Miltä tuntuu asua ulkomailla?
Kommentit (765)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä mahtaa tulla se kummallinen ajatus että kuvitellaan ulkosuomalaisten haluavan koko ajan takaisin Suomeen?
Siitä tosiasiasta, että reilusti yli 80 prosenttia lähtijöistä palaa. Minäkin palasin 14 vuoden jälkeen.
Kotimaa tuppaa olemaan ihmiselle rakas, on se sitten mikä tahansa.
Mutta kuinka moni heistä palaa vapaaehtoisesti? Itse en olisi palannut, jos olisin voinut vapaasti valita.
Kaikki tuntemani ulkomailla asuneet ovat palanneet omasta tahdostaan. Itse palasin kuuden vuoden jälkeen.
Minä en, koska Suomessa ei ole töitä, ja maksan viimeistä vuotta ns. tuplaveroa. Tämän vuoden jälkeen maksan vain kotimaahani.
Verot maksetaan VAIN siihen maahan missä asuu. Paitsi jos olet Usan kansalainen, siellä maksetaan verot myös Usaan vaikka asuisi muualla. Mutta suomesta pois muuttanut suomalainen maksaa verot vain asuinmaahansa, ei enää suomeen.
Kolmen vuoden kuluttua muutosta tulee rajoitettu verovelvollisuus. Verovelvollisuus siis jatkuu Suomeen muuttovuoden ja sen jälkeen kolmen vuoden ajan. Joidenkin maiden kanssa on erilaisia verosopimuksia.
Ei tuo muuttovuosi + kolme vuotta tarkoita sitä, että maksaisit siltä ajalta veroja suomeen.
Kylläpä vaan tarkoittaa. Verot on maksettava kumpaankin maahan, myös mätkyt, mutta jälkikäteen kotimaahan maksetut verot vähennetään suomalaisista veroista. Maksoin viime vuonna yhteensä 6000 euroa sekä veroja molempiin maihin, että mätkyjä molempiin maihin. Tämä on viimeinen vuosi kun Suomi rahastaa ja sitten ei enää ikinä.
Kuka maksaa palkkasi ja missä asut?
Olen yrittäjä, EU-maassa.
Joko valehtelet tai jätät jotain kertomatta. Jos sinulla on maassa x oma yritys, maksetaan sen yrityksen verot maahan x. Jos itse työskentelet tässä yrityksessä myös maassa x, maksat tuloista verot maahan x. Et ikinä suomeen.
No kuule eipä tässä tarvitse valehdella, laskut tuli molempien maiden verottajalta ja ne on hiellä ja vaivalla maksettu. Siitä asiasta ei tarvitse sen enempää kinata. Sen sijaan sinä et tunnu paljon asioita tuntevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka sanoo, että kaikki on ihanaa eivät ole vielä asuneet tarpeeksi kauan ulkomailla. :)
Riittääkö 20 vuotta?
Kyllä jos kerrot mikä tuo paratiisimaasi on .
Ei näihin ikinä saa tällä palstalla vastausta, tiedä sitten miksi.
No minä vastaan, en ole tuo kommentoija joka paratiisimaasta kysyy. Asuin vuodesta 1971 Etelä-Saksassa. Sinne lähdin koska Suomesta ei löytynyt mitään kunnon töitä tuohon aikaa. Asuin Etelä-Saksassa nelisen vuosikymmentä. Välillä olin työkomenukksella muissa maissa muutaman vuoden mutta palasin Saksaan. Olen myös Saksan kansalainen. Minua kohdeltiin hyvin, oli mukava olla töissä ja palkka suht korkea, kouluttivat korkeampaan asemaan. Eläkkeelle päästyäni muutin Italiaan. Siitä on nyt 13 vuotta jo. Kelpaako tämä? Paratiisimaaksi en halua kutsua mitään asumaani maata. Sanonpa sen kuitenkin, että Suomessa käydessäni (harvoin) minua kohdellaan edelleen oikein pascamaisesti tapaan mitäs tänne tulit eikö siellä ulkomailla ole niin hienoa. En ole koskaan kehunut ja pröystäillyt millään asialla. Melko tavallista elämää olen viettänyt, koska minulle kelpaa tavallinen elämä. Viihdyn mitä parhaiten ja aikoinaan myös työelämässä oli kaikki oikein hyvin. Omasta mielestäni integroitumista asuinmaan kulttuuriin eikä mitään paratiisia.
Samantapaisia kokemuksia minullakin, lentoasemalla vaannellaan ja kaannellaan USAn passiani niinkuin ei olisi koskaan ennen sellaista nahty.
Kun palaan takaisin kotikaupunkiini USAssa niin passivirkailija toivottaa aina aurinkoisen "Welcome home", kertaakaan noita sanoja en ole kuullut Suomeen saapuessani.
Miksi suomalainen passivirkailija toivottaisi USAn passilla matkustavan tervetulleeksi kotiin?
Suomeen tultaessa näytetään Suomen passi mikäli on olemassa, ja jos on, niin sillä tullaan maahan.
Vierailija kirjoitti:
Kadehdin teitä kaikkia tosi paljon. Minut raiskattiin nuorena ja traumatisoiduin pahasti. En päässyt lähtemään mihinkään. Siihen aikaan ei ollut apua saatavilla. Kukaan ei auttanut.
Joka ikinen päivä selviämistä hetkestä toiseen. Päivästä, viikosta, vuosikymmenestä toiseen. Suhde väkivaltaiseen mieheen joka halusi tehdä sen mitä ne muutkin sai tehdä.
Koulussa pärjäsin aikanaan hyvin ja luen kaikenlaista pätkissä koko ajan paitsi trauma vei keskittymiskyvyn. Viikot, vuodet, vuosikymmenet kuluu.
Juuri Suomessa traumatisoituneita ei haluta auttaa vaan vahingoniloisena lällätellään: sinä olet nyt jumittunut. Toimivaa terapiasysteemiä ei ole välitetty kehittää. Muille raha kyllä riittää.
Monet kerrat olen kyllä reissannut Euroopassa lyhyesti mutta osaan vain suomea kunnolla.
Naurakaa vaan haukkukaa luuseriksi. Mutta arvostan jokaista joka on päässyt täältä peräsuolesta muuttamaan pois.
Missä tahansa muualla edes joku tuntisi myötätuntoa. Suomessa kaikkien päällimmäinen motiivi on Vahingonilo.
Toivon etta saat edes vahan kannustusta tasta jutusta:
https://currently.att.yahoo.com/news/suffer-every-single-day-victim-045…
t. usalainen
Vierailija kirjoitti:
Vika on varmaankin pääosin minussa ja luonteesssani, mutta minusta se tuntui alkuun ahdistavalta ja sitten vaan tylsältä. Olen asunut kahdesti ulkomailla, parisuhteen takia Italiassa nuorena parikymppisenä 3 vuotta, ja sitten aikuisena ihan vaan säätä pakenemisen halun takia Irlannissa 6 vuotta niin että muutin viime vuonna takaisin Suomeen.
Italiassa ihastutti toki alkuun ilmasto. Mutta äkkiä tajusin, että en itse asiassa niitä kesän kuumia oikein kestä hyvin, että se ilmasto josta tykkään on sikäläinen talvi-ilmasto ennemminkin, tai varhaiskevään tai myöhäisen syksyn. Kauneus joka paikassa ihastutti myös, vanhoissa rakennuksissa, se miten huolitellusti ihmiset arkenakin pukeutuuu, rakkaus taiteeseen ja designiin. Tykkäsin myös poikakaverini suvun sukurakkaudesta, ja eloisasta menosta kotona päivällisillä yms. Mutta tosiaan ne kulttuurierot sitten tuli kuitenkin parisuhteen esteeksi, ja sitten kun parisuhde alkoi kärsiä, ei maakaan enää huvittanut niinkään. Ruoka oli kyllä upeaa ja sitä on ikävä, se miten tuoreita ja upeita kaikki kasviksetkin on. Eipä ne ruoat joita siellä opein maistu yhtään samalta, kun ne tekee Prisman muovitetuista ulkomailta rahdatuista kasviksista.
Irlanti oli vähän sellainen etten erityisesti siitä haaveillut, mutta kun työmahdollisuus avautui, ajattelin että miksipä ei. Kun kerran kieltä jo osaan, niin siirtymä olisi suht helppo. Ja ilmastokin saattaisi olla minulle juuri sopiva, ei liian kuuma kuten Italian kesät. Ja kyllä, rakastin sitä ilmastoa ja luontoa ja maisemia Irlannissa. Toki, kun työn takia asuin Dublinissa, ei niitä arjessaan nähnyt niitä vihreän saaren vehreitä maisemia ja karunkauniita rannikoita vaan lähinnä viikonloppuretkillä. Epäkohdista eka tuli heti vastaan eli pääkaupungissa oli järjetön asuntopula ja sen takia myös asunnot oli kalliita. Ei minulla ollut it-asiantuntijan palkalla varaa kuin pieneen yksiönluukkuun semi-huonosta kaupunginosasta. Toinen juttu oli varsinkin loppua kohti, että ulkomaalaisista ei pidetty. Sinne on otettu liikaa humanitäärisiä tulijoita, tämä yhdistettynä paikallisten asuntopulaan ärsyttää ihmisiä, kun omia on kodittomana ja muualta tuleville järjestetään kuntien puolesta hyvät asunnot. Asenteet oli myös monella aika vanhoillisia, esim. sitä että olin nelikymppinen nainen jolla ei ole miestä eikä lapsia ihmeteltiin todella paljon, ja arveltiin minun pitävän naisista (mikä ei siis ollut useimpien mielestä ok, kuten sellainen täällä Suomessa olisi). Yksinäinenhän minä siellä olin ja aloin juoda lopulta alkoholiakin liikaa yksinäisyyteen. Yksin kämpässäni istuin illat pitkät enkä löytänyt kavereita ollenkaan. Paluu Suomeen oli helpotus, oli rahaa taas kunnolliseen asuntoon ja edes jotain sukulaisia joita nähdä joskus.
Eiköhän Suomessa ole puhtaimmat kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
Asun nykyään suomessa mutta nuorena asuin ulkomailla. Suomi on varsinainen sääntösuomi. Ulkomailla oli myös kiva kun uimarannoilla oli pukukopit ja kaupunkivessoja enemmän kuin suomessa. Ihmiset ystävällisiä. Onhan niitä suomessakin.
Italiassakin on uimarannoilla pukukopit. Uimarannat on usein aidattuja ja niihin pääsee sisään maksusta. Erillismaksusta saat vielä valitsemasi kategorian aurinkotuolin ja aurinkovarjonkin. Joissain paikoissa uimarannoilla on erilliset uima-altaat, joihin - yllätys, yllätys - pitää vielä maksaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla muistaa vain hyvät asiat Suomessa ja kun asuu Suomessa, huomaa vain huonosti olevat asiat.
Ulkomailla huomaa sen, kuinka vaarallinen paikka Suomi on ja on aina ollutkin sijaintinsa puolesta. Ei todellakaan ole lottovoittoa syntyä tänne. Itse olen muuttamassa takaisin USAan turvallisuussyistä. Tuntuu että pää hajoaa kun emme ole Natossa, eikä ikinä päästäkään.
Minusta taas tuntuu, että pitää muuttaa USAsta takaisin Suomeen, koska koko suku siellä ja paljon ystäviä, että olisin siellä, jos sota Suomeen asti ulottuu.
Vierailija kirjoitti:
U.S.A kirjoitti:
EN ASU MUT OIS KIVA ASUU SELLASESSA MAASSA JOSSA ON VAPAUTUNUT ILMAPIIRI
Siinä tapauksessa ei kannata mennä ainakaan USAan. Ilmeisesti uskot kaikki niiden propagandat jos kuvittelet, että siellä on jotenkin vapautunut ilmapiiri.
Joka kerran palatessani kotiin USAaan vedan henkea pitkaan ja tekee mieli suudella maata.
Yllaolevan lailla voi kirjoittaa ainoastaan sellainen ihminen joka ei ole koskaan USAssa kaynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aihe kiinnostaa laajemminkin, suosittelen Facebookissa Ulkosuomalaiset bloggaaajat ryhmää. Siihen voi kuulua, vaikka ei kirjoita blogia eikä asu ulkomailla ( eikä tarvitse välttämättä edes lukea niitä blogeja, siellä on todella paljon keskustelua muutenkin)
Viimeisin pitkä keskustelu koski tämän hetken paikallisia lämpötiloja, ja moni valitteli miten lämpöisessä maassa viileillä keleillä asunnoissa saattaa olla todella kylmä.Kodeissa on viileä, koska ei viitsitä laittaa lämmitystä päälle. Kun itse maksaa sen lämmityksen sitä muuttuu helposti aika pihiksi. Sisällä on vaikka 17.5 astetta ilman, lämmitystä ja säästät monta sataa euroa vai laitatko lämmityksen 20 asteeseen ja maksat keväällä suuren summan? Moni laittaa sen lämmityksen pois tai matalaksi. Siitä se viileys suurimmaksi osaksi johtuu.
Ei kukaan estä tilaamasta vaikka kolmekertaisia ikkunoita, niitä kyllä myydään ulkomailla. Voi laittaa ilmalämpöpumpun, niitäkin myydään. Jopa talojen eristyksiä myydään. Sekä ulkopuolelle, että sisäpuolelle.
Mutta moni valitsee sen halvimman mahdollisen vuokra-asunnon, koska ehkä elää opiskelija budjetilla ja silloin saa juuri mistä maksaa, yksinkertaiset ikkunat, asunnon ilman tiskikonetta ja huonosti vetävän vessan.
Itse olen asunut etelässä eräässä keskuslämmitteisessä kerrostaloasunnossa vuokralla, jossa oli talvisin suorastaan ahdistavan kuumaa. Nykyisin kun maksaa siitä omasta lämmöstä käytön mukaan ei enää ole koskaan ollut ahdistavan kuumaa,
Me maksettiin nykyistä edellisestä asunnosta vuokraa noin 2400 euroa (vastaava summa, koska ei asuta euroalueella). Ei saa sillä rahalla vielä kolminkertaisia ikkunoita eikä kunnollista astianpesukonetta. Aika harva varmaan suoraan ulkomaille muuttaessaan ostaa ja täydellisesti remontoi (eristyksiä, ikkunoita, lämmitysmuotoa jne. myöden) oman kodin.
Meillä tosin ei ole kovin kylmä koskaan, koska lämmitys toimii, ikkunoissa häiritsee enemmän se, että ulkoa kuuluu kaikki äänet hirveän hyvin sisään. Kuulen siis makkarissa kadulla talon ohi kuulevien puheet, mutta en perheen puhuvan olohuoneessa.
Joku kirjoitti yllä takoista. Meidän takka on kaasukäyttöinen eikä siinä ole piippua, vaan lähinnä pakoputki suoraan seinästä ulos. Ei siitä saa merkittävää lämmityshyötyä (mutta tosiaan onneksi lämmitysjärjestelmä on nykyisessä kodissa toimiva).
Tuntuu tavalliselta arjelta 😆 töitä ja kotia. Parasta on sää ja ihmiset ja elämä noin yleensä. Huonointa suomi-ikävä (nyt en ole käynyt Suomessa yli kolmeen vuoteen) ja se että sukulaiset on Suomessa sekä se kuinka pirun vaikeaa kaikki byrokratia täällä on. Asun kreikassa.
Parasta uudet ystävät ja uuden kielen ja kulttuurin opettelu. Oppii, että suomalainen tapa ei ole aina paras.
Lisäksi omassa asuinmaassani Tanskassa julkiset palvelut ja työmahdollisuudet parempia kuin Suomessa. Lääkärille pääsee pikkuvaivastakin heti. Veroja toki maksan enemmän kuin Suomessa.
Pahinta on ystävien ja sukulaisten ikävöinti. Etenkin omien vanhempien ja sisarusten. Lisäksi Tanskassa kamalaa on metsän ja luonnon puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aihe kiinnostaa laajemminkin, suosittelen Facebookissa Ulkosuomalaiset bloggaaajat ryhmää. Siihen voi kuulua, vaikka ei kirjoita blogia eikä asu ulkomailla ( eikä tarvitse välttämättä edes lukea niitä blogeja, siellä on todella paljon keskustelua muutenkin)
Viimeisin pitkä keskustelu koski tämän hetken paikallisia lämpötiloja, ja moni valitteli miten lämpöisessä maassa viileillä keleillä asunnoissa saattaa olla todella kylmä.Kodeissa on viileä, koska ei viitsitä laittaa lämmitystä päälle. Kun itse maksaa sen lämmityksen sitä muuttuu helposti aika pihiksi. Sisällä on vaikka 17.5 astetta ilman, lämmitystä ja säästät monta sataa euroa vai laitatko lämmityksen 20 asteeseen ja maksat keväällä suuren summan? Moni laittaa sen lämmityksen pois tai matalaksi. Siitä se viileys suurimmaksi osaksi johtuu.
Ei kukaan estä tilaamasta vaikka kolmekertaisia ikkunoita, niitä kyllä myydään ulkomailla. Voi laittaa ilmalämpöpumpun, niitäkin myydään. Jopa talojen eristyksiä myydään. Sekä ulkopuolelle, että sisäpuolelle.
Mutta moni valitsee sen halvimman mahdollisen vuokra-asunnon, koska ehkä elää opiskelija budjetilla ja silloin saa juuri mistä maksaa, yksinkertaiset ikkunat, asunnon ilman tiskikonetta ja huonosti vetävän vessan.
Itse olen asunut etelässä eräässä keskuslämmitteisessä kerrostaloasunnossa vuokralla, jossa oli talvisin suorastaan ahdistavan kuumaa. Nykyisin kun maksaa siitä omasta lämmöstä käytön mukaan ei enää ole koskaan ollut ahdistavan kuumaa,Me maksettiin nykyistä edellisestä asunnosta vuokraa noin 2400 euroa (vastaava summa, koska ei asuta euroalueella). Ei saa sillä rahalla vielä kolminkertaisia ikkunoita eikä kunnollista astianpesukonetta. Aika harva varmaan suoraan ulkomaille muuttaessaan ostaa ja täydellisesti remontoi (eristyksiä, ikkunoita, lämmitysmuotoa jne. myöden) oman kodin.
Meillä tosin ei ole kovin kylmä koskaan, koska lämmitys toimii, ikkunoissa häiritsee enemmän se, että ulkoa kuuluu kaikki äänet hirveän hyvin sisään. Kuulen siis makkarissa kadulla talon ohi kuulevien puheet, mutta en perheen puhuvan olohuoneessa.
Joku kirjoitti yllä takoista. Meidän takka on kaasukäyttöinen eikä siinä ole piippua, vaan lähinnä pakoputki suoraan seinästä ulos. Ei siitä saa merkittävää lämmityshyötyä (mutta tosiaan onneksi lämmitysjärjestelmä on nykyisessä kodissa toimiva).
Asutko Briteissä? Viestisi perusteella veikkaan mutta voin toki olla ihan väärässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi luksusta asua jossain lämpimässä maassa jossa aurinkoisia päiviä 300 vuodessa. Ainoa probleema vain kielitaito ja sillä pärjääminen. Kai se pitää näillä seteillä tyytyä suomen turvalliseen asumiseen ..
Tosi lämpimässä maassa asuminen kiehtoo ajatuksena tasan niin kauan kunnes oikeasti asuu sellaisessa! Paahtavassa auringossa ja jatkuvassa hikoilussa ei ole mitään hauskaa. Se on kivaa lomaalla kun viettää aikaa aurinkorannalla löhöillen. Suurin osa ihmisen elämästä kuitenkin on ihan tavallista arkea. Sen huomaa hyvin paikallisista ihmisistä missä tahansa lämpimässä maassa. Kukaan ei vielä aikaa päivällä auringossa ellei ole aivan pakko. Mielummin ollaan sisällä tai vähintään auringolta suojassa.
Olen asunut aivan tropiikin sydämessä, jossa 40 astetta ja 99% kosteus ovat liki jokapäiväistä arkea, ja nyt asun paikassa, jossa on 300 aurinkoista päivää vuodessa ja jos sataa, niin korkeintaan puoli päivää sittenkin.
No joo, heinä-syyskuussa voi olla hieman hikistä, mutta jos pitää valita hikoilun ja palelun välillä, niin omalta kohdaltani tuossa ei ole mitään epäselvyyttä.
Ilmastointilaitteet ja suihkut on keksitty, eikä tarvitse pitää vaatevarastoa kolmea erilaista ilmastoa varten.
Minakin asuin 6 vuotta tropiikissa ja havaitsin etta kun oli siella tayden kalenterivuoden asunut niin olikin jo suurimmaksi osaksi tottunut kuumuuteen ja kosteuteen.
Alkuun jännittävää, paljon uutta ja mielenkiintoista. Ikään kuin olisi samaan aikaa lomalla. Toisaalta sopeutuminen on alkuun kuormittavaakin, koska on niin paljon opittavaa. Jossain kohti iskee kaipuu Suomeen ja suomalaisuuteen. Lopulta kaikkeen tottuu ja arki on arkea missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen asunut etelässä eräässä keskuslämmitteisessä kerrostaloasunnossa vuokralla, jossa oli talvisin suorastaan ahdistavan kuumaa. Nykyisin kun maksaa siitä omasta lämmöstä käytön mukaan ei enää ole koskaan ollut ahdistavan kuumaa,Me maksettiin nykyistä edellisestä asunnosta vuokraa noin 2400 euroa (vastaava summa, koska ei asuta euroalueella). Ei saa sillä rahalla vielä kolminkertaisia ikkunoita eikä kunnollista astianpesukonetta. Aika harva varmaan suoraan ulkomaille muuttaessaan ostaa ja täydellisesti remontoi (eristyksiä, ikkunoita, lämmitysmuotoa jne. myöden) oman kodin.
Asutko Briteissä? Viestisi perusteella veikkaan mutta voin toki olla ihan väärässäkin.
En asu, asun Yhdysvalloissa.
Vierailija kirjoitti:
U.S.A kirjoitti:
Siinä tapauksessa ei kannata mennä ainakaan USAan. Ilmeisesti uskot kaikki niiden propagandat jos kuvittelet, että siellä on jotenkin vapautunut ilmapiiri.
n. 30 vuoden kokemuksella uskallan sanoa, että täällä on vapautunut ilmapiiri. En mene yksityiskohtiin, koska ne pitää nähdä ja kokea, niin sitten ymmärtää. Suomen lehtien ja muiden tiedotusvälineiden otsikoiden perusteella vapautunutta ilmapiiriä ei pysty tunnistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
U.S.A kirjoitti:
Joka kerran palatessani kotiin USAaan vedan henkea pitkaan ja tekee mieli suudella maata.
Yllaolevan lailla voi kirjoittaa ainoastaan sellainen ihminen joka ei ole koskaan USAssa kaynyt.
Jaa että aseistautunut yhteiskunta on kohtelias yhteiskunta ... sekö on vapautunutta? :D
Vierailija kirjoitti:
n. 30 vuoden kokemuksella uskallan sanoa, että täällä on vapautunut ilmapiiri. En mene yksityiskohtiin, koska ne pitää nähdä ja kokea, niin sitten ymmärtää. Suomen lehtien ja muiden tiedotusvälineiden otsikoiden perusteella vapautunutta ilmapiiriä ei pysty tunnistamaan.
Taidat olla demokraattialueella joten vähemmän perinteiden määräämiä pakkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä mahtaa tulla se kummallinen ajatus että kuvitellaan ulkosuomalaisten haluavan koko ajan takaisin Suomeen?
Siitä tosiasiasta, että reilusti yli 80 prosenttia lähtijöistä palaa. Minäkin palasin 14 vuoden jälkeen.
Kotimaa tuppaa olemaan ihmiselle rakas, on se sitten mikä tahansa.
Mutta kuinka moni heistä palaa vapaaehtoisesti? Itse en olisi palannut, jos olisin voinut vapaasti valita.
Kaikki tuntemani ulkomailla asuneet ovat palanneet omasta tahdostaan. Itse palasin kuuden vuoden jälkeen.
Minä en, koska Suomessa ei ole töitä, ja maksan viimeistä vuotta ns. tuplaveroa. Tämän vuoden jälkeen maksan vain kotimaahani.
Verot maksetaan VAIN siihen maahan missä asuu. Paitsi jos olet Usan kansalainen, siellä maksetaan verot myös Usaan vaikka asuisi muualla. Mutta suomesta pois muuttanut suomalainen maksaa verot vain asuinmaahansa, ei enää suomeen.
Kolmen vuoden kuluttua muutosta tulee rajoitettu verovelvollisuus. Verovelvollisuus siis jatkuu Suomeen muuttovuoden ja sen jälkeen kolmen vuoden ajan. Joidenkin maiden kanssa on erilaisia verosopimuksia.
Ei tuo muuttovuosi + kolme vuotta tarkoita sitä, että maksaisit siltä ajalta veroja suomeen.
Kylläpä vaan tarkoittaa. Verot on maksettava kumpaankin maahan, myös mätkyt, mutta jälkikäteen kotimaahan maksetut verot vähennetään suomalaisista veroista. Maksoin viime vuonna yhteensä 6000 euroa sekä veroja molempiin maihin, että mätkyjä molempiin maihin. Tämä on viimeinen vuosi kun Suomi rahastaa ja sitten ei enää ikinä.
Kuka maksaa palkkasi ja missä asut?
Olen yrittäjä, EU-maassa.
Joko valehtelet tai jätät jotain kertomatta. Jos sinulla on maassa x oma yritys, maksetaan sen yrityksen verot maahan x. Jos itse työskentelet tässä yrityksessä myös maassa x, maksat tuloista verot maahan x. Et ikinä suomeen.
No kuule eipä tässä tarvitse valehdella, laskut tuli molempien maiden verottajalta ja ne on hiellä ja vaivalla maksettu. Siitä asiasta ei tarvitse sen enempää kinata. Sen sijaan sinä et tunnu paljon asioita tuntevan.
Suomella ja Yhdysvalloilla on verosopimus eli käytännössä verot maksetaan asuinmaahan. Jos vaikka Yhdysvaltojen ja Suomen kansalainen muuttaa Yhdysvalloista Suomeen, niin hän on velvoitettu tekemään veroilmoituksen myös Yhdysvaltoihin, mutta se ei tarkoita sitä, että veroja pitää maksaa. On tulorajat ym., mutta toki vaatii jonkinlaista tietämystä maiden välisestä verokäytännöistä ja joskus saattaa tarvita jopa asiantuntijan apua.
Olisi aikoinaan pitänyt kouluttautua enemmän ja muuttaa pois. Eräs tuttava muutti ulkomaille ja vaikuttaa hyvin onnelliselta.
No eiköhän kaikki ihan mielellään olisi kotonaan yötä. Ei ne lämmittely keskukset tavan ihmisille olekaan, vaan autoissaan ja kadulla asuville lähinnä. Jäähdyttelykeskuksia sen sijaan tarvitsevat ihan tavalliset ihmiset, kun on tosi lämmintä ja/tai lämmin kausi jatkuu pitkään, koska lähellekään kaikki kodit eivät ole ilmastoituja (se lämmityskin on kyllä monesti erityisesti asunnoissa vähän kyseenalaista, meillä oli sellainen järjetöntä ääntä pitävä sähköpuhallin seinässä). Vaikka täällä joku sanoi hyvin nukkuneensa, kun kuukauden oli yli 40 astetta makuuhuoneessa (vai miten se meni), tosiasia on, että elimistön lämpeneminen 45 asteeseen aiheuttaa jo terveellekin merkittävän kuolemanvaaran. Tietyt altistavat ominaisuudet, sairaudet ja lääkitykset (esim. ylipaino, ikä, alkoholi tai allergialäälkeet) laskevat sitä lämpötilaa, jossa kuolema korjaa.