Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutuksen 2 viikon saldo sama kuin olisin mussuttanut karkkia sohvalla

Vierailija
18.01.2023 |

Alkaa turhauttaa tämä painonpudotus! Aloitin kevennyksen 2 viikkoa sitten, eikä grammaakaan ole pudonnut. Olen syönyt 1500 kcal/pv, lenkkeillyt ja tehnyt kahvakuulatreenejä. Saman tuloksen saan karkkia mussuttamalla. Motivaatio tässä kyllä tulee ryminällä alas. Olen 172 cm/84 kg. Mikä neuvoksi?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä mättää? Kohta 3 viikkoa olen erityisen paljon kiinnittänyt huomiota syömisiini. Aamiainen, lounas ja päivällinen suurin piirtein lautasmallin mukaan. Iltapäivällä kahvi ja joinakin päivinä hedelmä. Vaa'an lukema on tismalleen sama kuin alussa. Minulla on 20 kg ylipainoa, on todellakin varaa pudottaa ja pitäisi olla jo pudonnut. Olen oikeasti tosi hämilläni ettei edes 0,5-1kg ole pudonnut tässä vaiheessa. Askelmittarin mukaan olen kävellyt 6000-11000 askelta päivässä. Lisäksi teen fysioterapeutin ohjeistaman lihaskuntotreenin 3 kertaa viikossa. Voiko unettomuus vaikuttaa näin paljon aineenvaihduntaan tms? Syön hyvin ja liikun, mutta nukun ihan liian vähän. Saan unta yleensä 5-6 h yössä.

Lautasmalli.

Vierailija
42/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistunut laihtuminen minultakaan, vaikka kokeilin kaikki mahdolliset keinot. Olen ollut ylipainoinen koko aikuisikäni. Nyt on ollut pari kuukautta käytössä Ozempic ja kiloja on lähtenyt jo 10. Tämä motivoi, jos joku!

Niin, sinä kokeilit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaaja kirjoitti:

Laihduttajat ei käsitä että kaloreita pitää kuluttaa isoja lihaksia treenaamalla ja liikkumalla kunnolla. Ei se syöminen mitään autaj os ei treenaa kunnolla ja pistä kroppaa koville. Läski lähtee vain kun treenaa jotta tulee lihasta tilalle. Pari toistoa 5 kg puntilla ei riitä vaan 50 toistoa 15 kg puntilla pitää tehdä. Tai liikkeitä laitteilla joita salilla on Tuhansia toistoja pitää tehdä kuukaudessa jotta edes 5 kiloa laihtuu.

Lyhyesti sanottuna, liikunta ei laihduta.

Vierailija
44/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä mättää? Kohta 3 viikkoa olen erityisen paljon kiinnittänyt huomiota syömisiini. Aamiainen, lounas ja päivällinen suurin piirtein lautasmallin mukaan. Iltapäivällä kahvi ja joinakin päivinä hedelmä. Vaa'an lukema on tismalleen sama kuin alussa. Minulla on 20 kg ylipainoa, on todellakin varaa pudottaa ja pitäisi olla jo pudonnut. Olen oikeasti tosi hämilläni ettei edes 0,5-1kg ole pudonnut tässä vaiheessa. Askelmittarin mukaan olen kävellyt 6000-11000 askelta päivässä. Lisäksi teen fysioterapeutin ohjeistaman lihaskuntotreenin 3 kertaa viikossa. Voiko unettomuus vaikuttaa näin paljon aineenvaihduntaan tms? Syön hyvin ja liikun, mutta nukun ihan liian vähän. Saan unta yleensä 5-6 h yössä.

Lautasmalli.

Mitä haluat viestilläsi sanoa?

Vierailija
45/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus on hankalaa. Itselläni on pudonnut kaksi kiloa kahdessa viikossa. Syön vähän eli n 1200 kcal päivässä ja hiilihydraatit on n 30g päivässä. Kirjaan ylös fat secretiin.

Vyötäröltä on lähtenyt jo 6cm, kun kaikki turvotus on poissa. Mahtuu jo yhdet kivat housut jalkaan. Mitat 161/75. Tarkoitus on saada pois vielä 7 kg. Mitään kituuttamista ei ole tarkoitus harrastaa. Nyt vain ei ruoka kauheasti maistukaan. Kai se on tuo vähäinen hiilihydraattimäärä, mikä vaikuttaa.

Kituuttamistahan sä juuri harrastat.

Miksi syödä, jos tulee täyteen eikä maistu? Kolme kertaa päivässä syön. Reilusti kasviksia, rasvaista lihaa, voita ja jonkun verran rasvaisia maitotuotteita.

Reilusti rasvaista lihaa, voita ja " jonkin verran" rasvaisia maitotuotteita?? Huh, ihan yököttää. Tuolla saa takuulla suonet tukkoon.

Joku vielä näköjään uskoo tuon huuhaan :)

Vierailija
46/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvakuulatreeni nyt on aika turhaa laihdutuksen kannalta. Jos vaikka kävelisit joka päivä 10 km. Toisaalta paino putoaa pelkällä vuodelevollakin. Eihän kaikki neliraajahalvaantuneetkaan ole ylipainoisia, vaikka eivät treenaa hullun lailla.

Syö vähemmän. Ylipainoisilla on harvoin käsitystä, miten vähästä kalorit tulevat. Miksiköhän lihavuusleikkauksia tehdään? Niitä tehdään, koska silloin on pakko syödä vähän. Ja vähän syömällä laihtuu.

Vierailija
47/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää ne hiilihydraatit pois. Laihtuminen on varmaa.

Vierailija
48/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pudonnut 1,8 kg. Olen kävellyt koiran kanssa saman verran kuin ennenkin, syönyt muuten samoja ruokia kuin ennenkin mutta lisännyt entisestään kasvisten määrää ja pienentänyt annoksia. Lisättyä sokeria en ole käyttänyt lainkaan enkä tällä viikolla alkoholia. Kaloreita en laske.

Mutta omalla kohdallani tavoite ei olekaan laihduttaminen vaan elämäntapamuutos.

Vierailija
49/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvakuulatreeni nyt on aika turhaa laihdutuksen kannalta. Jos vaikka kävelisit joka päivä 10 km. Toisaalta paino putoaa pelkällä vuodelevollakin. Eihän kaikki neliraajahalvaantuneetkaan ole ylipainoisia, vaikka eivät treenaa hullun lailla.

Syö vähemmän. Ylipainoisilla on harvoin käsitystä, miten vähästä kalorit tulevat. Miksiköhän lihavuusleikkauksia tehdään? Niitä tehdään, koska silloin on pakko syödä vähän. Ja vähän syömällä laihtuu.

Lihavuusleikkauksilla vaikutetaan myös kylläisyyshormonin tuotantoon.

Vierailija
50/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuudella on tosi iso vaikutus, Hesarissa oli juttua muutama päivä sitten, koeta etsiä.

Vierailija
51/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Mitat 175cm ja 94 kg. Ei ole tippunut yhtään, vaikka ruokavalio muuttui aika radikaalisti. Kuitenkin tuossa samassa lukemassa paino on pysynyt varmaan jo vuoden sillä että olen surutta melkein joka päivä vetänyt sipsejä, karkkeja, limsoja jne. Ja en ole syönyt yhtään enempää ns oikeaa ruokaa kuin ennenkään, terveellisempää vaan.

Sille on joku ihan oma terminsä, että paino pyrkii pysymään samana, mutta en nyt muista sitä, Varmaan jokainen tunnistaa sen ilmiön. Itse olin nuorena 54 kg vaikka biletin viikonloput ja vedin pizzaa + mässyä, se ei siitä noussut eikä laskenut. Viimeiset viisi vuotta lukema on ollut 30 kg korkeampi eikä se siitä hevillä muutu, tein ja söin mitä tahansa. Jossain vaiheessa se lähtee kyllä muuttumaan, mutta sille on ihan biologiset perusteet, miksi keho pyrkii säilyttämään saavutetun painon.

Kannattaa myös muistaa, että laihduttaneista 10 % onnistuu pysymään uudessa painossa, muut lihovat takaisin tai jopa yli aloituspainon. Kannattaisi siis tähdätä elämäntapamuutokseen eikä laihdutukseen. Ja elämäntapamuutoksessa ei käydä vaa'alla viikoittain.

Vierailija
52/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras keino tuhota laihdutus on juosta mittaamassa painoa. Jos vaaka sattuu näyttämään jotain epämieluisaa, masennut ja menet keksipaketille.

Käytä mittanauhaa.

Paino vaihtelee, ympärysmitta näyttää totuuden.

Vierailija
53/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on ihme käsitys, että ruokaa pitää mussuttaa jatkuvasti. Paljon liikkuvat personal trainerit näyttää tiktokissa päivän annoksiaan, mitkä ovat isoja. He liikkuvat, heidän pitää syödä ja olettavat, että valmennettavatkin liikkuvat.

Jos ei työkseen liiku niin sitä ruokaa nyt on vähennettävä reilusti. Lihakset ei tarvi välipaloja ja isoja hiilihydraattimääriä. Personal trainerit käskee syödä jotain 1800 kcal päivässä, mutta jos ei liiku niin ne kalorit on oikeasti pudotettava minimiin, jos haluaa laihtua.

Vierailija
54/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuusleikkauksilla vaikutetaan myös kylläisyyshormonin tuotantoon.

Saman vaikutuksen saa sopivalla ruualla. Mutta jotkut uskoo vippaskonsteihin :)

Vierailija
55/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla vain 1200 kcl, kyllä laihtuu.

Vierailija
56/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroppa toimii niin, että sen on tarkoitus pitää meidät hengissä. Jos pari viikkoa vaikka sairastaa ja syö huonosti, niin siitä ei tulisi mitään jos samalla laihtuisi valtavasti.

Laihtumisessa minua auttoi asennemuutos. Aloin miettiä, miksi syön mitäkin ja miltä se tuntuu. Sitten mietin, että mitä haluan. Halusin ja haluan edelleen pystyä liikkumaan, olla energinen ja nauttia ruoasta ilman huonoa omaatuntoa.

Onnistuin! Enkä yhtään millään dieetillä. Naksahti vaan tuo ajattelu niin kohdilleen, että se vei kohti tavoitetta ja yli 15 olen samassa koossa suunnilleen pysynyt.

Kaikki tunnesyöminen ja juominen jäi pois. Liikkumista harrastan sillä ajatuksella, että vitsi kun tämä on kivaa. Kauhulla ajattelen, että mitä jos en voisi liikkua. Se motivoi hurjasti lähtemään vaikka lenkille räntäsateessa.

Vierailija
57/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unettomuudella on tosi iso vaikutus, Hesarissa oli juttua muutama päivä sitten, koeta etsiä.

Se on tämä juttu. Tosin vain tilaajille, mutta kirjastossa pääsee lukemaan. Juttu on julkaistu 12.1.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009305486.html

-eri-

Vierailija
58/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on ihmisiä, joilla paino lähtee todella vaikeasti laskemaan, ja vaafitaan isot miinuskalorit, että mitään tapahtuu. Tätä on vaikea ulkopuolisten uskoa.

Itselläni BMI on 39, eikä paino laske alkuvaiheessa millään. Tuskastun, ja homma loppuu muutamassa viikossa täydelliseen turhautumiseen.

Harrastin vuosien ajan todella aktiivisesti rankkaa liikuntaa, vaikka BMI oli 33-35, ja silloin paino pysyi samana. Jos laskin kalorit 1000-1200 tasolle, paino alkoi laskemaan. Liikuntapäivinä söin 1600-1800.

Nyt tällä BMI 39 tasolla paino ei putoa 2-3 viikossa ollenkaan, vaikka kalorit on alle 1200 vrk. Tätä on kokeiltu sekä liikunnan (salitreeni tappiin asti+uinti) kera, että ilman liikuntaa. Jokaikinen suupala on punnittu toisen ihmisen valvonnassa, eli hyvin terveystietoinen kumppani vahti minua koko ajan. En edes ole napostelija, enkä välitä makeasta, vaan ongelmana on erittäin pitkät ruokavälit, taipumus isoihin annoksiin, sekä himo juustoihin, rasvaan ja suolaan. Olen siis luonnostani "pätkäpaastolla". Olen kokeillut lyhyempiä ruokavälejä, vhh:ta ja täyttä ketoa. Vhh sopii minulle parhaiten.

Kilppariarvot vaihtelevat, välillä viitearvojen yläpuolella, välillä viitearvoissa. En tiedä johtuuko tämä siitä. Lääkityskokeilua en saa. Diabetesta tai muita sairauksia minulla ei ole.

Olen ahdistunut ja umpikujassa. Yritän taas olla vhh:lla. Ymmärrän että tätän täytyy olla koko loppuelämän valinta, että saisin painon putoamaan pysyvästi.

Vierailija
59/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kevennyksen 2 viikkoa sitten, eikä grammaakaan ole pudonnut.

Onko tämä taas niitä klassikkotarinoita, joissa vuosia kestäneen massakauden aikana ei ole vaa'alla käyty kertaakaan, mutta nyt käydään viisi kertaa päivässä ja vahdataan painonvaihteluita gramman tarkkuudella?

Vierailija
60/92 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti on ihmisiä, joilla paino lähtee todella vaikeasti laskemaan, ja vaafitaan isot miinuskalorit, että mitään tapahtuu. Tätä on vaikea ulkopuolisten uskoa.

Itselläni BMI on 39, eikä paino laske alkuvaiheessa millään. Tuskastun, ja homma loppuu muutamassa viikossa täydelliseen turhautumiseen.

Harrastin vuosien ajan todella aktiivisesti rankkaa liikuntaa, vaikka BMI oli 33-35, ja silloin paino pysyi samana. Jos laskin kalorit 1000-1200 tasolle, paino alkoi laskemaan. Liikuntapäivinä söin 1600-1800.

Nyt tällä BMI 39 tasolla paino ei putoa 2-3 viikossa ollenkaan, vaikka kalorit on alle 1200 vrk. Tätä on kokeiltu sekä liikunnan (salitreeni tappiin asti+uinti) kera, että ilman liikuntaa. Jokaikinen suupala on punnittu toisen ihmisen valvonnassa, eli hyvin terveystietoinen kumppani vahti minua koko ajan. En edes ole napostelija, enkä välitä makeasta, vaan ongelmana on erittäin pitkät ruokavälit, taipumus isoihin annoksiin, sekä himo juustoihin, rasvaan ja suolaan. Olen siis luonnostani "pätkäpaastolla". Olen kokeillut lyhyempiä ruokavälejä, vhh:ta ja täyttä ketoa. Vhh sopii minulle parhaiten.

Kilppariarvot vaihtelevat, välillä viitearvojen yläpuolella, välillä viitearvoissa. En tiedä johtuuko tämä siitä. Lääkityskokeilua en saa. Diabetesta tai muita sairauksia minulla ei ole.

Olen ahdistunut ja umpikujassa. Yritän taas olla vhh:lla. Ymmärrän että tätän täytyy olla koko loppuelämän valinta, että saisin painon putoamaan pysyvästi.

Millä makrosuhteilla noudatat vhh-ruokavaliota?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän