelma
-asuntoon sitoutuvan pääoman voi käyttää paremmin tuottaviin sijoituksiin
Ap joku asuntosijoitusvitsiin langennut pölhö joka itkee itsensä uneen asuntokuplan puhjettua.
Millä rahalla se oma asunto/talo sitten pitäisi hankkia? Nekin maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa vuokralla asuvan vuokrat.
Maksaa vai? En saa senttiäkään Kelalta tähän asuntoon missä asun. Sähkö ja vesi kuuluvat reilusti alle 400 € vuokraan (on siinä autopaikkakin ja sauna jotka kuuluvat). Mistä ihmeestä saisin halvemmalla tähän noin 40 neliömetrin asuntooni (jossa tälläkin hetkellä joudun pitämään yhden ison patterin kiinni (toisessa huoneessa) ja yhden puolivaloilla koska asunnon lämpötila on n. 24 - 25 astetta Celsiusta? Mistä saisin uuden hellan tai pakastejääkaapin vuorokauden hälytysajalla itselleni ilmaiseksi? Jos maksan 300 € vastiketta koko loppuelämäni niin se vie aika monta vuotta että kuittaantuu. On minulla Tampereella Kalevassa asunto johon voin muuttaa heti kun vuokralaisen sopimus (6 kk siitä hetkestä kun otan asunnon haltuuni eli minä tai joku lähisukulaisistani muuttaa sinne) mutta tuloilla kuittaan myös tämän kämpän ja serkkupoika hoitelee ongelmat Tampereelta käsin. Oikeastaan tienaan tällä.
Omistusasumisen vertaaminen vuokralla-asumiseen on kuin omenoita ja appelsiineja vertaisi.
Sinun pitäisi verrata tilannetta oman (tai laina-) rahan sijoittamista asuntoon tai johonkin muualle. "Vuokra-asuminen" itsessään ei ole kumpaakaan näistä.
Mä en ole koskaan tajunnut miksi joitakin hiertää muiden asumiset noin kovasti. Mulle on ihan sama asuuko joku vuokralla vai ei. Siihen voi olla useita syitä miksi haluaa tai joutuu asumaan vuokralla. Ei kaikilla ole sellainen taloudellinen tilanne, että saisi asuntolainaa ja ostettua asunnon. Kaikki ei edes halua omistusasuntoa. Osa ei halua olla sidottu tiettyyn asuntoon vaan haluavat lähteä helposti kuten vuokralla ollessa onnistuu. Ihmiset kun muuttaa töiden, opiskeluiden yms. takia.
Itse olen asunut vuosia vuokralla kun olin yh. En mä olisi työttömänä tai opiskelijana saanut asuntolainaa. Kun valmistuin ja aloitin kokopäiväisen työn, niin en mä halunnut sitouttaa itseäni johonkin asunto-osakkeeseen vaan omakotitalo oli se mitä halusin. Eikä sellaista niin vain osteta.
Omakotitalon olen hankkinut nykyisen mieheni kanssa ja on hyvä, että kummallakaan ei ollut omistusasuntoa entuudestaan koska ei täällä niistä vain eroon pääse. Eikä kummallakaan olisi mitään haluja toimia vuokranantajana.
Tämä on kyllä jotenkin niin kummallista, että jotkut ihmiset Suomessa pitää omistusasuntoa ainoana oikeana vaihtoehtona. Ulkomailla asutaan paljonkin vuokralla ja ihan rikkaatkin voivat vuokrata kalliita asuntoja. Eikä sitä siellä pidetä ihmeellisenä.
Hmmm,asuisin omassa jos olisin edes 15 vuotta nuorempi. Harmittaa etten hankkinut omaa ja nyt ei kannata enää. Eron jälkeen halusi vain äkkiä vuokralle johonkin ja tähän on jääty.
Kymmenessä vuodessa olisi jo maksanut sievoisen summan omaa pois mutta ei tässä enää kannata kun näiden sote juttujen takia ei työpaikkakaan ole enää niin varma vaikka vakkari paikka onkin.
Vierailija kirjoitti:
Ettei vaan ap haluisi lisätä oman asuntonsa menekkiä markkinoilla? Vuokralla asuessa pienempi riski mihinkään. Ei huolia putkista, ei katosta, ei rakenteista, ei lisämenoja, pienemmät sähkölaskut, lumityöt tekee huoltoyhtiö samoin nurmikon leikkuun ja tien hoidon. Vuokra-asunnot lähellä palveluita ja keskustan tuntumassa. Kaukolämpö. Itse maksan vain 430e kuussa vuokraa ja 45m2. Paljon helpompaa vuokralla ja vähemmän stressiä. Lisäksi ei joudu olemaan velkavankeudessa ja muuttotappio paikkakunnilla ei saa asuntoa myytyä...
Mä maksan lainanlyhennystä 473€+yhtiövastike vesineen 215€= n. 700€ 84neliön 2020 valmistuneesta rivarista. Sähkölasku 30€kk, maalämpö. Keskustan tuntumassa, hyvät junayhteydet Tampereelle. Lumityöt tekee huoltoyhtiö. Tämä lähinnä siihen, että maksaa vain 430€ vuokraa 45neliön asunosta.
No kun ei ole rahaa ostaa omaa eikä luottotietoja. Eikä töitä
Me saatiin asuntolainaa, vaikka olimme kumpikin sillä hetkellä työttömänä. Oli sen verran kiinteää varallisuutta, että Nordean täti kysyi maireasti No paljonks te tarviitte?. Ei tarvittu paljon ja sekin alkaa olla jo lyhennetty pois.
Helsingistä ostimme ja Helsingissä ja Espoossa myös muu meidän varallisuus.
No mitä järkeä on asua missään millään tavalla, sinun logiikalla. Kaikki asuminen maksaa, ei se omistusasunnossa asuminen ilmaista ole sen paremmin, ja päälle vielä vastuu kaikesta.
En minä ainakaan halua asua veneen alla.
Ei sitä omistusasuntoa tai - taloa saa mukana hautaan, ja aina ei edes myydyksi, en ole niin materialistinen että saisin kiksejä siitä että kuvittelen kotini setelitukkona.