Mitä järkeä on asua vuokralla???
Mitä järkeä on asua vuokralla???
Jos hankit asuntolainalla kohtuuhintaisen ja hyväkuntoisen asunnon, niin keräät asuntolainaa lyhentämällä myös pääomaa itsellesi. Kun olet maksanut asuntolainan, niin ostamasi asunto on kokonaan omistuksessasi eikä pankkilainan vakuutena. Tarvittaessa voit joko myydä tai vuokrata asunnon tai siirtää asunnon perintönä lapsillesi.
Jos asut vuokralla, niin maksat asunnostasi sekä vuokraa että asunnon muita kuluja. Maksat siis asuntosi kulujen lisäksi joko asunnon vuokraajan asuntolainaa tai tuotat asunnon omistajalle pääomatuloja.Sinulle ei jää mitään talteen ja säästöön maksamistasi vuokrarahoista.
Kommentit (77)
Voi kun se omistusasuminen olisi noin ihanaa ja helppoa.
Tiedätkö ap. myös asunnoilla on elinkaari, eikä ne ole ikuisia, vaan niitä joutuu jatkuvasti ylläpitämään, korjaamaan ja uusimaan, joka taas maksaa.
Usein kun asuntolaina on maksettu, monella jo aikaisemmin alkaa asunnon uudelleen maksaminen esim. jonkun kaksion putkiremontti voi maksaa 60.000€, 25-30v ikkunat ja ovet 15.000€, kylpyhuonetemontti 15-20v 15.000-25.000€ jne..
Olen ostanut 70m2 huoneiston v. 1984 ja olen pitänyt siitä tarkkaa kirjanpitoa remonteista ja laitteista mitä olen sijoittanut asuntoon, sekä 10v asuntolainan lainakulut ja korot ja tällä hetkellä jos myyn asunnon, se menisi miinukselle, vaikka laskisin päälle vuokratuoton.
Vuosikymmeniin asunto ei ole hyvä sijoituskohde, tosin turvallinen, mutta paljon parempi kojde oli metsä tai hyvä tonttimaa.
Paljon stressittömämpää. Jos muutan vaikka hometaloon tai paikkaan, jossa en viihdy, ei ole minun ongelmani.
ei kukaan sitä vuokraa itse maksa. sossu ja kela vuokrat maksaa
En ole koskaan ollut töissä. Hankala tässä on asuntoa ostaa.
m40
En tiedä mistä löytäisin kämpän, josta tykkäisin niin paljon, että haluaisin ostaa omaksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi olla typerä. :D Paljon löytyy ihmisiä jotka maksavat vuokran ihan itse töistä saamallaan palkalla. Kuten itsekin tein kun olin kokopäiväisessä työssä ja vuokralla lapsen kanssa.
Mitä järkeä on omistaa asunto? Jos haluat muuttaa ja et saa kämppääs myytyä niin mitäs sitten. Vuokralaisena on helppo vaan lähteä irtisanomisajan jälkeen. Ja kun kuolet niin ei sitä asuntoa mukaansa saa, eikä sentin senttiä.
Huono trollaus joita samanlaisia on täällä jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Joo, Sossu tekee tuolla toisessa kämpässä just etätöitä ja minä Kela tulin puoli tuntia sitten duunista kotiin. Mistä sä tiesit meidän nimet :D
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa vuokralla asuvan vuokrat.
HAISTA ppaskaass eikä maksa, ihan kuule ite joka kuukausi!
(sulla vaan käy kateeksi niille joille maksaa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en asuntolainaa saa kun tulot niin pienet. Saisin lainaa 70 000 e ja tuolla summalla ei saa minkäänlaista asuntoa Lahden keskustasta ja koska olen töissä keskustassa enkä omista autoa, keskustasta en muuta pois joten mun ainoa vaihtoehto on asua vuokralla.
Muuttaisin n. 15-20 min. bussimatkan päähän jos sieltä saisi sopivan, vaikka pienemmänkin kämpän tuolla asuntolainalla. Myöhemmin voi sitten muuttaa isompaankin jos saa paremmin asuntolainaa.
Bussi, mikä hiton bussi! Ei täällä pääkaupunkiseudullakaan pääse yleisillä kätevästi! Itellä meni tunti, kun piti vaihtaa ja kävellä! Ainoa ilo oli tosi kiva duuni josta sai hyvää palkkaa! (muttei saa lainaa kun kuitenkin .....)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa vuokralla asuvan vuokrat.
HAISTA ppaskaass eikä maksa, ihan kuule ite joka kuukausi!
(sulla vaan käy kateeksi niille joille maksaa)
Ai niin, en ole edes HALUNNUT omistaa asuntoa, ei kiinnosta. Olen senverran taivaanrannanmaalari, etten osaisi sitä hoitaa! Vuokralla kun olen niin ongelmat hoitaa vuokranantaja.
Jotta täälläpäin saa edes asumiskuntoisen ja kelvollisen kokoisen (50-60 neliötä) kaksio- kämpän, niin lainaa/rahoitusta pitää olla sellaiset 70.000 euroa. Siitä voi äkkipäätä laskea, että 20 vuoden laina-ajalla lainasta ja kaksion vastikkeesta tulee kuukaudessa sellaiset 550 euroa, eikä tässä ole vielä korkoa huomioitu. Luultavasti koron kanssa mennään yli 600 euroa.
Vastaavankokoisten kaksioiden vuokra on 470-550 euroa. Koska seutu ei ole mitenkään työpaikoista rikas, helpompi on saada työttömyyden koittaessa asumistukea vuokraan, omistusasuntoon ei tipu.
Ja jos löytyy töitä muualta, niin vuokrakämpästä pääsee nopeasti eroon.
Pitkällä aikavälillä saan osakemarkkinoilta huomattavasti paremman tuoton kuin arvoaan jatkuvasti menettävästä kämpästä muuttotappiopaikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en asuntolainaa saa kun tulot niin pienet. Saisin lainaa 70 000 e ja tuolla summalla ei saa minkäänlaista asuntoa Lahden keskustasta ja koska olen töissä keskustassa enkä omista autoa, keskustasta en muuta pois joten mun ainoa vaihtoehto on asua vuokralla.
Muuttaisin n. 15-20 min. bussimatkan päähän jos sieltä saisi sopivan, vaikka pienemmänkin kämpän tuolla asuntolainalla. Myöhemmin voi sitten muuttaa isompaankin jos saa paremmin asuntolainaa.
Bussi, mikä hiton bussi! Ei täällä pääkaupunkiseudullakaan pääse yleisillä kätevästi! Itellä meni tunti, kun piti vaihtaa ja kävellä! Ainoa ilo oli tosi kiva duuni josta sai hyvää palkkaa! (muttei saa lainaa kun kuitenkin .....)
No voi että. Tervetuloa maaseudulle katsomaan mikä on julkisen liikenteen tilanne. Tiettyyn suuntaan voi mennä aamulla yksi auto ja sekin kulkee ammattikoulujen aikataulujen mukaan eli loma-aikoina sitä ei mene. Joihinkin suuntiin ei enää julkisilla pääse ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asunnosta pääsee helpommin eroon, jos on esim. työn takia vaihdettava paikkakuntaa.
Tai naapureiden, tai taloon tulevan vian. Itse lähdin esimerkiksi joskus, kun ilmanvaihdon "propelli" rupesi resonoimaan asuntoon seiniä pitkin ja huoltoyhtiö&isännöitsijä totesivat, että "pitäisi vaihtaa moottori, ei me siihen ruveta".
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä saa muuta kuin perunakellarin landelta. Asupa siinä sitten...hauskaa koko rahalla.
En halua omistaa asuntoa. Haluan vain pienen, siistin asunnon hyvältä paikalta. Omistaja hoitaa kaikki käytännön asiat remonteista kodinkoneisiin ja huoltohommiin. En ole vastuussa asuntoyhtiön asioista. Pääsen nopeasti muuttamaan pois kun haluan, ja haluan aika usein. Olen perheetön ja työni on sellaista, että voin tehdä sitä missä vain, myös ulkomailla. Minulla ei ole mitään tarvetta asua samassa asunnossa vuosikausia, päinvastoin se olisi minulle taakka jos ei pääsisi halutessaan lähtemään.
Kaikille ihmisille varallisuuden kerryttäminen ei ole se tavoite tässä elämässä. Että mitä sitten, vaikka omistusasuminen tulisi halvemmaksi loppuen lopuksi.
Toisaalta, maksan nyt vuokraa 1200 euroa puolisoni kanssa Helsingin kantakaupungissa, mutta jos haluaisimme ja saisimme ostettu tämän saman kämpän, niin maksaisimme lainaa noin 2800 euroa kuussa (30 vuoden laina-aika) ja vastike päälle. Joten ei nyt kyllä tunnu niin halvalta.
nyt pian kaikki omistus läävät pois 2-4v päästä voi sitten ostaa puolta halvemmalla takaisin. taas on sijoittaja idiootit ostamassa.