Millaiset ihmiset kehottavat masentunutta piristymään, alkoholistia lopettamaan juomisen...
Jokainen on varmaan tavannut tämmöisen ihmisen, joka ei pysty ymmärtämään esimerkiksi mielenterveys- tai päihdeongelmia. Alkoholistille sanovat, että lopeta vain se juominen. Ylipainoiselle kehottavat syömään vähemmän. Masentunutta elämän kolhimaan moniongelmaista auttaisi heidän mielestään vaikka hiihtolenkki silloin tällöin.
Millaisia tällaiset ihmiset ovat, miten he ajattelevat näin?
Kommentit (42)
Tunnen yhden tällaisen. Keski-ikäinen mies, vähän koulutettu, monissa asioissa pikkuisen yksinkertainen eli ei ymmärrä monimutkaisempia syy-seuraus-suhteita, vaan asiat ovat aina mustavalkoisia. Empatia ja toisen asemaan asettumisen taitohan vaatii älyä, joten usein nämä ns. pikkuisen yksinkertaiset ovat myös epäempaattisia.
Sellainen joka on mahdollisesti kuullut samaa ruikutusta jo liiankin monta kertaa. Ei enää jaksa yrittää ymmärtää ja tsempata.
Semmoinen, joka ei tajua. Ja suurin osa meistä ei tajua.
Sitten kun omalle kohdalle sattuu niin sitten tajuaa vasta.
Ja "niskasta kiinni itseä" kehoitukset. Olen sanonut joskus takaisin, että pikemminkin pitäisi saada niska tyhjäksi.
Kognitiivisen kapasiteetin puuttestahan tuo kyvyttömyys empatiaan antaa viitteitä, jos ihminen rykii mielipiteissään ääripäästä toiseen niin diagnoosi onkin melkein sata varma: se on tyhmä.
Yleensä ovat tietämättömiä ja empatiakyvyttömiä ihmisiä. Lisäksi omassa elämässä on selvitty ilman suurempia haasteita, eikä kyetä ymmärtämään, että kaikki eivät ole saaneet valmiiksi katettua pöytää.
Itse tulen väkivaltaisesta alkoholistikodista, mutta silti pärjännyt elämässäni hyvin. Kukaan vaan ei näe kuinka kovan työn takana tämä kaikki on ollut minulle. Ei tulisi mieleenikään alkaa selittämään muille, että mikäs nyt, senkus vaan teette!
Vierailija kirjoitti:
Ja "niskasta kiinni itseä" kehoitukset. Olen sanonut joskus takaisin, että pikemminkin pitäisi saada niska tyhjäksi.
Kuvasit juuri sen mitä olen tuntenut jo vuosia, mutta en ole osannut noin hyvin sanallistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota itseäs niskasta kiinni oli ennen kettuilua oikeistolle niiden ääliöimäisistä neuvoista köyhille, itseään kun ei pysty nostaan niskasta.
Luulen kans, että hiukan simppeli pitää olla.
Kyllä näitä laukojia joku älyllinen tylsyys mutta samalla tietty hyväntahtoisuus usein yhdistää. Noita asioita ei sanota ilkeyttään vaan siksi, että ei ymmärretä taustalla olevan monimutkaisia asioita. Yksinkertaisia ihmisiä yhdistää usein myös se, että he eivät ymmärrä mitä eivät ymmärrä. Jostain joskus kuultu asia otetaan totena sen kummimmin asiaa pohtimatta.
Ystävät, sillä ajattelevat toisen parasta. On vaikka lauantai-iltana alkoholistin kaverina ja viettää peli-iltaa kotona limpparia juoden, niin alkoholistiystävä ei ole juomassa.
Sama olla masentuneen tukena ja puhua asioista, mikä voisi auttaa.
Ex oli sellainen. Hän opiskeli parhaiten istumalla luennoilla ja lukemalla kirjaa hiljaa etukäteen päättämänsä ajan X. Ei millään mennyt ymmärrykseen, että ADHD-ihmisen on pakko opiskella eri menetelmillä. Itse siis opiskelin tekemällä tiivistelmiä ja ajatuskarttoja, tauottamalla usein, ja välillä selittämällä asioita ääneen kissalle. Tämä ärsytti häntä suunnattomasti ja hän oli varma, että jos vaan menisin luennon eturiville istumaan tai lukisin kirjaa kaksi tuntia illalla, oppisin paremmin kuin "höseltämällä tuolleen ympäriinsä".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä laukojia joku älyllinen tylsyys mutta samalla tietty hyväntahtoisuus usein yhdistää. Noita asioita ei sanota ilkeyttään vaan siksi, että ei ymmärretä taustalla olevan monimutkaisia asioita. Yksinkertaisia ihmisiä yhdistää usein myös se, että he eivät ymmärrä mitä eivät ymmärrä. Jostain joskus kuultu asia otetaan totena sen kummimmin asiaa pohtimatta.
Tähän vielä päälle fiksujen ihmisten taipumus olla ymmärtämättä sitä kun joku ei ymmärrä, dunning-krugerin usein vaiettu puoli, niin soppa alkaa olla valmis.
Vierailija kirjoitti:
Ystävät, sillä ajattelevat toisen parasta. On vaikka lauantai-iltana alkoholistin kaverina ja viettää peli-iltaa kotona limpparia juoden, niin alkoholistiystävä ei ole juomassa.
Sama olla masentuneen tukena ja puhua asioista, mikä voisi auttaa.
Ylipainoiselle en kyllä sano, että syö vähemmän vaan ehdottaisin sitä, että käytäisiin lenkillä (en puhuisi ylipainosta mitään) tai tehtäisiin hyvää (terveellistä) ruokaa.
Ekana mullekin tulee mieleen tuo, mitä nro 3 kirjoitti, ja sitten se, ettei henkilö keksi siinä tilanteessa muutakaan sanottavaa. Mulla on yksi tuttu, joka on alkoholisti, mutta ei me koskaan puhuta hänen alkoholismistaan. Ja eiköhän hän tiedä ihan itsekin, mitä hänen pitäisi tehdä, jos haluaisi alkoholismistaan eroon. Samoin tunnen ylipainoisia ja masentuneita, mutta en mä heidän kanssaan koskaan puhu heidän ylipainostaan tai masennuksestaan.
Tunnen pari tällaista keski-ikäistä naista ja he eivät ole tyhmiä tai kouluttamattomia, mutta heitä yhdistää itseään hyväosaisuus. Lapsuudenkoti on ollut turvallinen ja arvoiltaan & taloudeltaan vankasti ylempää keskiluokkaa, vanhemmat ovat pystyneet kustantamaan nuorelleen vaihtarivuodet ja ulkomaanmatkat, opiskelut ja ostaneet esimerkiksi ensiasunnon, uralla on edetty ja kehitytty, on totuttu siihen jo lapsesta asti, että siivoja käy siivoamassa, taksilla ajaminen on ihan normaalia, matkoille lähdetään silloin kun huvittaa, kakkosasunnolle voi vetäytyä tekemään etätöitä jos perhe-elämä ahdistaa, syömään mennään ulos hyviin ravintoloihin silloin, kun huvittaa...
Eivät nämä ihmiset ole tyhmiä tai ilkeitä, mutta kyllä heillä on todella rajallinen kapasiteetti ymmärtää esimerkiksi alkoholistiäidin kanssa lähiön kaksiossa kasvaneita ihmisiä, jotka joutuvat nyt aikuisina pohtimaan itsetuntokysymyksiä, joukkoon kuulumista, omaa suhdettaan päihteisiin tai rahaan jne. Juuri heiltä kuulee näitä "yäk, narkkareita, lopettaisivat vain ton huumeiden käytön" -tyylisiä kommentteja.
Ystävät. Ystävät kehottavat ja ajattelevat parastasi kun niin tekevät.
Mitä AP sanoisi sitten alkoholistille tai masentuneelle? On se rankkaa, lähetään ryyppäämään.
Ystävät tai sitten sellaiset tyypit ketä ei kiinnosta sun hyvinvointisi ollenkaan. Riippuu millä äänensävyllä sanoo
Jatka ryyppäämistä ja möyri rauhassa itsesäälissä. Onnea valitsemallasi tiellä.
Oliko parempi?