Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäoppimisjaksot/Kokki

Tuleva kokki
17.01.2023 |

Ihmettelen kokin työssäoppimispaikkoja. Alalla tällä hetkellä huutava tarve työntekijöistä ja siltikään monet ei viitsi panostaa opiskelijoihin juuri ollenkaan. Kaksi ensimmäistä jaksoa minulla oli todella hyvät paikat. Sain tehdä kaikkea monipuolisesti ja neuvottiin ja kannustettiin niin kuin vastuullinen ohjaaja tekee. Panostettiin niihin asioihin enemmän mihin pitikin panostaa. Kaikista olen tähän mennessä saanut vitoset. Nyt viimeinen top menossa ja noita kahta ensimmäistä paikkaa lukuunottamatta ohjaus on ollut ala-arvoista. Yhden paikan jouduin jopa vaihtamaan koska minua pidettiin siellä siivoojana. Pesin lattioita, uuneja, laitteita ja oikeestaan kaikkea mikä heiltä oli päässyt paskottumaan pidemmäksi aikaa. Samaa olen kuullut myös opiskelutovereiltani. Tämä on ihan järjetöntä että seisot puoli päivää tiskissä, aamulla pilkot juureksia ja hedelmiä ja se itse pääasia jää kokonaan pois. Kolme viikkoa taas takana ja olen tehnyt tasan yhden kastikkeen. Hyvin oppii ainakin tiskaamaan. Olen koko ikäni tehnyt ruumiillisesti raskasta työtä ja oppinut kiireiset aikataulut. Tiedän että minussa on kyllä potentiaalia, miksi sitä ei oteta huomioon työpaikalla.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä oppimispaikassa se työntekijä tuijotti koko ajan mun persettä Leppävaarassa.

Vierailija
22/27 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit se muija oli täysin elämäänsä kyllästynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit kummastellaan, kun en jatka paikassa. Terkut tyhmille sinne Leppävaaraan.

Vierailija
24/27 |
05.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintoloissa on hierarkia ja pikkuhiljaa ylenemisen kulttuuri . Kyllä sieltä tiskinurkastakin oppii asioita , tulee tutuksi tarjoiluastiat mitä mihinkin käytetään ja jos pidät korvat auki voi kuunnella tarkkaan ja painaa mieleen mitä pääkokki huutelee kokeille ja tarjoilijoille . Hiljaisena hetkenä ja päivänä voi mennä rohkeasti opettelemaan sitten annosten tekemistä ohjatusti . Kun on motivoitunut , sitkeä ja tunnollinen niin saa harjoittrlupaikasta helposti kesätyön itselleen .

Se on juurikin näin keittiöissä on perinteisesti ollut ja joissakin paikoissa vieläkin todellakin se hierarkia on vallalla. Tiedän paikkoja joissa harkkareilla ja uusilla työntekijöillä ei ole mitään asiaa sinne piisiin . Hommat alkaa sieltä tiskistä. Pilkkomisesta ja sitten kallan puolelta. Siinä täytyy vaan näyttää asennetta ja painaa niin perkeleesti niitä " paskahommia" saavuttaa arvostus niiden vanhempien työntekijöiden silmissä niin se näyttöpaikka aukeaa.

Amiksen harjoitteluissa on kuitenkin tietyt kriteerit, mitä tehtäviä niissä pitää harkkapaikalla suorittaa, jotta harkan saa läpi. Ne tietyt työsuoritteet arvostellaan. Eli harjoittelijan pitäisi päästä tekemään niitä asioita, joita koulutussopimuksessa lukee harjoittelun sisältävän. Jos kyseisessä paikassa on sellainen käytäntö, että harjoittelijaa ei voida päästää kyseisiä tehtäviä tekemään, niin silloin ei pidä sellaista harjoittelijaa ottaa. Eikä oppilaitoksen pidä antaa kokin papereita sellaiselle, joka on vain tiskannut ja pilkkonut juureksia. Ei siitä huolimatta, että tiskaaminen on tosi tärkeä asia eikä kaikilta luonnistu - olen itsekin tiskikeikkaa tehnyt ja tiedän, että joissain paikoissa on niin hurja tahti että meinaa kädet loppua kesken kokeneemmaltakin.

Vierailija
25/27 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mutta pointti onkin nyt siinä varmaan että opiskelijan täytyy saada tehdä tutkinnon osan mukaisia tehtäviä. Yllättävän moni tähtää vitosee ja sitä ei saa tiskissä. Tiskissä oleminen ja misaaminen ei riitä edes ykköseen. Joku tolkku tähän pitäisi myös minun mielestä saada. Joku musta lista kouluille näistä kyykkypaikoista. Minäkin tiedän tapauksia jossa kokkiopiskelioita on pidetty ihan täysin siivoojina ja roudareina. Toivottavasti nämä paikat saavat sitten rekryissä näitä kädettömiä kokkeja. Sehän on ihan sama kun auton asentaja laitettas puunaamaan työkaluja koko harjoittelu ajan. Perusteluna että se on tärkee tehtävä ja pitää osata työkalut. Ei siihen kuka tahansa pysty. Sitten kun saa töitä, putsaa edelleen vuoden niitä helvetin kaluja "oppii siinä samalla".

Vierailija
26/27 |
06.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sait kokin paperit jos vaan tiskasit ja teit paskahommia? Minä tiedän montakin opiskelijaa jotka on joutuneet täydentämään tutkinnon osaa toisessa paikassa tai joutuneet jopa suorittaa kokonaan uudestaan kun ovat joutuneet orjiksi työssäoppimispaikalla. Nyt eletään vuotta 2023 ja tänä päivänä simputtaminen ei vaan ole ok. Eikä todellakaan tuo asenne että laitetaan vahinko kiertämään.

Vierailija
27/27 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

A la carte tutkinnon osaan ei edes kuulu enää tiskaaminen. Se on opeteltu jo pakollisissa tutkinnon osissa. Sinne piisille pitää päästä tai hoidatte piisinne ihan itse. Opiskelijan täytyy tehdä tutkinnnon osan mukaisia työtehtäviä. Tiski kuuluu olennaisena osana lounasruokiin ja ravitsemispalveluihin ravintolan käytänteiden mukaisesti. Ei siis niin että opiskelija hoitaa koko tiskin. Saman lailla kuin olisi yksi muiden joukossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi