Kiehtova katolilaisuus.
Muita joita uskonto kiinnostaa ja sen rituaalit?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Paavi on tavallinen ihminen, yhtä syntinen kun muutkin. Mikään ihminen ei ole pyhä.
Lukekaa sitä Raamattua, sen sijaan että yritätte lyödä sillä päähän.
Raamatun mukaan ihmiset ovat pyhiä:
"Minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä, ja siksi teidän tulee pitää itsenne puhtaina ja pyhinä. Älkää siis saattako itseänne epäpuhtaiksi koskemalla mihinkään maassa liikkuvaan pikkueläimeen." 3. Moos. 11:44
"Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä."
"Olkaa puhtaat ja pyhät, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." 3. Moos. 20:7
" Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä." 1. Piet. 1:16
"Pietari ojensi hänelle kätensä ja auttoi hänet jalkeille. Sitten Pietari kutsui huoneeseen lesket ja kaikki pyhät, ja he saivat nähdä, että Tabita oli elossa."
Ap. t. 9:41
"Tämän tähden, te pyhät veljet, te, jotka olette saaneet taivaasta kutsun, kiinnittäkää katseenne Jeesukseen, joka on tunnustuksemme apostoli ja ylipappi." Hepr. 3:1
"Näin kaunistivat itsensä entisajankin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan. He olivat miehilleen kuuliaiset --" 1. Piet. 3:5
"Olenhan kuullut sinun uskostasi Herraan Jeesukseen ja rakkaudestasi häntä ja kaikkia pyhiä kohtaan. "Filem. 5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä noihin esirukouksiin tulee, niin olihan jo Vanhassa testamentissa Mooses eräänlainen välimies Jumalan ja kansansa välillä. Ja Uudessa testamentissa välimiehenä oli esim Johannes Kastaja. On ihan raamatullista kohdentaa rukous jollekin pyhälle ihmiselle.
Lukekaa Raamattua!
Niin olen lukenutkin.
Jeesus opettaa meitä rukoilemaan suoraan.
Voi, etkö ole koskaan kuullut näistä katolilaisten suoraan Jeesukselle lausumista ja kirjoittamista rukouksista? Monet niistä ovat varsin kuuluisia. esim.
1. Pyhän Franciscus Assisilaisen rukous
Vapahtaja, tee minusta rauhasi välikappale,
niin että sinne, missä on vihaa,
toisin rakkauden,
missä loukkausta, toisin anteeksiannon,
missä epäsopua, toisin yksimielisyyden,
missä erehdystä, osoittaisin totuuden,
missä epäilystä, auttaisin uskoon,
missä epätoivoa, nostaisin luottamukseen,
missä pimeyttä, loisin sinun valoasi,
missä surua, virittäisin ilon ja lohdutuksen.
Niin että, oi Mestari, en yrittäisi niin paljon
etsiä lohdutusta kuin lohduttaa muita,
hakea ymmärtämystä kuin ymmärtää toisia,
pyytää rakkautta kuin rakastaa muita,
sillä antaessaan saa,
kadottaessaan löytää,
unohtaessaan saa anteeksi,
kuollessaan nousee iankaikkiseen elämään.
2. Pyhän Birgitan rukous
Kiiruhda, Herra, valoksi yöhön.
Kuolevan lailla ikävöin sinua.
Sano sielulleni,
ettei sinun sallimattasi tapahdu mitään
ja ettei mikään sinun sallimasi
ole lohdutonta.
Oi Jeesus Kristus, Jumalan Poika,
joka vaikenit tuomitsijoittesi edessä,
hillitse kieltäni,
kunnes olen oivaltanut,
mitä ja kuinka minun kuuluu puhua.
Osoita minulle tie
ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan.
On onnetonta vitkastella,
on vaarallista jatkaa matkaa;
vastaa siis kaipaukseeni
ja osoita tie.
Tulen luoksesi
kuin sairas tulee lääkärin luo.
Oi Herra, anna sydämelleni rauha.
etc.
Katolisuudessa näitä on vaikka kuinka paljon. Niitä voi lukea esim. pyhimyksistä laadituista hagiografioista tai monografioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhimykset
Teiden varsien pyhät rukouspaikat.
Rippi
Neitsyt Marian jumaluus
MusiikkiNeitsyt Mariaa ei pidetä katolisuudessa minään jumalana.
Kumartelevat kuitenkin Marian patsaita ja pyytävät tältä anteeksi sekä rukoilevat hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen paremmin katolinen kuin ortodoksinenkaan kirkko ei ole niin populistinen kuin luterilainen kirkko: ei puhettakaan naispappeudesta, homojen vihkimisestä puhumattakaan. Katolisissa ja ortodoksisissa maissa ymmärretään, että uskonasiat pitää pitää erillään maallisista hömpötyksistä.
Mihin papin tehtävissä tarvitaan miehen sukuelimiä?
Kysy Jumalalta. Jumala on Raamatussa ilmoittanut, että
"Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan."
1. Tim. 3:2
"Seurakunnan vanhimman tulee olla nuhteeton ja yhden vaimon mies, ja hänen lastensa tulee olla uskovia, ei hillittömän eikä kurittoman maineessa.
Seurakunnan kaitsijan täytyy näet olla nuhteeton, koska hän hoitaa Jumalan hänelle uskomaa tehtävää. Hän ei saa olla ylimielinen eikä äkkipikainen, ei juomiseen taipuvainen, väkivaltainen eikä oman edun tavoittelija,
vaan hänen on oltava vieraanvarainen, hyväntahtoinen, harkitseva, oikeamielinen, hurskas ja itsensä hillitsevä.
Hänen on pidettävä kiinni oppimme mukaisesta, luotettavasta sanasta, niin että hän kykenee myös rohkaisemaan toisia terveellä opetuksella ja kumoamaan vastustajien väitteet."
Tit. 1:6-9
Jumalan mielestä papin pitää siis olla mies. Nainen ei käy. Jos nainen on pappina, hän ei ole Raamatun Jumalan pappi, vaan jonkun muun kultin pappi.
Millä katollinen kirkko perustelee pappien naimattomuuden kun kerran raamattu sen hyväksyy?
Ai niin... niillähän on oma Jumala elikkä Paavi joka tekee omia sääntöjään lennosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhimykset
Rippi
Neitsyt Marian jumaluus
Kumartelevat kuitenkin Marian patsaita ja pyytävät tältä anteeksi sekä rukoilevat hänelle.
Kaikki katoliset eivät käsittääkseni hyväksy Maria-kulttia, vaikka sitä ilmeneekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhimykset
Rippi
Neitsyt Marian jumaluus
Pyhien kunnioittaminen on eri asia kuin niiden palvominen. Katolinen kirkko ei opeta pyhimysten palvontaa, vaan kunnioitusta. Palvominen (adoraatio) osoitetaan ainoastaan Jumalalle.
Ks esim Katolisen kirkon katekismus vuodelta 1992 (suomeksi 2005)
hakusana: palvominen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen paremmin katolinen kuin ortodoksinenkaan kirkko ei ole niin populistinen kuin luterilainen kirkko: ei puhettakaan naispappeudesta, homojen vihkimisestä puhumattakaan. Katolisissa ja ortodoksisissa maissa ymmärretään, että uskonasiat pitää pitää erillään maallisista hömpötyksistä.
Mihin papin tehtävissä tarvitaan miehen sukuelimiä?
Kysy Jumalalta. Jumala on Raamatussa ilmoittanut, että
"Seurakunnan kaitsijan tulee olla moitteeton, yhden vaimon mies, raitis, harkitseva, rauhallinen, vieraanvarainen ja taitava opettamaan."
1. Tim. 3:2
"Seurakunnan vanhimman tulee olla nuhteeton ja yhden vaimon mies, ja hänen lastensa tulee olla uskovia, ei hillittömän eikä kurittoman maineessa.
Seurakunnan kaitsijan täytyy näet olla nuhteeton, koska hän hoitaa Jumalan hänelle uskomaa tehtävää. Hän ei saa olla ylimielinen eikä äkkipikainen, ei juomiseen taipuvainen, väkivaltainen eikä oman edun tavoittelija,
vaan hänen on oltava vieraanvarainen, hyväntahtoinen, harkitseva, oikeamielinen, hurskas ja itsensä hillitsevä.
Hänen on pidettävä kiinni oppimme mukaisesta, luotettavasta sanasta, niin että hän kykenee myös rohkaisemaan toisia terveellä opetuksella ja kumoamaan vastustajien väitteet."
Tit. 1:6-9
Jumalan mielestä papin pitää siis olla mies. Nainen ei käy. Jos nainen on pappina, hän ei ole Raamatun Jumalan pappi, vaan jonkun muun kultin pappi.
Millä katollinen kirkko perustelee pappien naimattomuuden kun kerran raamattu sen hyväksyy?
Ai niin... niillähän on oma Jumala elikkä Paavi joka tekee omia sääntöjään lennosta.
Kulttuurilla. Dogmi se ei ole koskaan ollut. Ts selibaatissa ei ole kyse opillisesta asiasta, vaan käytännöllisyydestä. Pappi on helpommin tavoitettavissa esim. rippiä tai viimeistä voitelua varten, kun hänellä ei ole omaa perhe-elämää. ts. vaimoa ja lapsia, joita pitäisi huomioida tai hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyhimykset
Rippi
Neitsyt Marian jumaluus
Musiikki
Neitsyt Marian jumaluus ei raamatun sanaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttini on poistettu, tässä siitä pääasiaat:
Roomalaiskatolisilla on kauniit kirkot.
En kuitenkaan pidä siitä, että syntejä tunnustetaan toiselle kuolevaiselle, en ihmispuhimysten palvonnasta enkä erehtyväisen ihmispaavin kohottamisesta muiden kuolevaisten yläpuolelle.
Raamattu kehottaa tunnustamaan syntejä toisille kuolevaisille, siis toisille ihmisille. Ihan raamatullista sekin siis on.
Esim.
"Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan."
Jaak. 5:16
Minulle jäi vielä epäselväksi että mihin paavia tarvitaan?
Minua kiehtoo Jeesus, kuulun hänelle. Uskon Raamatun Sanaan absoluuttisesti. Uskon Sola Scriptura= vain raamattu, periaatteeseen.
Katolilaisuuteen sisältää paljon mikä ei ole Raamatullista. Olenkin protestantti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paavi on tavallinen ihminen, yhtä syntinen kun muutkin. Mikään ihminen ei ole pyhä.
"Minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä, ja siksi teidän tulee pitää itsenne puhtaina ja pyhinä. Älkää siis saattako itseänne epäpuhtaiksi koskemalla mihinkään maassa liikkuvaan pikkueläimeen." 3. Moos. 11:44
"Sano Israelin kansalle: Olkaa pyhät, sillä minä, Herra, teidän Jumalanne, olen pyhä."
"Olkaa puhtaat ja pyhät, sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne." 3. Moos. 20:7
"Pietari ojensi hänelle kätensä ja auttoi hänet jalkeille. Sitten Pietari kutsui huoneeseen lesket ja kaikki pyhät, ja he saivat nähdä, että Tabita oli elossa."
"Tämän tähden, te pyhät veljet, te, jotka olette saaneet taivaasta kutsun, kiinnittäkää katseenne Jeesukseen, joka on tunnustuksemme apostoli ja ylipappi." Hepr. 3:1
"Näin kaunistivat itsensä entisajankin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan. He olivat miehilleen kuuliaiset --" 1. Piet. 3:5
"Olenhan kuullut sinun uskostasi Herraan Jeesukseen ja rakkaudestasi häntä ja kaikkia pyhiä kohtaan. "Filem. 5
Missä kohtaa Raamattua mainitaan Paavi tai Vatikaani ja missä kohtaa siunaa Vatikaanissa majaansa pitävän miehen Jumaluuden? Katolilaisten mukaanhan Paavi on Jumalan valitsema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa Raamattua mainitaan Paavi tai Vatikaani ja missä kohtaa siunaa Vatikaanissa majaansa pitävän miehen Jumaluuden? Katolilaisten mukaanhan Paavi on Jumalan valitsema.
Sana ’vatikaani’ merkitsee vuorta, jolla lauletaan. Roomassahan on monta kukkulaa/vuorta. Raamatussakin mainitaan vuoria ja (ylistys)laulut. Vatikaanin Pyhän Pietarin kirkko on rakennettu paikkaan, jossa perimätiedon mukaan sijaitseen Pyhän Pietarin hauta. (Jos Sinulla on parempaa tietoa Pietarin haudan paikasta, niin kerro ihmeessä siitä – ja lähdeviitteiden kera tietysti, kiitos! )
Etymology[
From Latin Vātīcānus (“Vatican Hill”), from vāticinārī (“to prophesy, oracle”), from vātēs (“soothsayer, prophet”) + cinor (“to sing”) (the latter is from canō), ultimately from Proto-Indo-European *weht- (“to be excited, inspired, possessed”). “Vatican”, a name dating back to the Roman Republic, would be the place from where prophecies would be issued.
https://en.wiktionary.org/wiki/Vatican
Ai mihinkä paavia tarvitaan? Ensinnäkin paavi = Rooman piispa.
Hän on mm. piispainkokouksen kutsuja ja puheenjohtaja, uusien kardinaalien ja piispojen nimittäjä. Aivan kuten Jeesus valitsi seuraajansa (opetuslapset, apostolit), ja nämä taas seuraajansa (ks. Apostolien teot), niin paavikin valitsee tulevat piispat ja tulevat mahdolliset paavit (, jotka valitaan kardinaalien joukosta).
Katolisessa kirkossa ei ole piispanvaalia, vaan paavi nimittää piispat kuhunkin maahan. Parhaillaan Suomessa odotellaan, että kenet paavi Franciscus nimittää Suomen piispaksi eläkkeelle jääneen emerituspiispa Teemu Sipon tilalle.
Rooman piispa eli paavi on piispojen piispa: muiden piispojen palvelija.
Periaatteessa piispan tehtävät katolisessa kirkossa ovat samat kuin luterilaisessa kirkossakin.
” Piispan tehtävänä on
1) vaalia kirkon ykseyttä ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa;
2) valvoa, että kirkon tehtävään kuuluvia toimia hoidetaan seurakunnissa uskollisesti kirkon tunnustuksen, kirkkolain, kirkkojärjestyksen ja kirkon vaalijärjestyksen sekä niihin perustuvien määräysten ja ohjeiden mukaan;
3) tukea ja ohjata hiippakuntansa pappeja heidän työssään sekä valvoa, että he hoitavat pappis- ja papinvirkansa velvollisuudet;
4) edistää hyvää työyhteyttä seurakunnissa ja valvoa, että papit ja seurakuntien muut viranhaltijat ja työntekijät ovat oppinsa puolesta nuhteettomia ja käyttäytyvät elämässään kristillisesti;
5) edistää seurakuntien yhteistyötä ja talouden ja hallinnon tarkoituksenmukaista hoitamista sekä valvoa, että näissä toimissa noudatetaan voimassa olevia säädöksiä;
6) suorittaa hiippakunnassa vihkitoimitukset ja virkaan asettamiset tai määrätä muun papin suorittamaan tällaiset toimitukset, jollei 5 luvun 1 §:n 2 momentista muuta johdu; sekä
7) suorittaa muut tehtävät ja päättää ne asiat jotka kirkkolain ja kirkkojärjestyksen mukaan hänelle kuuluvat.”
Lähde:
https://www.piispamattirepo.fi/tehtavat/
”Piispuus edustaa kirkon yhtenäisyyttä: piispan tehtävänä on pitää hänelle uskottu lauma koossa ja vaalia kirkon ykseyttä.”
Lähde:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin paavia tarvitaan?
(Yhtä hyvin voisi kysyä, mihin luterilaisissa kirkoissa tarvitaan arkkipiispaa. Vastaus on johtamaan ja palvelemaan muita piispoja...)
Katolinen oppi on samanlainen kaikkialla, missä se toimii. (Sana katolinen merkitsee suomeksi ’yleinen’.)
Katolinen kirkko ei ole yhtä pirstaleinen kuten esimerkiksi eri maiden protestanttiset kirkot, joissa on omat linjansa mitä teologiana tulee. Esim. Tanskan luterilaisessa kirkossa ensimmäinen nainen vihittiin papiksi vuonna 1948 ja Ruotsin luterilaisessa kirkossa naispappeus mahdollistui vuonna 1958. Suomessa 1988. Katolisessa kirkossa ei ole näin, että eri maissa olisi ihan eri oppi/tulkinta, vaan kaikkialla, missä katolinen kirkko toimii, on samat säännöt.
Miksi katolisessa kirkossa tarvitaan niin paljon hallintoa ja piispojen piispaa, johtuu siitä, että se on valtava kirkko.
Jäseniä on 1,25 miljardia,
pappeja on 400.000,
piispojakin on ympäri maailman yli 400, ja
kardinaaleja yli 200.
Jotta oppi on sama kaikkialla, tarvitaan koordinaatiota ja johtajuutta. Sitä paavi edustaa. Paavi on Jumalan valitsema kuten kaikki papit ovat Jumalan valitsemia ja kuten kaikki kristityt ovat Jumalan valitsemia.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiehtoo Jeesus, kuulun hänelle. Uskon Raamatun Sanaan absoluuttisesti. Uskon Sola Scriptura= vain raamattu, periaatteeseen.
Katolilaisuuteen sisältää paljon mikä ei ole Raamatullista. Olenkin protestantti.
Sä olet hauska. Raamattu on olemassa siksi, että katolinen kirkko koosti sen. Katolinen kirkko oli olemassa ennen Raamatun valmistumista. katolinen kirkko perustui sillä hetkellä, kun Jeesus sanoi:
Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. [Nimi Pietari, kreikaksi Petros, pohjautuu sanaan 'kallio'.
Matt. 16:18
Tämä tapahtui noin vuonna 30 jKr. Siitä lasketaan alkaneen Pietarin piispuus.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pietari_(apostoli)
Evankelista Matteus kirjoitti nuo sanat ylös n. vuosina 89-90 jKr.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Evankeliumi_Matteuksen_mukaan
Näin ollen katolinen kirkko oli jo olemassa ennen Raamatun valmistumista. Jumala eli Pyhä Henki on ollut Raamatun kirjoittajien inspiraationa. Pyhä henki on vaikuttanut siihen, ketä kulloinkin kutsutta pappeuteen ja piispuuteen eli ns. seurakunnan vanhimpien virkaan.
"Pitäkää huoli itsestänne ja koko laumasta, jonka kaitsijoiksi Pyhä Henki on teidät pannut; huolehtikaa seurakunnasta, jonka Herra omalla verellään on itselleen lunastanut." Ap. t. 20:28
"Lue seurakunnalle pyhiä kirjoituksia, kehota ja opeta ahkerasti siihen saakka, kun tulen. Älä lyö laimin armolahjaa, jonka sait silloin, kun vanhimmat profeettain sanojen perusteella panivat kätensä sinun päällesi. " 1. Tim. 4:13-14
On katolisen kirkon piispojen tekemä valinta ja päätös, että Raamattu on olemassa ja että siitä tuli sellainen kuin tuli. Katolisen kirkon jäsenet (papit ja munkit) säilyttivät pyhät kirjoitukset , seuloivat niistä v. 325 jKr (Pyhän Hengen johdattamina) Raamattuun valikoidut tekstit, käänsivät ja kopioivat sekä levittivät niitä Lähi-idässä, Pohjois-Afrikassa ja Euroopassa. Ilman tuota katolilaisten tekemää työtä, tekstien huolehtimista ja levittämistä, et olisi koskaan kuullutkaan sanaa Raamattu (lat. grammata = kirjat) tai Bible (kreik. byblos, biblia = kirjat) , etkä tietäisi näiden tekstien olevan pyhiä ja arvokkaita, etkä olisi koskaan kuullutkaan sellaisesta henkilöstä kuin Jeesus Kristus.
Täällä on yksi eksyttäjä, joka väittää katolisen kirkon poistaneen 10 käskystä 2.n käskyn.
Se on silkkaa disinformaatiota ja kiihotusta kansanryhmää kohtaan. Katolinen kirkko ei ole poistanut 10 käskystä tuota 2. käskyä, vaan se on niputettu 1. käskyn alaisuuteen:
Ensimmäinen artikkeli
ENSIMMÄINEN KÄSKY
”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. Sinulla ei saa olla muita jumalia kuin minä. Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä” (2 Moos. 20:2–5).2 ”On kirjoitettu: ’Herraa, Jumalaasi, sinun tulee palvoa ja ainoastaan häntä palvella.’” (Matt. 4:10). I ”Palvo Herraa, Jumalaasi, ja palvele häntä” 2084. Jumala tekee itsensä tunnetuksi osoittamalla kaikkivaltiutensa ja hyvän ja vapauttavan toimintansa sen kansan historiassa, jonka puoleen hän kääntyy: ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.” (5 Moos. 5:6) ”Ensimmäinen sana” sisältää lain ensimmäisen käskyn: ”Pelkää Herraa, Jumalaasi, ja palvele häntä … Älkää seuratko muita jumalia” (vrt. 5 Moos. 6:13–14). Jumalan ensimmäinen kutsu ja oikeutettu vaatimus on se, että ihminen ottaa hänet vastaan ja palvoo häntä. 2057, 398 2085. Yksi ja todellinen Jumala ilmoittaa ensin kirkkautensa Israelin kansalle.3 Jumalan ilmoituksessa ilmoitetaan myös ihmisen kutsumus ja todellinen olemus. Ihmisen kutsumus on todistaa Jumalasta toimimalla sopusoinnussa sen kanssa, että hänet on luotu Jumalan ”kuvaksi ja kaltaiseksi” (vrt.1 Moos. 1:26). 200, 1701
jne
Lähde: Katolisen kirkon katekismus, sivut 513-514
https://katolinen.fi/ktlnnf-wp-content/uploads/2014/01/KKK-3.OSA-2.JAKS…
Jännä, että ap ei tee samaa syytöstä esim. luterilaisen kirkon opetusta kohtaan. Sen katekismuksessa tuo käskyjen jaottelu on samanlainen kuin katolilaisillakin.
https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Kymmenen+k%C3%A4sky%C3%A4
Mutta jostain syystä ap panettelee vain ja ainoastaan katolista kirkkoa. Selvää kiihotusta kansanryhmää kohtaan, keinonaan disinformaation levitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhimykset
Rippi
Neitsyt Marian jumaluus
Ei virallisesti, mutta käytännössä kyllä.
Eri
-Ei teoriassa eikä käytännössä. Asia ilmenee esim Katolisen kirkon katekismuksessa. Isä-Jumala ja Jeesus mainitaan johdannossa ensimmäisinä, tähän tapaan:
JOHDANTO
”ISÄ... ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen” (Joh. 17:3). Jumala, Pelastajamme, ”tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden” (1 Tim. 2:3–4). ”Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole ihmisille annettu koko taivaankannen alla” (Apt. 4:12) kuin nimi JEESUS.
-Neitsyt Maria mainitaan ensimmäisen kerran vasta sivulla 52, pykälän 144 kohdalla, ja siinäkin esimerkkinä Jumalalle kuuliaisesta ihmisestä, tähän tapaan:
Uskonkuuliaisuus
144. Kuuliaisuus uskossa (lat. ob-audire: kuulla, kuunnella) merkitsee suostumusta, vapaaehtoista kuuliaisuutta kuullulle sanalle, koska Jumala, totuus itse, takaa sen totuuden. Raamattu asettaa uskonkuuliaisuuden esikuvaksi katseltavaksemme Abrahamin. Täydellisimmin sen on toteuttanut Neitsyt Maria.
-Toiseen kertaan Maria mainitaan sivulla 87, kohdassa 273 ja jälleen esimerkkinä uskosta, tähän tapaan:
273. Usko yksin voi suostua Jumalan kaikkivaltiuden salattuihin teihin. Usko kerskaa heikkoudesta ja vetää siten Kristuksen voiman luokseen.97 Kirkkain esimerkki tästä uskosta on Neitsyt Maria. Hän uskoi, ettei Jumalalle ole mikään mahdotonta (Luuk. 1:37) ja saattoi ylistää Herraa: ”Voimallinen on tehnyt minulle suuria tekoja. Hänen nimensä on pyhä” (Luuk. 1:49).
jne.
Näin ollen, Maria on toki tärkeä, mutta on väärin ja valheellista sanoa, että Mariaan palvottaisiin tai että Maria olisi syrjäyttänyt Kristuksen. Marian sivualttaria ohitettaessa häntä saatetaan kyllä tervehtiä ja kunnioittaa hetken verran, mutta kun pappi tai paavi siirtyy viettämään messua kirkon pääalttarille (, jossa sijaitsee aina krusifiksi ), niin kyllä se päähuomio ja katse on aina Kristuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyhimykset
Rippi
Neitsyt Marian jumaluus
Ei virallisesti, mutta käytännössä kyllä.
Eri
Ei teoriassa eikä käytännössä.
Tämä ilmenee erityisesti 25.3. Silloin esim. luterilaiset viettävät Marian päivää, mutta katolilaiset eivät nimitä sitä päivää sillä nimellä, vaan katolilaisille se on ”Herran syntymän ilmoittaminen” ( lat. Annuntiatio Domini). Eli katolilaisille se on Herraan liittyvä juhla. Päähuomio on silloinkin Herrassa, ei Mariassa.
https://www.katolinen.net/marjatalta/category/herran-ilmoittaminen
Ja jos jokin Mariaan liittyvä juhla osuu sunnuntaille, niin sen juhlinta väistää, koska sunnuntai on Herran päivä (dies Domini) ja siten omistettu Herralle.
Katolisessa kirkossahan on tällä hetkellä jonkinlainen sisällissota menossa radikaalimpien ja uudistusmielisten välillä. Osaako joku kertoa enemmän?
Niin opettaa katolinen kirkkokin.
Kommenttisi kertoo, miten heikosti suomalaiset tuntevat katolisuutta... Mistä olet saanut päähäsi, ettei opettaisi?
Messussa rukouksia osoitetaan suoraan paitsi Isälle ( Isä meidän = Pater noster)) niin myös suoraan Jeesukselle (esim. Jumalan Karitsa eli Agnus Dei , Pyhä, Pyhä, Pyhä = Sanctus) jne.
Monet katoliset ihmiset ovat kirjoittaneet omia suoria rukouksiaan Jeesukselle/ Jumalalle myös muistiin. Katolisessa kirjallisuudessa niitä on runsaasti. Ne ovat hyvin tärkeä osa katolista uskonelämää.