Kauan teillä on uudessa työssä kestänyt oppia se työ? Tunnen vaan olevani maailman huonoin työntekijä.
Alotin vuoden alussa uudessa työssä ja pelkään etten opi työtä koskaan ja että olen yksinkertaisesti liian tyhmä kyseiseen tehtävään. Muodollisesti olen tehtävään pätevä, mutta käytännössä ei siltä tunnu. Pelkään virheitä ja itsetunto tällä hetkellä tosi matalalla. Työ aika haastavaa asiantuntijatyötä ja itse tällä hetkellä tosi kaukana asiantuntijuudesta. Olisiko mitään rohkaisua? Kauan tällainen epävarmuus kestää ja onko teillä muilla ollut tällaista uuden työn alkaessa? Stressaan seuraavaa työpäivää ihan hirveästi ja tekisi mieli vain irtisanoutua.
Kommentit (29)
Itse olen lähes vastaavassa tilanteessa (aloitin marraskuussa) ja itsetunto on ollut koetuksella, mutta uuden työn aloitus lienee ihan psykologisestikin itsetunnolle haastava vaihe.
Kyllä sen työn pikku hiljaa oppii, jos täytät hakukriteeritkin. Sinut on kaikista hakijoista haluttu työhön. Virheitä tuskin voi koskaan täysin välttää (sanon tämän juuri tänään yhden tehneenä) ja myöhemmin voi joistain jutuista miettiä, että olenpas aikaisemmin tuonkin hoitanut tyhmästi. Mutta sehän kertoo siitä, että oppimista tapahtuu. Täytyy vain yrittää asennoitua avoimesti ja jos ei onnistu, niin ei se maailma siihenkään kaadu.
Ehkä puolen vuoden kohdalla helpottaa. Muistelen suunnilleen sen verran edellisessä työssä kestäneen, että pääsin kunnolla jyvälle.
Puoli vuotta on yleensä se aika, että pystyy tekemään, ellei ole kyseessä joku sellainen ihan yksinkertainen homma.
Toki aika voi olla lyhyempi, jos homma on tuttua ja tehdään samoilla välineillä. Esim. Vaihtaa kirjanpitäjäksi toimistoon missä on windows kone ja sama kirjanpito-ohjelma.
Ja paljo pidempi jos alakin on ihan uusi ja välineet erilaisia mihin on tottunut.
Kai se työstä riippuu. Erilaisia teorioita osaamisen kehittymisestä on olemassa ja useissa niistä todetaan, että päteväksi tullaan 2-3 vuoden aikana. Joskus se vie kauemmin.
Älä stressaa, olet vasta alussa.
Et sä ole huono vaan se kestää aina. Toivottavasti sulla on hyvä esimies, joka muistuttaa, että se kestää.
Kun on vuoden tehnyt työtänsä niin voi jo sanoa, että jotain osaa. Älä murehdi, jokainen on joskus aloittanut jostain. Kun niitä virheitä sitten sattuu niin viisas pyytää anteeksi ja ottaa opikseen.
Riippuu tietysti työstä, mutta vuosi voisi olla hyvä mittari. Sen aikana työpaikalla tapahtuu monenlaisia asioita, on lomia, tuurauksia ja budjetteja, tilinpäätöksiä, messutapahtumia tai kaikenlaista sellaista, mitä ei tehdä joka päivä, joten niiden oppiminen on jokatapauksessa hitaampaa.
En ole vieläkään oppinut kaikkea. Melkein joka päivä tulee jotain uutta opittavaa vastaan. Olisi varsin kohtuutonta, jos parissa viikossa pitäisi olla jo pätevä työssään.
12v takana samoissa hommissa.
Vinkki: Lopeta virheiden pelkääminen. Se auttaa. Jokainen tekee joskus virheitä, koska olemme ihmisiä emmekä robotteja. Virheissä ei ole mitään pelättävää. Niistä oppii.
Mun työt eivät ole olleet kovin vaativia, sellainen pari kolme kuukautta niin oppii muistamaan mitä tehdään ja milloin ja mistä löytyy tarvikkeet yms.
Sinua vain jännittää vielä uusi tilanne. Se on ihan normaalia. Olethan ollut töissä vasta pari viikkoa. Monissa työpaikoissa ei ole edes aloitettu varsinaista työtä tuossa vaiheessa, vaan perehdytys/koulutus tehtäviin on vielä meneillään. Rauhassa vain ja kysyt rohkeasti apua. Kaikki siellä työpaikalla olevat ovat joskus olleet sinun tilanteessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki: Lopeta virheiden pelkääminen. Se auttaa. Jokainen tekee joskus virheitä, koska olemme ihmisiä emmekä robotteja. Virheissä ei ole mitään pelättävää. Niistä oppii.
Mulla oli maailman paras pomo joskus työurani alkupuolella, ja hän sanoi juuri näin. Älä pelkää virheitä. Kyllä niitä vieläkin jo reilu kolmekymmentä vuotta töitä tehneenä (joskin ihan toisella alalla nykyisin kun silloin) joskus huomaa pelkäävänsä, mutta silloin yritän aina palauttaa nämä sanat mieleeni.
Minä ainakin mietin, että mitkä on ne pahimmat virheet, mitä voi tehdä ja teen työt niin, että niitä pahimpia virheitä ei tule. Pikkuvirheet on ok.
Sitten mietin, mitkä tehtävät on tärkeitä hoitaa ja keskityn niihin ja muut teen jos aikaa jää.
Sitten kun rutinoituu ja hallitsee kokonaisuudet selkäytimestä, ollaan jo voiton puolella.
Jos yhtään lohduttaa, niin ihan sama fiilis on itselläni. Olen ollut harjoittelussa asiantuntijatyössä nyt neljä kuukautta ja tuntuu, että en osaa vielä paljon mitään. Pomo on kuitenkin kehunut ja haluaa palkata minut vakituiseksi, vaikka itselläni on välillä sellainen olo, että olen tyhmä ja hidas. Ahkera ja sitoutunut olen ollut, joten se taitaa kompensoida noita tuntemiani heikkouksia. Kai tältä tuntuu jokaisesta työuran alussa. Tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin mietin, että mitkä on ne pahimmat virheet, mitä voi tehdä ja teen työt niin, että niitä pahimpia virheitä ei tule. Pikkuvirheet on ok.
Sitten mietin, mitkä tehtävät on tärkeitä hoitaa ja keskityn niihin ja muut teen jos aikaa jää.
Sitten kun rutinoituu ja hallitsee kokonaisuudet selkäytimestä, ollaan jo voiton puolella.
Ja siis olen maatalouslomittaja, joka joskus joutuu pärjäämään esim viikon vieraalla tilalla yksin ja asiat pitää painaa mieleen muutaman tunnin perehdytyksessä.
Nykyisessä työpaikassa meni vähän reilu vuosi niin, että pahin epävarmuus haihtui. Silti minusta tuntuu, että opin edelleenkin työssäni paremmaksi, vaikka olen tehnyt tätä jo kohta kahdeksan vuotta. Useinhan sanotaan, että seitsemän vuoden jälkeen kannattaisi vaihtaa työpaikkaa, kun kaikki on jo opittu.
Edellinen työ oli helpompaa, joten meni alle vuosi. Ensimmäisessä koulutusta vastaavassa työssä meni useampi vuosi.
Sullahan on vasta ihan alkumetrit takana, pari hassua viikkoa. Asiantuntija työtä ei edes koskaan tavallaan opita, vaan se on jatkuvaa kehittymistä ja oppimista.
Itse muistan asiantuntijatehtäviin vaihtaessani, että olin koko ensimmäisen vuoden aivan pihalla. Tein, mutta en ymmärtänyt mitä tein ja miksi tein. Toisena vuotena aloin hahmottamaan asioita ja kolmantena vuotena olin jo hyvä. Siitä onkin sitten suunta ollut vain ylöspäin.
Anna itsellesi armoa ja aikaa. Lisäksi, muista antaa aivojesi levätä, tieto tarttuu päähän aivojen levätessä. Tsemppiä sinulle!
Puoli vuotta meni, ennen kuin tuntui, että jotain osasi ja tajusi. Ja nyt 5 vuoden jälkeenkin melkein joka päivä tulee jotain uutta ja joutuu työkavereilta kyselemään apua. Joten ihan rauhassa vaan, ei kukaan ihmeitä odota parin kuukauden jälkeen. Kyselee vaan rohkeasti, jos ei jotain osaa/muista, vaikka tyhmältä tuntuukin.
Olet nyt aivan liian kriittinen, olethan vielä ihan vasta-alkaja työpaikassasi! Joku päivä huomaat että nyt onnistuu, siihen voi mennä viikkoja, kuukausi, monta kuukautta. Tsemppiä.
Taas tätä samaa... jatkuvastiko sä aloitat uudessa työssä.
Aloitin itse huhtikuussa uudessa ja en ole kyllä vieläkään oppinut kunnolla.. en tiedä lohduttaako tämä. Tiedän tuon stressin tunteen. Sinulla on ihan vasta alkumetrit menossa, vaikka muodollisesti pätevä olisitkin niin aina uuteen paikkaan yms. sisäänpääsy kestää. Miten perehdytys on hoidettu? Sen pohjalta voinet arvioida vähän, missä vaiheessa sinun oletetaan osaavan asioita itsenäisesti. Mielestäni vielä ei ole mitään hätää.