Millaiset ihmiset kehottavat masentunutta piristymään, alkoholistia lopettamaan juomisen...
Jokainen on varmaan tavannut tämmöisen ihmisen, joka ei pysty ymmärtämään esimerkiksi mielenterveys- tai päihdeongelmia. Alkoholistille sanovat, että lopeta vain se juominen. Ylipainoiselle kehottavat syömään vähemmän. Masentunutta elämän kolhimaan moniongelmaista auttaisi heidän mielestään vaikka hiihtolenkki silloin tällöin.
Millaisia tällaiset ihmiset ovat, miten he ajattelevat näin?
Kommentit (42)
Mitä merkitystä sillä on millaisia ne ihmiset ovat? Eikö olennaisempi kysymys ole miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ja "niskasta kiinni itseä" kehoitukset. Olen sanonut joskus takaisin, että pikemminkin pitäisi saada niska tyhjäksi.
Kuitenkaan sitä päätöstä ei voi tehdä kukaan muu, sen voi tehdä vain itse.
Enemmän kyse on kuitenkin tunnetyöstämja tunteiden kohtaamisesta kuin mistään niskaotteesta.
T. Masennusjaksoilija ja alkoholia rajusti vähentänyt
Mulla on unettomuutta niin mulle on sanottu että "laitat vaan silmät kiinni ja rupeet nukkumaan".
No vaikka sellainen ihminen kuin minä, joka on selvinnyt alkoholismista, päihde- ja lääkeriippuvuudesta, työkyvyn menetyksestä, vaikeasta masennuksesta, lihavuudesta ja kroonisia pidetyistä sairauksista.
En jaksa kuunnella ruikutusta keneltäkään, koska moni minua heikompikin on sieltä ojasta noussut ihan omalla sinnikkyydellä. Jokaisessa meistä on oman ratkaisumme avain.
Ratkaisukeskeinen. Nuo niskasta kiinni neuvot on ihan toimivia silloin kun ei ole kyseessä vielä mikään syvä masennus. On keinoja buustata oman kropan mielihyvähormoneja ja nämä on ihan tieteellisesti todistettuja.
Ja joo, alkoholismi on sairaus, mutta se on sellainen sairaus jonka voi itse halutessaan lopettaa. Alkoholistia ei auta yhtään se että voivotellaan hänen tilannettaan ja mahdollistetaan parhaan mukaan. Selkä seinää vasten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen pari tällaista keski-ikäistä naista ja he eivät ole tyhmiä tai kouluttamattomia, mutta heitä yhdistää itseään hyväosaisuus. Lapsuudenkoti on ollut turvallinen ja arvoiltaan & taloudeltaan vankasti ylempää keskiluokkaa, vanhemmat ovat pystyneet kustantamaan nuorelleen vaihtarivuodet ja ulkomaanmatkat, opiskelut ja ostaneet esimerkiksi ensiasunnon, uralla on edetty ja kehitytty, on totuttu siihen jo lapsesta asti, että siivoja käy siivoamassa, taksilla ajaminen on ihan normaalia, matkoille lähdetään silloin kun huvittaa, kakkosasunnolle voi vetäytyä tekemään etätöitä jos perhe-elämä ahdistaa, syömään mennään ulos hyviin ravintoloihin silloin, kun huvittaa...
Eivät nämä ihmiset ole tyhmiä tai ilkeitä, mutta kyllä heillä on todella rajallinen kapasiteetti ymmärtää esimerkiksi alkoholistiäidin kanssa lähiön kaksiossa kasvaneita ihmisiä, jotka joutuvat nyt aikuisina pohtimaan itsetuntokysymyksiä, joukkoon kuulumista, omaa suhdettaan päihteisiin tai rahaan jne. Juuri heiltä kuulee näitä "yäk, narkkareita, lopettaisivat vain ton huumeiden käytön" -tyylisiä kommentteja.
Molemmat vanhempani olivat/ovat alkoholisteja enkä kyllä ole tuollainen lässyn lää heidän suhteensa. He pilasivat minun lapsuuteni ja se oli heidän valintansa. Joo taustasyitä on, mutta ei se poista heidän omaa vastuutaan asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Jatka ryyppäämistä ja möyri rauhassa itsesäälissä. Onnea valitsemallasi tiellä.
Oliko parempi?
Muitakin vaihtoehtoja on olemassa, mutta senhän te sairaat paskiaiset tiedättekin.
Se kun ei käy laatuun että menettäisi oman oksennusämpärinsä niin varmistetaan että rapatessa roiskuu jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja "niskasta kiinni itseä" kehoitukset. Olen sanonut joskus takaisin, että pikemminkin pitäisi saada niska tyhjäksi.
Kuitenkaan sitä päätöstä ei voi tehdä kukaan muu, sen voi tehdä vain itse.
Enemmän kyse on kuitenkin tunnetyöstämja tunteiden kohtaamisesta kuin mistään niskaotteesta.
T. Masennusjaksoilija ja alkoholia rajusti vähentänyt
No en minäkään tarkoittanu kirjaimellista niskaotetta. Ja vapautua toisten vaatimusten taakasta=niskan tyhjennys. Jotain tämän tapaista ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatka ryyppäämistä ja möyri rauhassa itsesäälissä. Onnea valitsemallasi tiellä.
Oliko parempi?
Muitakin vaihtoehtoja on olemassa, mutta senhän te sairaat paskiaiset tiedättekin.
Se kun ei käy laatuun että menettäisi oman oksennusämpärinsä niin varmistetaan että rapatessa roiskuu jatkossakin.
Ihmisillä on omatkin rajansa mitä jaksavat. Alkoholismikin on sellaista omaan perseeseen pää edellä kaivautumista. Kaikkien pitäisi vaan ymmärtää ja tukea ja koko maailma on rakennettu ihan vain kiusaamaan sitä alkoholistia. Aina löytyy syitä juoda. Kesällä on kuumaa ja talvella kylmää ja vesi on märkää. Ei kukaan vaan jaksa katsoa tuota loputtomiin. Lopettaa sen ryyppäämisen niin alkaa löytymään ystävällisiä ihmisiä läheltä.
Mulle vaikutti tosi paljon mielenlaatuun, kun jätin alkoholin pois ja panostin ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisukeskeinen. Nuo niskasta kiinni neuvot on ihan toimivia silloin kun ei ole kyseessä vielä mikään syvä masennus. On keinoja buustata oman kropan mielihyvähormoneja ja nämä on ihan tieteellisesti todistettuja.
Ja joo, alkoholismi on sairaus, mutta se on sellainen sairaus jonka voi itse halutessaan lopettaa. Alkoholistia ei auta yhtään se että voivotellaan hänen tilannettaan ja mahdollistetaan parhaan mukaan. Selkä seinää vasten vaan.
Alkoholismia ei voi lopettaa, alkoholin juomisen kylläkin, tiedän kokemuksesta. Eli olen siis alkoholisti, ollut raittina vuosia ja koska olen alkoholisti edelleen, en voi juoda tippaakaan edes mietoa alkoholipitoista juomaa koska tiedän, tai ainakin pelkään juopottelun alkavan taas. Tosin näiden vuosien aikana minun ei ole kertaakaan tehnyt mieli juoda edes mietoa alkoholia.
Rankasti yksinkertaistettuna näin puhuvat maalaiset. Ihmiset, joilla on hyvin pieni elinpiiri ja vähän koulutusta, eli ei rahkeita ymmärtää hitustakaan monisyisempiä kokonaisuuksia.
Ap:n aloituksen kysymykseen yksiselitteinen vastaus:
Tyhmät ihmiset.
Sellaiset ihmiset, joille ei itselleen ole sattunut mitään suuria murheita tai menetyksiä elämässään. Ei yksinkertaisesti löydy kosketuspintaa toisten ongelmille.
Ihmiset joilla on valtavan suuret luulot itsestään vaikkeivät ole kohdanneet elämässään mitään teiniromanssin päättymistä ikävämpää ja saaneet kaiken annettuna.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävät. Ystävät kehottavat ja ajattelevat parastasi kun niin tekevät.
Mulla ei ole sellaisia ystäviä, jotka eivät tietäisi ihan itsekin ja ilman mun kehotuksiani, että heidän pitäisi lopettaa juominen, laihduttaa, hakea masennukseensa ammattiapua (elleivät ole hakeneet jo) jne.
Kyllä niitä on sellaisiakin, jotka eivät tajua. Moni juo, koska omasta mielestä se ei ole ongelma. Kun tarpeeksi usea sanoo, että lopeta juominen, alkaa pikkihiljaa tajuta, että se juominen ei enää olekaan ok. Nähty on.
Joko se selvisi, millaiset ihmiset? Tosin ihmettelen vieläkin miksi se olisi olennainen kysymys.
Mun isä. Totesi mulle kun olin kärsimy rampauttavasta unettomuudesta 20v että "mikä siinä on niin vaikeeta, laitat vaan pään tyynyyn". Yksinkertaisiahan ne ihmiset on.
Mulla ei ole sellaisia ystäviä, jotka eivät tietäisi ihan itsekin ja ilman mun kehotuksiani, että heidän pitäisi lopettaa juominen, laihduttaa, hakea masennukseensa ammattiapua (elleivät ole hakeneet jo) jne.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/