Kertokaa rehellisesti kokemuksistanne Ketipinorista unilääkkeenä
Nyt on sellainen tilanne että harkitsen jopa Ketipinoria unilääkkeeksi selvitäkseen töissä unettomuusjakson ajan. Kokeilin sitä jo viitisentoista vuotta sitten, ja silloin aiheutti levottomia jalkoja joten lopetin. Lääkäri sanoi että sivuoire luultavasti lähtisi pois hoidon jatkuessa mutta lopetin silti. On ollut unettomuusjaksoja elämän aikana. Nuorena pärjäsi paremmin ilman unta töissä, nyt en enää.
Oletko käyttänyt Ketipinoria unettomuuteen eli pienel annoksella? Kokemuksia? Kasvoiko toleranssi ajan mittaan? Mitä sivuoireita?menivätkö ne pois käytön jatkuessa? Pitkäaikaisia haittoja tullut kellään?
Oliko apua unettomuuteen? Heikkenikö lääkkeen teho unettomuuteen ajan myötä? Kiitos.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemani mukaan se auttaa nukkumaan.
Tavallaan joo. Kaveri lihoi 50kg, sai sydärin ja nyt nukkuu mullan alla.
Oliko ns. terveet elintavat kaverillas?
Vierailija kirjoitti:
Kyl ne toimii, mut "kemiallinen" uni ja koko seuraava päivä ihan usvassa. Muutaman kerran oon syöny ku ei oo uni tullu millään pariin yöhön. Jatkuvaa käyttöä en voi suositella
Mieluummin kemiallinen kuin ei unta ollenkaan.
Tosin jos haittoja niin lääkärin motivaatiota on heräteltävä joskus todella voimakkaasti. On muitakin vaihtoehtoja kuin ketiapiini.
Uneen pitää varata n. 10 tuntia. Olen syönyt vuosia 25 mg annoksella. Toleranssi tähän ei kasva, eli annostusta ei ole ollut tarvetta lisätä. Uneni oli ennen katkonaista ja yöllä sitä murehtii kaiken maailman asioita. Nyt en herää kesken unien, mieliala on tasaisempi hyvän unen johdosta. Paino ei ole noussut. Erittäin suositeltava lääke syvän unen saamiseksi, mutta onhan se tosi, ettei herätyskello ja Ketipinor ole hyvä yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Uneen pitää varata n. 10 tuntia. Olen syönyt vuosia 25 mg annoksella. Toleranssi tähän ei kasva, eli annostusta ei ole ollut tarvetta lisätä. Uneni oli ennen katkonaista ja yöllä sitä murehtii kaiken maailman asioita. Nyt en herää kesken unien, mieliala on tasaisempi hyvän unen johdosta. Paino ei ole noussut. Erittäin suositeltava lääke syvän unen saamiseksi, mutta onhan se tosi, ettei herätyskello ja Ketipinor ole hyvä yhdistelmä.
Lisään vielä, että aloittaessa painajaiset ja pahat unet vaivasivat, mutta kun niitäkin aikansa katseli, ne loppuivat.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, kun sanoit, että toleranssi ei kasva. Itselläni kasvoi jo kahdessa viikossa, minkä jälkeen lopetin lääkkeen käytön, koska se ei enää auttanut uneen.
Olin koko ajan kuitenkin tokkurassa päivisinkin jopa 1/4 tabletilla ja lisäksi sain jo 1/4 - 1/2 tabletista puheen sammaltamisen, näkökentän aaltoilun ja lisäksi hallusinaatioita, joissa esim. käteni näyttivät ensiksi sulavan ja hetken päästä olivatkin vihreät ja mädäntyneet. Eksäni piti taluttaa minut olohuoneen sohvalta nukkumaan, kun en pysynyt pystyssä.
Ts. ei selvästi sopinut minulle. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, kun sanoit, että toleranssi ei kasva. Itselläni kasvoi jo kahdessa viikossa, minkä jälkeen lopetin lääkkeen käytön, koska se ei enää auttanut uneen.
Olin koko ajan kuitenkin tokkurassa päivisinkin jopa 1/4 tabletilla ja lisäksi sain jo 1/4 - 1/2 tabletista puheen sammaltamisen, näkökentän aaltoilun ja lisäksi hallusinaatioita, joissa esim. käteni näyttivät ensiksi sulavan ja hetken päästä olivatkin vihreät ja mädäntyneet. Eksäni piti taluttaa minut olohuoneen sohvalta nukkumaan, kun en pysynyt pystyssä.
Ts. ei selvästi sopinut minulle. :D
Toleranssi lienee väärä sana jos lääkäreiltä kysytään. Ovat liian riippuvaisia kyseisestä lääkeaineesta.
On totta että joskus ne lakkaavat toimimasta ja tämä on myös muiden kuin unilääkkeiden ongelma.
Itselläni saattoi olla myös ihan univajeen korjaantumisen syytä. Kun joskus nukuin kellon ympäri, niin seuraavan kokeilun kanssa nukuin 3h samalla annoksella. Kokeiltu useampia kertoja toki eli tässä vain joitakin esimerkkejä. Mutta enpä ole sitä ikinä voinut syömishäiriön vuoksi kauaa syödä. Ylläpiti oireita ja sehän lääkäreitä kiukutti. Liekö itse ketiapiinihuuruissaan ruoanhimoisia ja siksi kiukkuisia 😂
Eihän tätä tarvi joka yö ottaa. Ottaa vain tarvittaessa tai kuten itse viikonloppuisin. Viikon jaksaa sitten huonoilla unilla. Voi ottaa välillä mirtatsapiinia tai nukahtamislääkkeen. Ehkä hyvä vaihdella ettei tule tottumista.
Tavallaan joo. Kaveri lihoi 50kg, sai sydärin ja nyt nukkuu mullan alla.