Laihdutuksen 2 viikon saldo sama kuin olisin mussuttanut karkkia sohvalla
Alkaa turhauttaa tämä painonpudotus! Aloitin kevennyksen 2 viikkoa sitten, eikä grammaakaan ole pudonnut. Olen syönyt 1500 kcal/pv, lenkkeillyt ja tehnyt kahvakuulatreenejä. Saman tuloksen saan karkkia mussuttamalla. Motivaatio tässä kyllä tulee ryminällä alas. Olen 172 cm/84 kg. Mikä neuvoksi?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti on ihmisiä, joilla paino lähtee todella vaikeasti laskemaan, ja vaafitaan isot miinuskalorit, että mitään tapahtuu. Tätä on vaikea ulkopuolisten uskoa.
Itselläni BMI on 39, eikä paino laske alkuvaiheessa millään. Tuskastun, ja homma loppuu muutamassa viikossa täydelliseen turhautumiseen.
Harrastin vuosien ajan todella aktiivisesti rankkaa liikuntaa, vaikka BMI oli 33-35, ja silloin paino pysyi samana. Jos laskin kalorit 1000-1200 tasolle, paino alkoi laskemaan. Liikuntapäivinä söin 1600-1800.
Nyt tällä BMI 39 tasolla paino ei putoa 2-3 viikossa ollenkaan, vaikka kalorit on alle 1200 vrk. Tätä on kokeiltu sekä liikunnan (salitreeni tappiin asti+uinti) kera, että ilman liikuntaa. Jokaikinen suupala on punnittu toisen ihmisen valvonnassa, eli hyvin terveystietoinen kumppani vahti minua koko ajan. En edes ole napostelija, enkä välitä makeasta, vaan ongelmana on erittäin pitkät ruokavälit, taipumus isoihin annoksiin, sekä himo juustoihin, rasvaan ja suolaan. Olen siis luonnostani "pätkäpaastolla". Olen kokeillut lyhyempiä ruokavälejä, vhh:ta ja täyttä ketoa. Vhh sopii minulle parhaiten.
Kilppariarvot vaihtelevat, välillä viitearvojen yläpuolella, välillä viitearvoissa. En tiedä johtuuko tämä siitä. Lääkityskokeilua en saa. Diabetesta tai muita sairauksia minulla ei ole.
Olen ahdistunut ja umpikujassa. Yritän taas olla vhh:lla. Ymmärrän että tätän täytyy olla koko loppuelämän valinta, että saisin painon putoamaan pysyvästi.
Millä makrosuhteilla noudatat vhh-ruokavaliota?
Hiilarit jää yleensä alle 20g/vrk. Proteiinia n.30-40% ja loput rasvoja (kalaöljy, chia, oliiviöljy, lihassa oleva rasva, kerma, täysmaito, pähkinät, jonkin verran voita, ja ihan liikaa juustoja). Näillä kalorit nousee 1500-1700 /vrk, ja on vaikea löytää balanssi, jossa olisin kylläinen, mutta paino silti laskisi. Kokenuksrn mukaan kalorit täytyy olla alle 1200.
Sairasta kituuttamista.
Ajatteletko, että pitäisi syödä jotain 2000 kcal? Ei tuollaisilla kaloreilla laihdu ellei liiku tuntikausia viikossa, mutta se taas aiheuttaa kovan nälän.
Laihtumiseen tarvitaan todellinen kalorivaje ja pöhöttävien ruokien välttäminen.
Kituuttamisen ja ylensyönnin väliin mahtuu hyvä ruokasuhde.
VHH on tehokas tapa laihtua, mutta oman kokemukseni mukaan se ei tehoa enää tokalla kerralla. Ekalla kerralla paino putosi, enää ei. Toisaalta en kyllä pystyisi loppuelämääni olemaan vhh:lla, sillä en pysty elämään ilman ruisleipää. Perunaa kin syön säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
VHH on tehokas tapa laihtua, mutta oman kokemukseni mukaan se ei tehoa enää tokalla kerralla. Ekalla kerralla paino putosi, enää ei. Toisaalta en kyllä pystyisi loppuelämääni olemaan vhh:lla, sillä en pysty elämään ilman ruisleipää. Perunaa kin syön säännöllisesti.
Vhh ei olekaan mikään kuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti on ihmisiä, joilla paino lähtee todella vaikeasti laskemaan, ja vaafitaan isot miinuskalorit, että mitään tapahtuu. Tätä on vaikea ulkopuolisten uskoa.
Itselläni BMI on 39, eikä paino laske alkuvaiheessa millään. Tuskastun, ja homma loppuu muutamassa viikossa täydelliseen turhautumiseen.
Harrastin vuosien ajan todella aktiivisesti rankkaa liikuntaa, vaikka BMI oli 33-35, ja silloin paino pysyi samana. Jos laskin kalorit 1000-1200 tasolle, paino alkoi laskemaan. Liikuntapäivinä söin 1600-1800.
Nyt tällä BMI 39 tasolla paino ei putoa 2-3 viikossa ollenkaan, vaikka kalorit on alle 1200 vrk. Tätä on kokeiltu sekä liikunnan (salitreeni tappiin asti+uinti) kera, että ilman liikuntaa. Jokaikinen suupala on punnittu toisen ihmisen valvonnassa, eli hyvin terveystietoinen kumppani vahti minua koko ajan. En edes ole napostelija, enkä välitä makeasta, vaan ongelmana on erittäin pitkät ruokavälit, taipumus isoihin annoksiin, sekä himo juustoihin, rasvaan ja suolaan. Olen siis luonnostani "pätkäpaastolla". Olen kokeillut lyhyempiä ruokavälejä, vhh:ta ja täyttä ketoa. Vhh sopii minulle parhaiten.
Kilppariarvot vaihtelevat, välillä viitearvojen yläpuolella, välillä viitearvoissa. En tiedä johtuuko tämä siitä. Lääkityskokeilua en saa. Diabetesta tai muita sairauksia minulla ei ole.
Olen ahdistunut ja umpikujassa. Yritän taas olla vhh:lla. Ymmärrän että tätän täytyy olla koko loppuelämän valinta, että saisin painon putoamaan pysyvästi.
Millä makrosuhteilla noudatat vhh-ruokavaliota?
Hiilarit jää yleensä alle 20g/vrk. Proteiinia n.30-40% ja loput rasvoja (kalaöljy, chia, oliiviöljy, lihassa oleva rasva, kerma, täysmaito, pähkinät, jonkin verran voita, ja ihan liikaa juustoja). Näillä kalorit nousee 1500-1700 /vrk, ja on vaikea löytää balanssi, jossa olisin kylläinen, mutta paino silti laskisi. Kokenuksrn mukaan kalorit täytyy olla alle 1200.
Sairasta kituuttamista.
Ajatteletko, että pitäisi syödä jotain 2000 kcal? Ei tuollaisilla kaloreilla laihdu ellei liiku tuntikausia viikossa, mutta se taas aiheuttaa kovan nälän.
Laihtumiseen tarvitaan todellinen kalorivaje ja pöhöttävien ruokien välttäminen.
Kituuttamisen ja ylensyönnin väliin mahtuu hyvä ruokasuhde.
Vähähiilihydraattinen ruoka ei ole kituuttamista. Nälkää ei ole tarvinnut nähdä. Paino putoaa.
Ei kahdessa viikossa liho, joten ei laihdukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä lihasmassaakin on jonkun verran tuossa ajassa tullut. Oman painon seuraaminen on turhaa, jos treenaat ja olet dieetillä. Keskity muihin asioihin. Tulokset näkyvät kyllä takuuvarmasti parin kuukauden kuluttua ihan vsin peiliin katsomalla. Henkilövaa'an voi heittää jorpakkoon.
Ei vtu ei. Ei todellakaan ole 2 viikossa tullut lihasmassaa niin että se näkyisi painossa.
Onpa ihmiset kiukkuisia ja myös mahdoton pätemisen tarve.
Ap tuo on lyhyt aika. Toki jollain totaalikuurilla saattaa saad nopeasti muutamia kiloja pois, mutta se ei ole kovin kestävä tapa. Kai se kestävä tapa aina lähtee elintapojen ja nimenomaan syömisten muuttamisessa. Ja itsellä ainakin keski-ikäisenä syömistä joutuu keventämään, paljon, ihan sama johtuuko aktiivisuuden vähenemisestä vai aiheenvaihdunnan hidastumisesta, mutta tässä iässä ei auta kommentit syö enemmän, syö rasvaa, syöt liian vähän.
Taas yksi skitso... Varokaa, ettei putoa niskaanne, kun laskeutuu pilvilinnoistaan! ("Ryminällä alas") On meinaa tuota massaa.
Anna nyt hyvänen aika aikaa. Se on suurimmaksi osaksi kärsivällisyyttä ja itsekuria. Itse tein monia vuosia sitten elämäntapamuutoksen, paino nousi alkuviikoilla muutaman kilon ja ajattelin sen johtuvan vain siitä että kroppa tottuu muutokseen (paljon kasviksia ja marjoja eli kuituja). Ja niin se olikin. Itsepintaisesti jatkoin ja vuodessa laihduin 10kg. Se on todella hitaasti, mutta se on tapahtunut myös varmasti koska se on pitkä aika ja ehti opettaa terveet elämäntavat. Ihmisen elimistö ei toimi nappia painamalla, se on ihan oma systeeminsä, jolla kestää tottua muutoksiin. Anna sille vähän armoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä mättää? Kohta 3 viikkoa olen erityisen paljon kiinnittänyt huomiota syömisiini. Aamiainen, lounas ja päivällinen suurin piirtein lautasmallin mukaan. Iltapäivällä kahvi ja joinakin päivinä hedelmä. Vaa'an lukema on tismalleen sama kuin alussa. Minulla on 20 kg ylipainoa, on todellakin varaa pudottaa ja pitäisi olla jo pudonnut. Olen oikeasti tosi hämilläni ettei edes 0,5-1kg ole pudonnut tässä vaiheessa. Askelmittarin mukaan olen kävellyt 6000-11000 askelta päivässä. Lisäksi teen fysioterapeutin ohjeistaman lihaskuntotreenin 3 kertaa viikossa. Voiko unettomuus vaikuttaa näin paljon aineenvaihduntaan tms? Syön hyvin ja liikun, mutta nukun ihan liian vähän. Saan unta yleensä 5-6 h yössä.
Lautasmalli.
Mitä haluat viestilläsi sanoa?
Kysyttiin mikä mättää ja vastaus on että lautasmalli mättää. Heittää siitä lautasmallista ensinnäkin pastan ja riisin mäkeen, ehkä perunaa ja jotain puuroa voi syödä ihan pikkuisen, ei lautasmallin mukaan.
Miksi et heti kertonut, vaan laitoit viestiin vain yhden sanan?
En tiedä, en ole tuon yhden saman kirjoittaja, mutta ymmärsin heti että hän vastasi esitettyyn kysymykseen ja ajattelin avata sitä myös teille jotka ette älynneet.
Katkeruus nostaa päätään, vaikka ei saisi, mutta kun seuraan vierestä Ozempicin käyttäjiä, joilla paino putoaa tavallaan tekemättä mitään. Sitten, kun olet lievästi ylipainoinen ja taistelet kilojesi kanssa, harrastat liikuntaa ja mietit tarkoin syömisesi, niin tuloksia ei näy tai ne ovat hitaita. Se syö motivaatiota, vaikka siinä tietysti kulkee sitä kohti, että muutos on pysyvä. Laihdutuslääkkeillä se ei ole välttämättä pysyvää enää sitten, kun lääkitys lopetetaan.