Mitä mä teen mun velkojen kanssa?
Oli ongelmia nuorempana ja haluaisin saada raha asiat edes jollekin tolalle.
On siis isompaa ja suurempaa velkaa sinne tänne. Yksi iso laina on 10 000e, ja pienempiä on 500-1500€ väliltä. Palkka ei oo mikään kovin hääppöinen, velkojen vuoksi loppukuusta eläm jo kädestä suuhun.
Olen miettinyt, että yhdistänkö kaikki lainat ja maksan ne kuudessa vuodessa pois, vai yritämkö maksella pienempiä lainoja esim 500e kk pois mahdollisimman nopeaa. Sitten kyllä menen todella tiukille.
Kyllä, oli ongelmia aiemmin jonka vuoksi olen typerästi ottanut lainaa, tiedän sen itsekin enkä tarvi siitä kivitystä vaan neuvoja tilanteeseen.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ai että nautin aina tämän kaltaisista kun nuorempana oli aivan pakko päästä shoppaileen ja myöhemmin itketään ja vingutaan kun raha asiat perseellään eikä rahat riitä elämiseen.
Mun velkaongelmat lähti siitä, kun puoliso vain otti ja otti lainaa niin, että lopulta jouduin mun pienestä palkasta maksamaan ison osan elämisestä ja välillä jopa senkin laskuja. Siinä alko munkin varat hupeneen, ja tyhmänä turvauduin lainaan että saa ruokaa ja laskuja maksettua. Sit mä ajauduin kierteeseen ja haluan tästä pois.
Työtön mies 47 kirjoitti:
En ole koskaan ottanut lainaa. Olen vain säästänyt. 30 vuotta olen säästänyt vaikka työtönkin olen ollut vuosia. 15 vuotiaana aloin säästämään.
Velkaa on olemassa kahdenlaista.
Hyvää ja huonoa. Huono velka on tietenkin huonoa mutta hyvä velka auttaa vaurastumaan. Suosittelen sinullekin.
Tee paria työtä ja maksa velkasi pois.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ottanut lainaa. Olen vain säästänyt. 30 vuotta olen säästänyt vaikka työtönkin olen ollut vuosia. 15 vuotiaana aloin säästämään.
Hyvää ja huonoa. Huono velka on tietenkin huonoa mutta hyvä velka auttaa vaurastumaan. Suosittelen sinullekin.
Kannattaa velkaantua juuri ennen markkinoiden romahtamista. Suosittelen esim. sataa sijoitusasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Se on mukavaa kun on takuueläkkeellä ja eläkkeensaajan asumistuella. Mitään ei saa ulosmitata. Saan kuukaudessa käteen
Saavutus 👏🏻
Olen samassa tilanteessa ja velkaa on sinne sun tänne. Amex on tällä hetkellä -3000 euroa, Mastercard - 1200 euroa. Opiskelen vielä ja tässähän sitä kerkee miettimään, että mitä kaikkea sillä rahalla onkaan saanut. Olenko saanut mitään, mistä olisi jäänyt jälkiä elämään? No en oikeastaan. Mastercardilla puolet on Jenkkien reissuun lentolippuja. Lähden perjantaina muutamaksi kuukaudeksi ja siitä tulee varmasti ikimuistoinen reissu. Amexin on ollut jotain todella typerää ostoa. Luultavasti edellisen Jenkkilän reissun (syyskuussa) maksuja. Tämä seuraava puoli vuotta on varmasti hyvin opettavaista aikaa kun mietin, että tulen saamaan 3000 euron stipendin ja sen kaiken voisin laittaa Amexin lyhennyksiin. Pidän tuota 3000 euroa rahana ihan valtavana määränä, mutta en luottokorttia vinguttaessa. Kun palaan töihin kesäkuussa niin saan tuon maksettua kolmessa kuukaudessa pois, mutta silti se työmäärä minkä tekee tuohon summaan on mieletön. Ja ärsyttää maksaa noita korkoja tuohon luottoon. Tässä kuussa menee 97 + 120 euroa pelkkiin korkoihin. No, eipä tuo. Elettyä elämää ja nyt iski vastaan.
Aloita maksamaan lumipallo efektillä eli joko korkeimman koron lainasta tai sitten pienimmästä lainasta. Kun lainat katoavat yksitellen pienemmistä suurimpaan tai suurimmasta pienimpiään, saattaa se olla motivoivaa. Osaa motivoi se, että maksaa suurin korko pois ensin niin on sitä rahaa maksaa seuraavat nopeammalla tahdilla. Tarkoitus on siis, että aina irtoava raha siirretään seuraavaan lainaan. Eli esimerkiksi budjetoit 500 euroa lainojen maksuun. Maksat ensin lainojen korot ja kulut, ja yhteen lainaan teet suuremman poiston kuukaudessa. Saat sen maksua kirittyä kiinni aina enemmän. Kun se laina on maksettu niin pidät edelleen sen 500 euroa budjetoituna ja alat maksamaan sen poismaksetun lainan rahamäärällä seuraavaa lainaa. Saat sen luultavasti maksettua nopeammalla aikataululla pois. Viimeiseen lainaan olet budjetoinut sen 500 euroa ja se menee muutamassa kuukaudessa maksetuksi. Tärkeää on kuitenkin joko pitää budjetti samana tai sitten maksaa isommilla summilla jos irtoaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ja huonoa. Huono velka on tietenkin huonoa mutta hyvä velka auttaa vaurastumaan. Suosittelen sinullekin.Kannattaa velkaantua juuri ennen markkinoiden romahtamista. Suosittelen esim. sataa sijoitusasuntoa.
Minä en.
Nollan ja sadan välillä on monta numeroa.
juu kandee maksaa heti pois kun niitä otetaan tai miksi ylipäätään olet ottanut tahvo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko velkoja on yhteensä?
Minkälaiset ehdot?Noh yksi iso laina on 10 000e.
Autolaina6000e (tämä laina yhteinen puolison kans)
Luottokortti 1000e
Pienlaina 1500e
Pienlaina 500e
Osamaksulla 1000eOsan olen joutunut ottamaan sen takia, että rahat on loppunut ja pitänyt maksaa laskuja. Iso virhe tiedän. Yritän koko ajan lyhentää nuita pienempiä lainoja, mutta välillä käy niin että joutuu loppukuusta esim luottokorttiin turvautumaan.
Maksa luottokortti heti pois. Saat saman pääoman käyttöön mutta et maksa siitä 1000€ korkoja.
Sen jälkeen katso laina jossa on isoin korkoprosentti. Alat maksamaan sitä ahkerimmin.
Vierailija kirjoitti:
Ai että nautin aina tämän kaltaisista kun nuorempana oli aivan pakko päästä shoppaileen ja myöhemmin itketään ja vingutaan kun raha asiat perseellään eikä rahat riitä elämiseen.
Minä shoppailin viime kuussa hammaslääkärissä ja lasku 1720€ ja osa luottokortilla eli velaksi. Ja hoito jatkuu edelleen.
Julkiselle olisin päässyt 5kk ja sielläkin olisi tehty perushoito. Kysymys kahdesta etuhampaasta, jonka lapsena lyönyt auton oveen.
Vierailija kirjoitti:
Säästämistä se velkojen maksukin on. Aloita siitä ja sitten kerää talteen kun se on tehty.
Ei tuo nyt niin paljon ole etteikö siitä selviäisi. Itselläkin meni yhdessä vaiheessa heikosti ja kurkusta alas meni kaikki taloon säästetyt varat...
Öö, mistä asti velkojen maksu on ollut säästämistä? Minusta on kaksi tyystin eri asiaa maksaa vaikka tonnin velka pikavippifirmalle kuin laittaa tonni omalle tilille säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko velkoja on yhteensä?
Minkälaiset ehdot?Noh yksi iso laina on 10 000e.
Autolaina6000e (tämä laina yhteinen puolison kans)
Luottokortti 1000e
Pienlaina 1500e
Pienlaina 500e
Osamaksulla 1000eOsan olen joutunut ottamaan sen takia, että rahat on loppunut ja pitänyt maksaa laskuja. Iso virhe tiedän. Yritän koko ajan lyhentää nuita pienempiä lainoja, mutta välillä käy niin että joutuu loppukuusta esim luottokorttiin turvautumaan.
1)Googlaa lainojen vyöryttäminen
Aloita maksamalla pienin laina pois ensin, ja maksa muista minimilyhennystä tai hae maksuvapaata. Sitten keskityt toiseksi pienimpään lainaan jne. Ainakin nuo 500-1000 euron lainat kannattaa maksaa pois ensin, kokonaisuudesta tulee helpommin hallittava.
Tai
2) Hae pienikorkoinen yhdistelmälaina.
Tee budjetti joka tapauksessa. Johonkin menee liikaa rahaa tuloihin nähden, koska olet velkaantunut
Laitatko uudestaan listan veloista ja korkoprosentti mukaan jokaiseen.
Olisiko mahdollista myydä auto?
Sinuna maksaisin nuo pienet lainat pois ja jos pystyt maksamaan 500€/kk ja sitten keskittysin isompaan lainaan.